Förvärming batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Spooky
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 okt 2019 14:50

Förvärming batteri

Inlägg av Spooky »

Hur förvärmer jag batteriet om bilen står på laddning? Jag sätter alltid bilen så att den är klar för avresa på morgonen, givetvis med sladden kopplad :D .
Dock upplever jag ingen förvärmning av batteriet, alltså mest prickar på indikatorn. Om jag sedan skall åka långt så kortas ju sträckan inför laddning pga att energin tas från batteriet. Skulle vilja att batteriet blir förvärmt när det står på laddning så det inte tar kraften på batteriet.
Kan man göra detta?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14509
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Förvärming batteri

Inlägg av taliz »

Man får förvärma lääänge då vad jag förstår, dvs 1 timme plus.
Man tjänar inget på det rent kostnadsmässigt, troligen förlorar man istället på det.
Batteriet värms ju rimligen också långsamt upp under körningen, eftersom man plockar energi ur det, och då blir mer range tillgänglig allt eftersom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Förvärming batteri

Inlägg av Hedman »

Batteriet värms upp när du laddar med lite kraftigare 3fas kör du 16,5kw i 2-3 timmar så har du inte mycket gult kvar. Annars så går bara battervärmen igång när du förvärmer och batteriet är riktigt kallt. Men det blir ändå gult kvar.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Förvärming batteri

Inlägg av ChristerSjo »

Model 3 klarar bara med max 11 kw/16A tre fas AC. Men batteriet värms även av detta.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Förvärming batteri

Inlägg av Hedman »

ChristerSjo skrev:
Model 3 klarar bara med max 11 kw/16A tre fas AC. Men batteriet värms även av detta.
Sant trean har lite lägre kw än ms och mx
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Förvärming batteri

Inlägg av [JM] »

Spooky skrev:
Hur förvärmer jag batteriet om bilen står på laddning? Jag sätter alltid bilen så att den är klar för avresa på morgonen, givetvis med sladden kopplad :D .
Dock upplever jag ingen förvärmning av batteriet, alltså mest prickar på indikatorn. Om jag sedan skall åka långt så kortas ju sträckan inför laddning pga att energin tas från batteriet. Skulle vilja att batteriet blir förvärmt när det står på laddning så det inte tar kraften på batteriet.
Kan man göra detta?
Problemet är väl just nu att utetemperaturen är runt nollan mestadels och då förvärms inte batteriet. Du måste ner en bit under noll på utetemperaturen om batteriet laddar, för att batteritempen ska vara under noll, så att förvärmningen sparkar igång.
Det är alltså batteritempen som styr och inte utetempen.
Obs detta är min tolkning av infon jag läst så du får ta det med en nypa salt....
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Förvärming batteri

Inlägg av B99 »

Teslabjörn la ju ut en video om detta så sent som igår

Skriv svar