Förbrukning/räckvidd era exempel

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fusag
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 25 feb 2020 16:45
Referralkod: ts.la/bjrn81017

Förbrukning/räckvidd era exempel

Inlägg av Fusag »

Hej
Förmodligen sparkar jag in en del öppna dörrar här men läget är som följer. Jag har beställt och väntar på en model 3 SR+. Det första som kommer hända är skidsemester med familj på fyra, det är den ”besvärligaste” resan på året så nya bilen får bekänna färg direkt.

Jag har utforskat de flesta räckvidds och förbrukningstester men det är så många parametrar som spelar in så jag har ändå svårt att bilda mig en uppfattning av vad jag förvänta mig när det gäller räckvidd.

Låt mig beskriva resans upplägg, 43 mil i sällskap med andra bilar, dvs flera ”bladderbreaks” och annat. Totalt fullastad bil samt 2 vuxna och 2 barn. Skidutrustning mm i så kallad ”backbox”, alltså på dragkroken. Låt oss anta att halva sträckan innebär blöta vägar och några få plusgrader medans andra halvan innebär spåriga vägar av snö och is samt ett fåtal minusgrader. Ingen supercharger i direkt närhet till destination, enligt rutten är sträckan efter sista SUC 172km. Ganska brant stigning sista 3-4 milen också.

Är resan möjlig? Hade ni laddat fullt vid sista SUC? Vad hade ni gissat på för förbrukning?

Jag tänker mig att tråden skulle kunna leva vidare genom att fler och fler presenterar resor som utförts med liknande beskrivning och redogör för laddtider/förbrukning mm, skulle kunna besvara endel av de funderingar jag, och kanske många andra nybörjare har i dagsläget.

Tack!
Model 3 SR+ 2020
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14495
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förbrukning/räckvidd era exempel

Inlägg av taliz »

Gå in på abetterrouteplanner.com och experimentera
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Förbrukning/räckvidd era exempel

Inlägg av Elix747 »

Hej
Här kommer länk till tidigare fjällen exempel

viewtopic.php?f=51&t=20250

Min förbrukning slutade på 216 Wh/km. Läs detaljer i tråden ovan. Möjligt att resa till fjällen, men ibland med icke SuC.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Fusag
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 25 feb 2020 16:45
Referralkod: ts.la/bjrn81017

Re: Förbrukning/räckvidd era exempel

Inlägg av Fusag »

taliz skrev:
Gå in på abetterrouteplanner.com och experimentera
Hej
Jag använder abrp, men det här med förbrukning är svårt att uppskatta tycker jag. De flesta exempel, likt det som precis kom upp i tråden har jag läst men det är ju just med LR AWD. Vi får se vad som dyker in, kanske finns fler med erfarenhet av SR+ :)
Model 3 SR+ 2020
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Förbrukning/räckvidd era exempel

Inlägg av point1 »

Låter krångligt om era pauser sker på andra ställen än superchargers. Pausar ni på superchargers är det ju inga problem.

Kan du ladda vid destinationen? Isf hade jag nog inte laddat fullt vid sista SUC. Bara tillräckligt för att ta mig 172 km, och det beror ju på väder, hur du kör och hur mkt din box bidrar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14495
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förbrukning/räckvidd era exempel

Inlägg av taliz »

Fusag skrev:
taliz skrev:
Gå in på abetterrouteplanner.com och experimentera
Hej
Jag använder abrp, men det här med förbrukning är svårt att uppskatta tycker jag. De flesta exempel, likt det som precis kom upp i tråden har jag läst men det är ju just med LR AWD. Vi får se vad som dyker in, kanske finns fler med erfarenhet av SR+ :)
Man kan ju fylla i väderförhållanden där.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Förbrukning/räckvidd era exempel

Inlägg av [JM] »

Om du vill räkna på "worst case" så hade vi en brutal motvind samt regn på väg till Åre V2 vilket gjorde att vår X snittade 370wh/km istället för 250. Farthållare på 120-125km/h på E4 mellan Stockholm och Sundsvall.
Dvs ökning på typ 50%

När jag sätter in 5m/s headwind och heavy rain +20% i ABRP så blir siffrorna ganska lika verkligheten.
Jag jämför med de sparade datat från teslafi.

