Långtur till fjällen, reflektioner
Moderator: Redaktion
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Jag noterade förra veckan att Bydalsfjällen i Jämtland har fått upp 4 st 22kW intill Drommenliften i Höglekardalen.
Bee-stolpar som kostar 3 kr/kWh.
Sedan tidigare hade Värdshuset i Bydalen destinationsladdare från Tesla på ovansidan av huset.
Nu finns det en ännu större anledning att lämna Skistar-anläggningarna och åka till den charmigare delen av Sveriges fjällvärld.
Bee-stolpar som kostar 3 kr/kWh.
Sedan tidigare hade Värdshuset i Bydalen destinationsladdare från Tesla på ovansidan av huset.
Nu finns det en ännu större anledning att lämna Skistar-anläggningarna och åka till den charmigare delen av Sveriges fjällvärld.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Och använder man Bee ofta så kan man ju ha deras 400kr-abonnemang nyttjar man det mycket
så landar man ju på under 1kr/kWh
Inte lika bra som när det var obegränsat men ändå riktigt bra såklart, speciellt om man laddar en del
på deras 50kW-laddare
så landar man ju på under 1kr/kWh
Inte lika bra som när det var obegränsat men ändå riktigt bra såklart, speciellt om man laddar en del
på deras 50kW-laddare
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Dottern åkte till Hemavan idag och pga snövädret blev de tvungna att ladda upp vid BEE i Hemavan då de inte kommer upp till stugan och eluttaget.
Givetvis gick det inte att få igång laddningen förrän supporten ringde upp henne och tjorvade en stund. Appen bara hängde sig... men men. Till slut funkade det och det är ju tur att den finns även om den bara gav 37 kW som mest (50 kW CCS).
Givetvis gick det inte att få igång laddningen förrän supporten ringde upp henne och tjorvade en stund. Appen bara hängde sig... men men. Till slut funkade det och det är ju tur att den finns även om den bara gav 37 kW som mest (50 kW CCS).
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Trist upplevelse!BrooklynS skrev:Dottern åkte till Hemavan idag och pga snövädret blev de tvungna att ladda upp vid BEE i Hemavan då de inte kommer upp till stugan och eluttaget.
Givetvis gick det inte att få igång laddningen förrän supporten ringde upp henne och tjorvade en stund. Appen bara hängde sig... men men. Till slut funkade det och det är ju tur att den finns även om den bara gav 37 kW som mest (50 kW CCS).
Finns en orsak till att man älskar att ladda på SuC när man reser (när det finns som möjlighet).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Har laddat hos Bee ett tiotal ggr. Aldrig några problem.BrooklynS skrev:Dottern åkte till Hemavan idag och pga snövädret blev de tvungna att ladda upp vid BEE i Hemavan då de inte kommer upp till stugan och eluttaget.
Givetvis gick det inte att få igång laddningen förrän supporten ringde upp henne och tjorvade en stund. Appen bara hängde sig... men men. Till slut funkade det och det är ju tur att den finns även om den bara gav 37 kW som mest (50 kW CCS).
- Gurkmeister
- Teslaägare
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 08 jan 2021 09:55
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Reflektioner efter sportlovsresa med sex personer i bilen till Sälen.
Destination: Högfjället.
Resan dit: Supercharger i Mora i syfte att ha lite SOC vid ankomst.
På plats: Laddade upp till fullt en gång i Sälen.
Hemresa: Kallstart vid 98% SOC och inpackning/ilastning i bilen.
Tänkte ladda i Borlänge men prognosen såg lovande ut, chansade och kom ända hem till Stockholm med 12% SOC vid ankomst hemma utan laddstopp på vägen hem. Kul upplevelse!
Snittförbrukning: 188 Wh/km på de 43 milen. Ingen snålkörning men första halvan låg vi på pärlband mellan 70-100km/h.
Två vuxna, fyra barn, fullpackat och fullsmetad MFT Backbox där bak.
