Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Krisch
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 maj 2019 14:17

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av Krisch »

Hej! Hämtade min SR+ idag (äntligen!!). Precis som många hade jag bara provkört en P innan i chill mode. Och vad ska man säga. Jag tror inte man blir missnöjd. Om man kört bilar typ BMW 320d o liknande hyfsade starka fossilbilar innan så är klart SR+ mycket piggare och grymmare i responsen. Till o med stereon överraskade.

Jag är helnöjd i alla fall :-)

Självklart är P mer insane i prestanda men SR+ är verkligen inte långsam.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av tor-ake »

Hände en jättekonstig grej precis nu ikväll.

Bredvid mig vid ett rödljus på Sveavägen i Sthlm rullade upp en gigantisk Audi Q7, okänt vilken modellbeteckning, men den såg sportig ut med gigantiska fälgar. Någonting med körstilen sade mig att föraren ville mäta snopp, så jag satte bilen i "Hold" och hade foten på gasen när det blev grönt.

Trots att jag har den långsammaste Teslan som går att köpa har det inte på ett år hänt att någon fossilbil hunnit väsentligt före iväg från ett rödljus. Inte för att jag anstränger mig (bilen) utan för att det bara är så.

Så icke denna gång. Audin fullständigt förnedrar 3an, den drar iväg flera billängder på ett litet kick och eftersom det är allmän väg så släpper vi båda på accelerationspedalen efter bara några sekunder, jag läste "något över" hastighetsgräns på mätaren, då var Q7:an redan långt före.

Lite misstänkt var att den inte brölade högljutt som tyska prestandabilar brukar göra när man accelererar, kan där ha funnits en elmotor av något slag?

Jaja hursomhelst, vill bara poängtera att detta hade givetvis inte hänt om jag hade haft en trea med en induktionsmotor där fram. Det var precis i början, där SR+:ens enda motor, reluktansmotorn har begränsat vridmoment som Audin kunde få ett försprång.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av pefreli »

tor-ake skrev:
Hände en jättekonstig grej precis nu ikväll.

Bredvid mig vid ett rödljus på Sveavägen i Sthlm rullade upp en gigantisk Audi Q7, okänt vilken modellbeteckning, men den såg sportig ut med gigantiska fälgar. Någonting med körstilen sade mig att föraren ville mäta snopp, så jag satte bilen i "Hold" och hade foten på gasen när det blev grönt.

Trots att jag har den långsammaste Teslan som går att köpa har det inte på ett år hänt att någon fossilbil hunnit väsentligt före iväg från ett rödljus. Inte för att jag anstränger mig (bilen) utan för att det bara är så.

Så icke denna gång. Audin fullständigt förnedrar 3an, den drar iväg flera billängder på ett litet kick och eftersom det är allmän väg så släpper vi båda på accelerationspedalen efter bara några sekunder, jag läste "något över" hastighetsgräns på mätaren, då var Q7:an redan långt före.

Lite misstänkt var att den inte brölade högljutt som tyska prestandabilar brukar göra när man accelererar, kan där ha funnits en elmotor av något slag?

Jaja hursomhelst, vill bara poängtera att detta hade givetvis inte hänt om jag hade haft en trea med en induktionsmotor där fram. Det var precis i början, där SR+:ens enda motor, reluktansmotorn har begränsat vridmoment som Audin kunde få ett försprång.
Du får skicka reg.nr på Audin till någon med en P så att ordningen återställs. :lol:
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av M3apan »

Hur laddat var batteriet på ett ungefär?

Jag menar en chippad SQ7 har över 500hk, 1.000nm i vrid. Så visst rör den på sig (rakt fram).
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av tor-ake »

Batteriet var nog på cirka 65% SoC vid tillfället.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av Mickep »

Detta är bara intressant för bilar i det högre prissegmentet. Och där är prestandan allt.
5 sekunder är inte dåligt alls.
Model 3 sr+ är enda en bil för runt halvmiljonen.
Där skall det vara prestanda.
Men vilka andra bryr sig? En elbil för 300 kkr. Hur snabbt bör en sådan vara vid rödljusen när en BMW dyker upp?
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av chpaulin »

tor-ake skrev:
Hände en jättekonstig grej precis nu ikväll.

Bredvid mig vid ett rödljus på Sveavägen i Sthlm rullade upp en gigantisk Audi Q7, okänt vilken modellbeteckning, men den såg sportig ut med gigantiska fälgar. Någonting med körstilen sade mig att föraren ville mäta snopp, så jag satte bilen i "Hold" och hade foten på gasen när det blev grönt.

Trots att jag har den långsammaste Teslan som går att köpa har det inte på ett år hänt att någon fossilbil hunnit väsentligt före iväg från ett rödljus. Inte för att jag anstränger mig (bilen) utan för att det bara är så.

Så icke denna gång. Audin fullständigt förnedrar 3an, den drar iväg flera billängder på ett litet kick och eftersom det är allmän väg så släpper vi båda på accelerationspedalen efter bara några sekunder, jag läste "något över" hastighetsgräns på mätaren, då var Q7:an redan långt före.

Lite misstänkt var att den inte brölade högljutt som tyska prestandabilar brukar göra när man accelererar, kan där ha funnits en elmotor av något slag?

Jaja hursomhelst, vill bara poängtera att detta hade givetvis inte hänt om jag hade haft en trea med en induktionsmotor där fram. Det var precis i början, där SR+:ens enda motor, reluktansmotorn har begränsat vridmoment som Audin kunde få ett försprång.
Det var inte en Audi e-tron då?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av tor-ake »

Nej, det var en Q7. E-tron är stor men upplever den inte som en heffaklump på samma sätt. Tror det skiljer en dec i höjd. Samt bakljusen och bakrutans lutning är helt annorlunda.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Detta är bara intressant för bilar i det högre prissegmentet. Och där är prestandan allt.
5 sekunder är inte dåligt alls.
Model 3 sr+ är enda en bil för runt halvmiljonen.
Där skall det vara prestanda.
Men vilka andra bryr sig? En elbil för 300 kkr. Hur snabbt bör en sådan vara vid rödljusen när en BMW dyker upp?
Kostar inget att vara SR+ snabb så varför inte?
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av Matthiaz »

chpaulin skrev:
tor-ake skrev:
Hände en jättekonstig grej precis nu ikväll.

Bredvid mig vid ett rödljus på Sveavägen i Sthlm rullade upp en gigantisk Audi Q7, okänt vilken modellbeteckning, men den såg sportig ut med gigantiska fälgar. Någonting med körstilen sade mig att föraren ville mäta snopp, så jag satte bilen i "Hold" och hade foten på gasen när det blev grönt.

Trots att jag har den långsammaste Teslan som går att köpa har det inte på ett år hänt att någon fossilbil hunnit väsentligt före iväg från ett rödljus. Inte för att jag anstränger mig (bilen) utan för att det bara är så.

Så icke denna gång. Audin fullständigt förnedrar 3an, den drar iväg flera billängder på ett litet kick och eftersom det är allmän väg så släpper vi båda på accelerationspedalen efter bara några sekunder, jag läste "något över" hastighetsgräns på mätaren, då var Q7:an redan långt före.

Lite misstänkt var att den inte brölade högljutt som tyska prestandabilar brukar göra när man accelererar, kan där ha funnits en elmotor av något slag?

Jaja hursomhelst, vill bara poängtera att detta hade givetvis inte hänt om jag hade haft en trea med en induktionsmotor där fram. Det var precis i början, där SR+:ens enda motor, reluktansmotorn har begränsat vridmoment som Audin kunde få ett försprång.
Det var inte en Audi e-tron då?
Va nog inte en e-tron. Jag hamnade bredvid en Audi e-tron vid ett rödljus med min SR+ en gång, va en äldre herre i Audin som inte alls såg ut som han va intresserad av ett rejs. Men jag tänkte jag trycker pedalen i botten när det blir grönt så får vi se. Den äldre herren gjorde detsamma, kan nog säga att vi startade exakt lika, men sen slirade jag lite på några vita streck och halkade bak en halv billängd. Antar att han klarade dom bättre med fyrhjulsdrift. Sen låg jag en halv billängd (min front vid hans förardörr) efter honom konstant ända tills båda filer gick ihop till 1 så jag var tvungen att sakta ner och smita in bakom honom :cry: Va tvungen att kolla spec på Audi e-tron sen, Audi e-tron står 5.7 0-100 och SR+ 5.6
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av oscfor »

taliz skrev:
Den har strax under 300hk så den är definitivt inte långsam.
LR har ca 400hk och dessutom en induktionsmotor fram, som ger lite bättre initial respons.
Sen har vi ju då Performance som ligger närmare 600hk efter senaste uppdateringen.
Jag har en Performance och tycker valet är självklart, såvida man inte absolut måste ha dragkrok(eller köper via firma och därmed måste förhålla sig till förmånsvärde).
600hk, var hittar du det? 470hk verkar mer rimligt. https://insideevs.com/reviews/401474/te ... ance-dyno/
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av jonas »

Jag har både SR och LR. Tycker det är fullt tillräcklig acceleration i sr. Det jag saknar är det bättre ljudet i LR inget annat.
Jag har bilarna som bruksbilar och pendlar ca 15-20mil per dag/bil. 10-15mil 120 väg och resten 70.
LR på den längre och SR på den kortare sträckan.
Börjar på 90% och hemma på 35% på bägge bilar.
Vi är två förare.
Vill någon provköra i Linköpingstrakten och jämföra är det bara fråga.
PEM10218-2.jpg
Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av oscfor »

Med tanke på den stora skillnaden mellan LR AWD och LR AWD med Acceleration Boost så hade jag inte tveka mellan SR+ och LR, men det är ju så klart en pengafråga.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av nx00 »

Varför jag inte valde LR framför min SR+, var för att det är en no brainer enl mig att isf likaväl lägga 40 papp till och få performance. Men då har jag plötsligt betalat 140.000 mer för 2 snabbare 0-100 och större batteri som jag inte behöver. (Sen hade jag 300.000 i cash budget, vilket gör att jag bara betalar ränta på restvärdet nu, vilket är ett par hundra lappar)

Sen har det ju visat sig att SR+ inte verkar vara mjukvarubegränsad över 100 km/h+ vilket innebär nästan identiskt acceleration som LR.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av taliz »

oscfor skrev:
taliz skrev:
Den har strax under 300hk så den är definitivt inte långsam.
LR har ca 400hk och dessutom en induktionsmotor fram, som ger lite bättre initial respons.
Sen har vi ju då Performance som ligger närmare 600hk efter senaste uppdateringen.
Jag har en Performance och tycker valet är självklart, såvida man inte absolut måste ha dragkrok(eller köper via firma och därmed måste förhålla sig till förmånsvärde).
600hk, var hittar du det? 470hk verkar mer rimligt. https://insideevs.com/reviews/401474/te ... ance-dyno/
Från Scan my Tesla.
Se tex
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
oscfor skrev:
taliz skrev:
Den har strax under 300hk så den är definitivt inte långsam.
LR har ca 400hk och dessutom en induktionsmotor fram, som ger lite bättre initial respons.
Sen har vi ju då Performance som ligger närmare 600hk efter senaste uppdateringen.
Jag har en Performance och tycker valet är självklart, såvida man inte absolut måste ha dragkrok(eller köper via firma och därmed måste förhålla sig till förmånsvärde).
600hk, var hittar du det? 470hk verkar mer rimligt. https://insideevs.com/reviews/401474/te ... ance-dyno/
Från Scan my Tesla.
Se tex
Vill minnas att det var ca 400/450/570 enligt den där TMC-tråden med rejält mycket tester. För LR/LR+/P alltså. Olika bud!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av M3170 »

Hur funkar bakhjulsdriften på en SR bil, är det som en vanlig bil där det bara drivs på det hjul som går lättast. Typ kommer man ingenstans om man lyfter ena hjulet en cm, eller är det smartare drivlina på elbilar med bakhjulsdrift?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av mikebike »

M3170 skrev:
Hur funkar bakhjulsdriften på en SR bil, är det som en vanlig bil där det bara drivs på det hjul som går lättast. Typ kommer man ingenstans om man lyfter ena hjulet en cm, eller är det smartare drivlina på elbilar med bakhjulsdrift?
Alla bilar nyare än Volvo 240 har väl någon form av antispinn?
D.v.s. elektronisk diffbroms som bromsar det spinnande hjulet.
Sedan kan de vara mer eller mindre bra.
Oftast fungerar dessa bättre på elbilar än på ICE-bilar.
Dessutom är elbilar betydligt snabbare på att reglera ned effekten.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av Jonte73 »

M3170 skrev:
Hur funkar bakhjulsdriften på en SR bil, är det som en vanlig bil där det bara drivs på det hjul som går lättast. Typ kommer man ingenstans om man lyfter ena hjulet en cm, eller är det smartare drivlina på elbilar med bakhjulsdrift?

Här är lite underhållning...

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av Tellus »

Jonte73 skrev:
M3170 skrev:
Hur funkar bakhjulsdriften på en SR bil, är det som en vanlig bil där det bara drivs på det hjul som går lättast. Typ kommer man ingenstans om man lyfter ena hjulet en cm, eller är det smartare drivlina på elbilar med bakhjulsdrift?

Här är lite underhållning...

Bra!
Jag har alltid tyckt framhjulsdrift på vintern är värdelöst, kör man för fort i en kurva eller gasar så går det rakt fram oavsett om man har antisladd. Mycket bättre beteende med bakhjulsdrift och säkrare. Fyrhjulsdrift är egentligen bäst men man blir lätt lurad av accelerationsfästet när man ska bromsa/svänga.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3747
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av AAKEE »

Legato skrev:
Vill minnas att det var ca 400/450/570 enligt den där TMC-tråden med rejält mycket tester. För LR/LR+/P alltså. Olika bud!
På registreringsbeviset har min M3P (2021) 377kW, dvs 512hk.

När de dynotestar M3P på rullande landsväg brukar de få högre effekter, kring 523hk och det på hjulen. Drivlineförlusterna är sannolikt lägre än på en ICE, så gissningsvis 550 eller aningen mer vid själva motorerna.
Batterieffekten vid full gas med hög SOC är närmare 600hk om jag kollar i scan my tesla.


523hk på hjulen:
https://youtu.be/WO7bTdAirKY

Så: Ja, det är minst 520hk i vart fall :-)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av Jonte73 »

Tellus skrev:
Jonte73 skrev:
M3170 skrev:
Hur funkar bakhjulsdriften på en SR bil, är det som en vanlig bil där det bara drivs på det hjul som går lättast. Typ kommer man ingenstans om man lyfter ena hjulet en cm, eller är det smartare drivlina på elbilar med bakhjulsdrift?

Här är lite underhållning...

Bra!
Jag har alltid tyckt framhjulsdrift på vintern är värdelöst, kör man för fort i en kurva eller gasar så går det rakt fram oavsett om man har antisladd. Mycket bättre beteende med bakhjulsdrift och säkrare. Fyrhjulsdrift är egentligen bäst men man blir lätt lurad av accelerationsfästet när man ska bromsa/svänga.
Håller med dig.. Framhjulsdrift tycker jag också är helt värdelöst.
Har alltid känts bättre med de bakhjulsdrivna bilarna jag har haft.
Men såklart XC70:n tog sig väl fram bäst.
Användarvisningsbild
Beppo
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 feb 2021 08:14
Ort: Kvicksund

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av Beppo »

AAKEE skrev:
Legato skrev:
Vill minnas att det var ca 400/450/570 enligt den där TMC-tråden med rejält mycket tester. För LR/LR+/P alltså. Olika bud!
På registreringsbeviset har min M3P (2021) 377kW, dvs 512hk.

När de dynotestar M3P på rullande landsväg brukar de få högre effekter, kring 523hk och det på hjulen. Drivlineförlusterna är sannolikt lägre än på en ICE, så gissningsvis 550 eller aningen mer vid själva motorerna.
Batterieffekten vid full gas med hög SOC är närmare 600hk om jag kollar i scan my tesla.


523hk på hjulen:
https://youtu.be/WO7bTdAirKY

Så: Ja, det är minst 520hk i vart fall :-)
Jag skulle inte lägga så mycket vikt vid denna mätning som de gör i den videon. Man ser tydligt när de granskar resultatet och graferna att det inte kan stämma. Den vridmomentskurvan för den ena bilen är högre än den andra, speciellt i det lägre varvtalsregistret, men den är högre i hela varvtalsregistret. Ändå påstår de att den andra bilen har mera effekt(power). Detta är omöjligt eftersom effekt är vridmoment X varvtal...
Model 3 Performance - 21
Model Y Performance - 24
VW iD3 Pro Performance - 21
BMW M Roadster - 00
Audi A3 1.8T - 03
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av Niklas Z »

Beppo skrev:
AAKEE skrev:
Legato skrev:
Vill minnas att det var ca 400/450/570 enligt den där TMC-tråden med rejält mycket tester. För LR/LR+/P alltså. Olika bud!
På registreringsbeviset har min M3P (2021) 377kW, dvs 512hk.

När de dynotestar M3P på rullande landsväg brukar de få högre effekter, kring 523hk och det på hjulen. Drivlineförlusterna är sannolikt lägre än på en ICE, så gissningsvis 550 eller aningen mer vid själva motorerna.
Batterieffekten vid full gas med hög SOC är närmare 600hk om jag kollar i scan my tesla.


523hk på hjulen:
https://youtu.be/WO7bTdAirKY

Så: Ja, det är minst 520hk i vart fall :-)
Jag skulle inte lägga så mycket vikt vid denna mätning som de gör i den videon. Man ser tydligt när de granskar resultatet och graferna att det inte kan stämma. Den vridmomentskurvan för den ena bilen är högre än den andra, speciellt i det lägre varvtalsregistret, men den är högre i hela varvtalsregistret. Ändå påstår de att den andra bilen har mera effekt(power). Detta är omöjligt eftersom effekt är vridmoment X varvtal...
Eftersom de har hastighet på horisontella axeln och inte varvtal så skulle den motsägelsen kunna förklaras med att bilarna skiljer sig åt i utväxling (eller hjuldiameter). Men om det verkligen är så låter jag vara osagt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3747
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av AAKEE »

Beppo skrev:
Jag skulle inte lägga så mycket vikt vid denna mätning som de gör i den videon. Man ser tydligt när de granskar resultatet och graferna att det inte kan stämma. Den vridmomentskurvan för den ena bilen är högre än den andra, speciellt i det lägre varvtalsregistret, men den är högre i hela varvtalsregistret. Ändå påstår de att den andra bilen har mera effekt(power). Detta är omöjligt eftersom effekt är vridmoment X varvtal...
Kollade inte videon så noga. Håller med om att det ser omöjligt ut. Däremot brukar Dynojet vara hyffsat pålitliga. Jag skulle påstå att effektvärdet är pålitligt och man skulle kunna ha dribblat med utväxlingen. Det är ju två motorer i en P som kanske har olika utväxling, i så fall kan man egentligen inte ange ett vridmoment.
Dynojeten mäter effekten med hjälp av viken i rullarna och ökningen i rörelseenergin. Man får ett direkt effektvärde av rullens varvtal och effekten som åtgår för att ändra rörelseenergin. Detta bör vara pålitligt.

Vridmomentet som presenteras räknas fram baklänges genom att dividera effekten med motorns varvtal. I detta fall kan felet begåtts här. Sannolikt skall den blå torquekurvan skalas om nedåt, så att den skär den röda exakt vid den fart där den röda effektkurvan passerar den blå.

Dynojet är kända för att visa något högre effekt än en del andra rullande landsvägar, det stora mäthjulet som drivhjulen driver mot komprimerar hjulen mycket mindre än när man använder två mindre rullar. Komprimeringen av däcket med små rullar skapar betydligt högre rullmotstånd.

Jag har sett någon annan video med cirka 500hk, samt några äldre med strax under.
Jag gissar att effektvärdena är pålitliga.
Har inte kikat på videon i detalj, men vill man ha bra effekt torde man se till att batteriet är ordentligt varmt( förutom riktigt hög SOC). Kan tänka mig att det skulle kunna vara bra att superchargra med förvärmning just innan man börjar bromsa. Många dynovideos på youtube visar att de inte ens är i närheten av fullt batteri, har man inte koll på det hal man nog inte koll på att ha det varmt heller.

[Edit] Jag har gjort en egen bromsning på en rullande landsväg där varvtalet blev märkligt och torquesiffrorna fel.
Bilen har MSD-tändningar som slår flera tändgnistor istället för en. Mätutrustningen tog varvtalet från tändsystemet(funkar ju dock inte på en elbil) Antalet tändgnistor/varv minskar med ökat varvtal så rullande landsvägen trodde jag hade kring 3000rpm oavsett varvtal.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar