Långtur till fjällen, reflektioner
Moderator: Redaktion
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Ev köra climate on med lägsta temperatur ett par pass på kvällen innan du lägger dig, när du vaknar. Lite bökigt då man inte kan schedulera det.
FACT 3: When setting Keep Climate ON in cold weather, after leaving the vehicle, the car will set the battery target temperature to 30C and battery heating will commence as needed.
Off topic
I lumpen varmkörde vi lastbilarna i ca 20 min några gånger per natt för att slippa värma med fotogenbärmare/ göra eld under motorn om det var 25 minus eller lägre.
FACT 3: When setting Keep Climate ON in cold weather, after leaving the vehicle, the car will set the battery target temperature to 30C and battery heating will commence as needed.
Off topic
I lumpen varmkörde vi lastbilarna i ca 20 min några gånger per natt för att slippa värma med fotogenbärmare/ göra eld under motorn om det var 25 minus eller lägre.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Fluffy skrev:I lumpen varmkörde vi lastbilarna i ca 20 min några gånger per natt för att slippa värma med fotogenbärmare/ göra eld under motorn om det var 25 minus eller lägre.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1432
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Vi behöver högre markfrigång!martinot skrev:Fluffy skrev:I lumpen varmkörde vi lastbilarna i ca 20 min några gånger per natt för att slippa värma med fotogenbärmare/ göra eld under motorn om det var 25 minus eller lägre.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Jag åkte till Lindvallen från södra Göteborg över nyår med vår X 100D -18
Va ganska milt då (runt nollan). Hade skidbox på kroken .
På vägen upp laddade vi i Grums i samband med frukost och sedan toppa vi i Torsby då vi ville ha kräm kvar i sälen. Kom fram med ca 50%.
Hemresan laddade vi endast i grums ca 40 min och kom hem med 12% (start ca 85%)
Sammantagen funkade de väldigt bra !
Va ganska milt då (runt nollan). Hade skidbox på kroken .
På vägen upp laddade vi i Grums i samband med frukost och sedan toppa vi i Torsby då vi ville ha kräm kvar i sälen. Kom fram med ca 50%.
Hemresan laddade vi endast i grums ca 40 min och kom hem med 12% (start ca 85%)
Sammantagen funkade de väldigt bra !
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Såg att Stöten verkar ha avgiftsbelagt sina laddplatser. Man ska tydligen in i easypark appen där det står 3kr/kwh.
I så fall tänkte jag man kunde ladda till 80% vid ankomst och sista 20% via UMC kontakten inför hemgång. Natten före avresa får den stå på 12-15 timmar på 10A.det får bli förlängningssladd från 2a vån eller skidförrådet.
Då det saknas motorvärmaruttag utomhus har jag nog inte lust ladda hela batteriet från t.ex 20-100% via schuko, tar alldeles för lång tid på 10A eller lägre och inte värt oron att något ska hända. Skulle det finnas något eluutag utomhus skulle jag känna mig tryggare, kylan utomhus kanske hindrar uttaget från att överhettas.
I så fall tänkte jag man kunde ladda till 80% vid ankomst och sista 20% via UMC kontakten inför hemgång. Natten före avresa får den stå på 12-15 timmar på 10A.det får bli förlängningssladd från 2a vån eller skidförrådet.
Då det saknas motorvärmaruttag utomhus har jag nog inte lust ladda hela batteriet från t.ex 20-100% via schuko, tar alldeles för lång tid på 10A eller lägre och inte värt oron att något ska hända. Skulle det finnas något eluutag utomhus skulle jag känna mig tryggare, kylan utomhus kanske hindrar uttaget från att överhettas.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Har laddat bra många hundra kWh med (bra) förlängningskabel och schuko. Inga problem så länge inte uttaget eller ledningen är gammal.Arn skrev:Såg att Stöten verkar ha avgiftsbelagt sina laddplatser. Man ska tydligen in i easypark appen där det står 3kr/kwh.
I så fall tänkte jag man kunde ladda till 80% vid ankomst och sista 20% via UMC kontakten inför hemgång. Natten före avresa får den stå på 12-15 timmar på 10A.det får bli förlängningssladd från 2a vån eller skidförrådet.
Då det saknas motorvärmaruttag utomhus har jag nog inte lust ladda hela batteriet från t.ex 20-100% via schuko, tar alldeles för lång tid på 10A eller lägre och inte värt oron att något ska hända. Skulle det finnas något eluutag utomhus skulle jag känna mig tryggare, kylan utomhus kanske hindrar uttaget från att överhettas.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Det är inte dyrt och laddarna är väldigt bra. 22kw är de på också om jag kommer ihåg rätt.Arn skrev:Såg att Stöten verkar ha avgiftsbelagt sina laddplatser. Man ska tydligen in i easypark appen där det står 3kr/kwh.
I så fall tänkte jag man kunde ladda till 80% vid ankomst och sista 20% via UMC kontakten inför hemgång. Natten före avresa får den stå på 12-15 timmar på 10A.det får bli förlängningssladd från 2a vån eller skidförrådet.
Då det saknas motorvärmaruttag utomhus har jag nog inte lust ladda hela batteriet från t.ex 20-100% via schuko, tar alldeles för lång tid på 10A eller lägre och inte värt oron att något ska hända. Skulle det finnas något eluutag utomhus skulle jag känna mig tryggare, kylan utomhus kanske hindrar uttaget från att överhettas.
Men jag är så klart glad om det finns gott om snåljåpar så det finns lediga laddare, men samtidigt tycker jag det är synd om det inte används så det blir lägre utbyggnad av nya stolpar.
MX LR (Raven) 2019
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Denna seglivade myt. Ett korrekt installerat eluttag överhettas inte. Att elsäkerhetsverket avråder från att ladda elbilar från vanliga uttag är inte konstigt. Naturligtvis finns det otroligt många dåliga elinstallationer runt i Sverige, kanske särskilt kring garage o dyl, så som tydligen var fallet vid den "elbilsbrand" som faktiskt uppstod i Sunne för några år sedan. Men jag tycker ändå att det är bra att elinstallatörer och elsäkerhetsverket avråder, det stoppar säkert många med dåliga installationer att nyttja dem. Men, som sagt, det hindrar inte att det inte är några problem, bara installationen är av god kvalitet. Skarvsladdar skall naturligtvis också nyttjas med förstånd, helst undvikas.Arn skrev:Såg att Stöten verkar ha avgiftsbelagt sina laddplatser. Man ska tydligen in i easypark appen där det står 3kr/kwh.
I så fall tänkte jag man kunde ladda till 80% vid ankomst och sista 20% via UMC kontakten inför hemgång. Natten före avresa får den stå på 12-15 timmar på 10A.det får bli förlängningssladd från 2a vån eller skidförrådet.
Då det saknas motorvärmaruttag utomhus har jag nog inte lust ladda hela batteriet från t.ex 20-100% via schuko, tar alldeles för lång tid på 10A eller lägre och inte värt oron att något ska hända. Skulle det finnas något eluutag utomhus skulle jag känna mig tryggare, kylan utomhus kanske hindrar uttaget från att överhettas.
.
Model S P85+ Juni 2014
Model S P85+ Juni 2014
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Tänker att det är roligt att göra jobbet med laddning själv vid stugan istället för att låta en stolpe göra jobbet.
Packat in en 10 skarvkabel för att garanterat nå fram till bilen. Skarvkabel har jag hittills haft i uterummet och den har fått sköta en Infravärmare på 900w utan problem och inga fysiska skador så tror den ska duga
Tänker mig 10A. Ska bli kul att se dagen före hemresa när jag ska ladda upp bilen från 80-100% i 15 minusgrader hur lång tid den laddningen tar och hur lång tid det iskalla batteriet behöver med 10A enfas innan dess laddning börjar öka. Normalt sett ska ju 10A ge 15km/h så på 12 timmar 180km. Frågan är om denna marginal är tillräcklig inför avresa förcatt få full laddning och varm kupe.
Sedan hoppas man laddporten går att få upp utan att först behöva förvärma bilen 30 min vilket drar upp till 10% av batteriet. Flytande isskrapa kanske gör jobbet?
Packat in en 10 skarvkabel för att garanterat nå fram till bilen. Skarvkabel har jag hittills haft i uterummet och den har fått sköta en Infravärmare på 900w utan problem och inga fysiska skador så tror den ska duga
Tänker mig 10A. Ska bli kul att se dagen före hemresa när jag ska ladda upp bilen från 80-100% i 15 minusgrader hur lång tid den laddningen tar och hur lång tid det iskalla batteriet behöver med 10A enfas innan dess laddning börjar öka. Normalt sett ska ju 10A ge 15km/h så på 12 timmar 180km. Frågan är om denna marginal är tillräcklig inför avresa förcatt få full laddning och varm kupe.
