Åk med elbil istället för flyg

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av BrooklynS »

Och finns det inte lika tätt är vinsten enorm med LR...
Tesla Y LR -22 EAP
Verdi

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av Verdi »

Tars skrev:
Pga av extremt dåligt väder och urkass laddhastighet var vi tvungna att ta och byta bil.
Vi förlorade en halvdag och är glad att man har föräldrar som ställer upp.
Nästa gång ska jag ha en tesla jag åker med.
850:- tar förresten IONITY för en laddning.
Rena rånet!!!!
Vad var det för bil? E-Niro?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av Niklas Z »

LasseTM skrev:
Tittar man på Tesla björns 100mil race så skiljer det 20 minuter totalt mellan en LR och en SR+ när båda har uppdateringen för snabbare laddhastighet.
Om jag minns rätt klarade en LR av 100mil på 10h 10min och SR+ samma sträcka på 10h 30min.
I gen jätteskillnad direkt, fördelen för LR är ju när man åker på vägar som har sämre infrastruktur men finns det Tesla laddare längs vägen är vinsten minimal med LR.
Låter dock som att han valt en sträcka som minimerar skillnaden. När jag tittar på att åka från Uppsala till Tänndalen med M3LR på abetterrouteplanner så kräver det ett laddstopp och total restid (inkl. stopp) på 5:18. Med M3SR+ krävs tre laddstopp och 5:50 i total restid, enligt abetterrouteplanner.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av Tars »

Verdi skrev:
Tars skrev:
Pga av extremt dåligt väder och urkass laddhastighet var vi tvungna att ta och byta bil.
Vi förlorade en halvdag och är glad att man har föräldrar som ställer upp.
Nästa gång ska jag ha en tesla jag åker med.
850:- tar förresten IONITY för en laddning.
Rena rånet!!!!
Vad var det för bil? E-Niro?
Japp
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av Tars »

Jerker skrev:
Tars skrev:
850:- tar förresten IONITY för en laddning.
Rena rånet!!!!
Visste du inte det? De ändrade ju priser 31/1, har varit ett stort diskussionsämne här och i andra medier.
Har inte varit så aktiv så jag trodde se fortfarande körde med 80:-/gång
Trodde det var ett sätt för folk att prata illa om IONITY, men jag hade fel.

IOM detta så lyckades jag nu även tanka bensin istället för diesel då jag vid tankningen var trött och frusen pga alla stormbyar och jag ville komma ner till Italien utan att förlora någon tid.

Blev bärgad till en öppen VW verkstad som hade öppet och de håller nu.

Sjukt bra service och imponerad av hur de hanterar allt.

Hoppas jag kan åka vidare.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av LarsL »

En stor skillnad som jag tror att jag skulle uppleva mellan min SR+ och en LR i verkligheten är möjligheten att stanna lite längre och ladda hela tiden. De gånger vi varit ute och kört nu med SR+ så har vi kört korta laddningar mixade med längre där vi hunnit äta mat eller fika. Problemet har då varit att bilen hunnit till (nära) 100% innan vi blivit färdiga med maten och jag har fått gå ut och flytta den. Med en LR hade bilen kanske inte hunnit bli färdig? Men även om den hade det så skulle vi på den laddningen kunnat hoppa över riktigt många av de kommande stoppen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av Jerker »

heldiggrisen skrev:
Jerker skrev:
Tars skrev:
850:- tar förresten IONITY för en laddning.
Rena rånet!!!!
Visste du inte det? De ändrade ju priser 31/1, har varit ett stort diskussionsämne här och i andra medier.
850kr är en liten överdrift.
Verkade vara den enda möjligheten som gäst ett tag i Ionitys app.
Priset är för nuvarande 8,70 per kWh, max 850 kr.
Fortfarande hutlöst dyrt.
Nja, inte nån överdrift alls. De erbjuder fortfarande möjligheten att ladda för flaterate och den är nu 850:-. Men det finns ju ingen bil idag som det blir billigare att ladda flaterate än per kWh.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av heldiggrisen »

Jerker skrev:
heldiggrisen skrev:
Jerker skrev:
Tars skrev:
850:- tar förresten IONITY för en laddning.
Rena rånet!!!!
Visste du inte det? De ändrade ju priser 31/1, har varit ett stort diskussionsämne här och i andra medier.
850kr är en liten överdrift.
Verkade vara den enda möjligheten som gäst ett tag i Ionitys app.
Priset är för nuvarande 8,70 per kWh, max 850 kr per laddningssession.
Fortfarande hutlöst dyrt.
Nja, inte nån överdrift alls. De erbjuder fortfarande möjligheten att ladda för flaterate och den är nu 850:-. Men det finns ju ingen bil idag som det blir billigare att ladda flaterate än per kWh.
Är du säker?
I min app innan fanns möjligheten att ladda till Flatrate 850kr, och faktisk den enda möjligheten om man inte hade inloggning i appen(”gäst”)
Nu betalar man 8,7kr kWh (även som gäst) men Max 850kr
Edit; förstod precis vad du menade, ja man får flatrate 850kr om man tankar mer än 98kWh. Vilket är svårt om man inte har en powerwall på släp
Edit 2: om man laddar 332 kWh på Ionity så blir priset det samma som SuC. Något att tänka på när Semi kommer?
Senast redigerad av heldiggrisen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av nek0 »

heldiggrisen skrev:
Jerker skrev:
heldiggrisen skrev:
Jerker skrev:
Tars skrev:
850:- tar förresten IONITY för en laddning.
Rena rånet!!!!
Visste du inte det? De ändrade ju priser 31/1, har varit ett stort diskussionsämne här och i andra medier.
850kr är en liten överdrift.
Verkade vara den enda möjligheten som gäst ett tag i Ionitys app.
Priset är för nuvarande 8,70 per kWh, max 850 kr.
Fortfarande hutlöst dyrt.
Nja, inte nån överdrift alls. De erbjuder fortfarande möjligheten att ladda för flaterate och den är nu 850:-. Men det finns ju ingen bil idag som det blir billigare att ladda flaterate än per kWh.
Är du säker?
I min app innan fanns möjligheten att ladda till Flatrate 850kr, och faktisk den enda möjligheten om man inte hade inloggning i appen(”gäst”)
Nu betalar man 8,7kr kWh (även som gäst) men Max 850kr
Edit; förstod precis vad du menade, ja man får flatrate 850kr om man tankar mer än 98kWh. Vilket är svårt om man inte har en powerwall på släp
Edit 2: om man laddar 332 kWh på Ionity så blir priset det samma som SuC. Något att tänka på när Semi kommer?
Vad är "Max 850kr" laddning,dag eller månad?
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av heldiggrisen »

Tack. Fixad
Det är per laddsession, förlåt trodde det var självklart.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Åk med elbil istället för flyg

Inlägg av NiklasTesla »

sandberg80 skrev:
ChristerSjo skrev:
NiklasTesla skrev:
Köpt privat och lyckats få ner våra månadskostnader rejält genom att byta från en Skoda diesel från 2014 och flygbiljetter till bilsemester med Model 3 istället (inte bara bra för miljön Med andra ord).
För att återknyta till en av TS konstaterande. Att köra till t.ex. norra spanien (600 mil ToR för mig) och med en antagen total kostnad på t.ex. 40 kr/mil (beror mycket på antagande om värdeminskning etc) ger det 24 000 kr. Dvs det är billigare att flyga än att åka bil om man inte får in 5-10 personer i bilen.

Men väl medveten om detta kommar jag och min fru åka just till norra Spanien två veckor i maj och det är OK med kostnaden för det blir ett litet äventyr i sig då vi aldrig bilat i Europa. ;)

Upplevelser att svårt att sätta pengar på.
40 kr per mil , dåtar du i enormt.
Räkna ned en extra värdeminsknig på runt 5-10 kr extra för varje extra mil du kör.
Yes samma här räknar ca 5-10kr/mil i värdeminskning
(Detta ser man först när man säljer bilen).
Skriv svar