Homelink och garageöppnare Aptus Elektronik AB

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Homelink och garageöppnare Aptus Elektronik AB

Inlägg av loftux »

Skall efter sommaren flytta till bostadsrätt, med elplats i garage. Fick redan nu en öppnare skickad (svart dosa liten dosa) med märkning Aptus Elektronik AB, inget utöver det.
Nu undrar jag om det är så att en sådan kan fungera med Homelink? Följde inte med Homelink till min Model 3, och vill inte eftermontera något som inte gör någon nytta.

Garageförvaltaren visste inte, och själva firman "Aptus" verkar inte vilja ha med slutkunder att göra. Så jag ställer frågan här först, tänkte att det kan ju inte vara helt ovanlig modell av garageöppnare. Fast det kanske beror på mer än själva dosan om Homelink skall fungera, tex mottagare?
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Floren
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 apr 2020 10:06

Re: Homelink och garageöppnare Aptus Elektronik AB

Inlägg av Floren »

Hej, jag har en Model S sen några veckor och vårt garage har ett Aptus system, men jag får inte det att funka med min homelink. Har googlat lite och det verkar inte finnas nån info om det. På homelinks hemsida finns inte Aptus som val för installations instruktioner, så jag är rädd att det inte stödjs av homelink.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Homelink och garageöppnare Aptus Elektronik AB

Inlägg av loftux »

Skrev till Aptus support och fick ett svar
Jag är rädd att jag inte riktigt förstår frågan. Jag är inte alls insatt i hur Homelink fungerar och på vilket sätt du vill använda vår radiosändare.
I vårt system hanteras dosan som vilken tagg som helst, när du trycker på knapparna avger den två olika kortnummer som fångas upp av vår radioläsare och då öppnar dörrar utifrån vilka behörigheter respektive kortnummer har.
Det är ju säkert first-line support, och sitter inte inne med all information, men det verkar inte bättre än att de inte har koll på detta.
Mitt svar (som jag inte fått svar på)
Homelink är en produkt som länkar denna typen av sändare till bilen
https://homelink.com/home/welcome
Det är framför allt vanliga i USA, men kommer mer och mer till bilar i Sverige.
Med den kan du då bara köra fram mot porten, så vet bilen att det är dags att skicka signalen för att öppna garaget.

Det är inte bara Tesla som har detta, här tex Volvo
https://www.bilia.se/biltillbehor/tekni ... _39822695/

Om ni inte har stöd för detta i era produkter, så är det något ni skall titta på då det starkt öka värdet på er lösning om det går att använda med Homelink.
Det kan ju hända att Homelink redan fungerar, det beror vilken typ av signal som faktiskt skickas av er sändare, och den kan programmeras för Homelink.
Jag länkade till att Volvo har stöd för detta, vilket säkert är den enda chansen att de skulle intressera sig ;)
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Skriv svar