Personalbil M3 Performance

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Retep
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 jun 2018 21:55

Re: Personalbil M3 Performance

Inlägg av Retep »

Haze skrev:
Retep skrev:
Jag har fått en kalkyl för personalbil från det företaget som vi leasar av. Det blev dyrare än vad jag hade tänkt mig. Lägger in det här så TS (och alla andra) får se hur det ser ut:

Min lön är 44 000 per månad, räknar med kanske 45 efter höjningen i år.

Inköpspris 669 080
Extrautrustning (19” sommardäck, drag och 18” vinterdäck) 51 600
Restvärde 331 513
Körsträcka 3000 mil/år
Avtalslängd 36 mån
Restvärde 46%

Leasingavgift per år 122 213
Administrativa omkostnader 3732
Skatt inkl reg-avgift 485
Bilförsäkring och betalskydd 20 880
Total kostnad arbetsgivare 147 310

Arbetsgivarens månadskostnad 12 276
Justering arbetsgivaravgift -1 701
Bruttolöneavdrag/månad 10 575
Bilförmån/mån 4 285
Bilförmån extrautrustning 876

Kostnad efter skatt 6 573
Kostnad skatt för bilförmån 1 703
Kostnad efter skatt (minskad löneutbetalning) 8 277

Klimatbonus 60 000 har minskat leasingavgiften
Deposition vid beställning betalas av förare.
Tack för info
En long range or performance? Vilket leasing bolag?
Tror att performance blir på tok för dyr för mig och vinsten blir för låg.
Siktar på Long range men kanske den blir för dyr med tillvalen. Plan B kan bli standard range.
Har väl inte riktigt landat med mina tankar än....känns som om det finns en del att reda ut innan man slår till....sen måste mitt företag ta fram nya papper och villkor för dom är lite "out dated".

Men tack igen för din info
Det är en Long range. Jag sitter typ i samma sits som du, frågan är vad det är värt.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Personalbil M3 Performance

Inlägg av M3apan »

Haze skrev:
HenrikC skrev:
Retep, intressant siffror. Du känner inte att det är lite häftigt med en bil för 669 tkr på en lön på 44 tkr? Kalkylen blir mycket roligare med en billigare bil. Det är ju därför vi vanliga dödliga kör runt med tjänstebilar som Passat. Många på forumet har löner i en helt annan division, vilket ibland gör diskussionen lite fartblind.
Bra sagt....jag har ju inte världens bästa lön men okej och nu vill jag anpassa min lön till vad jag känner kan vara ett vettigt val av en Tesla.
M3SR funkar men inte M3LR med till val.
Delvis en prioriteringsfråga vad man väljer att lägga pengarna på. Har själv en lön en bra bit under 44k, men kör en P. Billigt boende, inget intresse när det gäller kläder, blöta utekvällar på krogen osv men älskar att köra bil och roadtrips är min hobby. Kör runt 4-4,5k mil per år och då är denna bilen den perfekta kompromissen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Personalbil M3 Performance

Inlägg av taliz »

Har man råd med en avgasbil för ~400k då har man råd med en Tesla för 6-700k.
Månadskostnaden blir ungefär samma vid normalt bruk.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Haze
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 22 feb 2020 09:13

Re: Personalbil M3 Performance

Inlägg av Haze »

Hej
Jag funderar och funderar.
Hur kan jag jämföra mellan privatleasing och personalbil?
Är det så att om jag får en offert på en privatleasing så är månadskostnaden mitt bruttolöneavdrag för en personalbil?

Är ju så sugen på en M3 Long Range.....men funderar även på Polestar, Mercerdes, Audi och Jaguar.
Jag börjar att ge upp helt den där Performance...kanske kan tänkte mig en Long Range för Model S men den blir för dyr.

Funderar på denna: 44900+bruttoavdrag-förmån=lön
Om nu lön blir minus så är det ju inte så bra men jag fattar inte hur mycket det slår om det blir lite minus?
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Personalbil M3 Performance

Inlägg av taliz »

Privatleasing är en nettokostnad, dvs motsvarar din nettokostnad för personalbil.

Fundera på om köp privat kan vara en idé.
Alla leasingupplägg räknar med ganska kraftig värdeminskning.
Det är inte säkert det blir så, dvs det kan löna sig att köpa privat. Särskilt om beräknad kostnad med samma värdeminskning är liknande.
Dessutom blir du ju "låst" vid att behålla bilen flera år, och får betala för övermil etc vid leasing. Köper du privat kan du köra hur mkt du vill och behålla bilen hur länge du vill.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Personalbil M3 Performance

Inlägg av Stevvee »

Haze skrev:
Hej
Jag funderar och funderar.
Hur kan jag jämföra mellan privatleasing och personalbil?
Är det så att om jag får en offert på en privatleasing så är månadskostnaden mitt bruttolöneavdrag för en personalbil?

Är ju så sugen på en M3 Long Range.....men funderar även på Polestar, Mercerdes, Audi och Jaguar.
Jag börjar att ge upp helt den där Performance...kanske kan tänkte mig en Long Range för Model S men den blir för dyr.

Funderar på denna: 44900+bruttoavdrag-förmån=lön
Om nu lön blir minus så är det ju inte så bra men jag fattar inte hur mycket det slår om det blir lite minus?

44900 - 8000 (bruttoavdrag) = 36900
Det är din nya lön.

Sen måste du däremot skatta för att du har en förmånsbil. Då tar du 36900+ (5500) förmånsvärdet 42400

Då kommer du skatta lika mycket på dina 36900 som om du tjänade 42400.

Så skillnaden med och utan bil ovan blir följande om vi tar skattetabell 34

44900 - 13036 = 31864
36900 - 11632 = 25268

Bilen kostar alltså 6596 kr netto om bruttoavdraget är på 8000kr och förmånsvärdet är på 5500kr.
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 09 aug 2017 10:28

Re: Personalbil M3 Performance

Inlägg av Emg »

Stevvee skrev:
Haze skrev:
Hej
Jag funderar och funderar.
Hur kan jag jämföra mellan privatleasing och personalbil?
Är det så att om jag får en offert på en privatleasing så är månadskostnaden mitt bruttolöneavdrag för en personalbil?

Är ju så sugen på en M3 Long Range.....men funderar även på Polestar, Mercerdes, Audi och Jaguar.
Jag börjar att ge upp helt den där Performance...kanske kan tänkte mig en Long Range för Model S men den blir för dyr.

Funderar på denna: 44900+bruttoavdrag-förmån=lön
Om nu lön blir minus så är det ju inte så bra men jag fattar inte hur mycket det slår om det blir lite minus?

44900 - 8000 (bruttoavdrag) = 36900
Det är din nya lön.

Sen måste du däremot skatta för att du har en förmånsbil. Då tar du 36900+ (5500) förmånsvärdet 42400

Då kommer du skatta lika mycket på dina 36900 som om du tjänade 42400.

Så skillnaden med och utan bil ovan blir följande om vi tar skattetabell 34

44900 - 13036 = 31864
36900 - 11632 = 25268

Bilen kostar alltså 6596 kr netto om bruttoavdraget är på 8000kr och förmånsvärdet är på 5500kr.
Men om vi tittar på ”formeln” 44900+bruttoavdrag-förmån=lön
så avser den bara den lön som man måste ha för att inte tappa på den allmänna pensionsinsättningen. Dvs att komma upp i pensionstaket även efter personalbil.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Personalbil M3 Performance

Inlägg av Stevvee »

Emg skrev:
Stevvee skrev:
Haze skrev:
Hej
Jag funderar och funderar.
Hur kan jag jämföra mellan privatleasing och personalbil?
Är det så att om jag får en offert på en privatleasing så är månadskostnaden mitt bruttolöneavdrag för en personalbil?

Är ju så sugen på en M3 Long Range.....men funderar även på Polestar, Mercerdes, Audi och Jaguar.
Jag börjar att ge upp helt den där Performance...kanske kan tänkte mig en Long Range för Model S men den blir för dyr.

Funderar på denna: 44900+bruttoavdrag-förmån=lön
Om nu lön blir minus så är det ju inte så bra men jag fattar inte hur mycket det slår om det blir lite minus?

44900 - 8000 (bruttoavdrag) = 36900
Det är din nya lön.

Sen måste du däremot skatta för att du har en förmånsbil. Då tar du 36900+ (5500) förmånsvärdet 42400

Då kommer du skatta lika mycket på dina 36900 som om du tjänade 42400.

Så skillnaden med och utan bil ovan blir följande om vi tar skattetabell 34

44900 - 13036 = 31864
36900 - 11632 = 25268

Bilen kostar alltså 6596 kr netto om bruttoavdraget är på 8000kr och förmånsvärdet är på 5500kr.
Men om vi tittar på ”formeln” 44900+bruttoavdrag-förmån=lön
så avser den bara den lön som man måste ha för att inte tappa på den allmänna pensionsinsättningen. Dvs att komma upp i pensionstaket även efter personalbil.
Ah förstår !
Användarvisningsbild
Haze
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 22 feb 2020 09:13

Re: Personalbil M3 Performance

Inlägg av Haze »

Skönt att ni är på hugget.
Provkörde Jaguar I-Pace och 55 quattro idag....skapliga bilar.
Funderar på om den avskalade Tesla miljön blir "för" avskalad....sen har vi Audi med för mycket knappar...mest lagom kanske Jaggan var...men båda duger. Båda var skönt tryck i när jag tryckte pellen genom golvet:)

Drömmer fortfarande om en Tesla men jag måste iväg och provköra:)
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Skriv svar