Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av OfarligTesla »

Tror knappast de tog bort viss interiörbelysning för att de hade problem att få tag på LEDs, handlar nog bara om att spara in ören.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av R2_m3 »

På min SR+ från augusti -19 finns lysena för de lyser när man stigen in i bilen men slocknar direkt. Kanske kommer som betald uppgradering ngn gång :)
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
NiLe
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 20 nov 2019 13:30

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av NiLe »

Kul med din planerade roadtrip! Vågar man hoppas på ett inlägg när du gjort den så vi andra får se hur det gått? Jag hämtar min SR+ imorgon, är så taggad :)
Nenad_Antic skrev:
Har sen i måndags en Model 3 SR+ och under denna korta tid så kan jag säga att jag är mer
än nöjd med den, trots att innan jag fick den bara har kört M3 LR. Just nu har det regnat sen jag fick den så jag
har inte provat väghållningen och accelerationen ännu.

1. Räckvidden är mindre på SR+ än LR.
Försök att ta fram ditt körmönster och se hur ofta du behöver den längre räckvidden
Hur ofta kör du mer än 30 mil per dag?
Vart kan jag ladda bilen på mina typiska långresor (prova Abetterroutplaner), där får du
fram hur mycket tid du kommer behöva för att ladda bilen på en långtur.

2. Stereon är lite sämre i SR+ än LR.
Klart mycket bättre än vad jag har haft tidigare i mina bilar och då har jag varit supernöjd med ljudet i dom

3. SR+ har bara bakhjulsdrift och bara 325 hk
Drygt 1 sekund mer för 100 000 kr i prisskillnad.... och 5.6 sekunder är fortfarande snabbare än dom flesta bilarna.
Tesla har fantastiskt bra elektronik som styr upp bilen på vinterväglag, resten beror på hur duktig du är på att hantera bilen på halt väglag.

4. Saknas viss interiörbelysning i SR+ jämfört med LR
Finns 3-part med alla olika färger m.m. på bla Wish för några 100 lappar

5. Om du vill ha 4G i bilen och kunna titta på bla Netflix i bilen kommer det att kosta ca 10 dollar/månaden för en SR+
(gratis just nu) när dom inför det i Sverige. På en LR kommer det kosta från år 2.

Som det ser ut nu kommer jag ta en tur till Kroatien via Bosnien som inte har någon laddinfrastruktur alls i sommar med min SR+ bara för att bevisa för mig själv att det går lika bra att resa med en SR+ som med en LR... hoppas bara min sambo tycker likadant :D
M3 SR+ vit med dragkrok
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av bonath »

R2_m3 skrev:
På min SR+ från augusti -19 finns lysena för de lyser när man stigen in i bilen men slocknar direkt. Kanske kommer som betald uppgradering ngn gång :)

Mina lampor sitter där, är mjukvarubegränsade. Samma som med värmen i baksätet.

Dimljusen är en plastbit men "knappen" finns i skärmen och ändrar färg när man trycker på den. Kanske funkar om man sätter dit lampor????
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av LarsL »

Mina dimljus funkar eller funkade när jag testade sist. Det är ju inget man använder ändå i Sverige.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av bonath »

LarsL skrev:
Mina dimljus funkar eller funkade när jag testade sist. Det är ju inget man använder ändå i Sverige.

Det är det jag tänker på. Eftersom dom satt dit en plastbit så kanske dom inte brytt sig om att begränsa mjukvaran.
Var kan man "låna" en och kolla med??? :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av pinussen »

Min levererades med dimljus så det funkar nog att fixa några från skroten och trycka dit.
Användarvisningsbild
nesse11
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 04 mar 2020 17:01

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av nesse11 »

R2_m3 skrev:
På min SR+ från augusti -19 finns lysena för de lyser när man stigen in i bilen men slocknar direkt. Kanske kommer som betald uppgradering ngn gång :)

Hej R2_m3.
Var det så för dig också att du inte fick möjlighet att provköra sr+ när du köpte den utan bara lr?
Hur upplever du sr+ jämfört med lr prestandamässigt?



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Nenad_Antic
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 jan 2020 09:16
Ort: Knivsta

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av Nenad_Antic »

Japp har tänkt rapportera min resa på...
Ska försöka ta kort på laddstationen, laddtid och om det var kö till laddarna.
Vi kommer åka ner under juli månad.... när det är som mest folk på semeter :D
NiLe skrev:
Kul med din planerade roadtrip! Vågar man hoppas på ett inlägg när du gjort den så vi andra får se hur det gått? Jag hämtar min SR+ imorgon, är så taggad :)
Tesla Model 3 SR+ vit med vit inredning
https://---
Användarvisningsbild
Nenad_Antic
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 jan 2020 09:16
Ort: Knivsta

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av Nenad_Antic »

Hej

Hade samma problem, fick bara provköra LR, vilket jag påpekade för säljaren, dom borde ha en i Stockholm för provkörning.
Just nu kör jag på vinterdäck och det är fuktigt ute, vilket betyder att att elektroniken griper in när jag ger full gas.
Såg igår en test på Youtube mellan en SR+ och Mustang (äldre) samt en Porsche 911 och SR+ var snabbare än båda vid 0-100

Min gissning är att när sommardäcken kommer på och det är torrt på vägarna kommer prestandan att räcka till.
Jag är grymt överraskad över hur fint elektroniken griper in när jag försöker provocera bilen i kurvor oh vid full gas när jag tar kurvor.
Man känner inte av att elektroniken jobbar förutom att den gula lampan blinkar i displayen.
nesse11 skrev:
Hej R2_m3.
Var det så för dig också att du inte fick möjlighet att provköra sr+ när du köpte den utan bara lr?
Hur upplever du sr+ jämfört med lr prestandamässigt?
Tesla Model 3 SR+ vit med vit inredning
https://---
Krisch
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 maj 2019 14:17

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av Krisch »

Hej! Hämtade min SR+ idag (äntligen!!). Precis som många hade jag bara provkört en P innan i chill mode. Och vad ska man säga. Jag tror inte man blir missnöjd. Om man kört bilar typ BMW 320d o liknande hyfsade starka fossilbilar innan så är klart SR+ mycket piggare och grymmare i responsen. Till o med stereon överraskade.

Jag är helnöjd i alla fall :-)

Självklart är P mer insane i prestanda men SR+ är verkligen inte långsam.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av tor-ake »

Hände en jättekonstig grej precis nu ikväll.

Bredvid mig vid ett rödljus på Sveavägen i Sthlm rullade upp en gigantisk Audi Q7, okänt vilken modellbeteckning, men den såg sportig ut med gigantiska fälgar. Någonting med körstilen sade mig att föraren ville mäta snopp, så jag satte bilen i "Hold" och hade foten på gasen när det blev grönt.

Trots att jag har den långsammaste Teslan som går att köpa har det inte på ett år hänt att någon fossilbil hunnit väsentligt före iväg från ett rödljus. Inte för att jag anstränger mig (bilen) utan för att det bara är så.

Så icke denna gång. Audin fullständigt förnedrar 3an, den drar iväg flera billängder på ett litet kick och eftersom det är allmän väg så släpper vi båda på accelerationspedalen efter bara några sekunder, jag läste "något över" hastighetsgräns på mätaren, då var Q7:an redan långt före.

Lite misstänkt var att den inte brölade högljutt som tyska prestandabilar brukar göra när man accelererar, kan där ha funnits en elmotor av något slag?

Jaja hursomhelst, vill bara poängtera att detta hade givetvis inte hänt om jag hade haft en trea med en induktionsmotor där fram. Det var precis i början, där SR+:ens enda motor, reluktansmotorn har begränsat vridmoment som Audin kunde få ett försprång.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1581
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av pefreli »

tor-ake skrev:
Hände en jättekonstig grej precis nu ikväll.

Bredvid mig vid ett rödljus på Sveavägen i Sthlm rullade upp en gigantisk Audi Q7, okänt vilken modellbeteckning, men den såg sportig ut med gigantiska fälgar. Någonting med körstilen sade mig att föraren ville mäta snopp, så jag satte bilen i "Hold" och hade foten på gasen när det blev grönt.

Trots att jag har den långsammaste Teslan som går att köpa har det inte på ett år hänt att någon fossilbil hunnit väsentligt före iväg från ett rödljus. Inte för att jag anstränger mig (bilen) utan för att det bara är så.

Så icke denna gång. Audin fullständigt förnedrar 3an, den drar iväg flera billängder på ett litet kick och eftersom det är allmän väg så släpper vi båda på accelerationspedalen efter bara några sekunder, jag läste "något över" hastighetsgräns på mätaren, då var Q7:an redan långt före.

Lite misstänkt var att den inte brölade högljutt som tyska prestandabilar brukar göra när man accelererar, kan där ha funnits en elmotor av något slag?

Jaja hursomhelst, vill bara poängtera att detta hade givetvis inte hänt om jag hade haft en trea med en induktionsmotor där fram. Det var precis i början, där SR+:ens enda motor, reluktansmotorn har begränsat vridmoment som Audin kunde få ett försprång.
Du får skicka reg.nr på Audin till någon med en P så att ordningen återställs. :lol:
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av M3apan »

Hur laddat var batteriet på ett ungefär?

Jag menar en chippad SQ7 har över 500hk, 1.000nm i vrid. Så visst rör den på sig (rakt fram).
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av tor-ake »

Batteriet var nog på cirka 65% SoC vid tillfället.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av Mickep »

Detta är bara intressant för bilar i det högre prissegmentet. Och där är prestandan allt.
5 sekunder är inte dåligt alls.
Model 3 sr+ är enda en bil för runt halvmiljonen.
Där skall det vara prestanda.
Men vilka andra bryr sig? En elbil för 300 kkr. Hur snabbt bör en sådan vara vid rödljusen när en BMW dyker upp?
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av chpaulin »

tor-ake skrev:
Hände en jättekonstig grej precis nu ikväll.

Bredvid mig vid ett rödljus på Sveavägen i Sthlm rullade upp en gigantisk Audi Q7, okänt vilken modellbeteckning, men den såg sportig ut med gigantiska fälgar. Någonting med körstilen sade mig att föraren ville mäta snopp, så jag satte bilen i "Hold" och hade foten på gasen när det blev grönt.

Trots att jag har den långsammaste Teslan som går att köpa har det inte på ett år hänt att någon fossilbil hunnit väsentligt före iväg från ett rödljus. Inte för att jag anstränger mig (bilen) utan för att det bara är så.

Så icke denna gång. Audin fullständigt förnedrar 3an, den drar iväg flera billängder på ett litet kick och eftersom det är allmän väg så släpper vi båda på accelerationspedalen efter bara några sekunder, jag läste "något över" hastighetsgräns på mätaren, då var Q7:an redan långt före.

Lite misstänkt var att den inte brölade högljutt som tyska prestandabilar brukar göra när man accelererar, kan där ha funnits en elmotor av något slag?

Jaja hursomhelst, vill bara poängtera att detta hade givetvis inte hänt om jag hade haft en trea med en induktionsmotor där fram. Det var precis i början, där SR+:ens enda motor, reluktansmotorn har begränsat vridmoment som Audin kunde få ett försprång.
Det var inte en Audi e-tron då?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av tor-ake »

Nej, det var en Q7. E-tron är stor men upplever den inte som en heffaklump på samma sätt. Tror det skiljer en dec i höjd. Samt bakljusen och bakrutans lutning är helt annorlunda.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Detta är bara intressant för bilar i det högre prissegmentet. Och där är prestandan allt.
5 sekunder är inte dåligt alls.
Model 3 sr+ är enda en bil för runt halvmiljonen.
Där skall det vara prestanda.
Men vilka andra bryr sig? En elbil för 300 kkr. Hur snabbt bör en sådan vara vid rödljusen när en BMW dyker upp?
Kostar inget att vara SR+ snabb så varför inte?
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av Matthiaz »

chpaulin skrev:
tor-ake skrev:
Hände en jättekonstig grej precis nu ikväll.

Bredvid mig vid ett rödljus på Sveavägen i Sthlm rullade upp en gigantisk Audi Q7, okänt vilken modellbeteckning, men den såg sportig ut med gigantiska fälgar. Någonting med körstilen sade mig att föraren ville mäta snopp, så jag satte bilen i "Hold" och hade foten på gasen när det blev grönt.

Trots att jag har den långsammaste Teslan som går att köpa har det inte på ett år hänt att någon fossilbil hunnit väsentligt före iväg från ett rödljus. Inte för att jag anstränger mig (bilen) utan för att det bara är så.

Så icke denna gång. Audin fullständigt förnedrar 3an, den drar iväg flera billängder på ett litet kick och eftersom det är allmän väg så släpper vi båda på accelerationspedalen efter bara några sekunder, jag läste "något över" hastighetsgräns på mätaren, då var Q7:an redan långt före.

Lite misstänkt var att den inte brölade högljutt som tyska prestandabilar brukar göra när man accelererar, kan där ha funnits en elmotor av något slag?

Jaja hursomhelst, vill bara poängtera att detta hade givetvis inte hänt om jag hade haft en trea med en induktionsmotor där fram. Det var precis i början, där SR+:ens enda motor, reluktansmotorn har begränsat vridmoment som Audin kunde få ett försprång.
Det var inte en Audi e-tron då?
Va nog inte en e-tron. Jag hamnade bredvid en Audi e-tron vid ett rödljus med min SR+ en gång, va en äldre herre i Audin som inte alls såg ut som han va intresserad av ett rejs. Men jag tänkte jag trycker pedalen i botten när det blir grönt så får vi se. Den äldre herren gjorde detsamma, kan nog säga att vi startade exakt lika, men sen slirade jag lite på några vita streck och halkade bak en halv billängd. Antar att han klarade dom bättre med fyrhjulsdrift. Sen låg jag en halv billängd (min front vid hans förardörr) efter honom konstant ända tills båda filer gick ihop till 1 så jag var tvungen att sakta ner och smita in bakom honom :cry: Va tvungen att kolla spec på Audi e-tron sen, Audi e-tron står 5.7 0-100 och SR+ 5.6
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av oscfor »

taliz skrev:
Den har strax under 300hk så den är definitivt inte långsam.
LR har ca 400hk och dessutom en induktionsmotor fram, som ger lite bättre initial respons.
Sen har vi ju då Performance som ligger närmare 600hk efter senaste uppdateringen.
Jag har en Performance och tycker valet är självklart, såvida man inte absolut måste ha dragkrok(eller köper via firma och därmed måste förhålla sig till förmånsvärde).
600hk, var hittar du det? 470hk verkar mer rimligt. https://insideevs.com/reviews/401474/te ... ance-dyno/
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av jonas »

Jag har både SR och LR. Tycker det är fullt tillräcklig acceleration i sr. Det jag saknar är det bättre ljudet i LR inget annat.
Jag har bilarna som bruksbilar och pendlar ca 15-20mil per dag/bil. 10-15mil 120 väg och resten 70.
LR på den längre och SR på den kortare sträckan.
Börjar på 90% och hemma på 35% på bägge bilar.
Vi är två förare.
Vill någon provköra i Linköpingstrakten och jämföra är det bara fråga.
PEM10218-2.jpg
Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av oscfor »

Med tanke på den stora skillnaden mellan LR AWD och LR AWD med Acceleration Boost så hade jag inte tveka mellan SR+ och LR, men det är ju så klart en pengafråga.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av nx00 »

Varför jag inte valde LR framför min SR+, var för att det är en no brainer enl mig att isf likaväl lägga 40 papp till och få performance. Men då har jag plötsligt betalat 140.000 mer för 2 snabbare 0-100 och större batteri som jag inte behöver. (Sen hade jag 300.000 i cash budget, vilket gör att jag bara betalar ränta på restvärdet nu, vilket är ett par hundra lappar)

Sen har det ju visat sig att SR+ inte verkar vara mjukvarubegränsad över 100 km/h+ vilket innebär nästan identiskt acceleration som LR.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av taliz »

oscfor skrev:
taliz skrev:
Den har strax under 300hk så den är definitivt inte långsam.
LR har ca 400hk och dessutom en induktionsmotor fram, som ger lite bättre initial respons.
Sen har vi ju då Performance som ligger närmare 600hk efter senaste uppdateringen.
Jag har en Performance och tycker valet är självklart, såvida man inte absolut måste ha dragkrok(eller köper via firma och därmed måste förhålla sig till förmånsvärde).
600hk, var hittar du det? 470hk verkar mer rimligt. https://insideevs.com/reviews/401474/te ... ance-dyno/
Från Scan my Tesla.
Se tex
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar