Personalbil M3 Performance

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Haze
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 22 feb 2020 09:13

Personalbil M3 Performance

Inlägg av Haze »

Hej...ny här:)
Jag har en lång rad med frågor innan jag tänkte beställa min Tesla.

Kan tänka mig en M3 Performance Midnight Silver Metallic, med vinterdäck och autopilot
Tänkte INTE ta en "Total självkörningsförmåga" känns dyrt och verkar inte vara riktigt redo än.
Slutligen är jag uppe över gränsen för 50% marginalskatt, så Personalbil verkar vettigt:) EDIT: 52,5%
Ägandetid: 36 månader
Tjänstemil: 0 mil per år (Kommer nog inte att åka alls i tjänsten)
Körsträcka privat: 2500 mil per år

--------
Bilen pris 699900:-
tillval 63980‬kr
Summa: 763 880kr
--------

Mina frågor:
1.) Leveranstid Maj står det....men för en Svensk leverans är det samma tid eller vad ska jag förvänta mig?
2.) 60000kr miljö bonus låter trevligt men hur blir det när jag beställer genom ett leasing företag och skaffar sig en personalbil, vem får pengarna?
3.) Premium Connectivity...behöver jag det?
4.) Den har ju blåtand men vad kan man styra från deras mjukvara i min Android mobil? (Appar och annat...)
5.) Känns rätt basic vad man kan välja på Teslas hemsida, har jag missat något tillval som är ett måste?
6.) Jag vill även ladda den hemma så en Tesla Wall Connector får det nog bli att köpa för 5200kr. Något billigare förslag?

Ekonomi tankar och frågor:
Hittade en intressant sida: https://statsskuld.se/leasingbil/tesla/
Lät kul att den beräknade med lönen. Problemet med denna sida är att jag inte tycker det stämmer riktigt med https://www.teslakalkylen.com/
Tesla kalkylen (Förmånsvärde: 8021 kr per månad):
kalkyl.png
7.) Den där kalkylen känns svår att förstå sig på...tror jag....finns det någon förklaring på varje post och vad de innebär för mig? (ex: vad kan min nettolön bli efter denna bil?)
8.) Är det tillvalen som skjuter förmånsvärdet i höjden? Enligt teslakalkylen så ska förmånsvärdet vara 6964 kr för 2020.
9.) Det slår på pension och sjuklön...men finns det någon kalkyl för det så man kan ta ställning om det är en bra deal?
10.) Vilken leasing firma har bra villkor och vilka ska jag undvika?
11.) Jag bor i Linköping, det står något luddigt om att Tesla ska komma till Linköping...någon som har hört något?
12.) Vad händer om jag avslutar min anställning?

Ber om ursäkt för för alla frågor men har ju en del och det är mycket att ta ställning inför ett eventuellt leasing avtal.

Ni får väldigt gärna svara på mina frågor och använd gärna nummer så vet jag vad ni svarar på:)
Tack på förhand,
Hasse
Senast redigerad av Haze, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Personalbil M3 Performance

Inlägg av BEV[e-Rage] »

8.) Jo, det beror på att det förmånsgrundande priset är över 7,5 pbb varvid varje tillval (extrautrustning) ökar förmånsvärdet med 20% av tillvalet per år. Hade det förmånsgrundande priset (inkl tillval) hamnat under 7,5 pbb skulle respektive tillval bara ökat förmånsvärdet med 9% av tillvalet per år.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Personalbil M3 Performance

Inlägg av taliz »

Om du är sugen på en Performance bör det vara bättre att köpa den privat, pga det höga förmånsvärdet.
Ska du tvunget ta som personalbil är en vanlig LR MYCKET billigare, halva förmånsvärdet.
Tom en Model S LR blir betydligt billigare än en Model 3 Performance som tjänstebil.

Antar att ni har någon på företaget som ansvarar för personalbilar? Kolla med dem?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Haze
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 22 feb 2020 09:13

Re: Personalbil M3 Performance

Inlägg av Haze »

BEV[e-Rage] skrev:
8.) Jo, det beror på att det förmånsgrundande priset är över 7,5 pbb varvid varje tillval (extrautrustning) ökar förmånsvärdet med 20% av tillvalet per år. Hade det förmånsgrundande priset (inkl tillval) hamnat under 7,5 pbb skulle respektive tillval bara ökat förmånsvärdet med 9% av tillvalet per år.
Tack för ditt svar
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Användarvisningsbild
Haze
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 22 feb 2020 09:13

Re: Personalbil M3 Performance

Inlägg av Haze »

taliz skrev:
Om du är sugen på en Performance bör det vara bättre att köpa den privat, pga det höga förmånsvärdet.
Ska du tvunget ta som personalbil är en vanlig LR MYCKET billigare, halva förmånsvärdet.
Tom en Model S LR blir betydligt billigare än en Model 3 Performance som tjänstebil.

Antar att ni har någon på företaget som ansvarar för personalbilar? Kolla med dem?
Hej
Bra info...ska kolla model s:)
Har nog ingen som är direkt utsedd till att ha hand om det.
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 09 aug 2017 10:28

Re: Personalbil M3 Performance

Inlägg av Emg »

Tänk på att du behöver köra minst 100 mil i tjänsten för att få dra halva momsen på leasingen.
Användarvisningsbild
Haze
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 22 feb 2020 09:13

Re: Personalbil M3 Performance

Inlägg av Haze »

Emg skrev:
Tänk på att du behöver köra minst 100 mil i tjänsten för att få dra halva momsen på leasingen.
Här säger du något viktigt...men jag fattar inte:) ...hmm förklara gärna varför det är viktigt för mig?
Tack för ditt svar
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Personalbil M3 Performance

Inlägg av taliz »

Haze skrev:
taliz skrev:
Om du är sugen på en Performance bör det vara bättre att köpa den privat, pga det höga förmånsvärdet.
Ska du tvunget ta som personalbil är en vanlig LR MYCKET billigare, halva förmånsvärdet.
Tom en Model S LR blir betydligt billigare än en Model 3 Performance som tjänstebil.

Antar att ni har någon på företaget som ansvarar för personalbilar? Kolla med dem?
Hej
Bra info...ska kolla model s:)
Har nog ingen som är direkt utsedd till att ha hand om det.
Personalbil brukar vara ett färdigpaketerat erbjudande hos större företag.
Om ni inte har det "färdigt" får du nog prata med din chef om vad som är möjligt. Han/hon kanske inte vill erbjuda tjänstebil överhuvudtaget.
Men vill hen det så får du nog vara beredd på att göra en hel del jobb själv och prata med olika leasingbolag om olika upplägg.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Personalbil M3 Performance

Inlägg av BEV[e-Rage] »

9.) Om företagets inbetalningar till tjänstepension baseras på bruttolön EFTER avdrag till Personalbil så skulle jag fundera lite till om Teslan är värd en lägre pension.
Ett exempel för ITP1: https://www.ptk.se/om-ptk/nyheter/tjans ... tepension/
Användarvisningsbild
Haze
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 22 feb 2020 09:13

Re: Personalbil M3 Performance

Inlägg av Haze »

taliz skrev:
Haze skrev:
taliz skrev:
Om du är sugen på en Performance bör det vara bättre att köpa den privat, pga det höga förmånsvärdet.
Ska du tvunget ta som personalbil är en vanlig LR MYCKET billigare, halva förmånsvärdet.
Tom en Model S LR blir betydligt billigare än en Model 3 Performance som tjänstebil.

Antar att ni har någon på företaget som ansvarar för personalbilar? Kolla med dem?
Hej
Bra info...ska kolla model s:)
Har nog ingen som är direkt utsedd till att ha hand om det.
Personalbil brukar vara ett färdigpaketerat erbjudande hos större företag.
Om ni inte har det "färdigt" får du nog prata med din chef om vad som är möjligt. Han/hon kanske inte vill erbjuda tjänstebil överhuvudtaget.
Men vill hen det så får du nog vara beredd på att göra en hel del jobb själv och prata med olika leasingbolag om olika upplägg.
Tack för ditt svar
Jo vi kan få personalbil och jag tror vi har Volvo Finnas fortfarande.....har papper på detta som 1,5 år gammalt.....sen vet jag däremot inte om jag kan välja leasing bolag själv eller hur det fungerar.
Det är väl personalbil som gäller och inte tjänstebil...om jag fattade allt rätt.
Jag har mejlat min Chef om detta igår så vi får väl se när han svarar:)
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Personalbil M3 Performance

Inlägg av taliz »

Haze skrev:
taliz skrev:
Haze skrev:
taliz skrev:
Om du är sugen på en Performance bör det vara bättre att köpa den privat, pga det höga förmånsvärdet.
Ska du tvunget ta som personalbil är en vanlig LR MYCKET billigare, halva förmånsvärdet.
Tom en Model S LR blir betydligt billigare än en Model 3 Performance som tjänstebil.

Antar att ni har någon på företaget som ansvarar för personalbilar? Kolla med dem?
Hej
Bra info...ska kolla model s:)
Har nog ingen som är direkt utsedd till att ha hand om det.
Personalbil brukar vara ett färdigpaketerat erbjudande hos större företag.
Om ni inte har det "färdigt" får du nog prata med din chef om vad som är möjligt. Han/hon kanske inte vill erbjuda tjänstebil överhuvudtaget.
Men vill hen det så får du nog vara beredd på att göra en hel del jobb själv och prata med olika leasingbolag om olika upplägg.
Tack för ditt svar
Jo vi kan få personalbil och jag tror vi har Volvo Finnas fortfarande.....har papper på detta som 1,5 år gammalt.....sen vet jag däremot inte om jag kan välja leasing bolag själv eller hur det fungerar.
Det är väl personalbil som gäller och inte tjänstebil...om jag fattade allt rätt.
Jag har mejlat min Chef om detta igår så vi får väl se när han svarar:)
Det måste ju vara någon som tagit fram erbjudandet.
Volvofinans är antagligen leasingbolaget ni har avtal med då.
Du kan säkert ringa dom direkt och höra vad som gäller för er.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Haze
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 22 feb 2020 09:13

Re: Personalbil M3 Performance

Inlägg av Haze »

BEV[e-Rage] skrev:
9.) Om företagets inbetalningar till tjänstepension baseras på bruttolön EFTER avdrag till Personalbil så skulle jag fundera lite till om Teslan är värd en lägre pension.
Ett exempel för ITP1: https://www.ptk.se/om-ptk/nyheter/tjans ... tepension/
Intressant sida...tack för länken det är just därför som jag tvekar lite. Man vill ju veta hur flådd man blir:)
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Personalbil M3 Performance

Inlägg av taliz »

Haze skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
9.) Om företagets inbetalningar till tjänstepension baseras på bruttolön EFTER avdrag till Personalbil så skulle jag fundera lite till om Teslan är värd en lägre pension.
Ett exempel för ITP1: https://www.ptk.se/om-ptk/nyheter/tjans ... tepension/
Intressant sida...tack för länken det är just därför som jag tvekar lite. Man vill ju veta hur flådd man blir:)
Det var just detta som ledde till att jag köpte privat istället för personalbil.
Tjänar man över X(9? glömt) inkomstbasbelopp efter bruttoavdrag så motsvarar 30% av avdraget exakt vad man tappar i pension. I mitt fall ca 2000/mån, det i kombo med nettokostnaden på ca 6000/mån gjorde att totalkostnaden blev ca 8000/mån. Jämförbart, eller tom lite dyrare, än att köpa privat. Köper man privat har man ju också friheten att behålla bilen precis så länge man känner för.

Man kan dock ha tur och ha en arbetsgivare som är villig att kompensera genom extra inbetalning som motsvarar det tappade beloppet. Men det verkar vara få bolag som gör det tyvärr.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Personalbil M3 Performance

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Fyi, Volvofinans Bank affärsområde Fleet har nyligen bytt namn till CarPay Fleet.
https://www.carpayfleet.se/vart-erbjudande/personalbil/

PS. Kolla även om din arbetsgivare har en policy hur många prisbasbelopp bilen får kosta, inkl tillval.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Personalbil M3 Performance

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Haze skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
9.) Om företagets inbetalningar till tjänstepension baseras på bruttolön EFTER avdrag till Personalbil så skulle jag fundera lite till om Teslan är värd en lägre pension.
Ett exempel för ITP1: https://www.ptk.se/om-ptk/nyheter/tjans ... tepension/
Intressant sida...tack för länken det är just därför som jag tvekar lite. Man vill ju veta hur flådd man blir:)
Det var just detta som ledde till att jag köpte privat istället för personalbil.
Tjänar man över X(9? glömt) inkomstbasbelopp efter bruttoavdrag så motsvarar 30% av avdraget exakt vad man tappar i pension. I mitt fall ca 2000/mån, det i kombo med nettokostnaden på ca 6000/mån gjorde att totalkostnaden blev ca 8000/mån. Jämförbart, eller tom lite dyrare, än att köpa privat. Köper man privat har man ju också friheten att behålla bilen precis så länge man känner för.

Man kan dock ha tur och ha en arbetsgivare som är villig att kompensera genom extra inbetalning som motsvarar det tappade beloppet. Men det verkar vara få bolag som gör det tyvärr.
Inget är ju gratis. Arbetsgivaren har ju en total kostnad för att ha en anställd. Den kostnaden kan ju inte variera hur som helst över tid.
Det gäller ju att själv få så mycket av arbetsgivarens kostnad och minimera det staten tar i skatt/avgifter.

Vad jag menar är om företagets pensioninbetalning sjunker p.g.a. bruttolönsavdrag behöver det ju kompenseras.
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Personalbil M3 Performance

Inlägg av nicklasandersson »

Min erfarenhet är att Volvofinans och Tesla rimmar illa... För oss är det för dyrt jämfört med t ex dnb. Dåligt restvärde är det som ställer till det hus Volvofinans. Naturligtvis har Volvo bra restvärde
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Personalbil M3 Performance

Inlägg av Bjelke »

Haze skrev:
Emg skrev:
Tänk på att du behöver köra minst 100 mil i tjänsten för att få dra halva momsen på leasingen.
Här säger du något viktigt...men jag fattar inte:) ...hmm förklara gärna varför det är viktigt för mig?
Tack för ditt svar
Det är helt enkelt en regel vid leasing, att bilen måste köras minst 100 mil i tjänsten för att företaget
ska få dra av halva momsen på leasing-avgiften,
uppfyller man inte det så blir ju bilen dyrare för företaget och rimligen för dig också
i slutändan...
Detta gäller även rätten att dra av moms på andra kostnader för bilen som
tex tillbehör osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Personalbil M3 Performance

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Haze skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
9.) Om företagets inbetalningar till tjänstepension baseras på bruttolön EFTER avdrag till Personalbil så skulle jag fundera lite till om Teslan är värd en lägre pension.
Ett exempel för ITP1: https://www.ptk.se/om-ptk/nyheter/tjans ... tepension/
Intressant sida...tack för länken det är just därför som jag tvekar lite. Man vill ju veta hur flådd man blir:)
Det var just detta som ledde till att jag köpte privat istället för personalbil.
Tjänar man över X(9? glömt) inkomstbasbelopp efter bruttoavdrag så motsvarar 30% av avdraget exakt vad man tappar i pension. I mitt fall ca 2000/mån, det i kombo med nettokostnaden på ca 6000/mån gjorde att totalkostnaden blev ca 8000/mån. Jämförbart, eller tom lite dyrare, än att köpa privat. Köper man privat har man ju också friheten att behålla bilen precis så länge man känner för.

Man kan dock ha tur och ha en arbetsgivare som är villig att kompensera genom extra inbetalning som motsvarar det tappade beloppet. Men det verkar vara få bolag som gör det tyvärr.
Inget är ju gratis. Arbetsgivaren har ju en total kostnad för att ha en anställd. Den kostnaden kan ju inte variera hur som helst över tid.
Det gäller ju att själv få så mycket av arbetsgivarens kostnad och minimera det staten tar i skatt/avgifter.

Vad jag menar är om företagets pensioninbetalning sjunker p.g.a. bruttolönsavdrag behöver det ju kompenseras.
Det kostar inte arbetsgivaren något att kompensera. Problemet är som sagt att många, särskilt storbolag, inte verkar bemöda sig med den extra administrationen.
Rent krasst tror jag många som skaffar personalbil inte riktigt har koll på siffrorna, de märker alltså inte att de förlorar pension på det hela.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Personalbil M3 Performance

Inlägg av Fredrik j »

Nej så är det. Tycker det vore rimligt om arbetsgivaren redovisade samtliga kostnader för din anställning på lönespecen. Tror moderaterna har velat det men sossarna vill inte. Det skulle bli så tydligt att 70% eller nått går till staten.
Om det redovisades skulle man ju lätt se om företagets insättning till pension skulle förändras.
Användarvisningsbild
Haze
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 22 feb 2020 09:13

Re: Personalbil M3 Performance

Inlägg av Haze »

BEV[e-Rage] skrev:
Fyi, Volvofinans Bank affärsområde Fleet har nyligen bytt namn till CarPay Fleet.
https://www.carpayfleet.se/vart-erbjudande/personalbil/

PS. Kolla även om din arbetsgivare har en policy hur många prisbasbelopp bilen får kosta, inkl tillval.
den sidan är lite skum...finns två val.
personalbil eller hybrid/elbil är två val.
om jag väljer personalbil så blir max priset på bilen 560000:-
om jag väljer hybrid/elbil så blir max värdet per månad 50000kr ...ska man dra ut det på 36månader så blir det en hel del.
Har provat att lägga till M3 Performance som en testkalkyl och det gick bra:)
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Användarvisningsbild
Haze
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 22 feb 2020 09:13

Re: Personalbil M3 Performance

Inlägg av Haze »

Fredrik j skrev:
Nej så är det. Tycker det vore rimligt om arbetsgivaren redovisade samtliga kostnader för din anställning på lönespecen. Tror moderaterna har velat det men sossarna vill inte. Det skulle bli så tydligt att 70% eller nått går till staten.
Om det redovisades skulle man ju lätt se om företagets insättning till pension skulle förändras.
Ja det enda som syns i min lönespec är att jag just nu löneväxlar till pension inte den faktiska pension som de avsätter.
Kan man kräva det?
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Användarvisningsbild
Haze
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 22 feb 2020 09:13

Re: Personalbil M3 Performance

Inlägg av Haze »

Hittade detta:
Inkomstbasbelopp 2020:
1 inkomstbasbelopp = 66 800 kronor
Brytpunkten för att tjäna in allmän pension är en årsinkomst om 8,07 inkomstbasbelopp
= 539 076 kronor per år
(44 923 kronor per månad)
Löneväxling är inte förmånligt om lönen efter växlingen är lägre än brytpunkten.
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Användarvisningsbild
Haze
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 22 feb 2020 09:13

Re: Personalbil M3 Performance

Inlägg av Haze »

BEV[e-Rage] skrev:
9.) Om företagets inbetalningar till tjänstepension baseras på bruttolön EFTER avdrag till Personalbil så skulle jag fundera lite till om Teslan är värd en lägre pension.
Ett exempel för ITP1: https://www.ptk.se/om-ptk/nyheter/tjans ... tepension/
Hur ska jag tänkta. Jag tänker att jag har två kostnader...pensionsbortfall och nettolönsbortfall....eller tänker jag fel?
Om jag har en förmån på sig 6000kr så borde väl pensionsbortfallet bli 2000kr per månad (jobbet avsätter väl ca 30% till pension)?
Hur kan jag beräkna mitt nettobortfall...dvs det som jag får mindre in på banken mot om jag inte skulle ta en förmånsbil?

Sen för att strula till det lite till så finns detta:
"Inkomstbasbelopp 2020:
1 inkomstbasbelopp = 66 800 kronor
Brytpunkten för att tjäna in allmän pension är en årsinkomst om 8,07 inkomstbasbelopp
= 539 076 kronor per år
(44 923 kronor per månad)
Löneväxling är inte förmånligt om lönen efter växlingen är lägre än brytpunkten."
Detta tolkar jag som att jag ska ha en lön som blir 44923kr + förmånen 6000kr....så min lön ska vara 50923 eller nåt sånt?
Det brinner i min hjärna:)
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Personalbil M3 Performance

Inlägg av Fredrik j »

Man behöver hålla isär allmän pension och tjänstepension. Att sänka sin bruttolön under maxgränsen för allmän pension blir svårt att räkna på. Man sänker sin pension från pensionsdagen till den dagen man dör. Jobbigt att räkna ut den kompensationen utan att veta sin dödsdag.
Med tjänstepensionen är det något enklare.
Om det ska vara kostnadsneutralt för företaget ska ju tjänstepensionsavsättningen beräknas innan bruttolönsavdrag för bilen. Om avdraget motsvarar företagets hela kostnad för bilen så ska företaget inte göra en besparing på lägre pensionsavsättning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Personalbil M3 Performance

Inlägg av taliz »

Det finns så många variabler att det inte är så enkelt att ge ett rakt svar.

Många mindre arbetsgivare har inte kollektivavtal överhuvudtaget , dvs det är inte säkert att du har någon tjänstepension med samma regler runt avsättning då.

Men om du har kollektivavtal så förlorar rent krasst minst på upplägget om du tjänar mindre(såvida inte arbetsgivaren kompenserar dvs). Dvs under 540k/år.
Låt säga att bruttokostnaden/avdraget för bilen är 6000, och din bruttolön är 620k/år, då minskar din bruttolön med 72k. Bruttolönen blir då alltså 548k. Dvs fortfarande över 540k. Då blir det enkelt att räkna eftersom du tappar exakt 30% av 72k i pension per år. 30% av 72k är 24k, dvs du tappar 2000 per månad i pension(mer om man räknar med värdeökning som i länken ovan).

Tjänar du säg 580k, återigen med samma bruttoavdrag på 6k, då är det "bara" 30% av 40k du förlorar, dvs ca 13k eller strax över en tusing i månaden.
Men om du har säg 500k i bruttolön, då är du oavsett avdrag under nivån för att få 30% i pension. Dvs du förlorar bara några få %(glömt vad det är, 5% kanske?) i pension.

Med allt det sagt så kan man ju inte tjäna för lite heller, så det inte lönar sig med bruttoavdrag.

EDIT: maxgränsen för allmän pension går väl nånstans runt 450k(?) dvs, optimalt(för att förlora minst på upplägget) borde vara att tjäna över 450k efter bruttoavdrag, men under 540k innan avdrag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar