Det bästa är nog som sagts tidigare i tråden att du pratar med din chef och/eller HR samt ev. Volvofinans om ni nu hade avtal med dem.
De bör kunna hjälpa dig att räkna.
Om vi skall räkna här måste vi ju veta alla detaljer som gäller just för dig.
Jo det är sant:)
Tänkte bara värma upp lite och kolla på vad det kan kosta innan jag gick vidare.
Det pdf:er som jag har från Volvo finans är ju 1,5 år gamla sen sist jag var på g med detta...sen har ju bara Volvo Finans sida för personalbil som är lite crap:ig men där hade jag ett tak på 50000/månad:)
Sen försökte jag med teslakalkylen men den gav mig bara fler frågor om min ekonomi och hur jag ska tänka.
Tänkte ringa nu i veckan till hövdingen och fråga lite mer om vad som gäller sen kanske också snacka med Volvo Finans.
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Min uppfattning är att många storbolag, särskilt i Sverige, inte sällan blir mer och mer byråkratiska och oflexibla med åldern på bolaget.
Det har nog en hel del att göra med LAS och liknande. I början har man många kloka, men efter tid så dräneras de på intelligenta människor och kvar blir allt fler trögrörliga. De som hanterar alla policies och rutiner blir då också dessa trögrörliga oflexibla människor, vilket gör att det är tröstlöst att "kämpa emot".
Får man inte vad man vill ha så får man just byta jobb.
Håller med, därför jag själv håller mig till mindre bolag. Brukar bli markant lättare att få igenom allt, inklusive lönekrav varje år med mera.
Haze skrev:
Alltså attans va man är okunnig när det kommer till dessa ekonomiska bestyr. Tack för att ni försöker förklarar för mig
I grund och botten vill jag bara veta cirka vad jag kanske förlorar i pension så jag själv kan kompensera om ett bortfall har inträffat...för lägre pension vill ju ingen ha.
Så en exakt siffra är ju inte ett måste när det kommer till pension utan någon typ av kvalificerad gissning fungerar för mig:)
och sen för att komma vidare i min ekonomiska tanke och sen till beslut så kan det ju vara användbart att veta vad bilen kommer att kosta mig netto/månad(utan drivmedel). Går det att räkna ut?
Om du inte vill tappa pension alls måste du ha ca 44,9k i lön kvar efter avdrag för bil med mera, resten beror på vilket kollektivavtal (om något) du har och om du har premiebestämd eller förmånsbestämd pension. Diskussionen som jag hade ovan gäller specifikt ITP, jag själv som har BTP1 (bankavtalet) skulle automatiskt få pensionsavsättning även på bilförmån.
Alltså attans va man är okunnig när det kommer till dessa ekonomiska bestyr. Tack för att ni försöker förklarar för mig
I grund och botten vill jag bara veta cirka vad jag kanske förlorar i pension så jag själv kan kompensera om ett bortfall har inträffat...för lägre pension vill ju ingen ha.
Så en exakt siffra är ju inte ett måste när det kommer till pension utan någon typ av kvalificerad gissning fungerar för mig:)
och sen för att komma vidare i min ekonomiska tanke och sen till beslut så kan det ju vara användbart att veta vad bilen kommer att kosta mig netto/månad(utan drivmedel). Går det att räkna ut?
Det är dyrt att privat kompensera för tjänstepension. Det är ett stort kollektiv och det är därför man kan lova pension livet ut. Egna, sparade pengar tar ju slut en dag.
Alltså attans va man är okunnig när det kommer till dessa ekonomiska bestyr. Tack för att ni försöker förklarar för mig
I grund och botten vill jag bara veta cirka vad jag kanske förlorar i pension så jag själv kan kompensera om ett bortfall har inträffat...för lägre pension vill ju ingen ha.
Så en exakt siffra är ju inte ett måste när det kommer till pension utan någon typ av kvalificerad gissning fungerar för mig:)
och sen för att komma vidare i min ekonomiska tanke och sen till beslut så kan det ju vara användbart att veta vad bilen kommer att kosta mig netto/månad(utan drivmedel). Går det att räkna ut?
Det är dyrt att privat kompensera för tjänstepension. Det är ett stort kollektiv och det är därför man kan lova pension livet ut. Egna, sparade pengar tar ju slut en dag.
Med andra ord så är en personalbil en riktigt dålig deal?
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Min uppfattning är att många storbolag, särskilt i Sverige, inte sällan blir mer och mer byråkratiska och oflexibla med åldern på bolaget.
Det har nog en hel del att göra med LAS och liknande. I början har man många kloka, men efter tid så dräneras de på intelligenta människor och kvar blir allt fler trögrörliga. De som hanterar alla policies och rutiner blir då också dessa trögrörliga oflexibla människor, vilket gör att det är tröstlöst att "kämpa emot".
Får man inte vad man vill ha så får man just byta jobb.
Håller med, därför jag själv håller mig till mindre bolag. Brukar bli markant lättare att få igenom allt, inklusive lönekrav varje år med mera.
Haze skrev:
Alltså attans va man är okunnig när det kommer till dessa ekonomiska bestyr. Tack för att ni försöker förklarar för mig
I grund och botten vill jag bara veta cirka vad jag kanske förlorar i pension så jag själv kan kompensera om ett bortfall har inträffat...för lägre pension vill ju ingen ha.
Så en exakt siffra är ju inte ett måste när det kommer till pension utan någon typ av kvalificerad gissning fungerar för mig:)
och sen för att komma vidare i min ekonomiska tanke och sen till beslut så kan det ju vara användbart att veta vad bilen kommer att kosta mig netto/månad(utan drivmedel). Går det att räkna ut?
Om du inte vill tappa pension alls måste du ha ca 44,9k i lön kvar efter avdrag för bil med mera, resten beror på vilket kollektivavtal (om något) du har och om du har premiebestämd eller förmånsbestämd pension. Diskussionen som jag hade ovan gäller specifikt ITP, jag själv som har BTP1 (bankavtalet) skulle automatiskt få pensionsavsättning även på bilförmån.
Jag har ITP det vet jag. SÅ vad du säger är alltså att 44,9k + bruttolöneavdraget bör jag ha i lön?
Förmånsvärde: 4 285 kr per månad
Bruttolönavdrag: 6 760 kr per månad
Dvs min lön ska vara: 51660kr ......eller?
Jag knäcker inte 50 gränsen med min lön....tyvärr:(
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Alltså attans va man är okunnig när det kommer till dessa ekonomiska bestyr. Tack för att ni försöker förklarar för mig
I grund och botten vill jag bara veta cirka vad jag kanske förlorar i pension så jag själv kan kompensera om ett bortfall har inträffat...för lägre pension vill ju ingen ha.
Så en exakt siffra är ju inte ett måste när det kommer till pension utan någon typ av kvalificerad gissning fungerar för mig:)
och sen för att komma vidare i min ekonomiska tanke och sen till beslut så kan det ju vara användbart att veta vad bilen kommer att kosta mig netto/månad(utan drivmedel). Går det att räkna ut?
Det är dyrt att privat kompensera för tjänstepension. Det är ett stort kollektiv och det är därför man kan lova pension livet ut. Egna, sparade pengar tar ju slut en dag.
Med andra ord så är en personalbil en riktigt dålig deal?
Behöver inte vara. Har inte personalbil själv men har en kompis som har med bruttolönsavdrag och förmånsbeskattning. Han har tjänstepensionsinbetalning på bruttolön innan avdrag. Då blir det förmånligt för alla bilar med reducerat förmånsvärde. Särskilt om det får ner taxerad inkomst under brytpunkt.
Jag har ITP det vet jag. SÅ vad du säger är alltså att 44,9k + bruttolöneavdraget bör jag ha i lön?
Förmånsvärde: 4 285 kr per månad
Bruttolönavdrag: 6 760 kr per månad
Dvs min lön ska vara: 51660kr ......eller?
Jag knäcker inte 50 gränsen med min lön....tyvärr:(
För inkomsten till den allmänna får man räkna med förmånsvärdet man skattar för också vad jag vet.
Oavsett så måste du ju även få din arbetsgivare att betala tjänstepension på lön innan avdrag också om du inte vill tappa pension. Så du bör nog prata med dem om det.
Jag har ITP det vet jag. SÅ vad du säger är alltså att 44,9k + bruttolöneavdraget bör jag ha i lön?
Förmånsvärde: 4 285 kr per månad
Bruttolönavdrag: 6 760 kr per månad
Dvs min lön ska vara: 51660kr ......eller?
Jag knäcker inte 50 gränsen med min lön....tyvärr:(
För inkomsten till den allmänna får man räkna med förmånsvärdet man skattar för också vad jag vet.
Oavsett så måste du ju även få din arbetsgivare att betala tjänstepension på lön innan avdrag också om du inte vill tappa pension. Så du bör nog prata med dem om det.
Om nu siffran 44900 stämmer för pensionsgräns får jag det till att din lön behöver vara 44900+6760-4285=47375kr för att inte tappa allmän pension.
Då kommer sjukpenning och föräldrapenning etc räknas på din lön minus 6760.
Tjänstepensionen behöver du som sagts tidigare stämma av med sitt företag så den fortfarande baseras på din lön innan bruttolöneavdraget för bilen.
Men vi pratar inte Perfomance modell nu givet förmånsvärdet kan jag tro.
Jag har ITP det vet jag. SÅ vad du säger är alltså att 44,9k + bruttolöneavdraget bör jag ha i lön?
Förmånsvärde: 4 285 kr per månad
Bruttolönavdrag: 6 760 kr per månad
Dvs min lön ska vara: 51660kr ......eller?
Jag knäcker inte 50 gränsen med min lön....tyvärr:(
För inkomsten till den allmänna får man räkna med förmånsvärdet man skattar för också vad jag vet.
Oavsett så måste du ju även få din arbetsgivare att betala tjänstepension på lön innan avdrag också om du inte vill tappa pension. Så du bör nog prata med dem om det.
Om nu siffran 44900 stämmer för pensionsgräns får jag det till att din lön behöver vara 44900+6760-4285=47375kr för att inte tappa allmän pension.
Då kommer sjukpenning och föräldrapenning etc räknas på din lön minus 6760.
Tjänstepensionen behöver du som sagts tidigare stämma av med sitt företag så den fortfarande baseras på din lön innan bruttolöneavdraget för bilen.
Men vi pratar inte Perfomance modell nu givet förmånsvärdet kan jag tro.
Nej för tusan det funkar ju inte....kanske så att Model S funkar om man räknar på ditt sätt. Men Long Range M3 funkar.
Snackade men som inte var så insatt som högta chefen är...han sa att Volvo Finans papprena inte är uppdaterade för att "nu när privatleasing finns så finns inte behovet längre".
Fattar inte riktigt men får väl snällt vänta och se om högsta chefen hör av sig så man får lite riktlinjer.
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Rent generellt kan man väl säga att ju större skillnad det är mellan förmånsvärdet och bruttolöneavdraget desto förmånligare med personalbil. En elbil är med dagens subventioner betydligt bättre att ha som personalbil än på privatleasing.
Annars är det om man tittar på en diesel eller bensinbil där ofta bruttolöneavdraget och förmånsvärdet ligger ganska nära varandra. Då kan det vara nog så enkelt och bra att köpa/leasa privat.
Rent generellt kan man väl säga att ju större skillnad det är mellan förmånsvärdet och bruttolöneavdraget desto förmånligare med personalbil. En elbil är med dagens subventioner betydligt bättre att ha som personalbil än på privatleasing.
Annars är det om man tittar på en diesel eller bensinbil där ofta bruttolöneavdraget och förmånsvärdet ligger ganska nära varandra. Då kan det vara nog så enkelt och bra att köpa/leasa privat.
Rent generellt kan man väl säga att ju större skillnad det är mellan förmånsvärdet och bruttolöneavdraget desto förmånligare med personalbil. En elbil är med dagens subventioner betydligt bättre att ha som personalbil än på privatleasing.
Annars är det om man tittar på en diesel eller bensinbil där ofta bruttolöneavdraget och förmånsvärdet ligger ganska nära varandra. Då kan det vara nog så enkelt och bra att köpa/leasa privat.
Model S om man ska tro teslakalkylerna så är det förmånligt som attsingen då eller?
Det skulle jag säga, ja. Jämför du 3LR och SLR så är S kring 280k dyrare. Köper du båda privat och antar 50% värdeminskning på 36 månader blir det typ 3800kr/månaden dyrare med SLR.
Tar du den däremot som personalbil betalar du värdeminskningen med oskattade pengar, men ändå blir förmånsvärdet bara 500kr dyrare (brutto).
De kalkyler jag gjort har visat på att S är någonstans kring ~1700kr/månad dyrare som personalbil jmf 3.
Synd bara den inte kan ha drag
Rent generellt kan man väl säga att ju större skillnad det är mellan förmånsvärdet och bruttolöneavdraget desto förmånligare med personalbil. En elbil är med dagens subventioner betydligt bättre att ha som personalbil än på privatleasing.
Annars är det om man tittar på en diesel eller bensinbil där ofta bruttolöneavdraget och förmånsvärdet ligger ganska nära varandra. Då kan det vara nog så enkelt och bra att köpa/leasa privat.
Undrar vad som menas med det?
Om jag tar bilden 2021 så stämmer väl säkert inte 40% då är det nya regler eller?
Om jag tar bilden senast 2020 så får jag 40%....eller hur ska jag tolka det?
Låter ju lite tråkigt om jag bara får 40% under 2020.
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Rent generellt kan man väl säga att ju större skillnad det är mellan förmånsvärdet och bruttolöneavdraget desto förmånligare med personalbil. En elbil är med dagens subventioner betydligt bättre att ha som personalbil än på privatleasing.
Annars är det om man tittar på en diesel eller bensinbil där ofta bruttolöneavdraget och förmånsvärdet ligger ganska nära varandra. Då kan det vara nog så enkelt och bra att köpa/leasa privat.
Undrar vad som menas med det?
Om jag tar bilden 2021 så stämmer väl säkert inte 40% då är det nya regler eller?
Om jag tar bilden senast 2020 så får jag 40%....eller hur ska jag tolka det?
Låter ju lite tråkigt om jag bara får 40% under 2020.
Förmånsvärdet lär påverkas 2021 om avdraget tas bort såsom det gjorde från inkomstår 2016 till 2017 när avdraget senast sänktes från Max 16000:-/år till Max 10000:-/år.
Dessutom ändrar sig förmånsvärdena lite varje år beroende på gällande prisbasbelopp och statslåneränta.
Det som inte ändras varje år är det förmånsgrundande priset som gäller bilens tillverkningsår.
Jag har fått en kalkyl för personalbil från det företaget som vi leasar av. Det blev dyrare än vad jag hade tänkt mig. Lägger in det här så TS (och alla andra) får se hur det ser ut:
Min lön är 44 000 per månad, räknar med kanske 45 efter höjningen i år.
Leasingavgift per år 122 213
Administrativa omkostnader 3732
Skatt inkl reg-avgift 485
Bilförsäkring och betalskydd 20 880
Total kostnad arbetsgivare 147 310
Undrar vad som menas med det?
Om jag tar bilden 2021 så stämmer väl säkert inte 40% då är det nya regler eller?
Om jag tar bilden senast 2020 så får jag 40%....eller hur ska jag tolka det?
Låter ju lite tråkigt om jag bara får 40% under 2020.
Förmånsvärdet lär påverkas 2021 om avdraget tas bort såsom det gjorde från inkomstår 2016 till 2017 när avdraget senast sänktes från Max 16000:-/år till Max 10000:-/år.
Dessutom ändrar sig förmånsvärdena lite varje år beroende på gällande prisbasbelopp och statslåneränta.
Det som inte ändras varje år är det förmånsgrundande priset som gäller bilens tillverkningsår.
Jo, avdraget har alltid bara varit klubbat en kort tid framöver. En av sakerna Riksrevisionen menade att regeringen borde se över, då förutsägbarheten blir dålig.
Det är alltså inte bestämt att det avdraget upphör efter 2020, det är helt enkelt bara inte beslutat hur det blir nästa år (precis som typ alla skatter, då budgeten antas sent på hösten).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Retep, intressant siffror. Du känner inte att det är lite häftigt med en bil för 669 tkr på en lön på 44 tkr? Kalkylen blir mycket roligare med en billigare bil. Det är ju därför vi vanliga dödliga kör runt med tjänstebilar som Passat. Många på forumet har löner i en helt annan division, vilket ibland gör diskussionen lite fartblind.
Jag har fått en kalkyl för personalbil från det företaget som vi leasar av. Det blev dyrare än vad jag hade tänkt mig. Lägger in det här så TS (och alla andra) får se hur det ser ut:
Min lön är 44 000 per månad, räknar med kanske 45 efter höjningen i år.
Leasingavgift per år 122 213
Administrativa omkostnader 3732
Skatt inkl reg-avgift 485
Bilförsäkring och betalskydd 20 880
Total kostnad arbetsgivare 147 310
Kostnad efter skatt 6 573
Kostnad skatt för bilförmån 1 703
Kostnad efter skatt (minskad löneutbetalning) 8 277
Klimatbonus 60 000 har minskat leasingavgiften
Deposition vid beställning betalas av förare.
Tack för info
En long range or performance? Vilket leasing bolag?
Tror att performance blir på tok för dyr för mig och vinsten blir för låg.
Siktar på Long range men kanske den blir för dyr med tillvalen. Plan B kan bli standard range.
Har väl inte riktigt landat med mina tankar än....känns som om det finns en del att reda ut innan man slår till....sen måste mitt företag ta fram nya papper och villkor för dom är lite "out dated".
Men tack igen för din info
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Retep, intressant siffror. Du känner inte att det är lite häftigt med en bil för 669 tkr på en lön på 44 tkr? Kalkylen blir mycket roligare med en billigare bil. Det är ju därför vi vanliga dödliga kör runt med tjänstebilar som Passat. Många på forumet har löner i en helt annan division, vilket ibland gör diskussionen lite fartblind.
Bra sagt....jag har ju inte världens bästa lön men okej och nu vill jag anpassa min lön till vad jag känner kan vara ett vettigt val av en Tesla.
M3SR funkar men inte M3LR med till val.
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Retep, intressant siffror. Du känner inte att det är lite häftigt med en bil för 669 tkr på en lön på 44 tkr? Kalkylen blir mycket roligare med en billigare bil. Det är ju därför vi vanliga dödliga kör runt med tjänstebilar som Passat. Många på forumet har löner i en helt annan division, vilket ibland gör diskussionen lite fartblind.
Är stor skillnad på personalbil som visas i hans exempel och tjänstebil som bra mycket förmånligare.
På mitt jobb är där par som har M3 SR+ utan några extra tillval, dessa ligger lägre i månadskostnad för dem som personalbil än Passat GTE, Kia Optima Plug-In Hybrid etc..
Nuvarande bilar:
Model S75 2018
Model 3 SR+ 2020
Model Y RWD 2023
Retep, intressant siffror. Du känner inte att det är lite häftigt med en bil för 669 tkr på en lön på 44 tkr? Kalkylen blir mycket roligare med en billigare bil. Det är ju därför vi vanliga dödliga kör runt med tjänstebilar som Passat. Många på forumet har löner i en helt annan division, vilket ibland gör diskussionen lite fartblind.
Jo, det trillade iväg lite mer än jag trodde, försäkringskostnaden hade ökat mycket till i år och förmånsvärdet har ju höjts med. Har en Optima idag och den betalar jag 4400 netto för. Har bett om en offert utan drag och med original-fälgar istället för 19” ska se vad det landar på. Har funderat på en sr+ med men vill helst ha en lr med avseende både på räckvidd, stereo och det övriga som ”ingår” extra.
Får se vart det slutar, har några månader på mig att bestämma mig innan det är dags att beställa.