2 år med Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

2 år med Model 3

Inlägg av Pontus »

Nu har det gått lite drygt 2 år sedan jag fick min första model 3 RWD. Då fanns inte mycket annat att välja på och så vart det en blå med andra ord en väldigt bra bil.
I början hade den inte värme i baksätet, den hade inte navigate on autopilot, inte lika mycket stöd i appen, inte lika snabb som nu och säkert en del andra saker. Men allt detta vart saker som blev tillgängliga via OTA uppdateringar. En annan sak som blivit bättre med tid är uppkopplingen mot telefon och att kunna använda den som nyckel. Efter att ha gjort det i 2 år nu så skulle jag inte vilja ha en bil med separat nyckel igen, en nyckelfunktion så att säga ;)
Hur bra var den första bilen? Ja jämfört med en S 85D-15 så var kvaliteten, oavsett vad andra sa, väldigt mycket bättre, jag skulle jämfört den med en Golf. Bilen körde vi ett klimat där det var under 0 grader 5 dagar om året och över 20 grader 300 dagar om året så mer kyla än värme var det som användes och jag tror vi körde lite mer än 4500 mil på 15 månader. Med det sagt så snittade vi 167 Wh/km utan att snålköra (fråga polisen som vart typ 4000 dollar rikare). Ville man så var det inga problem att komma ner på 150-155 Wh/km på långresor om man bar kunde hålla högerfoten i schack ;)
Vi hade några problem med bilen:
- En skyddsplåt under bakaxeln lossnade efter att det var väldigt mycket vatten på vägen.
- Laddkontakten hade lite problem.
- Laddluckan ville inte fungera alltid.
- En navkapsel lossnade i farten och försvann på en parkering i New York.
Alla problem fixades dock medans jag var på jobbet och en Ranger kom till parkeringen, smidigt.

Det var en bil som jag gärna hade haft ett tag till och kanske därför vart nästa bil en model 3 RWD fast svart denna gången. Några skillnader som jag märkt är:
- USB uttagen under laddaren sitter mycket mer lättåtkomliga.
- Stolarna är lite annorlunda men inte till det sämre.
- Dörrhandtagen känns bättre men osäker på om det är placebo eller någon skillnad.
- Jämfört med S så är laddaren mycket sämre, två har gått sönder på 8 månader och de klarar inte av att ladda vid mina föräldrars hus?
Det är dock en lika trevlig bil att köra men under den tid vi haft bilen, sedan Juli, så har den förbrukat mycket mer än den förra (i snitt).

Nu idag hämtade vi en vit model 3 AWD, framtiden får utvisa vad som skiljer sig. Men sak är säker och det är att model 3 är en bra enligt mig annars skulle jag inte valt den så många gånger :)

Här kan ni se min första model 3. Det var en lokal kändis som ville testa den för sin youtube kanal :)

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 2 år med Model 3

Inlägg av taliz »

Åhå, trodde du bytte till S?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: 2 år med Model 3

Inlägg av TiborBlomhall »

Märker du några skillnader i ljudnivå, fjädring, väghållning eller liknande mellan de olika årgångarna?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 2 år med Model 3

Inlägg av Pontus »

Tyckte min första var tystare än den andra, så jag tror att det är för många andra variabler som däck och väg som gör mer skillnad än själva bilen. Annars borde ju en nyare bil vara tystare men det har jag inte märkt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: 2 år med Model 3

Inlägg av e5m1r »

Pontus skrev:
Tyckte min första var tystare än den andra, så jag tror att det är för många andra variabler som däck och väg som gör mer skillnad än själva bilen. Annars borde ju en nyare bil vara tystare men det har jag inte märkt.
Asfalt i Sverige är inte bra vad det gäller ljud
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 2 år med Model 3

Inlägg av taliz »

e5m1r skrev:
Pontus skrev:
Tyckte min första var tystare än den andra, så jag tror att det är för många andra variabler som däck och väg som gör mer skillnad än själva bilen. Annars borde ju en nyare bil vara tystare men det har jag inte märkt.
Asfalt i Sverige är inte bra vad det gäller ljud
Inte förbrukning heller. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: 2 år med Model 3

Inlägg av pefreli »

Pontus, vi andra bugar och bockar oss. Du var ju en av de första svenskar som rapporterade om Model 3 och för det ska du ha ett stort tack!

Dina rapporter är en av anledningarna till att jag själv köpte en Model 3. :P

Model 3 är i mina ögon vår tids T-Ford. Det är den bil som sannolikt påverkat övriga tillverkare i störst utsträckning och fått dem in på ett nytt och elektrifierat spår.

Elon Musk må ha sina avigsidor med en twittertumme som självaste Trump. Men historien kommer antagligen visa att han är en av de som haft störst påverkan på mänsklig utveckling under detta århundrade.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 2 år med Model 3

Inlägg av Pontus »

Vägarna och klimatet är annorlunda på andra platser och det påverkar både ljud och förbrukning. Efter att ha bott där ett tag är det ganska förståeligt att dom som utvecklade bilen tyckte att detta är Good enough och det var ju det som var målet med bilen och inte att göra världens tystaste bil. Men dom lär sig också och model Y kanske blir bättre under våra förhållanden också.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: 2 år med Model 3

Inlägg av NiklasTesla »

pefreli skrev:
Pontus, vi andra bugar och bockar oss. Du var ju en av de första svenskar som rapporterade om Model 3 och för det ska du ha ett stort tack!

Dina rapporter är en av anledningarna till att jag själv köpte en Model 3. :P

Model 3 är i mina ögon vår tids T-Ford. Det är den bil som sannolikt påverkat övriga tillverkare i störst utsträckning och fått dem in på ett nytt och elektrifierat spår.

Elon Musk må ha sina avigsidor med en twittertumme som självaste Trump. Men historien kommer antagligen visa att han är en av de som haft störst påverkan på mänsklig utveckling under detta århundrade.
Håller med!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 2 år med Model 3

Inlägg av Pontus »

Synd bara att vi inte kunde göra samma resa med.model Y :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 2 år med Model 3

Inlägg av Pontus »

Nu efter en dryg vecka med den nya AWD så har jag noterat att den är relativt trögstyrd även i komfort Läget. Det är stor skillnad mot RWD. Borde inte detta vara lätt fixat med mjukvaran så är det är ungefär lika mellan bilarna?
Jag skulle säga att sport läget är ungefär samma men att det i AWD inte blir lika mycket lättare i komfort som det blir i RWD.
Någon annan som reagerat på att det inte är så stor skillnad mellan lägena? Har det ändrats med några uppdateringar?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Pall
Inlägg: 96
Blev medlem: 17 jun 2019 16:41

Re: 2 år med Model 3

Inlägg av Pall »

Till det sämre är att nu är det hårdplast i dörrpanelernas nederdel och inget skydd för vänsterfotens stöd, bara naken golvmatta. Det är skillnaden på min från sept. och en nyligen levererad.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: 2 år med Model 3

Inlägg av pefreli »

Pall skrev:
Till det sämre är att nu är det hårdplast i dörrpanelernas nederdel och inget skydd för vänsterfotens stöd, bara naken golvmatta. Det är skillnaden på min från sept. och en nyligen levererad.
Lite märkligt allt med de ”besparingar” man hör om på nyligen levererade bilar.

Det gör iaf mig något mindre intresserad av att byta min LR RWD till en P.

Känns feltänkt av Tesla att snåla på dessa delar.

Samtidigt vill jag säga till er som är spekulanter på en ny TM3 att det inte ska hindra er från att köpa en fantastisk bil!!

Körde min svågers splitternya BMW X3 idag och det kändes på riktigt som en traktor. Vibrationer, start/stopp knapp, usel gasrespons, en kupé full av blingbling etc. etc.

Så skönt att komma tillbaka till min TM3!!
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: 2 år med Model 3

Inlägg av David D »

pefreli skrev:
Körde min svågers splitternya BMW X3 idag och det kändes på riktigt som en traktor. Vibrationer, start/stopp knapp, usel gasrespons, en kupé full av blingbling etc. etc.

Så skönt att komma tillbaka till min TM3!!
Lite off-topic (eller det kanske är det som är on-topic här?), men på sportlovet hyrde jag en Audi A4 Avant i München och körde med familjen till Ischgl. Första känslan var positiv, skön ratt, grym känsla i reglage. Jag hann säga till min fru (TM3-ägare) att det kändes lite som att komma hem efter tre år i en Model S. Sen började jag köra och alla positiva upplevelser var som bortblåsta. Kass navigator med pytteskärm och obegripliga anvisningar, någon form av auto-pilot som skulle hålla bilen mitt i filen som totalt förstörde styrkänslan, men värst av allt: det hände absolut ingenting när man gasade.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 2 år med Model 3

Inlägg av Pontus »

Pall skrev:
Till det sämre är att nu är det hårdplast i dörrpanelernas nederdel och inget skydd för vänsterfotens stöd, bara naken golvmatta. Det är skillnaden på min från sept. och en nyligen levererad.
Min som jag hämtade i Juni förra året hade plast utan matta men den jag hämtade för 3 veckor sedan har matta :shock:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar