Mountainbike på M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Mountainbike på M3

Inlägg av SkipperO »

Hur fraktar ni cykel med er M3? Speciellt heldämpad MTB som är svårare att hänga på enklare ställ på kroken. Känns det ok att lasta på cykelställ på taket med tanken på att det är glastak? Att få in den i bilen känns inte realistiskt.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Mountainbike på M3

Inlägg av LarsL »

Något sånt här för dragkroken kanske?

https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2000039838
Användarvisningsbild
dvdkeen
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 apr 2016 10:47

Re: Mountainbike på M3

Inlägg av dvdkeen »

viewtopic.php?p=348687#p348687


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hyundai Ioniq som andra bil
Ägare av Modell 3 LR AWD
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Mountainbike på M3

Inlägg av point1 »

Rekommenderar plattformsställ liknande detta som jag har:

Bild

Thule Easyfold XT. Fungerar väldigt bra för dragkrok. Annars ser jag inget hinder att ha på taket. Haft 3 cyklar på min Model S med glastak, lite annorlunda infästning, men fungerar bra med takbox på Model 3 så förstår inte varför det skulle bli problem med cykelställ.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Danne_S
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 apr 2019 11:16

Re: Mountainbike på M3

Inlägg av Danne_S »

Kör mina på taket med Thule cykelställ. Funkar hur bra som helst. Drar ju lite extra och låter en del, speciellt i motorvägsfart men helt ok tycker jag.
154BEE86-592B-42D5-83D1-31FC84489937.jpeg
Tesla Model 3 LR -22, grå, drag, svart inredning
Tesla Model 3 SR+ -19, svart, svart inredning
Användarvisningsbild
pdjansson
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 mar 2022 08:17

Re: Mountainbike på M3

Inlägg av pdjansson »

Har funderingar på en M3 och cyklar en del MTB, även vintertid. På vintern har jag hittils skickat in cykeln i min gamla V70 (fällt baksätet) för att slippa snö och salt, om man plockar bort framhjulet och fäller sätet går det att få i cykeln då? Knöligt eller funkar?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Mountainbike på M3

Inlägg av mikebike »

pdjansson skrev:
Har funderingar på en M3 och cyklar en del MTB, även vintertid. På vintern har jag hittils skickat in cykeln i min gamla V70 (fällt baksätet) för att slippa snö och salt, om man plockar bort framhjulet och fäller sätet går det att få i cykeln då? Knöligt eller funkar?
Ja, det går, men jag måste ta bort sadelstolpen också.
Normalt har jag cyklarna på taket, men om takräcket inte är monterat så har jag en billig cykelhållare för dragkroken som reservplan.
Mina MTB är oftast så skitiga att jag inte vill ha dem inuti bilen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Danne_S
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 apr 2019 11:16

Re: Mountainbike på M3

Inlägg av Danne_S »

Jag har kört min 29’ Scott Spark så ett par gånger. Inte helt optimalt såklart med bakluckan men det funkar. Man får vara lite försiktig med bilen när man lastar in/ut och jag rekommenderar även nåt slags skydd för baksidan av ryggstödet.
Tesla Model 3 LR -22, grå, drag, svart inredning
Tesla Model 3 SR+ -19, svart, svart inredning
Användarvisningsbild
pdjansson
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 mar 2022 08:17

Re: Mountainbike på M3

Inlägg av pdjansson »

Danne_S skrev:
Jag har kört min 29’ Scott Spark så ett par gånger. Inte helt optimalt såklart med bakluckan men det funkar. Man får vara lite försiktig med bilen när man lastar in/ut och jag rekommenderar även nåt slags skydd för baksidan av ryggstödet.
Har också en scott spark 29 i medium. Har dropper så kan få in sadeln smidigt en bit men om jag förstår dig rätt funkar det hyfsat okej? Bagagerumsmatta plus en filt eller dylikt över baksdan av ryggstödet får det bli i så fall. Har en Leaf idag och där funkar det om man tar bort framhjulet men utrymmet är inte speciellt plan och efter att vi fick MYP så är man ju sugen att byta ut Leafen mot en RWD eller LR men måste ju funkar praktiskt också. V70 lever vidare som övningskörningsbil.
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Mountainbike på M3

Inlägg av Skyltspurtaren »

Jag kör min fulldämpade MTB i bakluckan på vår Model 3 om det bara är en cykel som ska med. Fäll sätena, ta av framhjulet. Noll problem.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Mountainbike på M3

Inlägg av mikebike »

Mina MTB har 26" hjul och jag är 193 cm lång. På min ena Cannondale går det inte att (enkelt) ta bort framhjulet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Mountainbike på M3

Inlägg av Lurkern »

Thule ställ bakom är helt fantastiska.

Köper du rätt modell kan du köpa till en ihopfällbar packbox att sätta på den när du behöver mer plats för bagage snarare än en cykel.
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Mountainbike på M3

Inlägg av tigermann »

Jag gjorde ett excelark för att välja cykelhållare till dragkroken.

Värt att tänka på är att maxvikten för en dragkroksmonterad tillbehörshållare till Model 3 är 55 kg, det sätter största begränsningen. En annan viktig sak att tänka på är avståndet mellan cyklarna. Cykelhållare för 3 cyklar har generellt kortare avstånd medans dom för 2 cyklar har längre avstånd. Jag provställde cyklarna och kom fram till att jag behövde minst 205 mm mellan skenorna. Cykelhållare som går att vika ihop väger generellt mer.

Bifogar excelark till tråden, varsågod!
Cykelställ - Sheet1.pdf
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Mountainbike på M3

Inlägg av tigermann »

Samma som ovan men i XLSX istället för PDF.
Cykelställ.xlsx
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Mountainbike på M3

Inlägg av wannabee »

Danne_S skrev:
Kör mina på taket med Thule cykelställ. Funkar hur bra som helst. Drar ju lite extra och låter en del, speciellt i motorvägsfart men helt ok tycker jag.
Ser ju bra ut, men gör inte som min granne som glömde att han hade en cykel där uppe när han skulle köra in bilen i garaget på villan :roll:
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Mountainbike på M3

Inlägg av NEO »

pdjansson skrev:
Danne_S skrev:
Jag har kört min 29’ Scott Spark så ett par gånger. Inte helt optimalt såklart med bakluckan men det funkar. Man får vara lite försiktig med bilen när man lastar in/ut och jag rekommenderar även nåt slags skydd för baksidan av ryggstödet.
Har också en scott spark 29 i medium. Har dropper så kan få in sadeln smidigt en bit men om jag förstår dig rätt funkar det hyfsat okej? Bagagerumsmatta plus en filt eller dylikt över baksdan av ryggstödet får det bli i så fall. Har en Leaf idag och där funkar det om man tar bort framhjulet men utrymmet är inte speciellt plan och efter att vi fick MYP så är man ju sugen att byta ut Leafen mot en RWD eller LR men måste ju funkar praktiskt också. V70 lever vidare som övningskörningsbil.
Danne_S skrev:
Jag har kört min 29’ Scott Spark så ett par gånger. Inte helt optimalt såklart med bakluckan men det funkar. Man får vara lite försiktig med bilen när man lastar in/ut och jag rekommenderar även nåt slags skydd för baksidan av ryggstödet.

Ni menar alltså att en scott spark går in i Model 3?!

Jag fick f*n inte in den i min MYP med halva raden fälld (hade en i framåtvända barnstol fram och en bak)

Har också senaste med dropper, men styret tog i och hade inga verktyg :o

Fick ha den bak och sätta massa spännband (ej på bild) men bakhjulet gjorde att hela cykelhållaren vred sig vid 120km/h.
8399CAF3-F0B5-4D90-8AC1-FF2BB7603C2D.jpeg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mountainbike på M3

Inlägg av Bjelke »

Lite kul att det pratas så mycket om just Scott spark när jag precis hämtat ut
en för nån vecka sedan! :)
Har egentligen kört landsväg i många år men måste pga nackproblem välja mtb ett tag
och då ”måste” man ju köpa en nästan värsting ju (bra för motivationen om inte annat) :mrgreen:
Köpte en med elektriska växlar och jäklar vad najs det är :) första hojen med heldämpat också och
nu kan man ligga på betydligt mer utan att bli slut i lår/vader på samma sätt :)
Och jag är också imponerad om man kan få in den i en model 3, jag tycker den känns stor t.o.m.
i en model S (har inte hunnit testa än, och körde med 26” fram tills nu så den känns helt enkelt
gigantisk ju).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Danne_S
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 apr 2019 11:16

Re: Mountainbike på M3

Inlägg av Danne_S »

pdjansson skrev:
Danne_S skrev:
Jag har kört min 29’ Scott Spark så ett par gånger. Inte helt optimalt såklart med bakluckan men det funkar. Man får vara lite försiktig med bilen när man lastar in/ut och jag rekommenderar även nåt slags skydd för baksidan av ryggstödet.
Har också en scott spark 29 i medium. Har dropper så kan få in sadeln smidigt en bit men om jag förstår dig rätt funkar det hyfsat okej? Bagagerumsmatta plus en filt eller dylikt över baksdan av ryggstödet får det bli i så fall. Har en Leaf idag och där funkar det om man tar bort framhjulet men utrymmet är inte speciellt plan och efter att vi fick MYP så är man ju sugen att byta ut Leafen mot en RWD eller LR men måste ju funkar praktiskt också. V70 lever vidare som övningskörningsbil.
Precis så kör jag också, ned med droppern, av med framhjulet, sväng styret så det är parallellt med ramen och in i bakluckan (med en filt över ryggstödet). Funkar som sagt hyfsat ok.
Tesla Model 3 LR -22, grå, drag, svart inredning
Tesla Model 3 SR+ -19, svart, svart inredning
Användarvisningsbild
Danne_S
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 apr 2019 11:16

Re: Mountainbike på M3

Inlägg av Danne_S »

wannabee skrev:
Danne_S skrev:
Kör mina på taket med Thule cykelställ. Funkar hur bra som helst. Drar ju lite extra och låter en del, speciellt i motorvägsfart men helt ok tycker jag.
Ser ju bra ut, men gör inte som min granne som glömde att han hade en cykel där uppe när han skulle köra in bilen i garaget på villan :roll:
Haha ja det är ju en klassiker som man helst vill slippa… Bra att tänka på att vissa drive-thrus har ett litet tak över kassan som kan vara lite lågt också… :?
Tesla Model 3 LR -22, grå, drag, svart inredning
Tesla Model 3 SR+ -19, svart, svart inredning
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Mountainbike på M3

Inlägg av Teslalink »

Tesla remedy.png
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mountainbike på M3

Inlägg av Bjelke »

Jäkligt trevlig bild! :) (även om taket på carporten lutar mycket i förhållande till huset, vilket är
helt normalt egentligen)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Mountainbike på M3

Inlägg av SkipperO »

Jag har min heldämpade Scott genius M inne i bilen (Model 3) när jag åker lite längre. Sänker dropperposten, av med framhjulet och fälla båda baksätena, så går det fint.

Korta sträckor kör jag gammalt billigt hängställ på kroken.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
hakon18
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 maj 2019 13:07
Ort: Norrköping

Re: Mountainbike på M3

Inlägg av hakon18 »

Jag har kört med tre cyklar på totalt 59,6 kg (inklusive Thule-hållaren) på dragkroken de senaste två sommarresorna till Åre.
Enligt ägarhandboken är maxvikten av någon anledning dock bara 20 kg med mina 20" däck och fem åkande i bilen (vi är fyra). Men det har hittills gått bra ändå.
20220809_104725.jpg
Skriv svar