Så, min önskan att åka till/hem från Fjällen utan laddstopp infriades:)
Model X LR Plus
Destination: Högfjället.
Resan dit: Supercharger i Mora i syfte att ha lite SOC vid ankomst.
På plats: Laddade upp till fullt en gång i Sälen.
Hemresa: Kallstart vid 98% SOC och inpackning/ilastning i bilen.
Tänkte ladda i Borlänge men prognosen såg lovande ut, chansade och kom ända hem till Stockholm med 12% SOC vid ankomst hemma utan laddstopp på vägen hem. Kul upplevelse!
Snittförbrukning: 188 Wh/km på de 43 milen. Ingen snålkörning men första halvan låg vi på pärlband mellan 70-100km/h.
Två vuxna, fyra barn, fullpackat och fullsmetad MFT Backbox där bak.
Så, min önskan att åka till/hem från Fjällen utan laddstopp infriades:)
Model X LR Plus
Model X LRP Midnight Silver Metallic 7-sits
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Rekommenderar att aldrig använda apparna. Brukar vara usla!BrooklynS skrev:Dottern åkte till Hemavan idag och pga snövädret blev de tvungna att ladda upp vid BEE i Hemavan då de inte kommer upp till stugan och eluttaget.
Givetvis gick det inte att få igång laddningen förrän supporten ringde upp henne och tjorvade en stund. Appen bara hängde sig... men men. Till slut funkade det och det är ju tur att den finns även om den bara gav 37 kW som mest (50 kW CCS).
Beställ istället tagg, gärna från alla olika laddaktörer och ha i bilen för stunder som dessa.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Imponerande låg förbrukning på vintern och med kallstart, jag hade behövt två laddstopp med min X90!Gurkmeister skrev:Reflektioner efter sportlovsresa med sex personer i bilen till Sälen.
Destination: Högfjället.
Resan dit: Supercharger i Mora i syfte att ha lite SOC vid ankomst.
På plats: Laddade upp till fullt en gång i Sälen.
Hemresa: Kallstart vid 98% SOC och inpackning/ilastning i bilen.
Tänkte ladda i Borlänge men prognosen såg lovande ut, chansade och kom ända hem till Stockholm med 12% SOC vid ankomst hemma utan laddstopp på vägen hem. Kul upplevelse!
Snittförbrukning: 188 Wh/km på de 43 milen. Ingen snålkörning men första halvan låg vi på pärlband mellan 70-100km/h.
Två vuxna, fyra barn, fullpackat och fullsmetad MFT Backbox där bak.
Så, min önskan att åka till/hem från Fjällen utan laddstopp infriades:)
Model X LR Plus
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- elbilist
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 03 mar 2021 13:09
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Körde E-tron från Roslagen till Bruksvallarna ca 620km, påvägen upp laddade vi hos Ionity i Hudik där vi käkade, laddningen tog 30min och måltiden tog ca 50min. I Sveg stannar vi alltid och handlar på ICA där vi laddade medans vi handlade frukost, laddtid ca 15-20min. Ingen extra tid jämfört med när vi tidigare åkt upp med dieselbil då vi alltid stannar och äter i Hudik/Tönnebro samt handlar på ICA i Sveg. På hemresan var planen att köra till Tönnebro direkt (365km) vilket förmodligen hade funkat men det var på håret så vi stannade i Bollnäs på Mcdonalds och laddade medans vi käkade, sedan drog vi till EON's nya, 350kW laddare i Tönnebro och laddade i 19 min. Total laddtid ca 45-50 min åt båda hållen, däremot satt vi 19 min i onödan i Tönnebro då planeringen sket sig. För vår del blir det ingen skillnad alls mot vår dieselbil rent tidsmässigt och trots all sportlovstrafik var alla laddare både upp och ner ledigdär vi stannade. Tönnebro har ju numera 6 laddplatser och Hudik 4 platser. Annars är det ju bara 1 x 50 kW laddare i Ljusdal, Kårböle, Sveg samt Hede, Bollnäs har en i alla fall. Sveg är egentligen det optimala laddstället för vår del och förhoppningsvis kommer det fler laddare under året dit. Från Bruksvallarna till Bollnäs drog den 2.03 kWh/mil, nedför och kraftig medvind samt torr vägbana, samtidigt drog den 2.96 kWh/mil mellan Sveg-Bruksvallarna men då går det uppför samt att vi hade kraftig motvind och snöig vägbana eftersom det var snöstrom. Vi är grymt nöjda med vad den levererar i räckvidd och snabbladdning.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Aldrig i livet, jag har ju Tesla för att slippa sådant...DanneLKPG skrev:Rekommenderar att aldrig använda apparna. Brukar vara usla!BrooklynS skrev:Dottern åkte till Hemavan idag och pga snövädret blev de tvungna att ladda upp vid BEE i Hemavan då de inte kommer upp till stugan och eluttaget.
Givetvis gick det inte att få igång laddningen förrän supporten ringde upp henne och tjorvade en stund. Appen bara hängde sig... men men. Till slut funkade det och det är ju tur att den finns även om den bara gav 37 kW som mest (50 kW CCS).
Beställ istället tagg, gärna från alla olika laddaktörer och ha i bilen för stunder som dessa.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Hej.
Var i Hundfjället i veckan och generellt var det än så länge ont om laddstolpar, hittade bara en offentlig på hela området och den hade en dieselmerca blockerat. Men hade turen att lägenheten som vi bokat hade en laddare installerad trots att det stod att det inte skulle finnas på beställningen. Laddaren var dock ingen vanlig väggladdare, det var en DC-laddare så den matade vår TM3 LR med 22kW, så bilen toppades upp till 90% på bara 2h efter ankomst, smidigt värre.
Fick även galet fin hastighet på V3 laddaren i Kristinehamn på vägen hem, 236kW är nytt PB i Teslan.
Var i Hundfjället i veckan och generellt var det än så länge ont om laddstolpar, hittade bara en offentlig på hela området och den hade en dieselmerca blockerat. Men hade turen att lägenheten som vi bokat hade en laddare installerad trots att det stod att det inte skulle finnas på beställningen. Laddaren var dock ingen vanlig väggladdare, det var en DC-laddare så den matade vår TM3 LR med 22kW, så bilen toppades upp till 90% på bara 2h efter ankomst, smidigt värre.
Fick även galet fin hastighet på V3 laddaren i Kristinehamn på vägen hem, 236kW är nytt PB i Teslan.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Oerhört bra med en DC-laddare!
Då kan nästan alla ladda på den effekten liksom
Vad kostar den tro?
Då kan nästan alla ladda på den effekten liksom
Vad kostar den tro?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
12 087,90 € tax incl vilket blir väl cirka 120 000:- SEK
https://www.carplug.com/en/ecotap-fast- ... power-25kw
https://www.carplug.com/en/ecotap-fast- ... power-25kw
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Har för mig att det finns billigare. Men då kanske bara 11kW. Har nån minnesbild som säger 30-50 tusen. Har dock inget att backa upp det med. Tror det var på tapeten när I-Pace kom eftersom den inte klarade trefas.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Ja ungefär så vill jag minnas att det låg på när jag själv kollade på det för något år sedan.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Den är nog som sagt till för att alla i huset skall kunna dela på den men det blir lite omständigt ändå eftersom upp till 8 sällskap kan dela på de 2 lgh med 16 bäddar i varje. Så man får flytta runt bilarna som ett pussel. Hade varit skönare med 4 vanliga väggladdare med lite längre sladd så hade alla bilarna kunnat ladda utan att behöva flytta på sig…
Dessutom var den här laddaren buggig så när en bil laddat fick teknikerna komma och pilla med den innan nästa kunde ladda. Men den var flong ny för supporten visste inte ens att den fanns när jag ringde och felanmälde den när den strulade.
Dessutom var den här laddaren buggig så när en bil laddat fick teknikerna komma och pilla med den innan nästa kunde ladda. Men den var flong ny för supporten visste inte ens att den fanns när jag ringde och felanmälde den när den strulade.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Det brukar ju bli några nätter i en fjällstuga så vanlig AC-laddning räcker ju långt.
6-8 lastbalanserade ladduttag skulle nog 22 kW räcka till.
Undrar vad som ligger bakom denna lösning?
Var den tänkt som någon slags publik laddstation?
6-8 lastbalanserade ladduttag skulle nog 22 kW räcka till.
Undrar vad som ligger bakom denna lösning?
Var den tänkt som någon slags publik laddstation?
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Håller med. För samma pengar som en enda sådan här DC-laddare kostar så hade ju en sådan lösning för 6-8 elbilar som du föreslår säkert gått att finansiera inom samma budget.Off Grid Byggaren skrev:Det brukar ju bli några nätter i en fjällstuga så vanlig AC-laddning räcker ju långt.
6-8 lastbalanserade ladduttag skulle nog 22 kW räcka till.
Undrar vad som ligger bakom denna lösning?
Var den tänkt som någon slags publik laddstation?
Rent tekniskt så tycker jag det är en kul lösning att se, men rent finansiellt ett stort slöseri.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Nej den kan omöjligt vara tänkt som en publik laddstation eftersom det bara är boende i detta hus som får parkera där, så någon har nog inte tänkt hela vägen….
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Spännade, kan också tänka mig att det i längden varit billigare med AC. Både vad gäller underhåll och elkostnad.
En laddare lär ju gå sönder någon gång, en DC laddare lär ju vara dyr att byta ut, medans en AC borde är superbillig i jämförelse. Dessutom hade ju en trasig AC laddar intr gjort så mycket, då hade det funnits 7 andra att använda. Dessutom hade dessa 8 av laddare mekaniskt slitis 8 gånger saktare
Funderade på om det på något sett hade med elförbrukning och elkostnad att göra, men detta måste ju bara göra det värre. Nu måste man ju ladda när man faktiskt står där, så då kan man inte schemalägga till natten för att vara snäll mot elnätet och antagligen köpa billigare el.
En laddare lär ju gå sönder någon gång, en DC laddare lär ju vara dyr att byta ut, medans en AC borde är superbillig i jämförelse. Dessutom hade ju en trasig AC laddar intr gjort så mycket, då hade det funnits 7 andra att använda. Dessutom hade dessa 8 av laddare mekaniskt slitis 8 gånger saktare
Funderade på om det på något sett hade med elförbrukning och elkostnad att göra, men detta måste ju bara göra det värre. Nu måste man ju ladda när man faktiskt står där, så då kan man inte schemalägga till natten för att vara snäll mot elnätet och antagligen köpa billigare el.
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Känns som en lösning där icke elbilsförare slagit på stort och skjutit över målet. Åtta vanliga ladduttag hade varit mycket bättre, tänk på avresedag när alla vill toppa upp under natten, förvärma bilen och lämna samtidigt.
Elbilist sedan 2014
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Det är precis så det känns, ja. Det klassiska feltänket att alla som har elbil måste installera en snabbladdare hemma.Klintan skrev:Känns som en lösning där icke elbilsförare slagit på stort och skjutit över målet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Ja, det låter ju onekligen som det är en "fossil-bilist" som planerat detta, och tänkt att man måste installera en "mack" för elbilar där alla kan "tanka" i tur och ordning.mati skrev:Det är precis så det känns, ja. Det klassiska feltänket att alla som har elbil måste installera en snabbladdare hemma.Klintan skrev:Känns som en lösning där icke elbilsförare slagit på stort och skjutit över målet.
Med det sagt så är det ju väldigt positivt att man uppenbarligen har insett att behovet finns, och att man är beredd att satsa en hel del pengar på att installera infrastruktur för elbilister.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options