Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av oscfor »

taliz skrev:
Den har strax under 300hk så den är definitivt inte långsam.
LR har ca 400hk och dessutom en induktionsmotor fram, som ger lite bättre initial respons.
Sen har vi ju då Performance som ligger närmare 600hk efter senaste uppdateringen.
Jag har en Performance och tycker valet är självklart, såvida man inte absolut måste ha dragkrok(eller köper via firma och därmed måste förhålla sig till förmånsvärde).
600hk, var hittar du det? 470hk verkar mer rimligt. https://insideevs.com/reviews/401474/te ... ance-dyno/
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av jonas »

Jag har både SR och LR. Tycker det är fullt tillräcklig acceleration i sr. Det jag saknar är det bättre ljudet i LR inget annat.
Jag har bilarna som bruksbilar och pendlar ca 15-20mil per dag/bil. 10-15mil 120 väg och resten 70.
LR på den längre och SR på den kortare sträckan.
Börjar på 90% och hemma på 35% på bägge bilar.
Vi är två förare.
Vill någon provköra i Linköpingstrakten och jämföra är det bara fråga.
PEM10218-2.jpg
Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av oscfor »

Med tanke på den stora skillnaden mellan LR AWD och LR AWD med Acceleration Boost så hade jag inte tveka mellan SR+ och LR, men det är ju så klart en pengafråga.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av nx00 »

Varför jag inte valde LR framför min SR+, var för att det är en no brainer enl mig att isf likaväl lägga 40 papp till och få performance. Men då har jag plötsligt betalat 140.000 mer för 2 snabbare 0-100 och större batteri som jag inte behöver. (Sen hade jag 300.000 i cash budget, vilket gör att jag bara betalar ränta på restvärdet nu, vilket är ett par hundra lappar)

Sen har det ju visat sig att SR+ inte verkar vara mjukvarubegränsad över 100 km/h+ vilket innebär nästan identiskt acceleration som LR.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av taliz »

oscfor skrev:
taliz skrev:
Den har strax under 300hk så den är definitivt inte långsam.
LR har ca 400hk och dessutom en induktionsmotor fram, som ger lite bättre initial respons.
Sen har vi ju då Performance som ligger närmare 600hk efter senaste uppdateringen.
Jag har en Performance och tycker valet är självklart, såvida man inte absolut måste ha dragkrok(eller köper via firma och därmed måste förhålla sig till förmånsvärde).
600hk, var hittar du det? 470hk verkar mer rimligt. https://insideevs.com/reviews/401474/te ... ance-dyno/
Från Scan my Tesla.
Se tex
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
oscfor skrev:
taliz skrev:
Den har strax under 300hk så den är definitivt inte långsam.
LR har ca 400hk och dessutom en induktionsmotor fram, som ger lite bättre initial respons.
Sen har vi ju då Performance som ligger närmare 600hk efter senaste uppdateringen.
Jag har en Performance och tycker valet är självklart, såvida man inte absolut måste ha dragkrok(eller köper via firma och därmed måste förhålla sig till förmånsvärde).
600hk, var hittar du det? 470hk verkar mer rimligt. https://insideevs.com/reviews/401474/te ... ance-dyno/
Från Scan my Tesla.
Se tex
Vill minnas att det var ca 400/450/570 enligt den där TMC-tråden med rejält mycket tester. För LR/LR+/P alltså. Olika bud!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av M3170 »

Hur funkar bakhjulsdriften på en SR bil, är det som en vanlig bil där det bara drivs på det hjul som går lättast. Typ kommer man ingenstans om man lyfter ena hjulet en cm, eller är det smartare drivlina på elbilar med bakhjulsdrift?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7577
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av mikebike »

M3170 skrev:
Hur funkar bakhjulsdriften på en SR bil, är det som en vanlig bil där det bara drivs på det hjul som går lättast. Typ kommer man ingenstans om man lyfter ena hjulet en cm, eller är det smartare drivlina på elbilar med bakhjulsdrift?
Alla bilar nyare än Volvo 240 har väl någon form av antispinn?
D.v.s. elektronisk diffbroms som bromsar det spinnande hjulet.
Sedan kan de vara mer eller mindre bra.
Oftast fungerar dessa bättre på elbilar än på ICE-bilar.
Dessutom är elbilar betydligt snabbare på att reglera ned effekten.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av Jonte73 »

M3170 skrev:
Hur funkar bakhjulsdriften på en SR bil, är det som en vanlig bil där det bara drivs på det hjul som går lättast. Typ kommer man ingenstans om man lyfter ena hjulet en cm, eller är det smartare drivlina på elbilar med bakhjulsdrift?

Här är lite underhållning...

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3626
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av Tellus »

Jonte73 skrev:
M3170 skrev:
Hur funkar bakhjulsdriften på en SR bil, är det som en vanlig bil där det bara drivs på det hjul som går lättast. Typ kommer man ingenstans om man lyfter ena hjulet en cm, eller är det smartare drivlina på elbilar med bakhjulsdrift?

Här är lite underhållning...

Bra!
Jag har alltid tyckt framhjulsdrift på vintern är värdelöst, kör man för fort i en kurva eller gasar så går det rakt fram oavsett om man har antisladd. Mycket bättre beteende med bakhjulsdrift och säkrare. Fyrhjulsdrift är egentligen bäst men man blir lätt lurad av accelerationsfästet när man ska bromsa/svänga.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3766
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av AAKEE »

Legato skrev:
Vill minnas att det var ca 400/450/570 enligt den där TMC-tråden med rejält mycket tester. För LR/LR+/P alltså. Olika bud!
På registreringsbeviset har min M3P (2021) 377kW, dvs 512hk.

När de dynotestar M3P på rullande landsväg brukar de få högre effekter, kring 523hk och det på hjulen. Drivlineförlusterna är sannolikt lägre än på en ICE, så gissningsvis 550 eller aningen mer vid själva motorerna.
Batterieffekten vid full gas med hög SOC är närmare 600hk om jag kollar i scan my tesla.


523hk på hjulen:
https://youtu.be/WO7bTdAirKY

Så: Ja, det är minst 520hk i vart fall :-)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av Jonte73 »

Tellus skrev:
Jonte73 skrev:
M3170 skrev:
Hur funkar bakhjulsdriften på en SR bil, är det som en vanlig bil där det bara drivs på det hjul som går lättast. Typ kommer man ingenstans om man lyfter ena hjulet en cm, eller är det smartare drivlina på elbilar med bakhjulsdrift?

Här är lite underhållning...

Bra!
Jag har alltid tyckt framhjulsdrift på vintern är värdelöst, kör man för fort i en kurva eller gasar så går det rakt fram oavsett om man har antisladd. Mycket bättre beteende med bakhjulsdrift och säkrare. Fyrhjulsdrift är egentligen bäst men man blir lätt lurad av accelerationsfästet när man ska bromsa/svänga.
Håller med dig.. Framhjulsdrift tycker jag också är helt värdelöst.
Har alltid känts bättre med de bakhjulsdrivna bilarna jag har haft.
Men såklart XC70:n tog sig väl fram bäst.
Användarvisningsbild
Beppo
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 feb 2021 08:14
Ort: Kvicksund

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av Beppo »

AAKEE skrev:
Legato skrev:
Vill minnas att det var ca 400/450/570 enligt den där TMC-tråden med rejält mycket tester. För LR/LR+/P alltså. Olika bud!
På registreringsbeviset har min M3P (2021) 377kW, dvs 512hk.

När de dynotestar M3P på rullande landsväg brukar de få högre effekter, kring 523hk och det på hjulen. Drivlineförlusterna är sannolikt lägre än på en ICE, så gissningsvis 550 eller aningen mer vid själva motorerna.
Batterieffekten vid full gas med hög SOC är närmare 600hk om jag kollar i scan my tesla.


523hk på hjulen:
https://youtu.be/WO7bTdAirKY

Så: Ja, det är minst 520hk i vart fall :-)
Jag skulle inte lägga så mycket vikt vid denna mätning som de gör i den videon. Man ser tydligt när de granskar resultatet och graferna att det inte kan stämma. Den vridmomentskurvan för den ena bilen är högre än den andra, speciellt i det lägre varvtalsregistret, men den är högre i hela varvtalsregistret. Ändå påstår de att den andra bilen har mera effekt(power). Detta är omöjligt eftersom effekt är vridmoment X varvtal...
Model 3 Performance - 21
Model Y Performance - 24
VW iD3 Pro Performance - 21
BMW M Roadster - 00
Audi A3 1.8T - 03
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3290
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av Niklas Z »

Beppo skrev:
AAKEE skrev:
Legato skrev:
Vill minnas att det var ca 400/450/570 enligt den där TMC-tråden med rejält mycket tester. För LR/LR+/P alltså. Olika bud!
På registreringsbeviset har min M3P (2021) 377kW, dvs 512hk.

När de dynotestar M3P på rullande landsväg brukar de få högre effekter, kring 523hk och det på hjulen. Drivlineförlusterna är sannolikt lägre än på en ICE, så gissningsvis 550 eller aningen mer vid själva motorerna.
Batterieffekten vid full gas med hög SOC är närmare 600hk om jag kollar i scan my tesla.


523hk på hjulen:
https://youtu.be/WO7bTdAirKY

Så: Ja, det är minst 520hk i vart fall :-)
Jag skulle inte lägga så mycket vikt vid denna mätning som de gör i den videon. Man ser tydligt när de granskar resultatet och graferna att det inte kan stämma. Den vridmomentskurvan för den ena bilen är högre än den andra, speciellt i det lägre varvtalsregistret, men den är högre i hela varvtalsregistret. Ändå påstår de att den andra bilen har mera effekt(power). Detta är omöjligt eftersom effekt är vridmoment X varvtal...
Eftersom de har hastighet på horisontella axeln och inte varvtal så skulle den motsägelsen kunna förklaras med att bilarna skiljer sig åt i utväxling (eller hjuldiameter). Men om det verkligen är så låter jag vara osagt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3766
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av AAKEE »

Beppo skrev:
Jag skulle inte lägga så mycket vikt vid denna mätning som de gör i den videon. Man ser tydligt när de granskar resultatet och graferna att det inte kan stämma. Den vridmomentskurvan för den ena bilen är högre än den andra, speciellt i det lägre varvtalsregistret, men den är högre i hela varvtalsregistret. Ändå påstår de att den andra bilen har mera effekt(power). Detta är omöjligt eftersom effekt är vridmoment X varvtal...
Kollade inte videon så noga. Håller med om att det ser omöjligt ut. Däremot brukar Dynojet vara hyffsat pålitliga. Jag skulle påstå att effektvärdet är pålitligt och man skulle kunna ha dribblat med utväxlingen. Det är ju två motorer i en P som kanske har olika utväxling, i så fall kan man egentligen inte ange ett vridmoment.
Dynojeten mäter effekten med hjälp av viken i rullarna och ökningen i rörelseenergin. Man får ett direkt effektvärde av rullens varvtal och effekten som åtgår för att ändra rörelseenergin. Detta bör vara pålitligt.

Vridmomentet som presenteras räknas fram baklänges genom att dividera effekten med motorns varvtal. I detta fall kan felet begåtts här. Sannolikt skall den blå torquekurvan skalas om nedåt, så att den skär den röda exakt vid den fart där den röda effektkurvan passerar den blå.

Dynojet är kända för att visa något högre effekt än en del andra rullande landsvägar, det stora mäthjulet som drivhjulen driver mot komprimerar hjulen mycket mindre än när man använder två mindre rullar. Komprimeringen av däcket med små rullar skapar betydligt högre rullmotstånd.

Jag har sett någon annan video med cirka 500hk, samt några äldre med strax under.
Jag gissar att effektvärdena är pålitliga.
Har inte kikat på videon i detalj, men vill man ha bra effekt torde man se till att batteriet är ordentligt varmt( förutom riktigt hög SOC). Kan tänka mig att det skulle kunna vara bra att superchargra med förvärmning just innan man börjar bromsa. Många dynovideos på youtube visar att de inte ens är i närheten av fullt batteri, har man inte koll på det hal man nog inte koll på att ha det varmt heller.

[Edit] Jag har gjort en egen bromsning på en rullande landsväg där varvtalet blev märkligt och torquesiffrorna fel.
Bilen har MSD-tändningar som slår flera tändgnistor istället för en. Mätutrustningen tog varvtalet från tändsystemet(funkar ju dock inte på en elbil) Antalet tändgnistor/varv minskar med ökat varvtal så rullande landsvägen trodde jag hade kring 3000rpm oavsett varvtal.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Beppo
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 feb 2021 08:14
Ort: Kvicksund

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av Beppo »

Det är möjligt att jag är lite för negativt inställd till såna här mätningar. Jag har dock sett alldeles för många mätningar där man ser att resultat/tolkningar/beräkningar är helt uppåt väggarna. De mätningar som Teknikens värld använder och har använt sig av sedan 10-15 år tillbaka är ett exempel på helt värdelösa siffror. Man ser tydligt på dessa diagram att vridmoment och effektkurvor inte alls korrelerar med varandra. I en del fall så tredubblas momentet mellan 2000-3000 rpm men effektkurvan ligger stadigt utan att ha brantare lutning i det intervallet....Jag har inte kört någon modern bil som har så kraftigt turbopush så sent i registret. Gamla saab 99 och dylikt kunde kanske ha en sådan karaktäristik.
Det företag man anlitade innan, (under hela nittiotalet) Rototest hade däremot väldigt bra mätningar och mätte även avgasvärden med väldigt hög precision. Varför man slutade använda dem vet jag inte.
Det verkar som att väldigt många inte förstår att effekt och vridmoment är intimt förbunda med varandra. En del verkar tro att vridmoment är någon sorts mystisk kraft som man kan ha istället för effekt... Exempelcitat:"Ja, det är bara 177 hk, men mina 400 nm i vrid piskar jag BMW M3:or med!" :?
Model 3 Performance - 21
Model Y Performance - 24
VW iD3 Pro Performance - 21
BMW M Roadster - 00
Audi A3 1.8T - 03
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3766
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av AAKEE »

Beppo skrev:
Det verkar som att väldigt många inte förstår att effekt och vridmoment är intimt förbunda med varandra. En del verkar tro att vridmoment är någon sorts mystisk kraft som man kan ha istället för effekt...
Jag glömde berömma dig för att du har koll i mitt förra inlägg. Det är en av mina käpphästar, just att vrid x varvtal = effekt.
Precis som du skriver är det en av de stora myterna och förhållandet mellan vridmoment och effekt är ofta inte förstått.
Håller med om att det florerar många grafer( tex trimchip) där man enkelt kan se att det inte är rimligt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7577
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev:
Beppo skrev:
Det verkar som att väldigt många inte förstår att effekt och vridmoment är intimt förbunda med varandra. En del verkar tro att vridmoment är någon sorts mystisk kraft som man kan ha istället för effekt...
Jag glömde berömma dig för att du har koll i mitt förra inlägg. Det är en av mina käpphästar, just att vrid x varvtal = effekt.
Precis som du skriver är det en av de stora myterna och förhållandet mellan vridmoment och effekt är ofta inte förstått.
Håller med om att det florerar många grafer( tex trimchip) där man enkelt kan se att det inte är rimligt.
Fast max vridmoment och max effekt uppnås nästan aldrig vid samma varvtal.
Man kan därför öka max vridmoment eller max effekt utan att den andra ändras.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Beppo
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 feb 2021 08:14
Ort: Kvicksund

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av Beppo »

mikebike skrev:
AAKEE skrev:
Beppo skrev:
Det verkar som att väldigt många inte förstår att effekt och vridmoment är intimt förbunda med varandra. En del verkar tro att vridmoment är någon sorts mystisk kraft som man kan ha istället för effekt...
Jag glömde berömma dig för att du har koll i mitt förra inlägg. Det är en av mina käpphästar, just att vrid x varvtal = effekt.
Precis som du skriver är det en av de stora myterna och förhållandet mellan vridmoment och effekt är ofta inte förstått.
Håller med om att det florerar många grafer( tex trimchip) där man enkelt kan se att det inte är rimligt.
Fast max vridmoment och max effekt uppnås nästan aldrig vid samma varvtal.
Man kan därför öka max vridmoment eller max effekt utan att den andra ändras.
Absolut! Man man kan inte öka max vridmoment utan att det syns på effektkurvan. Och man kan inte ersätta/kompensera effekt med vridmoment.
Model 3 Performance - 21
Model Y Performance - 24
VW iD3 Pro Performance - 21
BMW M Roadster - 00
Audi A3 1.8T - 03
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3290
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av Niklas Z »

Beppo skrev:
Det är möjligt att jag är lite för negativt inställd till såna här mätningar. Jag har dock sett alldeles för många mätningar där man ser att resultat/tolkningar/beräkningar är helt uppåt väggarna. De mätningar som Teknikens värld använder och har använt sig av sedan 10-15 år tillbaka är ett exempel på helt värdelösa siffror. Man ser tydligt på dessa diagram att vridmoment och effektkurvor inte alls korrelerar med varandra. I en del fall så tredubblas momentet mellan 2000-3000 rpm men effektkurvan ligger stadigt utan att ha brantare lutning i det intervallet....Jag har inte kört någon modern bil som har så kraftigt turbopush så sent i registret. Gamla saab 99 och dylikt kunde kanske ha en sådan karaktäristik.
Det företag man anlitade innan, (under hela nittiotalet) Rototest hade däremot väldigt bra mätningar och mätte även avgasvärden med väldigt hög precision. Varför man slutade använda dem vet jag inte.
Det verkar som att väldigt många inte förstår att effekt och vridmoment är intimt förbunda med varandra. En del verkar tro att vridmoment är någon sorts mystisk kraft som man kan ha istället för effekt... Exempelcitat:"Ja, det är bara 177 hk, men mina 400 nm i vrid piskar jag BMW M3:or med!" :?
Jag minns också Teknikens Världs beslut att sluta anlita Rototest och i stället gå över till sämre mätningar. Men det är väl i linje med att hela tidningen sjönk nedåt.

I vilket fall tror jag AAKEE har en poäng. Effekten är ju konstant (frånsett friktionsförluster m m) genom systemet, från batteri, genom inverter, elmotor, reduktionsväxeln och till drivhjulen. Vridmomentet varierar däremot kraftigt, från att ha varit 0 genom batteri, inverter och in i elmotorn, till att ha ett värde motorns utgående axel och andra värden i olika delar av transmissionen till ett värde på drivhjulen (och kanske olika på främre och bakre drivhjul). Om inte operatörerna matar in rätt värden för utväxlingar, rullomkretsar, m m så kan vridmomentsiffran på motorns utgående axel bli fel, även om effekten är rätt. Och har man ett visst antal hästkrafter på drivhjulen vid en viss hastighet så spelar resten ingen roll.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Beppo
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 feb 2021 08:14
Ort: Kvicksund

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av Beppo »

Niklas Z skrev:
Beppo skrev:
Det är möjligt att jag är lite för negativt inställd till såna här mätningar. Jag har dock sett alldeles för många mätningar där man ser att resultat/tolkningar/beräkningar är helt uppåt väggarna. De mätningar som Teknikens värld använder och har använt sig av sedan 10-15 år tillbaka är ett exempel på helt värdelösa siffror. Man ser tydligt på dessa diagram att vridmoment och effektkurvor inte alls korrelerar med varandra. I en del fall så tredubblas momentet mellan 2000-3000 rpm men effektkurvan ligger stadigt utan att ha brantare lutning i det intervallet....Jag har inte kört någon modern bil som har så kraftigt turbopush så sent i registret. Gamla saab 99 och dylikt kunde kanske ha en sådan karaktäristik.
Det företag man anlitade innan, (under hela nittiotalet) Rototest hade däremot väldigt bra mätningar och mätte även avgasvärden med väldigt hög precision. Varför man slutade använda dem vet jag inte.
Det verkar som att väldigt många inte förstår att effekt och vridmoment är intimt förbunda med varandra. En del verkar tro att vridmoment är någon sorts mystisk kraft som man kan ha istället för effekt... Exempelcitat:"Ja, det är bara 177 hk, men mina 400 nm i vrid piskar jag BMW M3:or med!" :?
Jag minns också Teknikens Världs beslut att sluta anlita Rototest och i stället gå över till sämre mätningar. Men det är väl i linje med att hela tidningen sjönk nedåt.

I vilket fall tror jag AAKEE har en poäng. Effekten är ju konstant (frånsett friktionsförluster m m) genom systemet, från batteri, genom inverter, elmotor, reduktionsväxeln och till drivhjulen. Vridmomentet varierar däremot kraftigt, från att ha varit 0 genom batteri, inverter och in i elmotorn, till att ha ett värde motorns utgående axel och andra värden i olika delar av transmissionen till ett värde på drivhjulen (och kanske olika på främre och bakre drivhjul). Om inte operatörerna matar in rätt värden för utväxlingar, rullomkretsar, m m så kan vridmomentsiffran på motorns utgående axel bli fel, även om effekten är rätt. Och har man ett visst antal hästkrafter på drivhjulen vid en viss hastighet så spelar resten ingen roll.
Effekten från motorn är inte konstant. Däremot är vridmomentet konstant från noll rpm och en bit upp i registret. Därefter planar effekten ut (vid sitt max), efter att ha stigit linjärt med varvtalet och lägger sig konstant, medan vridmomentet dalar linjärt med varvtalet. Därav (bla)den avmattning i acceleration man känner en bit upp i hastighet. Ännu högre upp i varvtal så dalar effekten, och därmed även vridmomentet i högra takt än effekten.
Power_per_rpm.png
Model 3 Performance - 21
Model Y Performance - 24
VW iD3 Pro Performance - 21
BMW M Roadster - 00
Audi A3 1.8T - 03
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3290
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av Niklas Z »

Jag skrev att effekten (förutom friktionsförluster m m) är konstant genom systemet batteri - inverter - motor - transmission - drivhjul, inte att den var konstant i betydelsen oberoende av varvtal. Det innebär att den effekt som dynon mäter upp i ett visst ögonblick är den som finns i de övriga delarna av drivlinan. Vridmomentet är däremot inte detsamma i de olika delarna av drivlinan, ens i ett givet ögonblick. Det måste därför räknas fram och därmed finns en extra felkälla som gör att de kan ha rätt angiven effekt, men fel angivet vridmoment.
Att effekt och vridmoment är beroende av motorvarvtal (och därmed i praktiken hastighet) är en annan sak och det var inte vad jag syftade på.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Beppo
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 feb 2021 08:14
Ort: Kvicksund

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av Beppo »

Niklas Z skrev:
Jag skrev att effekten (förutom friktionsförluster m m) är konstant genom systemet batteri - inverter - motor - transmission - drivhjul, inte att den var konstant i betydelsen oberoende av varvtal. Det innebär att den effekt som dynon mäter upp i ett visst ögonblick är den som finns i de övriga delarna av drivlinan. Vridmomentet är däremot inte detsamma i de olika delarna av drivlinan, ens i ett givet ögonblick. Det måste därför räknas fram och därmed finns en extra felkälla som gör att de kan ha rätt angiven effekt, men fel angivet vridmoment.
Att effekt och vridmoment är beroende av motorvarvtal (och därmed i praktiken hastighet) är en annan sak och det var inte vad jag syftade på.
Aah! Då är jag med! Jag har hört alldeles för många gånger påståenden som: " En elmotor ger full effekt från noll och genom hela registret", och reagerade med ryggmärgen felaktigt på det du skrev.
Model 3 Performance - 21
Model Y Performance - 24
VW iD3 Pro Performance - 21
BMW M Roadster - 00
Audi A3 1.8T - 03
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3290
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?

Inlägg av Niklas Z »

Beppo skrev:
Niklas Z skrev:
Jag skrev att effekten (förutom friktionsförluster m m) är konstant genom systemet batteri - inverter - motor - transmission - drivhjul, inte att den var konstant i betydelsen oberoende av varvtal. Det innebär att den effekt som dynon mäter upp i ett visst ögonblick är den som finns i de övriga delarna av drivlinan. Vridmomentet är däremot inte detsamma i de olika delarna av drivlinan, ens i ett givet ögonblick. Det måste därför räknas fram och därmed finns en extra felkälla som gör att de kan ha rätt angiven effekt, men fel angivet vridmoment.
Att effekt och vridmoment är beroende av motorvarvtal (och därmed i praktiken hastighet) är en annan sak och det var inte vad jag syftade på.
Aah! Då är jag med! Jag har hört alldeles för många gånger påståenden som: " En elmotor ger full effekt från noll och genom hela registret", och reagerade med ryggmärgen felaktigt på det du skrev.
Jag har full förståelse för det. Precis som du skriver finns det otroligt många missförstånd kring detta.

För övrigt vore det inte bra om elmotorn gav full effekt från noll. Skulle den göra det skulle resultatet i bästa fall bli gigantiskt hjulspinn, i värsta fall förstörda komponenter.
Ett exempel: om effekten på drivhjulen vore 300 kW vid hastigheten 1 m/s skulle kraften som däcken behöver överföra bli 300 kN, många gånger mer än vad ens en F1-bil med klistriga däck och maximal aerodynamisk downforce klarar att överföra.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar