När är det rätt att köpa egentligen?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fusag
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 25 feb 2020 16:45
Referralkod: ts.la/bjrn81017

När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av Fusag »

Fingret på köpknappen gällande en sr+. Men måste utnyttja möjligheten att ställa frågan här först. Aldrig haft elbil tidigare men är övertygad om att det är rätt steg så jag tvekar inte på det viset. Däremot har jag märkt att tesla relativt ofta förändrar såväl priser som specifikation på bilarna. Dessutom stundar ”battery and drivetrain event”. Händer säkert endel gällande det statliga stödet mot slutet av året. Skulle det kunna vara olyckligt att beställa en bil just nu? Bör man vänta? Rasar priserna inom kort? Ingen sitter väll på facit men kom gärna med era teorier.

Tar gärna synpunkt på valet sr+ också, pendlar tot 13 mil per dag, kommer ladda hemma om än långsamt.

Tack på förhand!
Model 3 SR+ 2020
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av Legato »

Fusag skrev:
Fingret på köpknappen gällande en sr+. Men måste utnyttja möjligheten att ställa frågan här först. Aldrig haft elbil tidigare men är övertygad om att det är rätt steg så jag tvekar inte på det viset. Däremot har jag märkt att tesla relativt ofta förändrar såväl priser som specifikation på bilarna. Dessutom stundar ”battery and drivetrain event”. Händer säkert endel gällande det statliga stödet mot slutet av året. Skulle det kunna vara olyckligt att beställa en bil just nu? Bör man vänta? Rasar priserna inom kort? Ingen sitter väll på facit men kom gärna med era teorier.

Tar gärna synpunkt på valet sr+ också, pendlar tot 13 mil per dag, kommer ladda hemma om än långsamt.

Tack på förhand!
Rätt tid att köpa var för längesedan... Det enda du kommer ångra är att du inte bytt till Tesla tidigare 8-)

Personligen tror jag Model 3 kommer hålla andrahandsvärdet extremt bra även framöver (i dagsläget är det ju smått absurt där begagnade bilar säljs till samma pris som nya). Det är en magiskt bra bil som ju dessutom har väldigt låga driftskostnader! Allt tyder ju på att konkurrens i form av tex ID3 bara skjuts längre och längre på framtiden.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av taliz »

Priset på SR+ har ju faktiskt gått upp sen den introducerades.
Statliga stödet kan ju också minska om SD mfl får sin vilja igenom.

Så det kan likväl bli motsatsen, dvs att det blir dyrare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1977
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av pejvic »

Håller med, jag tror det är hög tid att köpa. Ingen annan tillverkare levererar en bättre bil för de pengarna. (Räckvidd, teknik mm) Att få fram batterier i volym och med rätt kvalitet verkar inte vara så lätt för de andra, vilket gör att det är svårt att prispressa. Efterfrågan ökar. Levtid är nu maj för 3orna så de säljer som smör. Totalekonomin blir sannolikt extremt bra. Tittar man på ett år så finns egentligen ingen värdeminskning. Och de som tex köpte Kia Eniro förut hade ju tex positivt värdetapp. Dvs de fick betalt för att åka omkring i bilen. Värdeminskning lär ej bli ett problem om du tar hand om bilen kosmetiskt. Om du kör fossilt idag så blir det troligen en plusaffär att sluta med det. :D
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av [JM] »

Glöm inte använda någons referralkod.
Koden är en länk du klickar på för att komma in på teslas hemsida som du sen gör beställningen från.
Några har lyckats lägga till koden efteråt genom att ringa tesla SC.
Jag fick cancellera min beställning och lägga 30k till för att få med referal-koden.
Lycka till med valet. Det blir nog bra oavsett.
Användarvisningsbild
Fusag
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 25 feb 2020 16:45
Referralkod: ts.la/bjrn81017

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av Fusag »

Legato skrev:
Fusag skrev:
Fingret på köpknappen gällande en sr+. Men måste utnyttja möjligheten att ställa frågan här först. Aldrig haft elbil tidigare men är övertygad om att det är rätt steg så jag tvekar inte på det viset. Däremot har jag märkt att tesla relativt ofta förändrar såväl priser som specifikation på bilarna. Dessutom stundar ”battery and drivetrain event”. Händer säkert endel gällande det statliga stödet mot slutet av året. Skulle det kunna vara olyckligt att beställa en bil just nu? Bör man vänta? Rasar priserna inom kort? Ingen sitter väll på facit men kom gärna med era teorier.

Tar gärna synpunkt på valet sr+ också, pendlar tot 13 mil per dag, kommer ladda hemma om än långsamt.

Tack på förhand!
Rätt tid att köpa var för längesedan... Det enda du kommer ångra är att du inte bytt till Tesla tidigare 8-)

Personligen tror jag Model 3 kommer hålla andrahandsvärdet extremt bra även framöver (i dagsläget är det ju smått absurt där begagnade bilar säljs till samma pris som nya). Det är en magiskt bra bil som ju dessutom har väldigt låga driftskostnader! Allt tyder ju på att konkurrens i form av tex ID3 bara skjuts längre och längre på framtiden.
You had me at hello. Håller i grunden med om detta och tolkar det som att varken batterievent eller mY lansering kommer göra M3 ointressant på en framtida beg marknad.
Model 3 SR+ 2020
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
Användarvisningsbild
Fusag
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 25 feb 2020 16:45
Referralkod: ts.la/bjrn81017

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av Fusag »

taliz skrev:
Statliga stödet kan ju också minska om SD mfl får sin vilja igenom.

Så det kan likväl bli motsatsen, dvs att det blir dyrare.
Bevare mig väl, känns så verklighetsfrånvänt så hade inte ens tänkt den tanken. Bra poäng.
Model 3 SR+ 2020
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
Användarvisningsbild
Fusag
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 25 feb 2020 16:45
Referralkod: ts.la/bjrn81017

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av Fusag »

[JM] skrev:
Glöm inte använda någons referralkod.
Koden är en länk du klickar på för att komma in på teslas hemsida som du sen gör beställningen från.
Några har lyckats lägga till koden efteråt genom att ringa tesla SC.
Jag fick cancellera min beställning och lägga 30k till för att få med referal-koden.
Lycka till med valet. Det blir nog bra oavsett.
Beställning blir med referral absolut. Lutar åt teslabjörn då hans videos verkligen bidragit till beslutsunderlag. Eller någon av poddarna i ”bilar med sladd” hittade den för några veckor sen och lyssnat ikapp ALLA avsnitt.
Model 3 SR+ 2020
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av LasseTM »

Som andra skriver så finns nog ingen rätt tidpunkt, om den finns är den passerad för länge sedan.
Jag ångrar att jag inte haft nöjet att köra min bil längre än vad jag gjort.

Bilarna lär bara bli dyrare och det statliga stödet lär minska den dagen det kostar staten pengar.

Ingen av konkurrenterna verkar kunna skaka fram en liknande bil med liknande spec för ungefär samma pengar.
Visst finns det mycket papperslanceringar men det kan jag också göra.
Om 2 år säljer jag en bil med 1900km räckvidd och 900hk laddar på 15min för 499k håll utkik efter "Lasseåk 190" men ingen annan har ju bevisat att de kan göra en bil i klass med Tesla än tyvärr.

Sedan är själva servicebiten bra mycket bättre med Tesla, hatar att serva min Zoe för mellan 2400-4000:- varje år där dom inte ens gör de få enkla punkter det står i protokollet.
Dom ska kolla rost tex vilket dom inte gör, kolla vindrutespolare vilket dom inte gör mina spolade helt fel osv.
Skulle jag göra den servicen själv så skulle det helt seriöst ta 5min och det tar dom 2400 för och bara stämplar elektronisk.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av LasseTM »

Fusag skrev:
[JM] skrev:
Glöm inte använda någons referralkod.
Koden är en länk du klickar på för att komma in på teslas hemsida som du sen gör beställningen från.
Några har lyckats lägga till koden efteråt genom att ringa tesla SC.
Jag fick cancellera min beställning och lägga 30k till för att få med referal-koden.
Lycka till med valet. Det blir nog bra oavsett.
Beställning blir med referral absolut. Lutar åt teslabjörn då hans videos verkligen bidragit till beslutsunderlag. Eller någon av poddarna i ”bilar med sladd” hittade den för några veckor sen och lyssnat ikapp ALLA avsnitt.
Teslabjörn säger att han inte vill ha flera referrals då han har 1 000 000km+ redan :p
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av taliz »

Du kan ju se hur många referals folk gjort när du klickar på länken.
Om du gillar "bilar med sladd" så kolla deras länkar och ta nån med få.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av [JM] »

Bättre att använda någon model3 ägare här på forumet som faktiskt har nytta av extra km.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av LarsL »

Ja, använd en referal kod från någon här på forumet som du tycker har svarat vettigt på dina fråga. Ingen mening att ge de ”stora” fler referals, de har ingen nytta av dem.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1977
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av pejvic »

[JM] skrev:
Glöm inte använda någons referralkod.
Koden är en länk du klickar på för att komma in på teslas hemsida som du sen gör beställningen från.
Några har lyckats lägga till koden efteråt genom att ringa tesla SC.
Jag fick cancellera min beställning och lägga 30k till för att få med referal-koden.
Lycka till med valet. Det blir nog bra oavsett.

Pröjsade du 30,000kr för en referral?
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Fusag
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 25 feb 2020 16:45
Referralkod: ts.la/bjrn81017

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av Fusag »

LarsL skrev:
Ja, använd en referal kod från någon här på forumet som du tycker har svarat vettigt på dina fråga. Ingen mening att ge de ”stora” fler referals, de har ingen nytta av dem.
Bra tanke, tar med mig det och tackar ödmjukast.
Model 3 SR+ 2020
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av Bjelke »

Fusag skrev:
LarsL skrev:
Ja, använd en referal kod från någon här på forumet som du tycker har svarat vettigt på dina fråga. Ingen mening att ge de ”stora” fler referals, de har ingen nytta av dem.
Bra tanke, tar med mig det och tackar ödmjukast.
Jag föreslår Jerker som verkligen betyder mycket för det här forumet och har en model 3 :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Fingk
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 jul 2019 19:16

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av Fingk »

Fusag skrev:

Tar gärna synpunkt på valet sr+ också, pendlar tot 13 mil per dag, kommer ladda hemma om än långsamt.

Tack på förhand!

Jag kör 12mil per dag. Nästan bara motorväg hela sträckan. Kör med farthållaren på 115 och på med autopiloten så är det bara att åka. Nu på vintern ligger förbrukningen mellan 190-220wh/km. Laddar på jobbet och hemma men skulle inte behöva göra det om möjligheten inte fans. Hinner ladda fullt med 8 ampere på teslaladdboxen under natten. Hade jag vetat hur bra jag tycker bilen är innan jag köpte hade jag köpt long range men bara för att klara vinterresorna på 50mil 4-5ggr/vinter lite smidigare.
Model 3 Sr+ (Såld)
Twiggy
elbilist
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 feb 2020 12:49

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av Twiggy »

Om du orkar vänta så hade nog jag väntat tills efter april och eventet med batterier. Kanske får vi veta att det kommer lanseras en model 3 long range plus med nya priser på samtliga modeller

Eller att ny batteriteknik inom kort kommer att finnas på alla nya modeller. Klimatstödet lär ju finnas kvar i år iaf om jag får gissa.

Jag hade velat vänta men sen kanske jag inte hade kunnat hålla mig om jag redan bestämt mig för en model 3. Tufft läge alltså :)
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av [JM] »

pejvic skrev:
[JM] skrev:
Glöm inte använda någons referralkod.
Koden är en länk du klickar på för att komma in på teslas hemsida som du sen gör beställningen från.
Några har lyckats lägga till koden efteråt genom att ringa tesla SC.
Jag fick cancellera min beställning och lägga 30k till för att få med referal-koden.
Lycka till med valet. Det blir nog bra oavsett.

Pröjsade du 30,000kr för en referral?
Nej. Fick lägga dubbel handpenning. Som dom sen drog av från priset.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av taliz »

Twiggy skrev:
Om du orkar vänta så hade nog jag väntat tills efter april och eventet med batterier. Kanske får vi veta att det kommer lanseras en model 3 long range plus med nya priser på samtliga modeller

Eller att ny batteriteknik inom kort kommer att finnas på alla nya modeller. Klimatstödet lär ju finnas kvar i år iaf om jag får gissa.

Jag hade velat vänta men sen kanske jag inte hade kunnat hålla mig om jag redan bestämt mig för en model 3. Tufft läge alltså :)
Skulle gissa på att de kommer prata om framtida celler som de skall producera själva, baserade på Maxwells teknik. Men det ligger ju långt bort innan de har egen tillverkning.
Närmaste åren kommer de förlita sig främst på Panasonics batterier, samt CATL för Model 3 SR+ i Kina.

Närmaste tiden kommer också fokus ligga på Model Y.
Model 3 får kanske en "refresh" 2022 eller ngt sånt gissar jag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av LarsL »

Det kommer aldrig vara rätt tid och alltid rätt tid köpa en Tesla. De utvecklar och ändrar bilarna hela tiden utan avgränsning till årsmodeller eller liknande. Ska du vänta på den slutgiltiga Teslan så lär du få vänta många många år om det någonsin händer. Köp bilen nu och börja njuta är mitt förslag.
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av Matthiaz »

Håller med. Ju tidigare du får den ju tidigare får du njuta. Jag satt och väntade på att vita färgen skulle bli standard i Juli, men så blev den inte det. Orkade inte vänta mer då så beställde en blå första veckan i Juli. 2 veckor senare blev den vita standard. Och lite senare höjde dom priset med 20k. Så är rätt nöjd att jag inte väntade alltför länge.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av Mickep »

Vad är det som gör att du tvekar.
För mig betyder det att du inte är säker och då kan man vänta.
De säger att tesla aldrig ger rabatt. Det är en sanning med modifikation. De har haft rea där de satt ned priset oftast i samband med kvartalsrapporten.
När de gäller sr+ ser jag inte att priset kommer ändras den närmaste tiden.
Dock misstänker jag att något kommer hända med prestandan ganska snart.
I april har de en battery day (och jag tror att de släpper saker då).
Det kommer alltid något bättre.
Konkurrenterna kommer inte ha bättre bilar kanske något billigare.
Användarvisningsbild
stormakten
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 jul 2019 13:26

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av stormakten »

Har haft en SR+ sen i Augusti, arbetar som konsult och åker ganska mycket även från Linköping till Lund vilket funkar utmärkt. Kanske får ladda nån gång extra mot om jag skulle haft en Long range men då kan man ju bara lira lite extra Stardew Valley, nästan så att man tycker den var bättre innan höjningen av laddhastighet.

Jag har inte ångrat min bil en sekund
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av pefreli »

Fusag skrev:
Fingret på köpknappen gällande en sr+. Men måste utnyttja möjligheten att ställa frågan här först. Aldrig haft elbil tidigare men är övertygad om att det är rätt steg så jag tvekar inte på det viset. Däremot har jag märkt att tesla relativt ofta förändrar såväl priser som specifikation på bilarna. Dessutom stundar ”battery and drivetrain event”. Händer säkert endel gällande det statliga stödet mot slutet av året. Skulle det kunna vara olyckligt att beställa en bil just nu? Bör man vänta? Rasar priserna inom kort? Ingen sitter väll på facit men kom gärna med era teorier.

Tar gärna synpunkt på valet sr+ också, pendlar tot 13 mil per dag, kommer ladda hemma om än långsamt.

Tack på förhand!
Som tidigare skrivits så arbetar Tesla med förbättringar av bilarna successivt till skillnad mot traditionalisterna som faceliftar vart tredje år och kommer med en ”ny” modell vart sjätte år. Den successiva förbättringen tillsammans med variationer på prissättning/modeller gör det därför väldigt svårt att tajma in rätt tid att köpa en Tesla.

Jag har t.ex en LR RWD som inte säljs längre. Jag fick betala 16 k i tillägg för pärlvit färg som sedan blev standard.

Jag har lite dålig koll på prisfluktuationer den senaste tiden dock. Spontant känns det som att det lugnat ner sig lite...

När det gäller miljöbilsbidraget så tror jag snarare att det finns anledning att inte vänta för länge. Att Centerpartiet får igenom sin höjning till 100 k känns mindre sannolikt än att det går på andra hållet...

Jag ser inget kommande prisras på Teslor. Varken som nya eller begagnade. Jag tycker man får väldigt mkt elbil för pengarna. Fossiltillverkarna kommer inte dumpa priserna på elbilarna. För dem är det viktigt att priserna inte sjunker för mkt för snabbt. Då kan de få problem att kränga stora volymer fossilbilar, vilket de behöver göra ett tag framöver för att hålla uppe marginalerna.

Värdet på SuC är klart underskattat. Detta blev tydligt vid skidsemester med familjen nyligen. Skulle inte vilja göra den resan med någon annan elbil än Tesla. Hur övriga tillverkare ska samsas med Ionity är för mig en gåta.

Apropå det så skulle jag rekommendera en LR om du tänkt använda bilen för skidsemester. Men här kan du säkert få input från ägare till SR+.

Jag räknar med halverad räckvidd på vintern vid motorvägskörning i 120-130. 25-30 mil mellan laddstoppen var lagom för vår del (600 km wltp på LR RWD). Om du vill få ut mer räckvidd välj då 18 tum Aero-fälg (i vart fall på vintern). Jag har 19 tum på både sommar och vinter. Kostar säkert en del räckvidd...

Men tillbaka till huvudfrågan. Vänta inte. KÖP! :mrgreen:
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Skriv svar