TeslaFi

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: TeslaFi

Inlägg av pinussen »

Jag använder Teslafi mest för att ha koll på batteriet och hur mjukvaruversioner rullar ut. Sen kul med lite kartor, laddstatistik etc.

Ett bra komplement om man gillar grafer är teslamate, men då behöver man en linux/Raspberry att köra på. Import av data från teslafi strular dock lite för mig.
Användarvisningsbild
twinor
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 05 dec 2018 21:20
Ort: Götlaborg

Re: TeslaFi

Inlägg av twinor »

pinussen skrev:
Jag använder Teslafi mest för att ha koll på batteriet och hur mjukvaruversioner rullar ut. Sen kul med lite kartor, laddstatistik etc.

Ett bra komplement om man gillar grafer är teslamate, men då behöver man en linux/Raspberry att köra på. Import av data från teslafi strular dock lite för mig.
Han har lagt till import från TeslaFi nu. https://teslamate.readthedocs.io/en/lat ... slafi.html

Kör teslamate på Min Synology NAS och tycker den fungerar väldigt bra och lite säkrare än att ha sin key hos 3e-part som altid blir ett större mål för hackning. Dessutom är det trevligt att få in MQTT och HomeAssistant-stöd för sin Tesla på ett bra sätt.
Model 3 Performance -19, Blå med svart inredning
Model Y LR AWD -21 MIC, Midnight silver metallic med svart inredning
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: TeslaFi

Inlägg av renes »

twinor skrev:
Kör teslamate på Min Synology NAS och tycker den fungerar väldigt bra och lite säkrare än att ha sin key hos 3e-part som altid blir ett större mål för hackning. Dessutom är det trevligt att få in MQTT och HomeAssistant-stöd för sin Tesla på ett bra sätt.
Hur installerade du på Synology? Som docker container eller direkt native? Jag ser inte Synology nämnas i installationsinstruktionerna, därav.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
twinor
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 05 dec 2018 21:20
Ort: Götlaborg

Re: TeslaFi

Inlägg av twinor »

renes skrev:
Hur installerade du på Synology? Som docker container eller direkt native? Jag ser inte Synology nämnas i installationsinstruktionerna, därav.
Jag kör docker-compose med nästan samma composefil som i exemplet på: https://teslamate.readthedocs.io/en/lat ... ocker.html
Det enda som skiljer lite är att man får loggarna i GUIt på Synologyn istället för i standard log outputen.

Installera docker (https://www.synology.com/en-global/dsm/packages/Docker), ställ in ssh access och installera nano(eller annan favoriteditor) så är det bara att köra. Jag tänkte labba lite med Traefik också nån dag men för tillfället kör jag VPN för att se statistiken utanför hemmet.
Model 3 Performance -19, Blå med svart inredning
Model Y LR AWD -21 MIC, Midnight silver metallic med svart inredning
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: TeslaFi

Inlägg av renes »

twinor skrev:
renes skrev:
Hur installerade du på Synology? Som docker container eller direkt native? Jag ser inte Synology nämnas i installationsinstruktionerna, därav.
Jag kör docker-compose med nästan samma composefil som i exemplet på: https://teslamate.readthedocs.io/en/lat ... ocker.html
Det enda som skiljer lite är att man får loggarna i GUIt på Synologyn istället för i standard log outputen.

Installera docker (https://www.synology.com/en-global/dsm/packages/Docker), ställ in ssh access och installera nano(eller annan favoriteditor) så är det bara att köra. Jag tänkte labba lite med Traefik också nån dag men för tillfället kör jag VPN för att se statistiken utanför hemmet.
Ok, tackar! Ska försöka.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: TeslaFi

Inlägg av pinussen »

twinor skrev:
pinussen skrev:
Jag använder Teslafi mest för att ha koll på batteriet och hur mjukvaruversioner rullar ut. Sen kul med lite kartor, laddstatistik etc.

Ett bra komplement om man gillar grafer är teslamate, men då behöver man en linux/Raspberry att köra på. Import av data från teslafi strular dock lite för mig.
Han har lagt till import från TeslaFi nu. https://teslamate.readthedocs.io/en/lat ... slafi.html
Jo jag vet, det är den som strular. Lyckas importera några månader sen misslyckas den. Påstår att importen gick bra men inget dyker upp i postgres. Kör man flera filer efter varann stannar den efter den som failar.

Hittar inte loggar på importen, är inte helt bevandrad i docker än så de kanske gömmer sig nån stans. Antar att det är nått med formatet på datat eller gammal HW, kör en gammal R PI2. Verkar inte som nån annan har problem.
Användarvisningsbild
twinor
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 05 dec 2018 21:20
Ort: Götlaborg

Re: TeslaFi

Inlägg av twinor »

pinussen skrev:
Jo jag vet, det är den som strular. Lyckas importera några månader sen misslyckas den. Påstår att importen gick bra men inget dyker upp i postgres. Kör man flera filer efter varann stannar den efter den som failar.

Hittar inte loggar på importen, är inte helt bevandrad i docker än så de kanske gömmer sig nån stans. Antar att det är nått med formatet på datat eller gammal HW, kör en gammal R PI2. Verkar inte som nån annan har problem.
Ah. Har aldrig importerat själv men för att se loggarna kör typ:

Kod: Markera allt

docker-compose logs --tail=1000 -f teslamate
för att se de sista 1000 raderna i "teslamate" containern.

Kan vara att en pi2 är lite klen för en stor import men har installerat en pi3a åt en kompis med teslamate på som fortfarande tuggar på 9 månader senare. Måste nog hjälpa honom att koppla in en extern disk bara så inte SDkortet skrivs sönder.
Model 3 Performance -19, Blå med svart inredning
Model Y LR AWD -21 MIC, Midnight silver metallic med svart inredning
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: TeslaFi

Inlägg av pinussen »

Tack, kommit så långt också men den loggar knappt något. Tycker man borde kunna debugglogga på nått vänster också.
Användarvisningsbild
twinor
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 05 dec 2018 21:20
Ort: Götlaborg

Re: TeslaFi

Inlägg av twinor »

pinussen skrev:
Tack, kommit så långt också men den loggar knappt något. Tycker man borde kunna debugglogga på nått vänster också.
Nu börjar vi gå långt offtopic men vad jag kan med mina begränsade Elixirkunskaper se är att han rensar all debuginfo när releasen byggs så bara "info" och uppåt är kvar som om du inte kompilerar ett devbygge själv blir det svårt att få mer info.

Annars kan du la kolla om det står nått matnyttigt i ticketsarna för TeslaFi annars lägg in en ny så kan han säkert hjälpa till.
https://github.com/adriankumpf/teslamate/issues/316
https://github.com/adriankumpf/teslamate/issues/475
Model 3 Performance -19, Blå med svart inredning
Model Y LR AWD -21 MIC, Midnight silver metallic med svart inredning
Användarvisningsbild
twinor
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 05 dec 2018 21:20
Ort: Götlaborg

Re: TeslaFi

Inlägg av twinor »

renes skrev:
twinor skrev:
renes skrev:
Hur installerade du på Synology? Som docker container eller direkt native? Jag ser inte Synology nämnas i installationsinstruktionerna, därav.
Jag kör docker-compose med nästan samma composefil som i exemplet på: https://teslamate.readthedocs.io/en/lat ... ocker.html
Det enda som skiljer lite är att man får loggarna i GUIt på Synologyn istället för i standard log outputen.

Installera docker (https://www.synology.com/en-global/dsm/packages/Docker), ställ in ssh access och installera nano(eller annan favoriteditor) så är det bara att köra. Jag tänkte labba lite med Traefik också nån dag men för tillfället kör jag VPN för att se statistiken utanför hemmet.
Ok, tackar! Ska försöka.
BTW. det finns en steg för steg guide guide för att installera på en Synology här: https://github.com/adriankumpf/teslamate/issues/113
Rekommenderar dock att installera nano istället för att köra VI om du inte är gammal unixräv ;)
Model 3 Performance -19, Blå med svart inredning
Model Y LR AWD -21 MIC, Midnight silver metallic med svart inredning
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: TeslaFi

Inlägg av renes »

twinor skrev:
BTW. det finns en steg för steg guide guide för att installera på en Synology här: https://github.com/adriankumpf/teslamate/issues/113
Rekommenderar dock att installera nano istället för att köra VI om du inte är gammal unixräv ;)
Nice, thx!
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
flojon
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 07 feb 2020 00:10
Ort: Göteborg

Re: TeslaFi

Inlägg av flojon »

Hej,
Ny Teslaägare här! Skall hämta min Model 3 imorgon.
Tänkte jag skulle testa använda Teslafi framförallt för att få fram körjournal.
Någon som vill skicka en referral? :)
Tesla Model 3 LR AWD uthämtad 20/3-20
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: TeslaFi

Inlägg av Remuz »

flojon skrev:
Hej,
Ny Teslaägare här! Skall hämta min Model 3 imorgon.
Tänkte jag skulle testa använda Teslafi framförallt för att få fram körjournal.
Någon som vill skicka en referral? :)
Använd Remuz så får jag 5 feta dollar :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
flojon
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 07 feb 2020 00:10
Ort: Göteborg

Re: TeslaFi

Inlägg av flojon »

Tackar!
Tesla Model 3 LR AWD uthämtad 20/3-20
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: TeslaFi

Inlägg av Bjelke »

Remuz skrev:
flojon skrev:
Hej,
Ny Teslaägare här! Skall hämta min Model 3 imorgon.
Tänkte jag skulle testa använda Teslafi framförallt för att få fram körjournal.
Någon som vill skicka en referral? :)
Använd Remuz så får jag 5 feta dollar :)
Vad ska du göra för alla pengar? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
flojon
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 07 feb 2020 00:10
Ort: Göteborg

Re: TeslaFi

Inlägg av flojon »

Leverans blev försenat. Hade blivit strul med registreringen när jag bytte färg tydligen. Så dem hade skyltar till den bil jag hade blivit tilldelad innan jag bytte.
Verkar bli leverans på fredag istället.
Tesla Model 3 LR AWD uthämtad 20/3-20
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: TeslaFi

Inlägg av Remuz »

Meckar lite teslamate nu. Den ser bilen online och att den laddar, men den loggar inte laddningen eller körningar.
FA2B4C8C-999A-4681-B7BE-0EE69BD5CBF5.jpeg
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: TeslaFi

Inlägg av Remuz »

Ena bilden vägrar bo i samma inlägg
charge.PNG
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: TeslaFi

Inlägg av Bjelke »

Remuz skrev:
Meckar lite teslamate nu. Den ser bilen online och att den laddar, men den loggar inte laddningen eller körningar.
Shit, jag läste testamente ju :shock: :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: TeslaFi

Inlägg av renes »

Remuz skrev:
Ena bilden vägrar bo i samma inlägg
"Driver temp" nere till vänster. Hur mäter den det? Rektalt?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: TeslaFi

Inlägg av Remuz »

renes skrev:
Remuz skrev:
Ena bilden vägrar bo i samma inlägg
"Driver temp" nere till vänster. Hur mäter den det? Rektalt?
Japp, den är pruttkudden den mäter med
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: TeslaFi

Inlägg av M3170 »

Hur funkar Teslafi, måste man installera nån app som suger ström i bakgrunden eller koppla in en OBD dongel? Har kollat en del videos men ingen beskriver hur man kopplar upp sin bil. Deras hemsida verkar mest handla om att signa upp kunder och inget man om hur det funkar tyvärr.

Tycker det är superintressant då jag är supernörd när det gäller data o statistik.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: TeslaFi

Inlägg av ChristerSjo »

M3170 skrev:
Hur funkar Teslafi, måste man installera nån app som suger ström i bakgrunden eller koppla in en OBD dongel? Har kollat en del videos men ingen beskriver hur man kopplar upp sin bil. Deras hemsida verkar mest handla om att signa upp kunder och inget man om hur det funkar tyvärr.

Tycker det är superintressant då jag är supernörd när det gäller data o statistik.
Ingen app. Allt sker från webgränsnitt. Du ger Teslafi tillgång till din bil och sedan övervakar den bilen 24/7. TeslaFi är även bra att låta bilen "somna" och därmed inte dra mer än nödvändigt.

EDIT. Dvs Teslafi kommunicerar via Teslas API precis som deras egen app.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: TeslaFi

Inlägg av lukasf »

M3170 skrev:
Hur funkar Teslafi, måste man installera nån app som suger ström i bakgrunden eller koppla in en OBD dongel? Har kollat en del videos men ingen beskriver hur man kopplar upp sin bil. Deras hemsida verkar mest handla om att signa upp kunder och inget man om hur det funkar tyvärr.

Tycker det är superintressant då jag är supernörd när det gäller data o statistik.
Personligen kör jag Teslamate (https://github.com/adriankumpf/teslamate) på en gratis Google Cloud-maskin. Det ger mig flexibiliteten att sätta upp egna dashboards etc i Grafana, du kan ju göra vad du vill eftersom det är open source. Men jag har inte sett att någon data från Teslas APIer inte finns, så det är inget problem. Dock förlorar man ju TeslaFi's funktioner för att jämföra sin bil mot hela deras flotta av bilar.
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 568
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: TeslaFi

Inlägg av Elmil »

Problem hos teslafi? Verkar som att de tappat historiken.

https://www.teslafi.com/firmware.php
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Skriv svar