Långtur till fjällen, reflektioner
Moderator: Redaktion
Långtur till fjällen, reflektioner
Efter flera längre sommarresor var det dags för långresa norrut. Så jag tänkte dela lite reflektion av vår fjällenresa med elbil. Kanske till nytta för någon annan fjällresenär.
Långresan med fullpackad Model 3 LR AWD, 2 barn, kyla, snö och takbox gav för första gången viss räckviddsånget över de 80 milen till Ramundberget i Härjedalen.
Bilens lastutrymmen inkl takbox räckte precis till för familjens packning inkl 5 par skidor och en hel del mat. Jag upplever utrymmet lika stort som föregående bil V60.
Första laddstopp i Jung med maxladdning för att försöka nå de 36 milen till SuC i Mora. Det visade sig snart bli omöjligt. Ett laddstopp på Fortum/McD i Kristinehamn blev lagom tillsammans med en hamburgare. Dock finns det bara 2 laddare vilket gjorde mig lite orolig för ev vöntetid, men tur nog så var det just då ledigt. Efter SuC Mora så var den nya SuC laddaren i Sveg varmt välkommen och ankomst till Ramundberget med behagliga ca 40% eftersom jag var osäker på lokala laddmöjligheter.
I vårt område i Ramundberget fanns ingen laddningsmöjlighet vid parkeringsplatserna vid stugorna. Det finns två 16A 1-fas laddare i Centrum som är bokningsbara för 2 timmar dagtid. Dessa laddare blev en återkommande besöksplats inkl en natt för att ladda på lite extra. De korta turerna vi gjorde i kylan förbrukade mycket ström och även mer än förväntat och extra laddning på plats behövdes. 20 m (2,5mm2) förlängningskabel kan också vara bra att ha med i nödfall då UMC kabel ofta är för kort.
Hemresa. Gick samma väg, Sveg-Mora-Kristinehamn-Jung-Hem. 4 laddstopp inkl mycket goda pizzor på Restaurang Strand nära SuC i Mora. -8 grader vid start + 6 vid hemkomst. Omväxlande vind och regn och kyla. Hastigheten var under resan lugn/normal till trafikrytmen, dvs ofta ca 80, 90 eller 100.
Totalt 162 mil med förbrukning 216 Wh/km eller totalt 349 kWh. Ganska ok med tanke på omständigheterna.
Praktisk maximal räckvidd var ca 30 mil.
Jag uppskattar extra restid till ca 1,5 timmar pga laddstopp med tillhörande fika/mat jämfört med Dieselbil. Räckvidds/Laddgrafen för rutten är inte lika bra vid tuffare förhållanden. Den börjar varje delsträcka med normal uppskattning för att sakta räkan om destinations procenten till lägre och lägre. Lite osäkrare att planera sin resa.
Köregenskaper och komfort.
Det var fantastiskt roligt att testa bilen på riktigt vinterväglag. Bilen har dubbfria 18”. Den går otroligt bra på normalt hal vinterväg med normal acc och regen. Vid ett tillfälle utanför Sveg var det ishalka. Då uppstår den lilla tendensen att släppa lite i bak vid regen. Det kan kännas lite obehagligt på kurviga smala vägar och möte. Satte regen till low för lugnare och stabilare bromsning. Min uppfattning är att regen low endast behövs vid ishalka.
Sätena i bilen får godkänt av hela familjen. Många timmar i bilen utan problem och även en del sovande hos passagerarna.
Autopiloten är inget att räkna med att den fungerar särskilt bra. Jag har haft stor glädje av den på övriga resor, men nu blev det med manuell pilot. Regn, snö, mörker och snö på vägen är inte AP:s vän. Ljudnivå ian bli påtaglig med takbox, men eftersom det ofta går förhållandevis långsamt (under 100) så var det ändå ok.
Isig och snöig bil:
Jag hade även en del oro över bilen praktiska vinteregenskaper med frusna dörrar etc, som redan har uppstått hemma vid fryst regn. Det besannades och blev en del problem, men ofta lösta ganska snabbt. Det var problem att få upp dörrhandtaget. Lite knack så gick det upp, tom enklare än hemma. Då uppstod istället nästa problem att rutan inte gick ner. Jag hade köpt gummilistmedel, men det behövde jag inte använda. Istället var det inuti dörren som rutan fastnade. Några gången fick jag öppna och stänga dörren försiktigt med rutan uppe för att komma i bilen. Inte helt smidigt. Även trunk-listen blev full av is. Det kändes inte helt bra att krossa is med trunkluckan så det fick bli lite isbortpill runt trunken några gånger. Innan öppning av trunken så är snösopning ett måste. En del is ramlade in iallafall. Även framlyset kan behöva lite antifreeze medel. Vid is och snöbeläggning så blir inte halvljuset särkilt bra. Bilen startar mycket fint i kylan. Inget kallt motorknackande här inte.
Slutsats.
Det går bra att åka långt på vintern med full packning, men det är lite krångligare kräver lite planering tex med ARBP. Laddningsmöjligheter behöver byggas ut på vinterdestinstionerna. Förbrukningen var ok, men lite svårare att planera ankomstladdprocent. Det är idagsläget inte många elbilar i fjällen. (Inte ens i Hemsedal tidigare i år såg jag särskilt många elbilar). Troligtvis eftersom det är högre förbrukning, lite krångligt och dåligt med laddinfrastruktur. (Om tre år så tror jag det fortfarande är mest ICE på parkeringarna i dessa områdena). Snö och is gör det lite besvärligt att hoppa in, men väl inne i bilen så är det kul igen. SuC är fantastiskt smidigt och jag behövde aldrig stå i kö. Jag saknar dock supercharger på medelstora vägar som R26. 35 mil mellan SuC är långt. Känns inte smidigt att lita på övriga stationer som ofta har en eller två laddare. Mariestad och/eller Kristinehamn skall ju vara på gång.
Hur som helst så var det en fantastisk resa.
Långresan med fullpackad Model 3 LR AWD, 2 barn, kyla, snö och takbox gav för första gången viss räckviddsånget över de 80 milen till Ramundberget i Härjedalen.
Bilens lastutrymmen inkl takbox räckte precis till för familjens packning inkl 5 par skidor och en hel del mat. Jag upplever utrymmet lika stort som föregående bil V60.
Första laddstopp i Jung med maxladdning för att försöka nå de 36 milen till SuC i Mora. Det visade sig snart bli omöjligt. Ett laddstopp på Fortum/McD i Kristinehamn blev lagom tillsammans med en hamburgare. Dock finns det bara 2 laddare vilket gjorde mig lite orolig för ev vöntetid, men tur nog så var det just då ledigt. Efter SuC Mora så var den nya SuC laddaren i Sveg varmt välkommen och ankomst till Ramundberget med behagliga ca 40% eftersom jag var osäker på lokala laddmöjligheter.
I vårt område i Ramundberget fanns ingen laddningsmöjlighet vid parkeringsplatserna vid stugorna. Det finns två 16A 1-fas laddare i Centrum som är bokningsbara för 2 timmar dagtid. Dessa laddare blev en återkommande besöksplats inkl en natt för att ladda på lite extra. De korta turerna vi gjorde i kylan förbrukade mycket ström och även mer än förväntat och extra laddning på plats behövdes. 20 m (2,5mm2) förlängningskabel kan också vara bra att ha med i nödfall då UMC kabel ofta är för kort.
Hemresa. Gick samma väg, Sveg-Mora-Kristinehamn-Jung-Hem. 4 laddstopp inkl mycket goda pizzor på Restaurang Strand nära SuC i Mora. -8 grader vid start + 6 vid hemkomst. Omväxlande vind och regn och kyla. Hastigheten var under resan lugn/normal till trafikrytmen, dvs ofta ca 80, 90 eller 100.
Totalt 162 mil med förbrukning 216 Wh/km eller totalt 349 kWh. Ganska ok med tanke på omständigheterna.
Praktisk maximal räckvidd var ca 30 mil.
Jag uppskattar extra restid till ca 1,5 timmar pga laddstopp med tillhörande fika/mat jämfört med Dieselbil. Räckvidds/Laddgrafen för rutten är inte lika bra vid tuffare förhållanden. Den börjar varje delsträcka med normal uppskattning för att sakta räkan om destinations procenten till lägre och lägre. Lite osäkrare att planera sin resa.
Köregenskaper och komfort.
Det var fantastiskt roligt att testa bilen på riktigt vinterväglag. Bilen har dubbfria 18”. Den går otroligt bra på normalt hal vinterväg med normal acc och regen. Vid ett tillfälle utanför Sveg var det ishalka. Då uppstår den lilla tendensen att släppa lite i bak vid regen. Det kan kännas lite obehagligt på kurviga smala vägar och möte. Satte regen till low för lugnare och stabilare bromsning. Min uppfattning är att regen low endast behövs vid ishalka.
Sätena i bilen får godkänt av hela familjen. Många timmar i bilen utan problem och även en del sovande hos passagerarna.
Autopiloten är inget att räkna med att den fungerar särskilt bra. Jag har haft stor glädje av den på övriga resor, men nu blev det med manuell pilot. Regn, snö, mörker och snö på vägen är inte AP:s vän. Ljudnivå ian bli påtaglig med takbox, men eftersom det ofta går förhållandevis långsamt (under 100) så var det ändå ok.
Isig och snöig bil:
Jag hade även en del oro över bilen praktiska vinteregenskaper med frusna dörrar etc, som redan har uppstått hemma vid fryst regn. Det besannades och blev en del problem, men ofta lösta ganska snabbt. Det var problem att få upp dörrhandtaget. Lite knack så gick det upp, tom enklare än hemma. Då uppstod istället nästa problem att rutan inte gick ner. Jag hade köpt gummilistmedel, men det behövde jag inte använda. Istället var det inuti dörren som rutan fastnade. Några gången fick jag öppna och stänga dörren försiktigt med rutan uppe för att komma i bilen. Inte helt smidigt. Även trunk-listen blev full av is. Det kändes inte helt bra att krossa is med trunkluckan så det fick bli lite isbortpill runt trunken några gånger. Innan öppning av trunken så är snösopning ett måste. En del is ramlade in iallafall. Även framlyset kan behöva lite antifreeze medel. Vid is och snöbeläggning så blir inte halvljuset särkilt bra. Bilen startar mycket fint i kylan. Inget kallt motorknackande här inte.
Slutsats.
Det går bra att åka långt på vintern med full packning, men det är lite krångligare kräver lite planering tex med ARBP. Laddningsmöjligheter behöver byggas ut på vinterdestinstionerna. Förbrukningen var ok, men lite svårare att planera ankomstladdprocent. Det är idagsläget inte många elbilar i fjällen. (Inte ens i Hemsedal tidigare i år såg jag särskilt många elbilar). Troligtvis eftersom det är högre förbrukning, lite krångligt och dåligt med laddinfrastruktur. (Om tre år så tror jag det fortfarande är mest ICE på parkeringarna i dessa områdena). Snö och is gör det lite besvärligt att hoppa in, men väl inne i bilen så är det kul igen. SuC är fantastiskt smidigt och jag behövde aldrig stå i kö. Jag saknar dock supercharger på medelstora vägar som R26. 35 mil mellan SuC är långt. Känns inte smidigt att lita på övriga stationer som ofta har en eller två laddare. Mariestad och/eller Kristinehamn skall ju vara på gång.
Hur som helst så var det en fantastisk resa.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Bra reflektion !
Jag gjorde felet att inte ställa in exakt rätt position vilket gjorde att ja ”missa” de sista backarna och ca 10kWh förbrukning. Som tur var hade ja safeat med 20 % . I de kalla vädret blev dessa snabbt 5% och lite lätt panik men de löste sig.
Mao. Va noga att ställa in rätt destination efter som kraftiga stigningar verkligen suger ut batteriet!
Jag gjorde felet att inte ställa in exakt rätt position vilket gjorde att ja ”missa” de sista backarna och ca 10kWh förbrukning. Som tur var hade ja safeat med 20 % . I de kalla vädret blev dessa snabbt 5% och lite lätt panik men de löste sig.
Mao. Va noga att ställa in rätt destination efter som kraftiga stigningar verkligen suger ut batteriet!
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Suveränt att du delar med dig av erfarenheterna, det är alltid kul att läsas folks reseberättelser. Jag tänkte fylla på lite. Vi åker mot Åre imorgon bitti från Linköping med samma uppställning som ni, 2 vuxna och två barn i en M3 LR.
Vi har gjort den här turen en gång tidigare i år fast då utan takbox. Jag kommer inte ihåg vår förbrukning då men vi stannade 8 min i Uppsala för att vara säkra på att komma till Gävle. I Gävle laddade vi under lunchen, därefter laddade vi 25 min i Sundsvall och till sist 15min i Krokom. Hastigheten var ca 10-20km/h högre än skyltningen. Innan vi skaffade Teslan stannade vi oftast bara i Gävle och höll något högre hastighet så vår resa denna gång tog bedömt 1,15h längre än med dieseln vi hade innan.
Imorgon hoppas jag på att vi tar oss hela vägen till Uppsala innan första laddstoppet för att komma till Gävle för att luncha. Var ute och provkörde med takboxen idag och hamnade på 209kw/km, med den förbrukningen borde det gå.
Eftersom vi haft en Audi A4 avant modell B8 de sista 8 åren så är vi vana vid att packa tajt, för att få in barnvagn och packning i den var vi tvungna att packa i små bagar. Teslan upplevs klart större i total packvolym så vi är supernöjda på den fronten. Som bilderna visar blev det ganska mycket utrymme kvar men till skillnad från er har vi bara mat för en dag i packningen. På bilderna saknas endast en bag annars är allt med.
Vi har gjort den här turen en gång tidigare i år fast då utan takbox. Jag kommer inte ihåg vår förbrukning då men vi stannade 8 min i Uppsala för att vara säkra på att komma till Gävle. I Gävle laddade vi under lunchen, därefter laddade vi 25 min i Sundsvall och till sist 15min i Krokom. Hastigheten var ca 10-20km/h högre än skyltningen. Innan vi skaffade Teslan stannade vi oftast bara i Gävle och höll något högre hastighet så vår resa denna gång tog bedömt 1,15h längre än med dieseln vi hade innan.
Imorgon hoppas jag på att vi tar oss hela vägen till Uppsala innan första laddstoppet för att komma till Gävle för att luncha. Var ute och provkörde med takboxen idag och hamnade på 209kw/km, med den förbrukningen borde det gå.
Eftersom vi haft en Audi A4 avant modell B8 de sista 8 åren så är vi vana vid att packa tajt, för att få in barnvagn och packning i den var vi tvungna att packa i små bagar. Teslan upplevs klart större i total packvolym så vi är supernöjda på den fronten. Som bilderna visar blev det ganska mycket utrymme kvar men till skillnad från er har vi bara mat för en dag i packningen. På bilderna saknas endast en bag annars är allt med.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Tips om man är i Ramundberget: Ta en dags åkning i Funäsdalen, ladda bilen på ICA, ett stenkast från gondolliften. Tre stycken typ2 på 22kW. Finns också en 50kW CCS i byn men den är inte gratis, ligger långt från liften och laddar "för fort". ICAs stolpar laddar lagom långsamt för en heldag i backen.
Senast redigerad av olarsson, redigerad totalt 1 gånger.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Takboxen är relativt strömlinjeformad vilket underlättar för förbrukningen, dock är den inte speciellt rymlig.
Har bara testat att använda tidsinställning på laddningen en gång tidigare och då blev den färdig långt innan avfärd, hoppas den timar tiden mer exakt den här gången så batteriet har lite extra värme i sig.
Har bara testat att använda tidsinställning på laddningen en gång tidigare och då blev den färdig långt innan avfärd, hoppas den timar tiden mer exakt den här gången så batteriet har lite extra värme i sig.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Det gick kanon att nå Uppsala från Linköping med takboxen, den räknade initialt på att vi skulle komma fram med 16%, men allt eftersom ökade jag hastigheten från 110 till 128 och till slut kom vi fram med 11% batteri
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Framme i Gävle, tog 3h och 45min inklusive laddningen i Uppsala
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Sundsvall kom vi fram smärtfritt till, har hållit 10-15% plus i hastighet.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Sista stoppet för dagen för att komma till Åre. Har snittat 222Wh/km med takboxen trots en del plushastighet. Så ta sig till Åre med takbox längs E4:an är inga konstigheter.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Det låter kanon. Har Åre fått till bra laddning på plats eller är det fortfarande svårt att ladda vid stugor? Vissa av hotellen har bra laddning i alla fall.Henrik_O skrev:Sista stoppet för dagen för att komma till Åre. Har snittat 222Wh/km med takboxen trots en del plushastighet. Så ta sig till Åre med takbox längs E4:an är inga konstigheter.
- Lindansaren
- Teslaägare
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 08 okt 2019 12:49
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Bor i stuga och laddar med UMC. Räcker gott och väl för körningen på plats. Laddade upp lite extra i Krokom innan vi kom hit.micke_r skrev:Det låter kanon. Har Åre fått till bra laddning på plats eller är det fortfarande svårt att ladda vid stugor? Vissa av hotellen har bra laddning i alla fall.Henrik_O skrev:Sista stoppet för dagen för att komma till Åre. Har snittat 222Wh/km med takboxen trots en del plushastighet. Så ta sig till Åre med takbox längs E4:an är inga konstigheter.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Tack att du delar med dig, förstår inte de extra timmarna, brukar ni sträckköra med dieselbil? Hade samma förutsättningar (fast tre barn) men åkte Gbg- Åre men upplevde att stoppen (4st) blev kortare än om vi kört diesel då man snarast blev stressad av att bilen så snabbt hade ström för att åka till nästa laddplats. På hemvägen gjorde vi också 4 stopp men då hade vi nog bara gjort tre stopp med diesel, så kanske 25 min extra, å andra sidan stressade vi iväg från stoppet innan så min känsla var att resan tog lika lång tid som ifall vi inte laddat. Hade vi kört utan barn så hade nog två stopp räckt så då hade resan kanske gått en timma snabbare, fast då hade vi kört utan takbox och kanske klarat oss med två stopp
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Jag gissar att ingen skulle rekommendera en fjälltur med en SR+ mao, åtminstone inte vintertid? Hämtar min SR+ imorgon, eftersom jag bor i Stockholm och håller mig inom 10mil förutom två tre gånger om året så kände jag att SR+ fyller mina behov.
M3 SR+ vit med dragkrok
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Inga problem med SR+, lite beroende på vart man åker och om man har boxiofs. Vi åkte Sthlm Åre över nyår utan problem. Den drog ca 200 Wh/km på resan och runt nollan. Laddade 4 ggr på vägen upp och ner men det är ofta kortare stopp för att utnyttja högre laddhastighet.NiLe skrev:Tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Jag gissar att ingen skulle rekommendera en fjälltur med en SR+ mao, åtminstone inte vintertid? Hämtar min SR+ imorgon, eftersom jag bor i Stockholm och håller mig inom 10mil förutom två tre gånger om året så kände jag att SR+ fyller mina behov.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Vid vår Ramundbergsresa då jämförde jag med våra resvänner med hybridbil. De körde nog ca 10km/h fortare än oss och sparade ca 1 timme på det. Med takbox så går ju förbrukningen upp mycket vid högre fart så jag höll mer mot skyltad hastighet. Det andra var att de gjorde färre stopp och kortare middagstopp. Jag uppskattade den goda middagen jämfört med snabbmat. Många trycker på extra på gasen på fjällresan och det är inte lika enkelt (men går nog om man vill) med glesa laddstolpar. Nu var det ingen kö på SuC, men laddkön blir längre än bensinkön om det skulle bli så vilket skulle kunna plussa på tiden. Det är inget större problem för oss att det tar lite-lite längre tid. Det är hur som helst inget problem att göra lång vinterresa med Tesla. Det borde gå bra med SR+ också.MarkusL skrev:Tack att du delar med dig, förstår inte de extra timmarna, brukar ni sträckköra med dieselbil? Hade samma förutsättningar (fast tre barn) men åkte Gbg- Åre men upplevde att stoppen (4st) blev kortare än om vi kört diesel då man snarast blev stressad av att bilen så snabbt hade ström för att åka till nästa laddplats. På hemvägen gjorde vi också 4 stopp men då hade vi nog bara gjort tre stopp med diesel, så kanske 25 min extra, å andra sidan stressade vi iväg från stoppet innan så min känsla var att resan tog lika lång tid som ifall vi inte laddat. Hade vi kört utan barn så hade nog två stopp räckt så då hade resan kanske gått en timma snabbare, fast då hade vi kört utan takbox och kanske klarat oss med två stopp
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
På väg upp till fjällen nu. Har gjort samma resa även i december. Fullpackad M3 LR AWD med box på taket.
Enkel tumregel som fungerade i december är att ladda ca 20% mer än vad bilen tycker ska behövas för att nå nästa laddare/mål.
Har nu kört HBG - Karlstad, med laddning i Kungälv.
Det gick ca 15% mer än vad bilen trodde vid båda körningarna. Torra fina vägar, lite sid/motvind.
I december så var det snömodd sista biten och då var det ca 20% extra som gällde.
Enkel tumregel som fungerade i december är att ladda ca 20% mer än vad bilen tycker ska behövas för att nå nästa laddare/mål.
Har nu kört HBG - Karlstad, med laddning i Kungälv.
Det gick ca 15% mer än vad bilen trodde vid båda körningarna. Torra fina vägar, lite sid/motvind.
I december så var det snömodd sista biten och då var det ca 20% extra som gällde.
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Samma uppfattning fast 10% för mig (utan takbox)Xeik skrev:På väg upp till fjällen nu. Har gjort samma resa även i december. Fullpackad M3 LR AWD med box på taket.
Enkel tumregel som fungerade i december är att ladda ca 20% mer än vad bilen tycker ska behövas för att nå nästa laddare/mål.
Har nu kört HBG - Karlstad, med laddning i Kungälv.
Det gick ca 15% mer än vad bilen trodde vid båda körningarna. Torra fina vägar, lite sid/motvind.
I december så var det snömodd sista biten och då var det ca 20% extra som gällde.
Gäller Örbyhus-Oslo-Tönsberg-trysil-Örbyhus och bilen nav sa x% kvar men det höll rätt korrekt på fel marginal på 5-10% just pga skiftande väglag så 20% med taxbox blir jag faktiskt impad av av så skall nog köpa takbågar, men vad använde ni för taxbox då?
Jag har en till min sharan men det är en Thule motion xxl vilket är en gigantisk takbox... helt suveränt utrymme men på en tesla model 3 nä då lär nog den dra 30% mer och det skulle se helt för taskigt ut.
Så xeik va kör du me för box?
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Självklart inga problem räckviddsmässigt. Det går ju att åka långt med tex en Nissan Leaf också så med en SR+ är det en baggis. Det kanske blir några laddstopp extra jämfört med en LR, men inte så mycket mer bekymmer.NiLe skrev:Tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Jag gissar att ingen skulle rekommendera en fjälltur med en SR+ mao, åtminstone inte vintertid? Hämtar min SR+ imorgon, eftersom jag bor i Stockholm och håller mig inom 10mil förutom två tre gånger om året så kände jag att SR+ fyller mina behov.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Jag håller med om ca +20% med vinter och takbox. Jag har en Packline basic. Den är ganska slimmad i jämförelse med många andra.metchristian skrev:Samma uppfattning fast 10% för mig (utan takbox)Xeik skrev:På väg upp till fjällen nu. Har gjort samma resa även i december. Fullpackad M3 LR AWD med box på taket.
Enkel tumregel som fungerade i december är att ladda ca 20% mer än vad bilen tycker ska behövas för att nå nästa laddare/mål.
Har nu kört HBG - Karlstad, med laddning i Kungälv.
Det gick ca 15% mer än vad bilen trodde vid båda körningarna. Torra fina vägar, lite sid/motvind.
I december så var det snömodd sista biten och då var det ca 20% extra som gällde.
Gäller Örbyhus-Oslo-Tönsberg-trysil-Örbyhus och bilen nav sa x% kvar men det höll rätt korrekt på fel marginal på 5-10% just pga skiftande väglag så 20% med taxbox blir jag faktiskt impad av av så skall nog köpa takbågar, men vad använde ni för taxbox då?
Jag har en till min sharan men det är en Thule motion xxl vilket är en gigantisk takbox... helt suveränt utrymme men på en tesla model 3 nä då lär nog den dra 30% mer och det skulle se helt för taskigt ut.
Så xeik va kör du me för box?
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Jag hämtade upp en Packline Bilia Edition igår.. Hade ca 4 mil hem på 100 väg, snittade 197 per kilometer.. Måste ändå säga att det är riktigt bra.. Våran Leaf drar ju nästan det utan takbox
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Jag glömde lägga in sista bilden från när vi anlände till Åre. Vår snittförbrukning sjönk efter Sundsvall eftersom hastigheten blir betydligt lägre då. 220Wh/km blev det slutliga snittet och snitthastigheten mellan Linköping och Åre inklusive stoppen blev 81,3Km/h på de 874 kilometrarna. Som någon frågade här så tar det för oss ca 75-90min längre med M3 LR än vad det gjorde med vår A4 diesel. Huvudanledningen är nog att vi stannade betydligt mer sällan än snittfamiljen, oftast stannade vi bara en gång när vi åkte till Åre och det var i Gävle, sen körde vi fortare då också. Jag har med andra ord fått riktigt tacksamma bilåkarbarn. Men för snittfamiljen tror jag faktiskt inte att man förlorar någonting på att köra en M3 LR mot en fossilbil.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Bör inte vara några problem öht att åka till fjälls med en SR+.NiLe skrev:Tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Jag gissar att ingen skulle rekommendera en fjälltur med en SR+ mao, åtminstone inte vintertid?.
Du har väl minst lika bra räckvidd som min X90 och väsentligt högre laddeffekt, och jag vet med säkerhet att jag inte skulle ha några problem öht.
De ä bar å åk!
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
någon som vet om det bara är 1st 50kW laddare i Hemsedal? Jag hittar inga fler (ser ut som några 11kW också, men där brukar ju folk parkera i evigheter). Hade tänkt åka dit över nyår. Behöver nog inte trängas med alla svenska i år Men det blir ju bara fler och fler elbilar i Norge, så jag antar att det kan bli ganska högt tryck på den enda laddaren.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Vet inte var du kommer ifrån, men Gol ligger ju bra till för att fylla upp på ditvägen.HelectriC skrev:någon som vet om det bara är 1st 50kW laddare i Hemsedal? Jag hittar inga fler (ser ut som några 11kW också, men där brukar ju folk parkera i evigheter). Hade tänkt åka dit över nyår. Behöver nog inte trängas med alla svenska i år Men det blir ju bara fler och fler elbilar i Norge, så jag antar att det kan bli ganska högt tryck på den enda laddaren.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16