Långtur till fjällen, reflektioner

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Elix747 »

Efter flera längre sommarresor var det dags för långresa norrut. Så jag tänkte dela lite reflektion av vår fjällenresa med elbil. Kanske till nytta för någon annan fjällresenär.

Långresan med fullpackad Model 3 LR AWD, 2 barn, kyla, snö och takbox gav för första gången viss räckviddsånget över de 80 milen till Ramundberget i Härjedalen.

Bilens lastutrymmen inkl takbox räckte precis till för familjens packning inkl 5 par skidor och en hel del mat. Jag upplever utrymmet lika stort som föregående bil V60.

Första laddstopp i Jung med maxladdning för att försöka nå de 36 milen till SuC i Mora. Det visade sig snart bli omöjligt. Ett laddstopp på Fortum/McD i Kristinehamn blev lagom tillsammans med en hamburgare. Dock finns det bara 2 laddare vilket gjorde mig lite orolig för ev vöntetid, men tur nog så var det just då ledigt. Efter SuC Mora så var den nya SuC laddaren i Sveg varmt välkommen och ankomst till Ramundberget med behagliga ca 40% eftersom jag var osäker på lokala laddmöjligheter.

I vårt område i Ramundberget fanns ingen laddningsmöjlighet vid parkeringsplatserna vid stugorna. Det finns två 16A 1-fas laddare i Centrum som är bokningsbara för 2 timmar dagtid. Dessa laddare blev en återkommande besöksplats inkl en natt för att ladda på lite extra. De korta turerna vi gjorde i kylan förbrukade mycket ström och även mer än förväntat och extra laddning på plats behövdes. 20 m (2,5mm2) förlängningskabel kan också vara bra att ha med i nödfall då UMC kabel ofta är för kort.

Hemresa. Gick samma väg, Sveg-Mora-Kristinehamn-Jung-Hem. 4 laddstopp inkl mycket goda pizzor på Restaurang Strand nära SuC i Mora. -8 grader vid start + 6 vid hemkomst. Omväxlande vind och regn och kyla. Hastigheten var under resan lugn/normal till trafikrytmen, dvs ofta ca 80, 90 eller 100.

Totalt 162 mil med förbrukning 216 Wh/km eller totalt 349 kWh. Ganska ok med tanke på omständigheterna.
Praktisk maximal räckvidd var ca 30 mil.
Jag uppskattar extra restid till ca 1,5 timmar pga laddstopp med tillhörande fika/mat jämfört med Dieselbil. Räckvidds/Laddgrafen för rutten är inte lika bra vid tuffare förhållanden. Den börjar varje delsträcka med normal uppskattning för att sakta räkan om destinations procenten till lägre och lägre. Lite osäkrare att planera sin resa.

Köregenskaper och komfort.
Det var fantastiskt roligt att testa bilen på riktigt vinterväglag. Bilen har dubbfria 18”. Den går otroligt bra på normalt hal vinterväg med normal acc och regen. Vid ett tillfälle utanför Sveg var det ishalka. Då uppstår den lilla tendensen att släppa lite i bak vid regen. Det kan kännas lite obehagligt på kurviga smala vägar och möte. Satte regen till low för lugnare och stabilare bromsning. Min uppfattning är att regen low endast behövs vid ishalka.
Sätena i bilen får godkänt av hela familjen. Många timmar i bilen utan problem och även en del sovande hos passagerarna.
Autopiloten är inget att räkna med att den fungerar särskilt bra. Jag har haft stor glädje av den på övriga resor, men nu blev det med manuell pilot. Regn, snö, mörker och snö på vägen är inte AP:s vän. Ljudnivå ian bli påtaglig med takbox, men eftersom det ofta går förhållandevis långsamt (under 100) så var det ändå ok.

Isig och snöig bil:
Jag hade även en del oro över bilen praktiska vinteregenskaper med frusna dörrar etc, som redan har uppstått hemma vid fryst regn. Det besannades och blev en del problem, men ofta lösta ganska snabbt. Det var problem att få upp dörrhandtaget. Lite knack så gick det upp, tom enklare än hemma. Då uppstod istället nästa problem att rutan inte gick ner. Jag hade köpt gummilistmedel, men det behövde jag inte använda. Istället var det inuti dörren som rutan fastnade. Några gången fick jag öppna och stänga dörren försiktigt med rutan uppe för att komma i bilen. Inte helt smidigt. Även trunk-listen blev full av is. Det kändes inte helt bra att krossa is med trunkluckan så det fick bli lite isbortpill runt trunken några gånger. Innan öppning av trunken så är snösopning ett måste. En del is ramlade in iallafall. Även framlyset kan behöva lite antifreeze medel. Vid is och snöbeläggning så blir inte halvljuset särkilt bra. Bilen startar mycket fint i kylan. Inget kallt motorknackande här inte.

Slutsats.
Det går bra att åka långt på vintern med full packning, men det är lite krångligare kräver lite planering tex med ARBP. Laddningsmöjligheter behöver byggas ut på vinterdestinstionerna. Förbrukningen var ok, men lite svårare att planera ankomstladdprocent. Det är idagsläget inte många elbilar i fjällen. (Inte ens i Hemsedal tidigare i år såg jag särskilt många elbilar). Troligtvis eftersom det är högre förbrukning, lite krångligt och dåligt med laddinfrastruktur. (Om tre år så tror jag det fortfarande är mest ICE på parkeringarna i dessa områdena). Snö och is gör det lite besvärligt att hoppa in, men väl inne i bilen så är det kul igen. SuC är fantastiskt smidigt och jag behövde aldrig stå i kö. Jag saknar dock supercharger på medelstora vägar som R26. 35 mil mellan SuC är långt. Känns inte smidigt att lita på övriga stationer som ofta har en eller två laddare. Mariestad och/eller Kristinehamn skall ju vara på gång.

Hur som helst så var det en fantastisk resa.
08419853-065C-4E9C-997A-782801346BA9.jpeg
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av swegarm »

Bra reflektion !
Jag gjorde felet att inte ställa in exakt rätt position vilket gjorde att ja ”missa” de sista backarna och ca 10kWh förbrukning. Som tur var hade ja safeat med 20 % . I de kalla vädret blev dessa snabbt 5% och lite lätt panik men de löste sig.

Mao. Va noga att ställa in rätt destination efter som kraftiga stigningar verkligen suger ut batteriet!
Användarvisningsbild
Henrik_O
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 maj 2017 09:58

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Henrik_O »

Suveränt att du delar med dig av erfarenheterna, det är alltid kul att läsas folks reseberättelser. Jag tänkte fylla på lite. Vi åker mot Åre imorgon bitti från Linköping med samma uppställning som ni, 2 vuxna och två barn i en M3 LR.
Vi har gjort den här turen en gång tidigare i år fast då utan takbox. Jag kommer inte ihåg vår förbrukning då men vi stannade 8 min i Uppsala för att vara säkra på att komma till Gävle. I Gävle laddade vi under lunchen, därefter laddade vi 25 min i Sundsvall och till sist 15min i Krokom. Hastigheten var ca 10-20km/h högre än skyltningen. Innan vi skaffade Teslan stannade vi oftast bara i Gävle och höll något högre hastighet så vår resa denna gång tog bedömt 1,15h längre än med dieseln vi hade innan.
Imorgon hoppas jag på att vi tar oss hela vägen till Uppsala innan första laddstoppet för att komma till Gävle för att luncha. Var ute och provkörde med takboxen idag och hamnade på 209kw/km, med den förbrukningen borde det gå.

Eftersom vi haft en Audi A4 avant modell B8 de sista 8 åren så är vi vana vid att packa tajt, för att få in barnvagn och packning i den var vi tvungna att packa i små bagar. Teslan upplevs klart större i total packvolym så vi är supernöjda på den fronten. Som bilderna visar blev det ganska mycket utrymme kvar men till skillnad från er har vi bara mat för en dag i packningen. På bilderna saknas endast en bag annars är allt med.
98D0063C-F589-44C5-9D0C-EFA290C41B1C.jpeg
65D913C8-B9F1-4DAB-901E-6E16944B8713.jpeg
B94A7DFA-0986-4FB1-A826-D1AA09BB3666.jpeg
Användarvisningsbild
Henrik_O
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 maj 2017 09:58

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Henrik_O »

Fler bilder...
2E98E001-799C-4EB0-9B49-434A1179995F.jpeg
61C426CD-EA72-44C3-86AF-5B8F0D1ACF71.jpeg
D2F1E442-4AEA-4554-88E6-0E302D85DCE8.jpeg
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av olarsson »

Tips om man är i Ramundberget: Ta en dags åkning i Funäsdalen, ladda bilen på ICA, ett stenkast från gondolliften. Tre stycken typ2 på 22kW. Finns också en 50kW CCS i byn men den är inte gratis, ligger långt från liften och laddar "för fort". ICAs stolpar laddar lagom långsamt för en heldag i backen.
81124C67-CC27-49A6-9117-ADC358C13A68.jpeg
Senast redigerad av olarsson, redigerad totalt 1 gånger.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Henrik_O
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 maj 2017 09:58

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Henrik_O »

Takboxen är relativt strömlinjeformad vilket underlättar för förbrukningen, dock är den inte speciellt rymlig.
Har bara testat att använda tidsinställning på laddningen en gång tidigare och då blev den färdig långt innan avfärd, hoppas den timar tiden mer exakt den här gången så batteriet har lite extra värme i sig.
6BB15982-554A-4B73-BDEC-E4BB89E0EE05.jpeg
A2207248-29C7-46A6-9D18-D1238B34AE12.jpeg
925427E3-9C78-4047-BD5A-A6B59BC5867C.jpeg
Användarvisningsbild
Henrik_O
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 maj 2017 09:58

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Henrik_O »

Det gick kanon att nå Uppsala från Linköping med takboxen, den räknade initialt på att vi skulle komma fram med 16%, men allt eftersom ökade jag hastigheten från 110 till 128 och till slut kom vi fram med 11% batteri
6BF9A0FB-DCC8-49EF-9A5E-0DCCA17A3E13.jpeg
54526E50-1ED1-4884-8A78-59FD47BA0A21.jpeg
Användarvisningsbild
Henrik_O
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 maj 2017 09:58

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Henrik_O »

Framme i Gävle, tog 3h och 45min inklusive laddningen i Uppsala
0A251DD6-709F-4CAE-A9E0-E045560F9FA7.jpeg
Användarvisningsbild
Henrik_O
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 maj 2017 09:58

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Henrik_O »

Sundsvall kom vi fram smärtfritt till, har hållit 10-15% plus i hastighet.
D23BB02E-BDB3-4A78-9D7B-7C8CDAE09A89.jpeg
Användarvisningsbild
Henrik_O
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 maj 2017 09:58

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Henrik_O »

Sista stoppet för dagen för att komma till Åre. Har snittat 222Wh/km med takboxen trots en del plushastighet. Så ta sig till Åre med takbox längs E4:an är inga konstigheter.
3E8D7EF9-94E0-4BB9-A64B-142C2B5DFB10.jpeg
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av micke_r »

Henrik_O skrev:
Sista stoppet för dagen för att komma till Åre. Har snittat 222Wh/km med takboxen trots en del plushastighet. Så ta sig till Åre med takbox längs E4:an är inga konstigheter.
Det låter kanon. Har Åre fått till bra laddning på plats eller är det fortfarande svårt att ladda vid stugor? Vissa av hotellen har bra laddning i alla fall.
Användarvisningsbild
Lindansaren
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 08 okt 2019 12:49

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Lindansaren »

micke_r skrev:
Henrik_O skrev:
Sista stoppet för dagen för att komma till Åre. Har snittat 222Wh/km med takboxen trots en del plushastighet. Så ta sig till Åre med takbox längs E4:an är inga konstigheter.
Det låter kanon. Har Åre fått till bra laddning på plats eller är det fortfarande svårt att ladda vid stugor? Vissa av hotellen har bra laddning i alla fall.
Bor i stuga och laddar med UMC. Räcker gott och väl för körningen på plats. Laddade upp lite extra i Krokom innan vi kom hit.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av MarkusL »

Tack att du delar med dig, förstår inte de extra timmarna, brukar ni sträckköra med dieselbil? Hade samma förutsättningar (fast tre barn) men åkte Gbg- Åre men upplevde att stoppen (4st) blev kortare än om vi kört diesel då man snarast blev stressad av att bilen så snabbt hade ström för att åka till nästa laddplats. På hemvägen gjorde vi också 4 stopp men då hade vi nog bara gjort tre stopp med diesel, så kanske 25 min extra, å andra sidan stressade vi iväg från stoppet innan så min känsla var att resan tog lika lång tid som ifall vi inte laddat. Hade vi kört utan barn så hade nog två stopp räckt så då hade resan kanske gått en timma snabbare, fast då hade vi kört utan takbox och kanske klarat oss med två stopp :)
Användarvisningsbild
NiLe
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 20 nov 2019 13:30

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av NiLe »

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Jag gissar att ingen skulle rekommendera en fjälltur med en SR+ mao, åtminstone inte vintertid? Hämtar min SR+ imorgon, eftersom jag bor i Stockholm och håller mig inom 10mil förutom två tre gånger om året så kände jag att SR+ fyller mina behov.
M3 SR+ vit med dragkrok
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av pinussen »

NiLe skrev:
Tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Jag gissar att ingen skulle rekommendera en fjälltur med en SR+ mao, åtminstone inte vintertid? Hämtar min SR+ imorgon, eftersom jag bor i Stockholm och håller mig inom 10mil förutom två tre gånger om året så kände jag att SR+ fyller mina behov.
Inga problem med SR+, lite beroende på vart man åker och om man har boxiofs. Vi åkte Sthlm Åre över nyår utan problem. Den drog ca 200 Wh/km på resan och runt nollan. Laddade 4 ggr på vägen upp och ner men det är ofta kortare stopp för att utnyttja högre laddhastighet.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Elix747 »

MarkusL skrev:
Tack att du delar med dig, förstår inte de extra timmarna, brukar ni sträckköra med dieselbil? Hade samma förutsättningar (fast tre barn) men åkte Gbg- Åre men upplevde att stoppen (4st) blev kortare än om vi kört diesel då man snarast blev stressad av att bilen så snabbt hade ström för att åka till nästa laddplats. På hemvägen gjorde vi också 4 stopp men då hade vi nog bara gjort tre stopp med diesel, så kanske 25 min extra, å andra sidan stressade vi iväg från stoppet innan så min känsla var att resan tog lika lång tid som ifall vi inte laddat. Hade vi kört utan barn så hade nog två stopp räckt så då hade resan kanske gått en timma snabbare, fast då hade vi kört utan takbox och kanske klarat oss med två stopp :)
Vid vår Ramundbergsresa då jämförde jag med våra resvänner med hybridbil. De körde nog ca 10km/h fortare än oss och sparade ca 1 timme på det. Med takbox så går ju förbrukningen upp mycket vid högre fart så jag höll mer mot skyltad hastighet. Det andra var att de gjorde färre stopp och kortare middagstopp. Jag uppskattade den goda middagen jämfört med snabbmat. Många trycker på extra på gasen på fjällresan och det är inte lika enkelt (men går nog om man vill) med glesa laddstolpar. Nu var det ingen kö på SuC, men laddkön blir längre än bensinkön om det skulle bli så vilket skulle kunna plussa på tiden. Det är inget större problem för oss att det tar lite-lite längre tid. Det är hur som helst inget problem att göra lång vinterresa med Tesla. Det borde gå bra med SR+ också.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Xeik »

På väg upp till fjällen nu. Har gjort samma resa även i december. Fullpackad M3 LR AWD med box på taket.
Enkel tumregel som fungerade i december är att ladda ca 20% mer än vad bilen tycker ska behövas för att nå nästa laddare/mål.
Har nu kört HBG - Karlstad, med laddning i Kungälv.
Det gick ca 15% mer än vad bilen trodde vid båda körningarna. Torra fina vägar, lite sid/motvind.
I december så var det snömodd sista biten och då var det ca 20% extra som gällde.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av metchristian »

Xeik skrev:
På väg upp till fjällen nu. Har gjort samma resa även i december. Fullpackad M3 LR AWD med box på taket.
Enkel tumregel som fungerade i december är att ladda ca 20% mer än vad bilen tycker ska behövas för att nå nästa laddare/mål.
Har nu kört HBG - Karlstad, med laddning i Kungälv.
Det gick ca 15% mer än vad bilen trodde vid båda körningarna. Torra fina vägar, lite sid/motvind.
I december så var det snömodd sista biten och då var det ca 20% extra som gällde.
Samma uppfattning fast 10% för mig (utan takbox)
Gäller Örbyhus-Oslo-Tönsberg-trysil-Örbyhus och bilen nav sa x% kvar men det höll rätt korrekt på fel marginal på 5-10% just pga skiftande väglag så 20% med taxbox blir jag faktiskt impad av av så skall nog köpa takbågar, men vad använde ni för taxbox då?
Jag har en till min sharan men det är en Thule motion xxl vilket är en gigantisk takbox... helt suveränt utrymme men på en tesla model 3 nä då lär nog den dra 30% mer och det skulle se helt för taskigt ut.
Så xeik va kör du me för box?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av LarsL »

NiLe skrev:
Tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Jag gissar att ingen skulle rekommendera en fjälltur med en SR+ mao, åtminstone inte vintertid? Hämtar min SR+ imorgon, eftersom jag bor i Stockholm och håller mig inom 10mil förutom två tre gånger om året så kände jag att SR+ fyller mina behov.
Självklart inga problem räckviddsmässigt. Det går ju att åka långt med tex en Nissan Leaf också så med en SR+ är det en baggis. Det kanske blir några laddstopp extra jämfört med en LR, men inte så mycket mer bekymmer.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Elix747 »

metchristian skrev:
Xeik skrev:
På väg upp till fjällen nu. Har gjort samma resa även i december. Fullpackad M3 LR AWD med box på taket.
Enkel tumregel som fungerade i december är att ladda ca 20% mer än vad bilen tycker ska behövas för att nå nästa laddare/mål.
Har nu kört HBG - Karlstad, med laddning i Kungälv.
Det gick ca 15% mer än vad bilen trodde vid båda körningarna. Torra fina vägar, lite sid/motvind.
I december så var det snömodd sista biten och då var det ca 20% extra som gällde.
Samma uppfattning fast 10% för mig (utan takbox)
Gäller Örbyhus-Oslo-Tönsberg-trysil-Örbyhus och bilen nav sa x% kvar men det höll rätt korrekt på fel marginal på 5-10% just pga skiftande väglag så 20% med taxbox blir jag faktiskt impad av av så skall nog köpa takbågar, men vad använde ni för taxbox då?
Jag har en till min sharan men det är en Thule motion xxl vilket är en gigantisk takbox... helt suveränt utrymme men på en tesla model 3 nä då lär nog den dra 30% mer och det skulle se helt för taskigt ut.
Så xeik va kör du me för box?
Jag håller med om ca +20% med vinter och takbox. Jag har en Packline basic. Den är ganska slimmad i jämförelse med många andra.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Frodan
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 feb 2020 08:19

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Frodan »

Jag hämtade upp en Packline Bilia Edition igår.. Hade ca 4 mil hem på 100 väg, snittade 197 per kilometer.. Måste ändå säga att det är riktigt bra.. Våran Leaf drar ju nästan det utan takbox :)
Användarvisningsbild
Henrik_O
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 maj 2017 09:58

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Henrik_O »

Jag glömde lägga in sista bilden från när vi anlände till Åre. Vår snittförbrukning sjönk efter Sundsvall eftersom hastigheten blir betydligt lägre då. 220Wh/km blev det slutliga snittet och snitthastigheten mellan Linköping och Åre inklusive stoppen blev 81,3Km/h på de 874 kilometrarna. Som någon frågade här så tar det för oss ca 75-90min längre med M3 LR än vad det gjorde med vår A4 diesel. Huvudanledningen är nog att vi stannade betydligt mer sällan än snittfamiljen, oftast stannade vi bara en gång när vi åkte till Åre och det var i Gävle, sen körde vi fortare då också. Jag har med andra ord fått riktigt tacksamma bilåkarbarn. Men för snittfamiljen tror jag faktiskt inte att man förlorar någonting på att köra en M3 LR mot en fossilbil.
62EF9E8F-96A4-442D-9F4E-5D871A975B75.jpeg
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av fth »

NiLe skrev:
Tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Jag gissar att ingen skulle rekommendera en fjälltur med en SR+ mao, åtminstone inte vintertid?.
Bör inte vara några problem öht att åka till fjälls med en SR+.

Du har väl minst lika bra räckvidd som min X90 och väsentligt högre laddeffekt, och jag vet med säkerhet att jag inte skulle ha några problem öht.

De ä bar å åk! :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av HelectriC »

någon som vet om det bara är 1st 50kW laddare i Hemsedal? Jag hittar inga fler (ser ut som några 11kW också, men där brukar ju folk parkera i evigheter). Hade tänkt åka dit över nyår. Behöver nog inte trängas med alla svenska i år ;) Men det blir ju bara fler och fler elbilar i Norge, så jag antar att det kan bli ganska högt tryck på den enda laddaren.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Gustafsson »

HelectriC skrev:
någon som vet om det bara är 1st 50kW laddare i Hemsedal? Jag hittar inga fler (ser ut som några 11kW också, men där brukar ju folk parkera i evigheter). Hade tänkt åka dit över nyår. Behöver nog inte trängas med alla svenska i år ;) Men det blir ju bara fler och fler elbilar i Norge, så jag antar att det kan bli ganska högt tryck på den enda laddaren.
Vet inte var du kommer ifrån, men Gol ligger ju bra till för att fylla upp på ditvägen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar