Rabatter på model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Rabatter på model 3

Inlägg av Arn »

Säljaren hävdar bestämt att man har samma pris för alla, både privatköpare och tjänstebilar, inga ramavtal etc. Inte ens vinterdäck på köpet eller rabatterat.
Någon som hört talas om ev rabatter?

Pratade med Polestar kundsupport om de erbjuder rabatt flr företag såsom Volvo på sin XC40. Svaret var att det inte finns några rabatter i nuläget men att diskussioner förs. Personen ville inte svara på när ett ev avtal för företagsrabatt skulle kunna vara i hamn men mellan raderna kunde man utläsa att det mest var en tidsfråga när det skulle kunna bli verklighet.

Framtida företagsrabatter på polestar och ev även Tesla kan ju ha negativ inverkan på andrahandsvärden.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1976
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Rabatter på model 3

Inlägg av pejvic »

Elons mamma får ingen rabatt..
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Rabatter på model 3

Inlägg av Vasaru »

Jag hörde mig för när jag beställde min M3a som tjänstebil, men svaret från säljaren var "finns inga specialavtal, alla har samma pris".
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Rabatter på model 3

Inlägg av mati »

Alla är lika inför Gud, förlåt, Elon menar jag. Inga rabatter ges på en Tesla. Aldrig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Rabatter på model 3

Inlägg av Mickep »

om de inte hamnar i lrf förståss... (känns som m väldigt många önskar bli bönder för att köpa elbilar)
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Rabatter på model 3

Inlägg av oscfor »

Den enda rabatt som finns är på demo-/lagerbilar. Även sådana rabatter är ovanliga numera.

Jag fick förvisso 120k i rabatt på min TM3, men det var ju för att jag fått refererral-krediter. Numer finns det ju inga sådana heller.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Rabatter på model 3

Inlägg av Fredrik j »

Tesla brukar väl ha kampanjer med extra bra ränta under kortare perioder. Det är ju också en form av flexibilitet i vad bilen kostar?
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Rabatter på model 3

Inlägg av fimpen »

Fredrik j skrev:
Tesla brukar väl ha kampanjer med extra bra ränta under kortare perioder. Det är ju också en form av flexibilitet i vad bilen kostar?
Det är klart det är, och så sänker de och höjer priserna, ganska vildt längre tillbaka men de kanske lugnat sig nu. Dock gäller ju dessa ränterabatter och prisändringar alla - lika rakt över. DET är skillnaden och gör att det känns skönast att köpa tesla - utan rabatt.

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Rabatter på model 3

Inlägg av dd88 »

Fredrik j skrev:
Tesla brukar väl ha kampanjer med extra bra ränta under kortare perioder. Det är ju också en form av flexibilitet i vad bilen kostar?
Det och chansa på att få möjlighet att matchas mot en bil med mer utrustning i slutet av ett kvartal är nog de bästa chanserna att göra en "bra affär".
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Rabatter på model 3

Inlägg av Bjorn »

dd88 skrev:
Fredrik j skrev:
Tesla brukar väl ha kampanjer med extra bra ränta under kortare perioder. Det är ju också en form av flexibilitet i vad bilen kostar?
Det och chansa på att få möjlighet att matchas mot en bil med mer utrustning i slutet av ett kvartal är nog de bästa chanserna att göra en "bra affär".
Verkar inte vara riktigt samma läge nu.
I oktober -november förra året fick man 0.25% ränta på Model S och leverans i december.
Nu får man std 1.95% och leverans är angiven till maj.
Men vad jag minns var det ingen ränte-rabatt på Model 3 i slutet på förra året.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Rabatter på model 3

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Alla är lika inför Gud, förlåt, Elon menar jag. Inga rabatter ges på en Tesla. Aldrig.
Nej, och inga tjänstebilar på Tesla heller. Inte ens Elon själv har en gratis bil. Inte för att det märks på hans konto om han köper ett par Tesla, men det är principen som jag gillar.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Rabatter på model 3

Inlägg av metchristian »

De har visst form av rabatter...

För anställda och vissa personer får möjlighet att köpa bilar till nersatta priser men de kan inte sälja bilarna. utan det ingår viss rapportering etc. Obs det är förserie bilar dvs testbilar som inte har samma utrustning etc som en serieproduktion så det klassas inte säljbar bil.

Detta enligt en kompis som då har en kompis som jobbar på tesla fabriken i freemont som ingenjör.

Fått veta att de jobbar på att ta fram ett batteri som skall klara 800km men han fick inte säga när det skulle släppas och till vilken modell. S o x skall få model 3/y skärmen i mitten och men istället för 15” ev på 17”.

Så jo men kan säga att det finns rabatter men inte så åtkomliga för en vanlig dödlig eftersom man måste ha kontakter och det är inte via säljaren man skall gå så de kan inte ge ett jota i rabatt.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Rabatter på model 3

Inlägg av metchristian »

Jerker skrev:
mati skrev:
Alla är lika inför Gud, förlåt, Elon menar jag. Inga rabatter ges på en Tesla. Aldrig.
Nej, och inga tjänstebilar på Tesla heller. Inte ens Elon själv har en gratis bil. Inte för att det märks på hans konto om han köper ett par Tesla, men det är principen som jag gillar.
Elon kör ju cybertruck ju... form av ”tjänstebil” även om han bara kör den i ren marknadsföringssyfte.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Rabatter på model 3

Inlägg av Pontus »

Var det inte prat om att det holländska bolaget som köpte över 100 bilar på ett bräde för typ 5 år sedan fick lite rabatt?
Men även om det var så är det säkert inte möjligt nu om du inte vill beställa 10.000 bilar på en gång ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Rabatter på model 3

Inlägg av Pontus »

oscfor skrev:
Den enda rabatt som finns är på demo-/lagerbilar. Även sådana rabatter är ovanliga numera.

Jag fick förvisso 120k i rabatt på min TM3, men det var ju för att jag fått refererral-krediter. Numer finns det ju inga sådana heller.
De krediterna kom vi väl fram till var en ersättning för arbete, dvs du betalar arbetsgivaravgift och inkomstskatt på dessa vilket jag tar för givet att du har gjort. Då blev det väl typ bara 10k kvar och det var ingen rabatt utan lön ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Rabatter på model 3

Inlägg av Zalman3 »

Detta enligt en kompis som då har en kompis som jobbar på tesla fabriken i freemont som ingenjör. 

Fått veta att de jobbar på att ta fram ett batteri som skall klara 800km men han fick inte säga när det skulle släppas och till vilken modell. S o x skall få model 3/y skärmen i mitten och men istället för 15” ev på 17”. 
Mycket intressant info!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Rabatter på model 3

Inlägg av M3apan »

metchristian skrev:

Fått veta att de jobbar på att ta fram ett batteri som skall klara 800km men han fick inte säga när det skulle släppas och till vilken modell. S o x skall få model 3/y skärmen i mitten och men istället för 15” ev på 17”.
Cybertrucken (tri motor) skall ju enligt spec klara 800km. Så det behöver inte vara mer hemligt än så.
Användarvisningsbild
Demilson
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 jan 2020 16:42
Ort: Helsingborg

Re: Rabatter på model 3

Inlägg av Demilson »

När jag beställde min M3LR AWD o frågade säljaren om rabatter o ev "slänga med"-tillbehör (man är ju van efter många Volvobilar att få lite extra) var svaret att man inom Tesla tillämpar "fair price policy" för alla köpare. Så det var tvärstopp, men jag är lika glad för det. :D
Kör nu: Model 3 LR AWD -20, Pearl White, Vit interiör, 19"
Beställd: Model 3 Perfomance, Pearl White, Vit interiör, 20"
Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/https://---">https://---

Re: Rabatter på model 3

Inlägg av Mr_Ewing »

Den viktigaste orsaken till att starka varumärken inte tappar status är att de inte håller på och dumpar priserna till höger och vänster. (Apple, Tesla, Bang Olufsen med flera)
Att ge rabatter är ett gissel och gör att företag sänker sin bruttomarginal rejält. Om t.ex. företag ska ha rabatter av nån anledning så spiller det över på andra delar i verksamheten och vips så kan man inte sälja sin produkt utan att ge x % i rabatt.
Att sedan försöka ta bort rabatterna igen leder till försäljningstapp vilket leder till att man inte vågar ta bort rabatterna.
Visst kan det locka att ge en rabatt för att göra en snabb affär, men det är bara en "quick fix" och leder oundvikligen till ett urvattnat varumärke.
Jag ser det så här - om man känner att man måste rabattera sin produkt för att sälja den så tror man inte tillräckligt mycket på sin egen produkt.
Bra produkter säljer sig själva och om ingen kan få ett bättre pris än någon annan så känner alla att de gjort en bra deal - vilket i förlängningen leder till att även en produkt med ett högt pris kan kännas prisvärt.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Rabatter på model 3

Inlägg av taliz »

Det gäller att man gör det "rätt".
Tex Apple dumpar priserna ibland, men aldrig i Apple store utan alltid hos tredjepart.
När de tex har ett rejält lager av en produkt de officiellt slutat sälja, som tex nyligen iPhone XS, då hittar man dem billigt hos mediamarkt och liknande. Samma sak med modeller de satt för högt pris på, de sänker dem aldrig officiellt... men hos tredjepart...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Rabatter på model 3

Inlägg av Pontus »

taliz skrev:
Det gäller att man gör det "rätt".
Tex Apple dumpar priserna ibland, men aldrig i Apple store utan alltid hos tredjepart.
När de tex har ett rejält lager av en produkt de officiellt slutat sälja, som tex nyligen iPhone XS, då hittar man dem billigt hos mediamarkt och liknande. Samma sak med modeller de satt för högt pris på, de sänker dem aldrig officiellt... men hos tredjepart...
Tänkte just det att Apple kan man ju hitta rabatterade.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Rabatter på model 3

Inlägg av Fredrik j »

Räcker att öppna morgontidningen...
Men som taliz säger, hos tredjepart.
20200227_065248.jpg
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Rabatter på model 3

Inlägg av wector »

Hehe ja Apple sålde väl soptunnan till fullt nypris på apple.com innan nya Mac pro släpptes. Sju år gammal dator
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Rabatter på model 3

Inlägg av Fredrik j »

wector skrev:
Hehe ja Apple sålde väl soptunnan till fullt nypris på apple.com innan nya Mac pro släpptes. Sju år gammal dator Bild
Sju år. Lite som en model S då?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Rabatter på model 3

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
wector skrev:
Hehe ja Apple sålde väl soptunnan till fullt nypris på apple.com innan nya Mac pro släpptes. Sju år gammal dator Bild
Sju år. Lite som en model S då?
Det är väl typ bara karossen som är densamma på S.
Nästan allt annat är bytt.
Annat tak, front, ljus, hjul, fjädring, batterier, motorer, HVAC, MCU, AP, stolar, inredning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar