När är det rätt att köpa egentligen?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av LarsL »

Det kommer aldrig vara rätt tid och alltid rätt tid köpa en Tesla. De utvecklar och ändrar bilarna hela tiden utan avgränsning till årsmodeller eller liknande. Ska du vänta på den slutgiltiga Teslan så lär du få vänta många många år om det någonsin händer. Köp bilen nu och börja njuta är mitt förslag.
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av Matthiaz »

Håller med. Ju tidigare du får den ju tidigare får du njuta. Jag satt och väntade på att vita färgen skulle bli standard i Juli, men så blev den inte det. Orkade inte vänta mer då så beställde en blå första veckan i Juli. 2 veckor senare blev den vita standard. Och lite senare höjde dom priset med 20k. Så är rätt nöjd att jag inte väntade alltför länge.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av Mickep »

Vad är det som gör att du tvekar.
För mig betyder det att du inte är säker och då kan man vänta.
De säger att tesla aldrig ger rabatt. Det är en sanning med modifikation. De har haft rea där de satt ned priset oftast i samband med kvartalsrapporten.
När de gäller sr+ ser jag inte att priset kommer ändras den närmaste tiden.
Dock misstänker jag att något kommer hända med prestandan ganska snart.
I april har de en battery day (och jag tror att de släpper saker då).
Det kommer alltid något bättre.
Konkurrenterna kommer inte ha bättre bilar kanske något billigare.
Användarvisningsbild
stormakten
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 jul 2019 13:26

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av stormakten »

Har haft en SR+ sen i Augusti, arbetar som konsult och åker ganska mycket även från Linköping till Lund vilket funkar utmärkt. Kanske får ladda nån gång extra mot om jag skulle haft en Long range men då kan man ju bara lira lite extra Stardew Valley, nästan så att man tycker den var bättre innan höjningen av laddhastighet.

Jag har inte ångrat min bil en sekund
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av pefreli »

Fusag skrev:
Fingret på köpknappen gällande en sr+. Men måste utnyttja möjligheten att ställa frågan här först. Aldrig haft elbil tidigare men är övertygad om att det är rätt steg så jag tvekar inte på det viset. Däremot har jag märkt att tesla relativt ofta förändrar såväl priser som specifikation på bilarna. Dessutom stundar ”battery and drivetrain event”. Händer säkert endel gällande det statliga stödet mot slutet av året. Skulle det kunna vara olyckligt att beställa en bil just nu? Bör man vänta? Rasar priserna inom kort? Ingen sitter väll på facit men kom gärna med era teorier.

Tar gärna synpunkt på valet sr+ också, pendlar tot 13 mil per dag, kommer ladda hemma om än långsamt.

Tack på förhand!
Som tidigare skrivits så arbetar Tesla med förbättringar av bilarna successivt till skillnad mot traditionalisterna som faceliftar vart tredje år och kommer med en ”ny” modell vart sjätte år. Den successiva förbättringen tillsammans med variationer på prissättning/modeller gör det därför väldigt svårt att tajma in rätt tid att köpa en Tesla.

Jag har t.ex en LR RWD som inte säljs längre. Jag fick betala 16 k i tillägg för pärlvit färg som sedan blev standard.

Jag har lite dålig koll på prisfluktuationer den senaste tiden dock. Spontant känns det som att det lugnat ner sig lite...

När det gäller miljöbilsbidraget så tror jag snarare att det finns anledning att inte vänta för länge. Att Centerpartiet får igenom sin höjning till 100 k känns mindre sannolikt än att det går på andra hållet...

Jag ser inget kommande prisras på Teslor. Varken som nya eller begagnade. Jag tycker man får väldigt mkt elbil för pengarna. Fossiltillverkarna kommer inte dumpa priserna på elbilarna. För dem är det viktigt att priserna inte sjunker för mkt för snabbt. Då kan de få problem att kränga stora volymer fossilbilar, vilket de behöver göra ett tag framöver för att hålla uppe marginalerna.

Värdet på SuC är klart underskattat. Detta blev tydligt vid skidsemester med familjen nyligen. Skulle inte vilja göra den resan med någon annan elbil än Tesla. Hur övriga tillverkare ska samsas med Ionity är för mig en gåta.

Apropå det så skulle jag rekommendera en LR om du tänkt använda bilen för skidsemester. Men här kan du säkert få input från ägare till SR+.

Jag räknar med halverad räckvidd på vintern vid motorvägskörning i 120-130. 25-30 mil mellan laddstoppen var lagom för vår del (600 km wltp på LR RWD). Om du vill få ut mer räckvidd välj då 18 tum Aero-fälg (i vart fall på vintern). Jag har 19 tum på både sommar och vinter. Kostar säkert en del räckvidd...

Men tillbaka till huvudfrågan. Vänta inte. KÖP! :mrgreen:
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Fusag
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 25 feb 2020 16:45
Referralkod: ts.la/bjrn81017

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av Fusag »

Härligt med så mycket engagemang här! På tal om supercharher osv. Planerar wallbox hemma monterad med CEE don för att kunna plocka med om akut behov uppstår. Det bör innebära laddmöjligheter på publika typ2, Shuko överallt, trefas via ”portabel” wallbox och såklart supercharger. Visst är det väll rimligt att detta ger både hängslen och livrem? Behöver man chademo adapter också?

Jag har inte räckviddsångest, möjligen laddångest :lol:
Model 3 SR+ 2020
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av taliz »

Har inte använt ngt annat än det som kom med bilen på 2000 mil.
Inte saknat ngt. Allt är CCS för DC och typ2 för AC numera.
UMCn har jag bara använt på norra Öland, men även där finns destination chargers och Bee m.m.

Börja leta och installera appar istället. Om inte annat så för det är kul att se hur mkt stationer det finns och hur de funkar.
Själv har jag inte skaffat några taggar eller signat upp för ngt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av LasseTM »

Twiggy skrev:
Om du orkar vänta så hade nog jag väntat tills efter april och eventet med batterier. Kanske får vi veta att det kommer lanseras en model 3 long range plus med nya priser på samtliga modeller

Eller att ny batteriteknik inom kort kommer att finnas på alla nya modeller. Klimatstödet lär ju finnas kvar i år iaf om jag får gissa.

Jag hade velat vänta men sen kanske jag inte hade kunnat hålla mig om jag redan bestämt mig för en model 3. Tufft läge alltså :)
Nya priser kan ju innebära en höjning av befintliga modeller också.

Jag stod och velade väldigt länge mellan SR+ och LR AWD.
Hade jag fått tag på en LR RWD med drag hade det varit det självklara valet men det fick jag inte tyvärr.

Anledningen till att valet föll på SR+ istället för LR AWD var framförallt den extra försäkringskostnaden, en LR för mig var att mer eller mindre dubbla försäkringspremien kontra SR+.
SR+ kostar på mig idag ca 500:-/månaden i försäkring LR AWD skulle kosta 1200:-
Sedan måste man ju fråga sig om det är värt 110k extra för att få extra range?
Visst kan man räkna av en del av det priset när man säljer men även vid 50% återbetalning vid köp så är det 55k extra.

Jag kör kanske 3-4 resor per år som är längre än 25 mil, det innebär att om jag behåller bilen 5år så skulle varje resa kosta mig 55 000+(5x12x(1200-500)/4x5=4850:- extra per resa! när jag verkligen behöver denna range.
Ändå kvalar SR+ in på nästan samma tid i Teslabjörns 1000km race som hans performance, det skiljer 20min på över 10h bilresande.
Så ska man inte köra långt på vägar utan SUC eller pendlar över 20mil dagen har jag svårt att få ihop kalkylen på en LR AWD, visst är det en roligare bil men SR+ är inte direkt tråkig den heller.

CEE på din laddbox är ingen dum ide, så har jag gjort och om den går sönder är det lätt att byta samt att vissa ställen faktiskt har CEE att tillgå.
Jag tror att tex Astrid Lindgrens värld har CEE på parkeringen, förmodligen till för husvagnar men vad spelar det för roll?
Dessutom så är det smidigt med 1 laddbox om du tex har en sommarstuga eller någon i familjen har, installera ett CEE uttag där bara så slipper du 2 laddboxar.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av LarsL »

Fusag skrev:
Härligt med så mycket engagemang här! På tal om supercharher osv. Planerar wallbox hemma monterad med CEE don för att kunna plocka med om akut behov uppstår. Det bör innebära laddmöjligheter på publika typ2, Shuko överallt, trefas via ”portabel” wallbox och såklart supercharger. Visst är det väll rimligt att detta ger både hängslen och livrem? Behöver man chademo adapter också?

Jag har inte räckviddsångest, möjligen laddångest :lol:
För att ladda ute på stan behöver du bara en Typ2 sladd, den får du med i bilen. Du får också med en UMC som går att ansluta till Schuko eller blå CEE. Köp till en röd CEE adapter så klarar du dig om du skulle hamna utanför laddnätverket, vilket är svårt, nu för tiden. Att släpa med sig WC ut på resor är något du sällan kommer göra. Möjligen när du ska ut till sommarstugan i ett par veckor. Men annars nä...

Model 3 har en CCS kontakt som sitter på alla snabbladdare det finns alltså inget behov av Chademo. Dessutom, och kanske viktigare, så finns det ingen kompatibel Chademo adapter till Model 3.
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av Jjonas »

Ingen blå CEE numera, bara schuko och typ 2 medföljer.

Köp så fort som möjligt. Varje dag utan Tesla är waste!
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av LasseTM »

Jjonas skrev:
Ingen blå CEE numera, bara schuko och typ 2 medföljer.

Köp så fort som möjligt. Varje dag utan Tesla är waste!
När slutade dom med blå CEE?
Jag fick en med min bil som jag hämtade ut i slutet på december.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av Gasglad »

Strax efter December skulle jag tro, hämtade min den 27:de och då sa killen att jag hade tur som fick med den.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av NiklasTesla »

LasseTM skrev:
Fusag skrev:
[JM] skrev:
Glöm inte använda någons referralkod.
Koden är en länk du klickar på för att komma in på teslas hemsida som du sen gör beställningen från.
Några har lyckats lägga till koden efteråt genom att ringa tesla SC.
Jag fick cancellera min beställning och lägga 30k till för att få med referal-koden.
Lycka till med valet. Det blir nog bra oavsett.
Beställning blir med referral absolut. Lutar åt teslabjörn då hans videos verkligen bidragit till beslutsunderlag. Eller någon av poddarna i ”bilar med sladd” hittade den för några veckor sen och lyssnat ikapp ALLA avsnitt.
Teslabjörn säger att han inte vill ha flera referrals då han har 1 000 000km+ redan :p
Skall ta en annan vinkel och säga hur jag ser på saken. Om du redan väntat såhär länge och bestämt dig för SR+ så vänta tills Battery investor day.

Mycket tyder på att dom kommer berätta att SR+ får LIFE-batterier (litum järn) på dom bilarna som tillverkas i Kina i prismatisk struktur. Vilket är billigare att tillverka än 2170cellerna och utan kobolt.

Bilarna från Kina är redan nu billigare att tillverka än dom i USA samt lägre importtullar från Kina gör att jag faktiskt tror att SR+ som säljs i Europa (från Kina ganska snart) kan få ett lägre pris efter detta event. Uppköpet av Maxwell kan göra att man dessutom kan komma att koppla till ultrakapacitorer till bilarna vilket medför ökad effektivt samt acceleration (kanske också laddtid?).

Sedan lär väl stora delar av tillverkningsindustin dras med förseningar nu pga Corona-viruset i närtid så räkna med rätt många månaders leveranstid på en SR+ (speciellt om den är tillverkad i Kina).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av LarsL »

Ska väl inte gå några bilar från Kina till EU. De har ju redan kö i för leveranser inom landet.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av Zalman3 »

LarsL skrev:
Ska väl inte gå några bilar från Kina till EU. De har ju redan kö i för leveranser inom landet.
Kan mycket väl tänka mig att det på sikt kommer kinatillverkade Teslor till Europa.
Kina kan ju smälla upp bilfabriker i rekordfart.

Vilket inte är konstigt, vissa Volvo modeller är ju kinatillverkade idag.

Så det kan bli så att de billigaste Teslorna kommer från Kina, Y modellen tillverkas i Tyskland.
Och hightech modellerna som Roadster, S och X( plaid) och Preformance(S,X och3) kommer från USA.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av LarsL »

Lär ju dröja ett tag och något som knappast ska påverka TS beslut det närmaste året.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av taliz »

NiklasTesla skrev:
LasseTM skrev:
Fusag skrev:
[JM] skrev:
Glöm inte använda någons referralkod.
Koden är en länk du klickar på för att komma in på teslas hemsida som du sen gör beställningen från.
Några har lyckats lägga till koden efteråt genom att ringa tesla SC.
Jag fick cancellera min beställning och lägga 30k till för att få med referal-koden.
Lycka till med valet. Det blir nog bra oavsett.
Beställning blir med referral absolut. Lutar åt teslabjörn då hans videos verkligen bidragit till beslutsunderlag. Eller någon av poddarna i ”bilar med sladd” hittade den för några veckor sen och lyssnat ikapp ALLA avsnitt.
Teslabjörn säger att han inte vill ha flera referrals då han har 1 000 000km+ redan :p
Skall ta en annan vinkel och säga hur jag ser på saken. Om du redan väntat såhär länge och bestämt dig för SR+ så vänta tills Battery investor day.

Mycket tyder på att dom kommer berätta att SR+ får LIFE-batterier (litum järn) på dom bilarna som tillverkas i Kina i prismatisk struktur. Vilket är billigare att tillverka än 2170cellerna och utan kobolt.

Bilarna från Kina är redan nu billigare att tillverka än dom i USA samt lägre importtullar från Kina gör att jag faktiskt tror att SR+ som säljs i Europa (från Kina ganska snart) kan få ett lägre pris efter detta event. Uppköpet av Maxwell kan göra att man dessutom kan komma att koppla till ultrakapacitorer till bilarna vilket medför ökad effektivt samt acceleration (kanske också laddtid?).

Sedan lär väl stora delar av tillverkningsindustin dras med förseningar nu pga Corona-viruset i närtid så räkna med rätt många månaders leveranstid på en SR+ (speciellt om den är tillverkad i Kina).
Bilarna med CATL-batterier kommer säljas i Kina. Tesla lär inte ha lika bra marginal på dem som cellerna från gigafactory. Snarare lär det vara en eftergift till de kinesiska myndigheterna, samt att det förenklar logistiken. En stop-gap-lösning tills Tesla får igång egen produktion av celler om några år i Kina.

Finns ingen logik i att sänka priser om man har god efterfrågan. SR+ säljer ju galet bra. Model 3 säljer galet bra. Ju fler som köper desto fler vill köpa. Priset har ökat istället för att minska. Väntetiden har ökat istället för att minska.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Fusag
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 25 feb 2020 16:45
Referralkod: ts.la/bjrn81017

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av Fusag »

Spännande diskussion fram och tillbaka. Nu är min beställning lagd i alla fall! Legato fick referral denna gången, tackar! Känns overkligt på riktigt.
Model 3 SR+ 2020
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av Legato »

Fusag skrev:
Spännande diskussion fram och tillbaka. Nu är min beställning lagd i alla fall! Legato fick referral denna gången, tackar! Känns overkligt på riktigt.
Grattis till kommande grym bil och tack för att du använde min kod!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Fusag
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 25 feb 2020 16:45
Referralkod: ts.la/bjrn81017

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av Fusag »

Måste direkt köpa gummimattor och sätesskydd/sparkskydd. Kommer sitta två små i bak. Rekommendationer tas gärna på webshop med bra priser och snabb leverans på prylar likt dessa.
Model 3 SR+ 2020
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
Användarvisningsbild
KalleL
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 08 aug 2019 23:08
Ort: Strängnäs

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av KalleL »

Grattis! Kika på TapTes, de har ett stort sortiment och ganska hyggliga priser. Men glöm inte räkna på momsen, och tull vid stor beställning. Jag har ingen erfarenhet av beställningar därifrån dock.
I Sverige finns t.ex. Hamphi, trevliga och hjälpsamma människor som jag köpte mattor av på eCar Expo för en månad sen. De är fina på mitt vardagsrumsgolv men skulle nog göra sig ännu bättre i bilen som ännu seglar omkring på de sju haven...
Model 3 SR+ vit, drag.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av Legato »

Fusag skrev:
Måste direkt köpa gummimattor och sätesskydd/sparkskydd. Kommer sitta två små i bak. Rekommendationer tas gärna på webshop med bra priser och snabb leverans på prylar likt dessa.
Dessa tycker jag är riktigt, riktigt bra:
https://www.amazon.com/3D-MAXpider-B07D ... NrPXRydWU=

Dock lite saftigt med över $200 för frakt och tull. Du kan ju se om du hittar dem billigare någonstans. Har varit gruppköp i forumet av dessa tidigare också.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Fusag
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 25 feb 2020 16:45
Referralkod: ts.la/bjrn81017

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av Fusag »

Tack för alla tips. Jag är just nu främst ute efter svenska siter för snabbast möjliga leverans. Hittat stänkskydd på teslify som redan är påväg i alla fall. Kanske blir originalmattorna den här gången för smidighetens skull.

Förövrigt, jag har köpt en lagerbil och gjort klart alla steg. Väntar bara på faktura för att kunna betala handpenningen. Hur snabb leverans tror ni är rimligt att vänta? Vad innebär egentligen ”lagerbil” står den och väntar på mig?
Model 3 SR+ 2020
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av taliz »

Du bör kunna få den innan kvartalet är slut.
Lagerbil betyder i stort sett bara att den är producerad.
Den kan stå på båten eller nån annanstans i Europa.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Fusag
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 25 feb 2020 16:45
Referralkod: ts.la/bjrn81017

Re: När är det rätt att köpa egentligen?

Inlägg av Fusag »

taliz skrev:
Du bör kunna få den innan kvartalet är slut.
Lagerbil betyder i stort sett bara att den är producerad.
Den kan stå på båten eller nån annanstans i Europa.
Optimist som man är ville jag åkt Tesla på skidsemester V.12. Låter som det är dags att tänka om!

Finns det något sätt att spåra/följa sin bil inför leverans? VIN nummer har jag fått på Tesla kontot, men ingen möjlighet att betala handpenning ännu.
Model 3 SR+ 2020
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
Skriv svar