Åk med elbil istället för flyg

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av NiklasTesla »

Hej allihopa. Kom precis hem från Andalucía där vi lyckats med solsemester (31c som varmast sade bilen) på vintern utan att flyga (hur smidigt och kul som helst men tar lite mer tid såklart).

Köpt privat och lyckats få ner våra månadskostnader rejält genom att byta från en Skoda diesel från 2014 och flygbiljetter till bilsemester med Model 3 istället (inte bara bra för miljön Med andra ord).

Tänkte kolla om någon annan gjort liknande?

Ca 5000mil körda hittills med vår Model 3 sedan början av April 2019 och under 1500sek i elkostnad (pga gratisladdning men 9750kwh förbrukade och under 2kwh/mil) och under 200sek i servicekostnad (spolarvätska och ett par torkarblad).

Så sjuukt nöjd med denna underbara bil! :D
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av simonk »

Kul att höra! Hur lång tid var ni borta? Hur såg resplanen ut? (Dvs övernattningar längs vägen osv)

Funderar också på att köpa en TM3, och en tanke är att åka till medelhavet under höstlovet. Dock lite orolig att det blir för mycket tid på vägarna när man "bara" har en vecka på sig. Har också barn som behöver roas under långa etapper!
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av NiklasTesla »

simonk skrev:
Kul att höra! Hur lång tid var ni borta? Hur såg resplanen ut? (Dvs övernattningar längs vägen osv)

Funderar också på att köpa en TM3, och en tanke är att åka till medelhavet under höstlovet. Dock lite orolig att det blir för mycket tid på vägarna när man "bara" har en vecka på sig. Har också barn som behöver roas under långa etapper!
Har barn också. Blir naturligt med elbil då man tar stopp efter ca 2-3timmar ( nu i samband med laddning) ändå. I bilen är det film, sömn, något att äta på så går det bra. Från sverige rekommenderar jag minst två nattstop (med destinationsladdning alla gånger) till södra Spanien (norr medelhavet och Italien körde vi i september och då räckte 1 nattstop).

Denna resa var vi borta i två veckor totalt. En trevlig sak är att man ser hela Europa på köpet och vissa snabbladdare ligger jättetrevligt i någon stad eller vid bra/fina hotell/restauranger (Beaune, Tarragona rekommenderas varmt).

Barcelo Cabo De Gata (där stannade vi längst) har 4 laddplatser och uppvärmd pool vintertid och superbra frukost (inne i Alméria finns hur många bra Tapasrestauranger somhelst och runt omkring massa saker att se/göra) så kan varmt rekommendera.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av PhR34k »

Jag har bilat till Spanien ca 10ggr. I julas bilade vi första gången med elbil (min modell x).
Jag tyckte det gick super smidigt. Vi stannade varje 1½-3 timmar. Vi var två som körde så man kunde vila mellan åt. Istället för att tänka på att "om 957 km ska jag svänga av" så är de ett stopp efter 2 timmar med lite bensträckning osv.
Frugan och dottern fick dock flyga då jag anser att dotter är för liten, hon blir två i Maj.
I sommar ska jag bila igen och tänkte även då låta dem flyga. Det bästa ekonomiskt sett hade varit att vi alla är med, när är en bra ålder att ta med dottern?

Skickat från min SM-N970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av NiklasTesla »

PhR34k skrev:
Jag har bilat till Spanien ca 10ggr. I julas bilade vi första gången med elbil (min modell x).
Jag tyckte det gick super smidigt. Vi stannade varje 1½-3 timmar. Vi var två som körde så man kunde vila mellan åt. Istället för att tänka på att "om 957 km ska jag svänga av" så är de ett stopp efter 2 timmar med lite bensträckning osv.
Frugan och dottern fick dock flyga då jag anser att dotter är för liten, hon blir två i Maj.
I sommar ska jag bila igen och tänkte även då låta dem flyga. Det bästa ekonomiskt sett hade varit att vi alla är med, när är en bra ålder att ta med dottern?

Skickat från min SM-N970F via Tapatalk
Tror det beror på barn till barn. Långkört med bil med vår kille sedan han var två månader (man tar lite pauser oftare bara).
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 13 mar 2016 15:25
Ort: Umeå

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av Tjosansa »

Låter hur mysigt som helst. Vi ska bila i Europa med vår M3 nu i sommar. Ingen aning vart vi ska än. Men det är min dröm.
Vet inte ens hur man lägger upp en sån resa. Aldrig gjort något liknande innan. Just nu är tanken mest att vi hoppar in i bilen o kör söderut :)
Verdi

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av Verdi »

När barnet är redo att åka är högst individuellt. Ibland är det enklare med mindre barn eftersom de sover mer.

Vi körde till Spanien i somras med våra två barn. Drygt 3 och knappt 8 år då. Inga problem alls med den lilla.

En vecka (+helgen före så det blir 9 dagar) är alldeles för kort tid dock tycker jag. Köra på 2 dagar är tufft. Så det går bort 6 dagar till körning. Tror man vill ha mer än 3 dagar på plats.
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av dbar »

Kommer köra till Provance i sommar med en då 2.5-åring. Inte lagt upp planen för rutten ännu. Men jag kommer förmodligen köra mer eller mindre hela vägen. Kanske går bättre nu när man stannar oftare. Men brukar inte vara glad i att köra mer än 10h i streck. Så räknar med minst en övernattning på vägen.

Har vi någon bra tråd som samlar bra övernattning/långrast/nöjen på väg söder ut?
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av fth »

Tjosansa skrev:
Låter hur mysigt som helst. Vi ska bila i Europa med vår M3 nu i sommar. Ingen aning vart vi ska än. Men det är min dröm.
Vet inte ens hur man lägger upp en sån resa. Aldrig gjort något liknande innan. Just nu är tanken mest att vi hoppar in i bilen o kör söderut :)
Jag har kört många gånger ned till Italien, Spanien, Kroatien, etc., drygt 10,000 mil med min X, och kanske 25-30,000 mil innan det i fossilbilar.

Min modell för planering är att ha en dags framförhållning, dvs att försöka att på kvällen ha nästa natt bokad och klar.

Det har funkat bra för oss, trots att vi är fem i familjen och därför får väsentligt färre träffar på hotell än om man är fyra eller färre.
Booking.com använder jag nästan alltid, mest av gammal vana, men jag brukar inte få fler eller bättre träffar på Hotels eller andra appar när jag har testat.

Rutten planeras förstås i ABRP, min modell är som följer:
1. planera hela dagsetappen i ABRP för att få ett hum om restid, spara skärmbild som referens.
2. lägg in nästa SuC som mål i bilen och rulla iväg
3. vid laddstopp, planera om i ABRP, jämför med referens
4. upprepa från 2 tills framme vid dagsmålet

Destinationsladdning ser jag som en bonus, jag räknar aldrig med detta, eftersom det inte alltid är som beskrivet.
Dom som är modigare än jag kanske rullar in till hotellet med 1% och räknar kallt med att kunna ladda över natten.
Jag har alltid SoC så jag med råge tar mig till nästa SuC, skulle det funka med laddning över natten så kan jag oftast hoppa över den och ta nästa istället.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av thedude »

Jag lägger in destinationen i navigatorn och den hittar nödvändiga SuC! Aldig använt ABRP dock har jag innan resan kollat lite vägar på Plugshare.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av fth »

thedude skrev:
Jag lägger in destinationen i navigatorn och den hittar nödvändiga SuC! Aldig använt ABRP dock har jag innan resan kollat lite vägar på Plugshare.
Det fungerar absolut, men du får mer optimerad resa med ABRP, laddstoppen blir betydligt längre med den inbyggda navigatorn.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av LarsL »

fth skrev:
Min modell för planering är att ha en dags framförhållning, dvs att försöka att på kvällen ha nästa natt bokad och klar.

Det har funkat bra för oss, trots att vi är fem i familjen och därför får väsentligt färre träffar på hotell än om man är fyra eller färre.
Booking.com använder jag nästan alltid, mest av gammal vana, men jag brukar inte få fler eller bättre träffar på Hotels eller andra appar när jag har testat.

/fth
Det var lite kaxigt, men rimligt egentligen eftersom det kan vara svårt/tråkigt att planera längre fram när man ändå rör sig fritt med en bil.
Kul att höra att du klarar det med fem personer också. Jag tycker ofta att det är lite trixigt när vi ska boka boende.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av heldiggrisen »

LarsL skrev:
fth skrev:
Min modell för planering är att ha en dags framförhållning, dvs att försöka att på kvällen ha nästa natt bokad och klar.

Det har funkat bra för oss, trots att vi är fem i familjen och därför får väsentligt färre träffar på hotell än om man är fyra eller färre.
Booking.com använder jag nästan alltid, mest av gammal vana, men jag brukar inte få fler eller bättre träffar på Hotels eller andra appar när jag har testat.

/fth
Det var lite kaxigt, men rimligt egentligen eftersom det kan vara svårt/tråkigt att planera längre fram när man ändå rör sig fritt med en bil.
Kul att höra att du klarar det med fem personer också. Jag tycker ofta att det är lite trixigt när vi ska boka boende.
Jag använder airbnb mycket, också när jag planerar med kort horisont, typ dagen innan. Hamnar ofta hos rätt så roliga människor, en student som hyr ut sina förälders hus under sommarsemestern, en lokalpolitiker med starka meningar om mycket, och en trevlig men ack så full dansk fiskare.
Billigt är det också ofta.
LightsOut
Inlägg: 21
Blev medlem: 24 jan 2020 09:54
Ort: Skanör

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av LightsOut »

Bra tips här! Låter som bra tumregel att planera en dag i förväg. Kommer nog åka neråt Spanien i sommar när 3:an kommit med familjen. Lite dåligt med snabbladdare i just Spanien ser det ut som, men bra på vägen så ska säkert inte vara något problem.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vit SR+ | Odubbade vinterhjul | Dragkrok.

Beställning lagd: 2020-03-13
Beräknad leverans: Mars
Leveransort: Malmö
Slutdestination: Näset
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av EnTraktor »

fth skrev:
thedude skrev:
Jag lägger in destinationen i navigatorn och den hittar nödvändiga SuC! Aldig använt ABRP dock har jag innan resan kollat lite vägar på Plugshare.
Det fungerar absolut, men du får mer optimerad resa med ABRP, laddstoppen blir betydligt längre med den inbyggda navigatorn.

/fth
Mest optimerat är att ta det allteftersom. Ingen mening att planera en 3 dagars rutt om planerna/förutsättningarna kan ändras efter första laddstoppet. När jag kör Sverige - Spanien så gör jag en grov planering kvällen innan så jag vet vad som finns längs med rutten och sedan kör jag. Säger planen att jag ska ladda 50 min men det saknas saker att göra vid en SuC så laddar jag 20 min och kör till nästa SuC istället. Varför låsa sig till en plan?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av fth »

EnTraktor skrev:
fth skrev:
thedude skrev:
Jag lägger in destinationen i navigatorn och den hittar nödvändiga SuC! Aldig använt ABRP dock har jag innan resan kollat lite vägar på Plugshare.
Det fungerar absolut, men du får mer optimerad resa med ABRP, laddstoppen blir betydligt längre med den inbyggda navigatorn.

/fth
Mest optimerat är att ta det allteftersom. Ingen mening att planera en 3 dagars rutt om planerna/förutsättningarna kan ändras efter första laddstoppet. När jag kör Sverige - Spanien så gör jag en grov planering kvällen innan så jag vet vad som finns längs med rutten och sedan kör jag. Säger planen att jag ska ladda 50 min men det saknas saker att göra vid en SuC så laddar jag 20 min och kör till nästa SuC istället. Varför låsa sig till en plan?
Precis, jag håller helt med, med ABRP får du en bra plan som utgångspunkt för dagens rutt, som du utgår från och justerar efter hand. Lägger du upp samma rutt i bilen navigator så får du fler och längre laddstopp som utgångspunkt.

Ibland vill man ju också bara ta sig dit man ska så fort som möjligt, norra Tyskland brukar vi t.ex vilja passera så fort som möjligt, då är ABRP oslagbart.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av EnTraktor »

fth skrev:
EnTraktor skrev:
fth skrev:
thedude skrev:
Jag lägger in destinationen i navigatorn och den hittar nödvändiga SuC! Aldig använt ABRP dock har jag innan resan kollat lite vägar på Plugshare.
Det fungerar absolut, men du får mer optimerad resa med ABRP, laddstoppen blir betydligt längre med den inbyggda navigatorn.

/fth
Mest optimerat är att ta det allteftersom. Ingen mening att planera en 3 dagars rutt om planerna/förutsättningarna kan ändras efter första laddstoppet. När jag kör Sverige - Spanien så gör jag en grov planering kvällen innan så jag vet vad som finns längs med rutten och sedan kör jag. Säger planen att jag ska ladda 50 min men det saknas saker att göra vid en SuC så laddar jag 20 min och kör till nästa SuC istället. Varför låsa sig till en plan?
Precis, jag håller helt med, med ABRP får du en bra plan som utgångspunkt för dagens rutt, som du utgår från och justerar efter hand. Lägger du upp samma rutt i bilen navigator så får du fler och längre laddstopp som utgångspunkt.

Ibland vill man ju också bara ta sig dit man ska så fort som möjligt, norra Tyskland brukar vi t.ex vilja passera så fort som möjligt, då är ABRP oslagbart.

/fth
Jag föredrar att sköta min planering själv än att överlåta det på ett datorprogram, så kan man ta hänsyn till belastning på laddstationer, restauranger, trafik, hotell, aktiviteter, shopping, butiker, väder, mm. Men alla är vi olika. Första gången jag lät ABRP planera min rutt över Frankrike slutade det med att jag inte fick nån lunch på 9 timmar och skakade dödshungrig vid ratten.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av fth »

EnTraktor skrev:
fth skrev:
EnTraktor skrev:
fth skrev:
thedude skrev:
Jag lägger in destinationen i navigatorn och den hittar nödvändiga SuC! Aldig använt ABRP dock har jag innan resan kollat lite vägar på Plugshare.
Det fungerar absolut, men du får mer optimerad resa med ABRP, laddstoppen blir betydligt längre med den inbyggda navigatorn.

/fth
Mest optimerat är att ta det allteftersom. Ingen mening att planera en 3 dagars rutt om planerna/förutsättningarna kan ändras efter första laddstoppet. När jag kör Sverige - Spanien så gör jag en grov planering kvällen innan så jag vet vad som finns längs med rutten och sedan kör jag. Säger planen att jag ska ladda 50 min men det saknas saker att göra vid en SuC så laddar jag 20 min och kör till nästa SuC istället. Varför låsa sig till en plan?
Precis, jag håller helt med, med ABRP får du en bra plan som utgångspunkt för dagens rutt, som du utgår från och justerar efter hand. Lägger du upp samma rutt i bilen navigator så får du fler och längre laddstopp som utgångspunkt.

Ibland vill man ju också bara ta sig dit man ska så fort som möjligt, norra Tyskland brukar vi t.ex vilja passera så fort som möjligt, då är ABRP oslagbart.

/fth
Jag föredrar att sköta min planering själv än att överlåta det på ett datorprogram, så kan man ta hänsyn till belastning på laddstationer, restauranger, trafik, hotell, aktiviteter, shopping, butiker, väder, mm. Men alla är vi olika. Första gången jag lät ABRP planera min rutt över Frankrike slutade det med att jag inte fick nån lunch på 9 timmar och skakade dödshungrig vid ratten.
SuC i Frankrike är ju tyvärr en öken, inget som ABRP kan råda bot på, där får man planera in extra stopp om man vill äta öht :roll:

Favorit i repris, min bild från fransk modell av Tesla-lounge:
77F335CC-B2B4-4776-B297-CF51A01C61AE.jpeg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 835
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av JonasH »

Har åkt på semester till Italien fyra år i rad nu med Teslan. Funkar hur bra som helst och har sett och upplevt massor som man hade missat om man tagit flyget.

Femte resan är redan planerad och bokad och kommer gå av stapeln i juni så vi kan åka över bergspassen i alperna.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av Jerker »

För mig är det bara en självklarhet sedan några år att jag gör ingen resa dit det inte går att ta sig med elbil. (Eller tåg.) Ska ner till Leipzig nu i vår och besöka min dotter som bor och studerar där det här året och det blir medelst Tesla SR+. Alla andra som åker och hälsar på henne gör det med flyg.
Sedde
Inlägg: 49
Blev medlem: 27 jan 2020 22:27
Ort: Täby

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av Sedde »

Härligt med bilsemester!! I somras körde vi ner till dubrovnik via alperna och tog sen båten över till södra italien - dock med en diesel..

Väntar på en M3 sr+ och funderar på om det skulle vara alltför omständigt att göra en europaresa även i den. Vad tror ni? Södra Italien och vissa andra delar ska man kanske undvika...
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av EnTraktor »

fth skrev:
EnTraktor skrev:
fth skrev:
EnTraktor skrev:

Mest optimerat är att ta det allteftersom. Ingen mening att planera en 3 dagars rutt om planerna/förutsättningarna kan ändras efter första laddstoppet. När jag kör Sverige - Spanien så gör jag en grov planering kvällen innan så jag vet vad som finns längs med rutten och sedan kör jag. Säger planen att jag ska ladda 50 min men det saknas saker att göra vid en SuC så laddar jag 20 min och kör till nästa SuC istället. Varför låsa sig till en plan?
Precis, jag håller helt med, med ABRP får du en bra plan som utgångspunkt för dagens rutt, som du utgår från och justerar efter hand. Lägger du upp samma rutt i bilen navigator så får du fler och längre laddstopp som utgångspunkt.

Ibland vill man ju också bara ta sig dit man ska så fort som möjligt, norra Tyskland brukar vi t.ex vilja passera så fort som möjligt, då är ABRP oslagbart.

/fth
Jag föredrar att sköta min planering själv än att överlåta det på ett datorprogram, så kan man ta hänsyn till belastning på laddstationer, restauranger, trafik, hotell, aktiviteter, shopping, butiker, väder, mm. Men alla är vi olika. Första gången jag lät ABRP planera min rutt över Frankrike slutade det med att jag inte fick nån lunch på 9 timmar och skakade dödshungrig vid ratten.
SuC i Frankrike är ju tyvärr en öken, inget som ABRP kan råda bot på, där får man planera in extra stopp om man vill äta öht :roll:
Ja, många franska SuC ligger öde eller vid hotell som är mer eller mindre öde. Val-de-Meuse är en förolämpning mot Teslaägarna. Men det finns några ljusglimtar i mörkret som man lär sig efter några resor eller om man läser på, t.ex. Aire du Poulet de Bresse, Nimes, Bayonne, Senlis, Aire de Cambarette och delvis Metz. Men det kräver som sagt att man läser på och planerar själv d.v.s. inget ABRP kommer hjälpa till med. Därför prioriterar jag egen planering hellre än dataprogram.

Finns för övrigt några ganska dåligt placerade SuC i Spanien oxå.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av M3apan »

fth skrev:

Favorit i repris, min bild från fransk modell av Tesla-lounge:
77F335CC-B2B4-4776-B297-CF51A01C61AE.jpeg
/fth

haha kan det vara Val-de-Meuse?? Det sitter faktiskt en (handskriven?) lapp på dörren från en restaurang som hämtar upp om man ringer dom... Vågade inte testa i somras, men i år så...
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av EnTraktor »

M3apan skrev:
fth skrev:

Favorit i repris, min bild från fransk modell av Tesla-lounge:
77F335CC-B2B4-4776-B297-CF51A01C61AE.jpeg
/fth

haha kan det vara Val-de-Meuse?? Det sitter faktiskt en (handskriven?) lapp på dörren från en restaurang som hämtar upp om man ringer dom... Vågade inte testa i somras, men i år så...
Jo det stämmer. Men om man som jag prioriterar korta/snabba stopp så är det knappast ett alterativ att vänta på en transport till nån restaurang med okända väntetider och priser på maten. Jag åkte därifrån efter typ 12-15 min när jag fått i mig tillräckligt med elektroner för att nå nästa SuC.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 20 feb 2020 23:04

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av chip »

Sedde skrev:
Härligt med bilsemester!! I somras körde vi ner till dubrovnik via alperna och tog sen båten över till södra italien - dock med en diesel..

Väntar på en M3 sr+ och funderar på om det skulle vara alltför omständigt att göra en europaresa även i den. Vad tror ni? Södra Italien och vissa andra delar ska man kanske undvika...
Jag hade tvekat. Om resor i europa är viktigt för dig OCH om det inte svider alltför mycket i plånboken hade jag nog avbeställt sr+ och kört på lr istället.
Skriv svar