Så om du stoppar in samma förutsättningar för din resa så lär det inte bli värre för dig.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förbrukning/räckvidd era exempel

Inlägg av LarsL »

Fusag skrev:
Hej
Låt mig beskriva resans upplägg, 43 mil i sällskap med andra bilar, dvs flera ”bladderbreaks” och annat. Totalt fullastad bil samt 2 vuxna och 2 barn. Skidutrustning mm i så kallad ”backbox”, alltså på dragkroken. Låt oss anta att halva sträckan innebär blöta vägar och några få plusgrader medans andra halvan innebär spåriga vägar av snö och is samt ett fåtal minusgrader. Ingen supercharger i direkt närhet till destination, enligt rutten är sträckan efter sista SUC 172km. Ganska brant stigning sista 3-4 milen också.

Är resan möjlig? Hade ni laddat fullt vid sista SUC? Vad hade ni gissat på för förbrukning?
Kan du avslöja mellan vilka orter resan kommer att köras? Då blir det lättare att hjälp till.

43 mil borde du klara på en superladdning om du låter bilen ladda högt. Men den behöver ju hamna hyfsat mitt och det är där ni ska stanna och äta. Generellt blir jag lite orolig om du ska hacka på avgasbilar. Det är viktigt att du snabbladdar när du har paus och tar paus när du snabbladdar för att det ska bli trevligt.
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Förbrukning/räckvidd era exempel

Inlägg av Matthiaz »

Åkte göteborg-Berlin för 3 veckor sedan i min SR+ längsta avstånd jag hade mellan 2 superchargers var ca 19 mil. Just då var det stormen Catarina så jag hade ösregn och väldigt stark motvind nästan hela tiden. Laddade till 88% innan 19 mils sträckan och kom fram till nästa laddare (efter 19 mil) med 5% kvar. Då körde jag i 100km/h i början för jag va orolig att inte komma fram pga vädret. Sista 5 milen ökade jag till 125km/h när jag såg att det skulle räcka. Vi var 5 personer i bilen plus packning för en långweekend.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Förbrukning/räckvidd era exempel

Inlägg av macksie »

Som tidigare svar. Om du skriver varifrån och till var du skall åka blir det lättare för oss att komma med tips.
Vet precis var du är i tanken, där var jag också när vi köpte vår X. Vi har stuga i Fjällnäs (Funäsdalen), och svårt att nå från Mora som då var närmsta supercharger. Min oro släppte efter ett par resor.

Allmänna mer än specifika tips.
- Var inte rädd för att ladda fullt på långresa. Enstaka laddningar till fullt eller nästan fullt är ingen fara för batteriets hälsa, framförallt inte om påbörjar resan efter laddning. Starta hemma med 100%
- Var inte rädd för andra publika CCS / CHAdeMO laddare för att komplettera laddning, typ dra i några extra procent för att inte komma fram helt tom. I min erfarenhet där jag laddat på väg upp till fjällen är det sällan kö.
- Trots allt är Superchargers ditt bästa val. Åk mindre omvägar för att nå de, men inte jättestora omvägar.
- Om maten är handlad, lunchen avklarad, kissandet gjort, alla sitter i bilen och väntar på att laddningen ska bli klar. Hoppa över de sista 2 procenten upp till 100. De tar oerhört lång tid
- Du kan korrigera felräkningar eller dåligt väder ganska bra med att sänka farten rejält. Knappa in nästa laddstopp på navigatorn, och ha lite koll på estimerad laddnivå när du når ditt laddstopp. Börja dock inte titta förrän efter ett tag. Det tar ett tag för den att svänga in på din förbrukning
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Förbrukning/räckvidd era exempel

Inlägg av Elix747 »

Fusag skrev:
taliz skrev:
Gå in på abetterrouteplanner.com och experimentera
Hej
Jag använder abrp, men det här med förbrukning är svårt att uppskatta tycker jag. De flesta exempel, likt det som precis kom upp i tråden har jag läst men det är ju just med LR AWD. Vi får se vad som dyker in, kanske finns fler med erfarenhet av SR+ :)
Tror inte skillnaden i upplevelse/ erfarenhet behöver vara så stor mellan LR och SR, bara ladda lite oftare. SR bör vara lite snålare. Kör jag snålt på landsväg sommaren kommer min LR ner till 150-160Wh/km. Dvs nästan den range som står på displayen. Blandad förbrukning på sommaren 180 (dock mycket motorväg). Långresa på vintern med box upp mot 220Wh/km. Korta körningar på vintern med kallt batteri kan dra upp mot 300. Blandad körning kan bli ännu lägre om man kör snålt och mindre motorväg. Årssnitt 192.

Liknande siffror kan användas även för SR+, fast något lite lägre förbrukning då SR är snålare. SR+ har väl 54kWh och räkna med att ha lite % kvar när du kommer fram. Abetterrouteplanner är ett bra komplement som nämnt många gånger. Kör du 43 mil så kan du klara dig på ett laddstopp om det ligger på lämplig plats. Annars kanske 2 korta. Får väl se om någon SR+ are kan visa liknande eller bättre.

Icke SuC går enkelt att ladda på, med reservation för att det ibland är få laddare per plats.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Nr740
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 jan 2020 20:59

Re: Förbrukning/räckvidd era exempel

Inlägg av Nr740 »

Dagsfärsk
Torrt
-2 grader
105km/h
20200306_070921.jpg
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Förbrukning/räckvidd era exempel

Inlägg av HerrNilsson »

Nr740 skrev:
Dagsfärsk
Torrt
-2 grader
105km/h
Stämmer rätt bra med min förbrukning också. Kör ofta sträckan Västerås<->Sthlm ToR (ca 20 mil) med ju motorväg då en förkrossande majoritet av sträckan. Brukar ligga på ca 170Wh/km på dom resorna nu när det är mellan 0 och +10 grader ute.
Torrt och lite vind neråt 160.
Regn och rusk runt 180.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Förbrukning/räckvidd era exempel

Inlägg av bonath »

Nu har jag funderat...
Jag kopplar ur min WC på morgonen, sen kör jag (hela) den dagen.
På kvälla köpplar jag in min WC igen.
Ibland kör jag längre sträcka, då använder jag Suc.
Tittar knappt på energidisplayen längre.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7083
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Förbrukning/räckvidd era exempel

Inlägg av fth »

Det är bara att upprepa: planera din resa i ABRP, lägg in värsta tänkbara scenario, så kommer du nog se att din resa funkar ändå.

När jag kör sträckor ”på marginalen” så tittar jag på energi-grafen, uppskattad kvarvarande räckvidd, och jämför med hur långt jag har kvar.

Så länge differensen är 20-30km är jag lugn, minskar den sänker jag hastigheten en aning (jag har 90-batteri och vill helst inte rulla in med <10% SoV eftersom laddningen går väldigt långsamt under 10%).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Förbrukning/räckvidd era exempel

Inlägg av pefreli »

Fusag skrev:
Hej
Förmodligen sparkar jag in en del öppna dörrar här men läget är som följer. Jag har beställt och väntar på en model 3 SR+. Det första som kommer hända är skidsemester med familj på fyra, det är den ”besvärligaste” resan på året så nya bilen får bekänna färg direkt.

Jag har utforskat de flesta räckvidds och förbrukningstester men det är så många parametrar som spelar in så jag har ändå svårt att bilda mig en uppfattning av vad jag förvänta mig när det gäller räckvidd.

Låt mig beskriva resans upplägg, 43 mil i sällskap med andra bilar, dvs flera ”bladderbreaks” och annat. Totalt fullastad bil samt 2 vuxna och 2 barn. Skidutrustning mm i så kallad ”backbox”, alltså på dragkroken. Låt oss anta att halva sträckan innebär blöta vägar och några få plusgrader medans andra halvan innebär spåriga vägar av snö och is samt ett fåtal minusgrader. Ingen supercharger i direkt närhet till destination, enligt rutten är sträckan efter sista SUC 172km. Ganska brant stigning sista 3-4 milen också.

Är resan möjlig? Hade ni laddat fullt vid sista SUC? Vad hade ni gissat på för förbrukning?

Jag tänker mig att tråden skulle kunna leva vidare genom att fler och fler presenterar resor som utförts med liknande beskrivning och redogör för laddtider/förbrukning mm, skulle kunna besvara endel av de funderingar jag, och kanske många andra nybörjare har i dagsläget.

Tack!
Jag skulle säga att du kan räkna med nästan halverad räckvidd, om du kör motorväg 120.

Med min LR RWD (600 km wltp) tyckte jag det var lagom med 25-30 mil mellan laddstoppen när jag åkte på familjesemester till fjällen. Jag ville ha lite marginal och laddade oftast 10-90%.

Då har jag ingen box men däremot 19’ vinterhjul. Med 18’ Aerofälg sparar man säkert en del.

Jag rekommenderar dig att ladda fullt (eller iaf 95%) vid sista SuC.

Jag antar att du har möjlighet att ladda på destinationen. När du ska hem vill du starta fulladdad...

Se till att hålla ner vampire drain när du är där. Jag hade strul då mina inställningar på TeslaFi gjorde att bilen ”väcktes” hela tiden vilket gjorde att jag tappade 5% SoC per dygn...

När jag skulle köra hem efter en vecka hade jag bara runt 35% SoC kvar vilket innebar att det blev en ganska kort tur innan det var dags för första laddningen.

Då kommer man ”ur synk”. I fortsättningen kommer jag alltid försöka starta fulladdad. Även om det kan innebära att man får köra iväg och ladda bilen kvällen innan.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
tesla_wonderer
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 14 dec 2019 19:54

Re: Förbrukning/räckvidd era exempel

Inlägg av tesla_wonderer »

Idag körde jag från 87% ned till 4%
Startade +2c kallt imorse, och nu är det väl +7c.

Kom 33,2 mil på denna laddning. Från Kungälv Supercharger, Ed, Bengtsfors, Färgelanda och tillbaka till Kungälv Supercharger. Körde med spotify, gps och AC på 19.5c. Målsättningen var att testa min normala körstil. Dvs inte ekonomiskt :)

AWD LR
Renault 19 - 95 - såld
Volvo S60 T5 -2002 - såld
Audi a3 Quattro 2.0 2007 - såld
Vw Golf R 2011 - Såld
Audi RS3 Stage 2, 2011 - Såld
Tesla Model 3 AWD Long Range -2020
Colinmcrae
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 mar 2020 22:34

Re: Förbrukning/räckvidd era exempel

Inlägg av Colinmcrae »

Såg på vi bilägare som testar Model 3 i sitt långtidstest att deras medelförbrukning anges till 21,2 kWh/100 km vilket är mycket högre än vad som anges på andra ställen. Officiellt ska den vara 14,9 kWh/100 km

Någon som har tankar kring detta?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14495
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förbrukning/räckvidd era exempel

Inlägg av taliz »

Colinmcrae skrev:
Såg på vi bilägare som testar Model 3 i sitt långtidstest att deras medelförbrukning anges till 21,2 kWh/100 km vilket är mycket högre än vad som anges på andra ställen. Officiellt ska den vara 14,9 kWh/100 km

Någon som har tankar kring detta?
Låter som vinterförbrukning. Samma som med avgasbilar.
Går upp rejält då värmning drar en hel del.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Förbrukning/räckvidd era exempel

Inlägg av Remuz »

Kommer knappt upp över 200 när man buskör nu när det är varmt. När det var kallt var inte 250 ovanligt korta sträckor
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2404
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Förbrukning/räckvidd era exempel

Inlägg av NiklasTesla »

Ca 5500mil körde på ett år och snittförbrukning på 1,96kwh /mil (en hel del Autobahn i denna körmix).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förbrukning/räckvidd era exempel

Inlägg av LarsL »

Körde idag 50km för att hämta 6 st gipsskivor och ett par reglar. Jag körde min lilla flakkärra så luft motståndet var lågt.

204 Wh/km är ändå riktigt bra och gör det möjligt att köra släp även lite längre sträckor.
B6446DD5-98D9-4460-8C3C-9146D3101E59.jpeg
Skriv svar