Sedan hoppas man laddporten går att få upp utan att först behöva förvärma bilen 30 min vilket drar upp till 10% av batteriet. Flytande isskrapa kanske gör jobbet?
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Tricket är att försöka få bort vatten som kan frysa. Borsta rent medan bilen är varm, så finns det inget som kan smälta och sedan frysa.
Kommer det nederbörd hela tiden finns det ju inte mycket att göra dock. Vi körde först genom regn till Hudiksvall och sedan blev det snö och sedan minusgrader de sista milen.
Laddade för säkerhets skull på SuC i Sveg så att vi skulle klara oss tillbaka ner även utan laddning uppe i Björnrike.
Ett ganska klokt beslut då mv-uttaget hade digital timer med gångtid 45 minuter och avsäkring 6A. Provade ladda men hade mindre procent efter ett par timmars laddning. Gissar att batterivärmaren tog mer energi än vad jag fick ur uttaget...
Kommer det nederbörd hela tiden finns det ju inte mycket att göra dock. Vi körde först genom regn till Hudiksvall och sedan blev det snö och sedan minusgrader de sista milen.
Laddade för säkerhets skull på SuC i Sveg så att vi skulle klara oss tillbaka ner även utan laddning uppe i Björnrike.
Ett ganska klokt beslut då mv-uttaget hade digital timer med gångtid 45 minuter och avsäkring 6A. Provade ladda men hade mindre procent efter ett par timmars laddning. Gissar att batterivärmaren tog mer energi än vad jag fick ur uttaget...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Hehe det var ett hopplöst motorvärmaruttag du fick tag på. En bra mikrofibertrasa får man då ta med sig och torka med på känsliga ställen, bra tips.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Så vad hade man kunnat förvänta sig om det inte funnits timer och man kunde ladda 6A enfas i 24 timmar eller mer? Någon gång borde man komma till ett läge då bilen laddar? Har själv bara erfarenhet av schukoladdaren och enfas ikea från sommaren så vet ej vad som händer vid -15 och lika kallt batteri. Kopplar man in med varmt batteri direkt vid ankomst borde den ladda som på sommaren ca 8km/h på 6A?tor-ake skrev:Tricket är att försöka få bort vatten som kan frysa. Borsta rent medan bilen är varm, så finns det inget som kan smälta och sedan frysa.
Kommer det nederbörd hela tiden finns det ju inte mycket att göra dock. Vi körde först genom regn till Hudiksvall och sedan blev det snö och sedan minusgrader de sista milen.
Laddade för säkerhets skull på SuC i Sveg så att vi skulle klara oss tillbaka ner även utan laddning uppe i Björnrike.
Ett ganska klokt beslut då mv-uttaget hade digital timer med gångtid 45 minuter och avsäkring 6A. Provade ladda men hade mindre procent efter ett par timmars laddning. Gissar att batterivärmaren tog mer energi än vad jag fick ur uttaget...
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Jag provade faktiskt precis efter vi kom fram, och då fick jag in ett par procent per timme, gick ut och ställde fram tiduret. Men sedan provade jag morgonen efter, och då gick jag back, så bilen var tillbaka på 58% precis som vi kom fram med.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
En till reflektion jag gjorde på vägen hem - vi gjorde ett oplanerat stopp i Ljusdal för lunch på kinarestaurangen där. Kollade på chans om man kunde ladda, och de kunde man, nån kilometer bort på OKQ8. Där fanns en 50kW laddare, men den var upptagen (så klart). Av en Kona.
Då gick jag på kul in på ABRP och kollade "vår" resa Å-berga<->Björnrike med några andra bilar:
100 mil t.o.r, ingen (pålitlig) laddning på destinationen, -5 och snö men ingen motvind:
Model 3 LR 2021: Laddstopp på SuC i Hudik och Sveg, Total restid 6h/håll
Model 3 SR+: tre laddstopp varje väg, på SuC i Gävle, Hudik och Sveg, laddstopp typiskt 15-25 minuter (stämde också med verkligheten). Total restid 6h30min åt vardera håll
E-tron 55: fyra laddstopp på varje väg, varav två på enkla 50kW snabbladdare likt den i ljusdal, samt hos Audi-handlaren i Gävle, längsta laddstoppet 45 minuter i Kårböle. 7h20 åt vardera håll, om ingen av laddarna är upptagna. Man kan också välja att hypermila de 23 milen mellan Hudikvall och Uppsala om man vill skippa stoppet hos Bilmetro i Gävle. Tar lika lång tid.
ID-3 (58kWh): tre laddstopp upp, varav ett hos audihandlaren i Gävle, ett på Ionity hudik, och ett 1h5min på 50kW-laddaren utanför ICA i Sveg. Två laddstopp på nervägen. Knappt 8h upp och knappt 7 ned.
Volvo XC40: samma som e-tron men ännu längre laddstopp och 7h35 per väg
Kia e-Niro: Tre laddstopp upp och två ned, men inte över Hudik utan den mindre vägen över bollnäs, och ladda på 50kW i Bollnäs, 7h30m per väg
Vid de där fristående enuttags-laddarna lär det inte bil så festlig stämning på torsdag- och söndagkvällar, kolla denna screenshot från uppladdning.nu på CCS-laddaren hos bilmetro: Slagsmål om uttaget...
Till sist kommer själva reflektionen: ingen som inte är självplågare av rang, och har en otroligt tolerant familj kommer kunna åka elektriskt till fjälldestinationer som Vemdalen förrän Skistar satt upp ordentliga destinationsladdare, och Ionity byggt några stationer till (en är tydligen på G i Gävle).
Om man inte har en Tesla förstås. Och observationer bekräftar att så också är fallet. Såg fyra teslor förutom min egen i helgen, bara kring Björnrike torg, och noll andra elbilar.
Då gick jag på kul in på ABRP och kollade "vår" resa Å-berga<->Björnrike med några andra bilar:
100 mil t.o.r, ingen (pålitlig) laddning på destinationen, -5 och snö men ingen motvind:
Model 3 LR 2021: Laddstopp på SuC i Hudik och Sveg, Total restid 6h/håll
Model 3 SR+: tre laddstopp varje väg, på SuC i Gävle, Hudik och Sveg, laddstopp typiskt 15-25 minuter (stämde också med verkligheten). Total restid 6h30min åt vardera håll
E-tron 55: fyra laddstopp på varje väg, varav två på enkla 50kW snabbladdare likt den i ljusdal, samt hos Audi-handlaren i Gävle, längsta laddstoppet 45 minuter i Kårböle. 7h20 åt vardera håll, om ingen av laddarna är upptagna. Man kan också välja att hypermila de 23 milen mellan Hudikvall och Uppsala om man vill skippa stoppet hos Bilmetro i Gävle. Tar lika lång tid.
ID-3 (58kWh): tre laddstopp upp, varav ett hos audihandlaren i Gävle, ett på Ionity hudik, och ett 1h5min på 50kW-laddaren utanför ICA i Sveg. Två laddstopp på nervägen. Knappt 8h upp och knappt 7 ned.
Volvo XC40: samma som e-tron men ännu längre laddstopp och 7h35 per väg
Kia e-Niro: Tre laddstopp upp och två ned, men inte över Hudik utan den mindre vägen över bollnäs, och ladda på 50kW i Bollnäs, 7h30m per väg
Vid de där fristående enuttags-laddarna lär det inte bil så festlig stämning på torsdag- och söndagkvällar, kolla denna screenshot från uppladdning.nu på CCS-laddaren hos bilmetro: Slagsmål om uttaget...
Till sist kommer själva reflektionen: ingen som inte är självplågare av rang, och har en otroligt tolerant familj kommer kunna åka elektriskt till fjälldestinationer som Vemdalen förrän Skistar satt upp ordentliga destinationsladdare, och Ionity byggt några stationer till (en är tydligen på G i Gävle).
Om man inte har en Tesla förstås. Och observationer bekräftar att så också är fallet. Såg fyra teslor förutom min egen i helgen, bara kring Björnrike torg, och noll andra elbilar.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Är man ute efter en elbil som på ett smidigt sätt ska kunna användas på semester till fjällen eller en Europaresa ser jag egentligen inget alternativ till Tesla idag.tor-ake skrev:En till reflektion jag gjorde på vägen hem - vi gjorde ett oplanerat stopp i Ljusdal för lunch på kinarestaurangen där. Kollade på chans om man kunde ladda, och de kunde man, nån kilometer bort på OKQ8. Där fanns en 50kW laddare, men den var upptagen (så klart). Av en Kona.
Då gick jag på kul in på ABRP och kollade "vår" resa Å-berga<->Björnrike med några andra bilar:
100 mil t.o.r, ingen (pålitlig) laddning på destinationen, -5 och snö men ingen motvind:
Model 3 LR 2021: Laddstopp på SuC i Hudik och Sveg, Total restid 6h/håll
Model 3 SR+: tre laddstopp varje väg, på SuC i Gävle, Hudik och Sveg, laddstopp typiskt 15-25 minuter (stämde också med verkligheten). Total restid 6h30min åt vardera håll
E-tron 55: fyra laddstopp på varje väg, varav två på enkla 50kW snabbladdare likt den i ljusdal, samt hos Audi-handlaren i Gävle, längsta laddstoppet 45 minuter i Kårböle. 7h20 åt vardera håll, om ingen av laddarna är upptagna. Man kan också välja att hypermila de 23 milen mellan Hudikvall och Uppsala om man vill skippa stoppet hos Bilmetro i Gävle. Tar lika lång tid.
ID-3 (58kWh): tre laddstopp upp, varav ett hos audihandlaren i Gävle, ett på Ionity hudik, och ett 1h5min på 50kW-laddaren utanför ICA i Sveg. Två laddstopp på nervägen. Knappt 8h upp och knappt 7 ned.
Volvo XC40: samma som e-tron men ännu längre laddstopp och 7h35 per väg
Kia e-Niro: Tre laddstopp upp och två ned, men inte över Hudik utan den mindre vägen över bollnäs, och ladda på 50kW i Bollnäs, 7h30m per väg
Vid de där fristående enuttags-laddarna lär det inte bil så festlig stämning på torsdag- och söndagkvällar, kolla denna screenshot från uppladdning.nu på CCS-laddaren hos bilmetro: Slagsmål om uttaget...
Till sist kommer själva reflektionen: ingen som inte är självplågare av rang, och har en otroligt tolerant familj kommer kunna åka elektriskt till fjälldestinationer som Vemdalen förrän Skistar satt upp ordentliga destinationsladdare, och Ionity byggt några stationer till (en är tydligen på G i Gävle).
Om man inte har en Tesla förstås. Och observationer bekräftar att så också är fallet. Såg fyra teslor förutom min egen i helgen, bara kring Björnrike torg, och noll andra elbilar.
Någon som har mer koll på utbyggnadsstrategierna från Ionity etc? När förväntas man ha byggt ut laddnätverket så att det faktiskt kan börja gå att få en laddupplevelse som liknar Teslas?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Enligt den planering som för närvarande finns tillgänglig från Tesla och Ionity så är väl svaret på din fråga:pefreli skrev:Är man ute efter en elbil som på ett smidigt sätt ska kunna användas på semester till fjällen eller en Europaresa ser jag egentligen inget alternativ till Tesla idag.
Någon som har mer koll på utbyggnadsstrategierna från Ionity etc? När förväntas man ha byggt ut laddnätverket så att det faktiskt kan börja gå att få en laddupplevelse som liknar Teslas?
Aldrig.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7550
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Finns det hopp om några andra aktörer?slugger75 skrev:Enligt den planering som för närvarande finns tillgänglig från Tesla och Ionity så är väl svaret på din fråga:pefreli skrev:Är man ute efter en elbil som på ett smidigt sätt ska kunna användas på semester till fjällen eller en Europaresa ser jag egentligen inget alternativ till Tesla idag.
Någon som har mer koll på utbyggnadsstrategierna från Ionity etc? När förväntas man ha byggt ut laddnätverket så att det faktiskt kan börja gå att få en laddupplevelse som liknar Teslas?
Aldrig.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
pefreli skrev:Är man ute efter en elbil som på ett smidigt sätt ska kunna användas på semester till fjällen eller en Europaresa ser jag egentligen inget alternativ till Tesla idag.
Någon som har mer koll på utbyggnadsstrategierna från Ionity etc? När förväntas man ha byggt ut laddnätverket så att det faktiskt kan börja gå att få en laddupplevelse som liknar Teslas?
En E-Tron 55 spöar min Model S 100D ner till Genoa idag så Europa-trippen funkar även med andra bilar. Man blir lite mer låst såklart men inte mer än man är med t ex en Model X eller S 75D. Däremot är det värre med fjällen. Åre kommer funka rätt snart och säkert även Sälen om några år.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Skistars affärsmodell bygger på att kunderna skall färdas med bil från storstäderna till stugor, lägenheter och skidanläggningar. De omsatte 2,7mdr 2019, och i den omsättningen är inte byggandet av fritidsbostäder med eftersom de bekostas av ägarna, som i sin tur är beroende av att Skistar kan hyra ut dem. Hyfsat stora pengar som snurrar där. Samtidigt går den här typen av turism att få CO2-vettig om man kan få bilarna att gå på el istf fossila bränslen. Liftarna går på el, snökanonerna går på el, batteridrivna pistmaskiner är på ingång... Snabbladdarna måste komma, på ett eller annat sätt. Skistar och andra aktörer kommer inte att lägga sig ned och dö, frivilligt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Långtur till fjällen, reflektioner
Från mitt hem i Bromma till Genoa tar det 28h 2m inkl 5h 48m laddning att köra med min Model X LR med 100% SuC (12 laddstopp), men 27h 33m inkl 5h 28m laddning om jag fritt väljer nätverk för laddning (12 laddstopp). Enligt ABRP skulle det ta 27h 37m inkl 5h 23m laddning (13 laddstopp varav 10 med Ionity) för en e-tron 55.MWall skrev:pefreli skrev:Är man ute efter en elbil som på ett smidigt sätt ska kunna användas på semester till fjällen eller en Europaresa ser jag egentligen inget alternativ till Tesla idag.
Någon som har mer koll på utbyggnadsstrategierna från Ionity etc? När förväntas man ha byggt ut laddnätverket så att det faktiskt kan börja gå att få en laddupplevelse som liknar Teslas?
En E-Tron 55 spöar min Model S 100D ner till Genoa idag så Europa-trippen funkar även med andra bilar. Man blir lite mer låst såklart men inte mer än man är med t ex en Model X eller S 75D. Däremot är det värre med fjällen. Åre kommer funka rätt snart och säkert även Sälen om några år.
Det kallar jag inte ett problem för Model X. Däremot är det väldigt jämnt skägg mellan bilarna.
Fjällen är lättare med Tesla men jag såg flera E-tron i Stöten över julen när jag var där (vilket inte säger något om hur lätt det är men allt fler väljer elbilen till fjällen oavsett bilmärke).
MX LR (Raven) 2019
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Hertsh skrev:Från mitt hem i Bromma till Genoa tar det 28h 2m inkl 5h 48m laddning att köra med min Model X LR med 100% SuC (12 laddstopp), men 27h 33m inkl 5h 28m laddning om jag fritt väljer nätverk för laddning (12 laddstopp). Enligt ABRP skulle det ta 27h 37m inkl 5h 23m laddning (13 laddstopp varav 10 med Ionity) för en e-tron 55.MWall skrev:pefreli skrev:Är man ute efter en elbil som på ett smidigt sätt ska kunna användas på semester till fjällen eller en Europaresa ser jag egentligen inget alternativ till Tesla idag.
Någon som har mer koll på utbyggnadsstrategierna från Ionity etc? När förväntas man ha byggt ut laddnätverket så att det faktiskt kan börja gå att få en laddupplevelse som liknar Teslas?
En E-Tron 55 spöar min Model S 100D ner till Genoa idag så Europa-trippen funkar även med andra bilar. Man blir lite mer låst såklart men inte mer än man är med t ex en Model X eller S 75D. Däremot är det värre med fjällen. Åre kommer funka rätt snart och säkert även Sälen om några år.
Det kallar jag inte ett problem för Model X. Däremot är det väldigt jämnt skägg mellan bilarna.
Fjällen är lättare med Tesla men jag såg flera E-tron i Stöten över julen när jag var där (vilket inte säger något om hur lätt det är men allt fler väljer elbilen till fjällen oavsett bilmärke).
Nej, säkert går det bra med den Model X LR. Förmodligen även en X 100D. Men X 75D, X 90D osv är klart sämre än E-Tron och det var ingen som sa att det inte gick på den tiden.
Vad gäller specifik Sälen-fjällen så har Dala Energi ett antal 100kW-stolpar längs vägen. Man blir dock känslig för kö för de står bara en och en.
Kort sagt. Kan man lösa fjällresan på annat sätt så kan man idag mycket väl välja Audin om man vill det.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Intressant och välgjord sammanfattning.tor-ake skrev:En till reflektion jag gjorde på vägen hem - vi gjorde ett oplanerat stopp i Ljusdal för lunch på kinarestaurangen där. Kollade på chans om man kunde ladda, och de kunde man, nån kilometer bort på OKQ8. Där fanns en 50kW laddare, men den var upptagen (så klart). Av en Kona.
