Långtur till fjällen, reflektioner

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 620
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Arn »

Ska man ha med sig en 10-20m skarvkabel inför fjällresor så att man kan använda schukoladdaren före hemförd utifall att alla laddstolpar är upptagna för att ladda upp till 100% samt förvärma?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av tor-ake »

På alla Skistars destinationer så står det att det är absolut förbjudet att ladda elbilar från elen i stugor m.m. Jag tänker dock ta med UMC:n och använda motorvärmaruttaget. Även om det är timer och man bara får 10A i högst ett par timmar så räcker 4kWh till en hel del förvärmning. Förlängningssladden får dock stanna hemma.

Åker till Vemdalen i veckoslutet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Mackberg
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 jan 2020 07:46

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Mackberg »

Hej,

Jag hade äventyr på resa till Idre för två helger sedan. Hade med mig hela flocken, kvinna och tre tonåringar, totalt fullastad samt takbox i min Model S long range. Lämnade Sunne på dryga 94%, stannade i Torsby och fyllde upp till 89%, var lite rastlös och ville iväg vilket skulle straffa sig inom några timmar... En kall dag, temperaturen pendlade mellan -21 och -29, vidrigt. En notis är också att bilens ventilation inte riktigt orkade hålla undan kondens vilket gjorde att rutor och tak frös. Ungarna i baksätet roade sig med att leka snöfall när de skrapade is från taket...

Förbrukningen låg hyggligt stadigt på 275-290 men prognosen på räckvidden blev sämre och sämre. Kylan tog styggt på batteriet. När jag svängde av i Idre och skulle upp för berget och nå laddaren vid skidstadion stod bilen på 1%, sista 500 meterna körde jag på 0%, då var det inte jättebra stämning i bilen. Någon tillät sig till och med att yttra att vi kanske skulle laddat lite längre i Torsby. Då var det iskyla i bilen, på många sätt...

Det visade sig senare att det fanns laddare på OK i Idre, där kunde jag stannat. Men laddstressen gjorde att de grå cellerna inte riktigt fungerade. Plus att jag inte såg mycket då jag dragit ned klimatanläggningens kraft till minimum.

Men vi kom fram, laddade upp bilen. Hemresan startade några dagar senare på 97% och i mer rimliga temperaturer landade jag på 23% hemma.

Ser mycket fram emot när laddstationen i Malung öppnar nästa år. Men spännande var det!

Marcus
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av bjornnilsson »

Mackberg skrev:
Det visade sig senare att det fanns laddare på OK i Idre, där kunde jag stannat. Men laddstressen gjorde att de grå cellerna inte riktigt fungerade. Plus att jag inte såg mycket då jag dragit ned klimatanläggningens kraft till minimum.
Delar din erfarenhet i att tankarna låser sig när batteriet tar slut oväntat snabbt och sträng kyla gör att sträckor som fungerar i teorin äts upp betydligt snabbare än någon AI i dagsläget förmår att förstå..

Jag kör sträckan Sthlm-Örnsköldsvik ett par gånger i veckan och har memorerat de platser som jag kan smita av till ifall batteriprocenten skulle sjunka oväntat fort. Att hålla på att söka laddplats när man samtidigt desperat försöker hålla liv i i en nerskitad immig bil är inget framgångsrecept för mig heller.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1581
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av pefreli »

Arn skrev:
Ska man ha med sig en 10-20m skarvkabel inför fjällresor så att man kan använda schukoladdaren före hemförd utifall att alla laddstolpar är upptagna för att ladda upp till 100% samt förvärma?
Det har jag alltid med mig. Tar ju knappt någon plats.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Fluffy »

Ev köra climate on med lägsta temperatur ett par pass på kvällen innan du lägger dig, när du vaknar. Lite bökigt då man inte kan schedulera det.

FACT 3: When setting Keep Climate ON in cold weather, after leaving the vehicle, the car will set the battery target temperature to 30C and battery heating will commence as needed.

Off topic
I lumpen varmkörde vi lastbilarna i ca 20 min några gånger per natt för att slippa värma med fotogenbärmare/ göra eld under motorn om det var 25 minus eller lägre.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av martinot »

Fluffy skrev:
I lumpen varmkörde vi lastbilarna i ca 20 min några gånger per natt för att slippa värma med fotogenbärmare/ göra eld under motorn om det var 25 minus eller lägre.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1444
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av kenjon »

martinot skrev:
Fluffy skrev:
I lumpen varmkörde vi lastbilarna i ca 20 min några gånger per natt för att slippa värma med fotogenbärmare/ göra eld under motorn om det var 25 minus eller lägre.
Vi behöver högre markfrigång! :-)
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av swegarm »

Jag åkte till Lindvallen från södra Göteborg över nyår med vår X 100D -18

Va ganska milt då (runt nollan). Hade skidbox på kroken .

På vägen upp laddade vi i Grums i samband med frukost och sedan toppa vi i Torsby då vi ville ha kräm kvar i sälen. Kom fram med ca 50%.

Hemresan laddade vi endast i grums ca 40 min och kom hem med 12% (start ca 85%)

Sammantagen funkade de väldigt bra !
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 620
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Arn »

Såg att Stöten verkar ha avgiftsbelagt sina laddplatser. Man ska tydligen in i easypark appen där det står 3kr/kwh.

I så fall tänkte jag man kunde ladda till 80% vid ankomst och sista 20% via UMC kontakten inför hemgång. Natten före avresa får den stå på 12-15 timmar på 10A.det får bli förlängningssladd från 2a vån eller skidförrådet.
Då det saknas motorvärmaruttag utomhus har jag nog inte lust ladda hela batteriet från t.ex 20-100% via schuko, tar alldeles för lång tid på 10A eller lägre och inte värt oron att något ska hända. Skulle det finnas något eluutag utomhus skulle jag känna mig tryggare, kylan utomhus kanske hindrar uttaget från att överhettas.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Teslaspolen »

Arn skrev:
Såg att Stöten verkar ha avgiftsbelagt sina laddplatser. Man ska tydligen in i easypark appen där det står 3kr/kwh.

I så fall tänkte jag man kunde ladda till 80% vid ankomst och sista 20% via UMC kontakten inför hemgång. Natten före avresa får den stå på 12-15 timmar på 10A.det får bli förlängningssladd från 2a vån eller skidförrådet.
Då det saknas motorvärmaruttag utomhus har jag nog inte lust ladda hela batteriet från t.ex 20-100% via schuko, tar alldeles för lång tid på 10A eller lägre och inte värt oron att något ska hända. Skulle det finnas något eluutag utomhus skulle jag känna mig tryggare, kylan utomhus kanske hindrar uttaget från att överhettas.
Har laddat bra många hundra kWh med (bra) förlängningskabel och schuko. Inga problem så länge inte uttaget eller ledningen är gammal. :)
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Hertsh »

Arn skrev:
Såg att Stöten verkar ha avgiftsbelagt sina laddplatser. Man ska tydligen in i easypark appen där det står 3kr/kwh.

I så fall tänkte jag man kunde ladda till 80% vid ankomst och sista 20% via UMC kontakten inför hemgång. Natten före avresa får den stå på 12-15 timmar på 10A.det får bli förlängningssladd från 2a vån eller skidförrådet.
Då det saknas motorvärmaruttag utomhus har jag nog inte lust ladda hela batteriet från t.ex 20-100% via schuko, tar alldeles för lång tid på 10A eller lägre och inte värt oron att något ska hända. Skulle det finnas något eluutag utomhus skulle jag känna mig tryggare, kylan utomhus kanske hindrar uttaget från att överhettas.
Det är inte dyrt och laddarna är väldigt bra. 22kw är de på också om jag kommer ihåg rätt.

Men jag är så klart glad om det finns gott om snåljåpar så det finns lediga laddare, men samtidigt tycker jag det är synd om det inte används så det blir lägre utbyggnad av nya stolpar.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av jans »

Arn skrev:
Såg att Stöten verkar ha avgiftsbelagt sina laddplatser. Man ska tydligen in i easypark appen där det står 3kr/kwh.

I så fall tänkte jag man kunde ladda till 80% vid ankomst och sista 20% via UMC kontakten inför hemgång. Natten före avresa får den stå på 12-15 timmar på 10A.det får bli förlängningssladd från 2a vån eller skidförrådet.
Då det saknas motorvärmaruttag utomhus har jag nog inte lust ladda hela batteriet från t.ex 20-100% via schuko, tar alldeles för lång tid på 10A eller lägre och inte värt oron att något ska hända. Skulle det finnas något eluutag utomhus skulle jag känna mig tryggare, kylan utomhus kanske hindrar uttaget från att överhettas.
Denna seglivade myt. Ett korrekt installerat eluttag överhettas inte. Att elsäkerhetsverket avråder från att ladda elbilar från vanliga uttag är inte konstigt. Naturligtvis finns det otroligt många dåliga elinstallationer runt i Sverige, kanske särskilt kring garage o dyl, så som tydligen var fallet vid den "elbilsbrand" som faktiskt uppstod i Sunne för några år sedan. Men jag tycker ändå att det är bra att elinstallatörer och elsäkerhetsverket avråder, det stoppar säkert många med dåliga installationer att nyttja dem. Men, som sagt, det hindrar inte att det inte är några problem, bara installationen är av god kvalitet. Skarvsladdar skall naturligtvis också nyttjas med förstånd, helst undvikas.
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 620
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Arn »

Tänker att det är roligt att göra jobbet med laddning själv vid stugan istället för att låta en stolpe göra jobbet.

Packat in en 10 skarvkabel för att garanterat nå fram till bilen. Skarvkabel har jag hittills haft i uterummet och den har fått sköta en Infravärmare på 900w utan problem och inga fysiska skador så tror den ska duga

Tänker mig 10A. Ska bli kul att se dagen före hemresa när jag ska ladda upp bilen från 80-100% i 15 minusgrader hur lång tid den laddningen tar och hur lång tid det iskalla batteriet behöver med 10A enfas innan dess laddning börjar öka. Normalt sett ska ju 10A ge 15km/h så på 12 timmar 180km. Frågan är om denna marginal är tillräcklig inför avresa förcatt få full laddning och varm kupe.

Sedan hoppas man laddporten går att få upp utan att först behöva förvärma bilen 30 min vilket drar upp till 10% av batteriet. Flytande isskrapa kanske gör jobbet?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av tor-ake »

Tricket är att försöka få bort vatten som kan frysa. Borsta rent medan bilen är varm, så finns det inget som kan smälta och sedan frysa.

Kommer det nederbörd hela tiden finns det ju inte mycket att göra dock. Vi körde först genom regn till Hudiksvall och sedan blev det snö och sedan minusgrader de sista milen.

Bild

Laddade för säkerhets skull på SuC i Sveg så att vi skulle klara oss tillbaka ner även utan laddning uppe i Björnrike.

Bild

Ett ganska klokt beslut då mv-uttaget hade digital timer med gångtid 45 minuter och avsäkring 6A. Provade ladda men hade mindre procent efter ett par timmars laddning. Gissar att batterivärmaren tog mer energi än vad jag fick ur uttaget...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 620
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Arn »

Hehe det var ett hopplöst motorvärmaruttag du fick tag på. En bra mikrofibertrasa får man då ta med sig och torka med på känsliga ställen, bra tips.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 620
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Arn »

tor-ake skrev:
Tricket är att försöka få bort vatten som kan frysa. Borsta rent medan bilen är varm, så finns det inget som kan smälta och sedan frysa.

Kommer det nederbörd hela tiden finns det ju inte mycket att göra dock. Vi körde först genom regn till Hudiksvall och sedan blev det snö och sedan minusgrader de sista milen.

Bild

Laddade för säkerhets skull på SuC i Sveg så att vi skulle klara oss tillbaka ner även utan laddning uppe i Björnrike.

Bild

Ett ganska klokt beslut då mv-uttaget hade digital timer med gångtid 45 minuter och avsäkring 6A. Provade ladda men hade mindre procent efter ett par timmars laddning. Gissar att batterivärmaren tog mer energi än vad jag fick ur uttaget...
Så vad hade man kunnat förvänta sig om det inte funnits timer och man kunde ladda 6A enfas i 24 timmar eller mer? Någon gång borde man komma till ett läge då bilen laddar? Har själv bara erfarenhet av schukoladdaren och enfas ikea från sommaren så vet ej vad som händer vid -15 och lika kallt batteri. Kopplar man in med varmt batteri direkt vid ankomst borde den ladda som på sommaren ca 8km/h på 6A?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av tor-ake »

Jag provade faktiskt precis efter vi kom fram, och då fick jag in ett par procent per timme, gick ut och ställde fram tiduret. Men sedan provade jag morgonen efter, och då gick jag back, så bilen var tillbaka på 58% precis som vi kom fram med. :roll:
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av tor-ake »

En till reflektion jag gjorde på vägen hem - vi gjorde ett oplanerat stopp i Ljusdal för lunch på kinarestaurangen där. Kollade på chans om man kunde ladda, och de kunde man, nån kilometer bort på OKQ8. Där fanns en 50kW laddare, men den var upptagen (så klart). Av en Kona.

Då gick jag på kul in på ABRP och kollade "vår" resa Å-berga<->Björnrike med några andra bilar:
100 mil t.o.r, ingen (pålitlig) laddning på destinationen, -5 och snö men ingen motvind:

Model 3 LR 2021: Laddstopp på SuC i Hudik och Sveg, Total restid 6h/håll
Model 3 SR+: tre laddstopp varje väg, på SuC i Gävle, Hudik och Sveg, laddstopp typiskt 15-25 minuter (stämde också med verkligheten). Total restid 6h30min åt vardera håll
E-tron 55: fyra laddstopp på varje väg, varav två på enkla 50kW snabbladdare likt den i ljusdal, samt hos Audi-handlaren i Gävle, längsta laddstoppet 45 minuter i Kårböle. 7h20 åt vardera håll, om ingen av laddarna är upptagna. Man kan också välja att hypermila de 23 milen mellan Hudikvall och Uppsala om man vill skippa stoppet hos Bilmetro i Gävle. Tar lika lång tid.
ID-3 (58kWh): tre laddstopp upp, varav ett hos audihandlaren i Gävle, ett på Ionity hudik, och ett 1h5min på 50kW-laddaren utanför ICA i Sveg. Två laddstopp på nervägen. Knappt 8h upp och knappt 7 ned.
Volvo XC40: samma som e-tron men ännu längre laddstopp och 7h35 per väg
Kia e-Niro: Tre laddstopp upp och två ned, men inte över Hudik utan den mindre vägen över bollnäs, och ladda på 50kW i Bollnäs, 7h30m per väg

Vid de där fristående enuttags-laddarna lär det inte bil så festlig stämning på torsdag- och söndagkvällar, kolla denna screenshot från uppladdning.nu på CCS-laddaren hos bilmetro:
Skärmavbild 2021-01-26 kl. 09.43.42.png
Slagsmål om uttaget...

Till sist kommer själva reflektionen: ingen som inte är självplågare av rang, och har en otroligt tolerant familj kommer kunna åka elektriskt till fjälldestinationer som Vemdalen förrän Skistar satt upp ordentliga destinationsladdare, och Ionity byggt några stationer till (en är tydligen på G i Gävle).

Om man inte har en Tesla förstås. Och observationer bekräftar att så också är fallet. Såg fyra teslor förutom min egen i helgen, bara kring Björnrike torg, och noll andra elbilar.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1581
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av pefreli »

tor-ake skrev:
En till reflektion jag gjorde på vägen hem - vi gjorde ett oplanerat stopp i Ljusdal för lunch på kinarestaurangen där. Kollade på chans om man kunde ladda, och de kunde man, nån kilometer bort på OKQ8. Där fanns en 50kW laddare, men den var upptagen (så klart). Av en Kona.

Då gick jag på kul in på ABRP och kollade "vår" resa Å-berga<->Björnrike med några andra bilar:
100 mil t.o.r, ingen (pålitlig) laddning på destinationen, -5 och snö men ingen motvind:

Model 3 LR 2021: Laddstopp på SuC i Hudik och Sveg, Total restid 6h/håll
Model 3 SR+: tre laddstopp varje väg, på SuC i Gävle, Hudik och Sveg, laddstopp typiskt 15-25 minuter (stämde också med verkligheten). Total restid 6h30min åt vardera håll
E-tron 55: fyra laddstopp på varje väg, varav två på enkla 50kW snabbladdare likt den i ljusdal, samt hos Audi-handlaren i Gävle, längsta laddstoppet 45 minuter i Kårböle. 7h20 åt vardera håll, om ingen av laddarna är upptagna. Man kan också välja att hypermila de 23 milen mellan Hudikvall och Uppsala om man vill skippa stoppet hos Bilmetro i Gävle. Tar lika lång tid.
ID-3 (58kWh): tre laddstopp upp, varav ett hos audihandlaren i Gävle, ett på Ionity hudik, och ett 1h5min på 50kW-laddaren utanför ICA i Sveg. Två laddstopp på nervägen. Knappt 8h upp och knappt 7 ned.
Volvo XC40: samma som e-tron men ännu längre laddstopp och 7h35 per väg
Kia e-Niro: Tre laddstopp upp och två ned, men inte över Hudik utan den mindre vägen över bollnäs, och ladda på 50kW i Bollnäs, 7h30m per väg

Vid de där fristående enuttags-laddarna lär det inte bil så festlig stämning på torsdag- och söndagkvällar, kolla denna screenshot från uppladdning.nu på CCS-laddaren hos bilmetro:
Skärmavbild 2021-01-26 kl. 09.43.42.png
Slagsmål om uttaget...

Till sist kommer själva reflektionen: ingen som inte är självplågare av rang, och har en otroligt tolerant familj kommer kunna åka elektriskt till fjälldestinationer som Vemdalen förrän Skistar satt upp ordentliga destinationsladdare, och Ionity byggt några stationer till (en är tydligen på G i Gävle).

Om man inte har en Tesla förstås. Och observationer bekräftar att så också är fallet. Såg fyra teslor förutom min egen i helgen, bara kring Björnrike torg, och noll andra elbilar.
Är man ute efter en elbil som på ett smidigt sätt ska kunna användas på semester till fjällen eller en Europaresa ser jag egentligen inget alternativ till Tesla idag.

Någon som har mer koll på utbyggnadsstrategierna från Ionity etc? När förväntas man ha byggt ut laddnätverket så att det faktiskt kan börja gå att få en laddupplevelse som liknar Teslas?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av slugger75 »

pefreli skrev:
Är man ute efter en elbil som på ett smidigt sätt ska kunna användas på semester till fjällen eller en Europaresa ser jag egentligen inget alternativ till Tesla idag.

Någon som har mer koll på utbyggnadsstrategierna från Ionity etc? När förväntas man ha byggt ut laddnätverket så att det faktiskt kan börja gå att få en laddupplevelse som liknar Teslas?
Enligt den planering som för närvarande finns tillgänglig från Tesla och Ionity så är väl svaret på din fråga:

Aldrig.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7580
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av mikebike »

slugger75 skrev:
pefreli skrev:
Är man ute efter en elbil som på ett smidigt sätt ska kunna användas på semester till fjällen eller en Europaresa ser jag egentligen inget alternativ till Tesla idag.

Någon som har mer koll på utbyggnadsstrategierna från Ionity etc? När förväntas man ha byggt ut laddnätverket så att det faktiskt kan börja gå att få en laddupplevelse som liknar Teslas?
Enligt den planering som för närvarande finns tillgänglig från Tesla och Ionity så är väl svaret på din fråga:

Aldrig.
Finns det hopp om några andra aktörer?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av MWall »

pefreli skrev:
Är man ute efter en elbil som på ett smidigt sätt ska kunna användas på semester till fjällen eller en Europaresa ser jag egentligen inget alternativ till Tesla idag.

Någon som har mer koll på utbyggnadsstrategierna från Ionity etc? När förväntas man ha byggt ut laddnätverket så att det faktiskt kan börja gå att få en laddupplevelse som liknar Teslas?

En E-Tron 55 spöar min Model S 100D ner till Genoa idag så Europa-trippen funkar även med andra bilar. Man blir lite mer låst såklart men inte mer än man är med t ex en Model X eller S 75D. Däremot är det värre med fjällen. Åre kommer funka rätt snart och säkert även Sälen om några år.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av tor-ake »

Skistars affärsmodell bygger på att kunderna skall färdas med bil från storstäderna till stugor, lägenheter och skidanläggningar. De omsatte 2,7mdr 2019, och i den omsättningen är inte byggandet av fritidsbostäder med eftersom de bekostas av ägarna, som i sin tur är beroende av att Skistar kan hyra ut dem. Hyfsat stora pengar som snurrar där. Samtidigt går den här typen av turism att få CO2-vettig om man kan få bilarna att gå på el istf fossila bränslen. Liftarna går på el, snökanonerna går på el, batteridrivna pistmaskiner är på ingång... Snabbladdarna måste komma, på ett eller annat sätt. Skistar och andra aktörer kommer inte att lägga sig ned och dö, frivilligt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Hertsh »

MWall skrev:
pefreli skrev:
Är man ute efter en elbil som på ett smidigt sätt ska kunna användas på semester till fjällen eller en Europaresa ser jag egentligen inget alternativ till Tesla idag.

Någon som har mer koll på utbyggnadsstrategierna från Ionity etc? När förväntas man ha byggt ut laddnätverket så att det faktiskt kan börja gå att få en laddupplevelse som liknar Teslas?

En E-Tron 55 spöar min Model S 100D ner till Genoa idag så Europa-trippen funkar även med andra bilar. Man blir lite mer låst såklart men inte mer än man är med t ex en Model X eller S 75D. Däremot är det värre med fjällen. Åre kommer funka rätt snart och säkert även Sälen om några år.
Från mitt hem i Bromma till Genoa tar det 28h 2m inkl 5h 48m laddning att köra med min Model X LR med 100% SuC (12 laddstopp), men 27h 33m inkl 5h 28m laddning om jag fritt väljer nätverk för laddning (12 laddstopp). Enligt ABRP skulle det ta 27h 37m inkl 5h 23m laddning (13 laddstopp varav 10 med Ionity) för en e-tron 55.

Det kallar jag inte ett problem för Model X. Däremot är det väldigt jämnt skägg mellan bilarna.

Fjällen är lättare med Tesla men jag såg flera E-tron i Stöten över julen när jag var där (vilket inte säger något om hur lätt det är men allt fler väljer elbilen till fjällen oavsett bilmärke).
MX LR (Raven) 2019
Skriv svar