Då gick jag på kul in på ABRP och kollade "vår" resa Å-berga<->Björnrike med några andra bilar:
100 mil t.o.r, ingen (pålitlig) laddning på destinationen, -5 och snö men ingen motvind:
Model 3 LR 2021: Laddstopp på SuC i Hudik och Sveg, Total restid 6h/håll
Model 3 SR+: tre laddstopp varje väg, på SuC i Gävle, Hudik och Sveg, laddstopp typiskt 15-25 minuter (stämde också med verkligheten). Total restid 6h30min åt vardera håll
E-tron 55: fyra laddstopp på varje väg, varav två på enkla 50kW snabbladdare likt den i ljusdal, samt hos Audi-handlaren i Gävle, längsta laddstoppet 45 minuter i Kårböle. 7h20 åt vardera håll, om ingen av laddarna är upptagna. Man kan också välja att hypermila de 23 milen mellan Hudikvall och Uppsala om man vill skippa stoppet hos Bilmetro i Gävle. Tar lika lång tid.
ID-3 (58kWh): tre laddstopp upp, varav ett hos audihandlaren i Gävle, ett på Ionity hudik, och ett 1h5min på 50kW-laddaren utanför ICA i Sveg. Två laddstopp på nervägen. Knappt 8h upp och knappt 7 ned.
Volvo XC40: samma som e-tron men ännu längre laddstopp och 7h35 per väg
Kia e-Niro: Tre laddstopp upp och två ned, men inte över Hudik utan den mindre vägen över bollnäs, och ladda på 50kW i Bollnäs, 7h30m per väg
Vid de där fristående enuttags-laddarna lär det inte bil så festlig stämning på torsdag- och söndagkvällar, kolla denna screenshot från uppladdning.nu på CCS-laddaren hos bilmetro: Slagsmål om uttaget...
Till sist kommer själva reflektionen: ingen som inte är självplågare av rang, och har en otroligt tolerant familj kommer kunna åka elektriskt till fjälldestinationer som Vemdalen förrän Skistar satt upp ordentliga destinationsladdare, och Ionity byggt några stationer till (en är tydligen på G i Gävle).
Om man inte har en Tesla förstås. Och observationer bekräftar att så också är fallet. Såg fyra teslor förutom min egen i helgen, bara kring Björnrike torg, och noll andra elbilar.
Vet inte om jag själv vågar åka till fjällen med vår elbil (vi tar nog vår dieselkamin), men modigt och bra av er som testar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7550
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Jag planerar att åka till Borgafjäll i september, hoppas att det finns SuC i Dorotea tills dess.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Du har väl inte missat destinationsladdaren på Borgagården? Passa på att äta på restaurangen medan du laddar nån kväll.mikebike skrev:Jag planerar att åka till Borgafjäll i september, hoppas att det finns SuC i Dorotea tills dess.
Varifrån kommer du? Vi brukar avgå från Härnösand och på vintern med halvdassiga förhållanden och takbox tar vi omvägen förbi Åsele och toppar upp där för att ha lite marginal. Men i September tänker jag att det borde vara lugnt och när väl SuC Dorotea är på plats, kanske kombinerat ladmöjligheter i Ramsele blir det ju rena drömmen!
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7550
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Jo, jag har sett att de fått destinationsladdare. Jag brukar bo i Risbäck, men som du säger kan man kombinera laddning med middag.perkabolo skrev:Du har väl inte missat destinationsladdaren på Borgagården? Passa på att äta på restaurangen medan du laddar nån kväll.mikebike skrev:Jag planerar att åka till Borgafjäll i september, hoppas att det finns SuC i Dorotea tills dess.
Varifrån kommer du? Vi brukar avgå från Härnösand och på vintern med halvdassiga förhållanden och takbox tar vi omvägen förbi Åsele och toppar upp där för att ha lite marginal. Men i September tänker jag att det borde vara lugnt och när väl SuC Dorotea är på plats, kanske kombinerat ladmöjligheter i Ramsele blir det ju rena drömmen!
Jag bor i Stockholm, men föräldrarna bor i Sundsvall så förhoppningsvis kan jag starta därifrån med fullt batteri.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.