Appen väcker inte bilen?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Filipleven
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 29 nov 2019 14:52

Appen väcker inte bilen?

Inlägg av Filipleven »

Appen vill inte väcka bilen.

Den har kontakt med bilen när bilen är vaken (Under pågående laddning eller när jag nyligen haft den igång). Däremot får jag inte kontakt när den stått låst en stund. Får inte heller kontakt via Bluetooth när jag är nära bilen och den är låst, utan måste använda kortet för att låsa upp bilen.

Har prövat soft reset av bil samt att logga ut/in på appen, men det förändrar inget.

Någon som känner igen sig och har något tips?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av taliz »

Du använder inte Sentry mode antar jag?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Filipleven
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 29 nov 2019 14:52

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av Filipleven »

taliz skrev:
Du använder inte Sentry mode antar jag?
Nix, inte ännu. Måste man ha något igång för att kunna nå bilen med appen?
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av Xeik »

Nej, det behöver man inte. Men bilen hålls vaken med Sentry påslaget, och då går det på några sekunder att få kontakt.
Utan Sentry och om bilen sover så kan det ibland ta upp till 20-30 (eller längre) sekunder.
Har du provat låta appen ansluta en längre tid? Om det inte går alls så borde du efter en stund få anslutningsfel.
Du kan testa ha Sentry igång också, då bör du få kontakt snabbt. Bara för att testa anslutningen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av Jerker »

Xeik skrev:
Nej, det behöver man inte. Men bilen hålls vaken med Sentry påslaget, och då går det på några sekunder att få kontakt.
Utan Sentry och om bilen sover så kan det ibland ta upp till 20-30 (eller längre) sekunder.
Har du provat låta appen ansluta en längre tid? Om det inte går alls så borde du efter en stund få anslutningsfel.
Du kan testa ha Sentry igång också, då bör du få kontakt snabbt. Bara för att testa anslutningen.
Eller inte alls! Det är ju det som är problemet nu med appen att den står och tuggar och till slut så kommer det ett "nätverksfel" till svar. När det är så så är det enda som hjälper att stå så nära att bilen känner av Bluetooth och då blir knappen för att låsa upp bilen aktiv och då kan man låsa upp den. Då vaknar bilen och man kan t.ex. slå på värmen.

Eftersom sentry mode drar så mycket ström så har jag det inte inkopplat hemma eller på jobbet. För mig så går det att väcka bilen genom att låsa upp den eftersom jag på båda ställena har den inom räckvidd för bluetooth, men för dem som inte har det så är det ett problem. Det verkar också vara lite olika från gång till gång. I morse så vaknade bilen snällt efter c:a 10 sek när jag hade öppnat appen. Andra morgnar tvingas jag ställa mig i köksfönstret och väcka bilen genom att låsa upp den.

Inte bra alls!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av taliz »

Hur många staplar har ni i mottagningen?
Står bilen så den får wifi? Har wifin bra mottagning?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av ChristerSjo »

Har börjat strula för mig också. Har alltid haft bra "app" kontakt. Har 150 Mbit/s ner och 50 Mbit/s i bilens WiFi. Det går inte heller att (enklet) väcka bilen från teslafi.com vilket borde vara ett tecken på att det inte är appen som strular utan någon annat, möjligtvis hos Tesla. Började för 5-7 dagar sedan.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av kenny »

Ja jag har också noterat att det har funkat dåligt i ganska lång tid nu. Tidigare så funkade det alltid väldigt snabbt och pålitligt för min del, men efter någon uppdatering så har det tagit våldsamt lång tid att väcka bilen. Jag upplever att det brukar funka ibland att döda appen och starta den igen, men det kan vara tillfälligheter som gör att bilen väl har vaknat andra gången appen startar. Det är rätt kasst faktiskt.

Däremot att den inte kopplar upp med bluetooth när jag kommer fram till bilen, det har jag aldrig råkat ut för. Men jag upplever att det beror lite på vad man har för telefon också, och vilken tendens man har att döda appar manuellt och sådär.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av ChristerSjo »

kenny skrev:
Ja jag har också noterat att det har funkat dåligt i ganska lång tid nu. Tidigare så funkade det alltid väldigt snabbt och pålitligt för min del, men efter någon uppdatering så har det tagit våldsamt lång tid att väcka bilen. Jag upplever att det brukar funka ibland att döda appen och starta den igen, men det kan vara tillfälligheter som gör att bilen väl har vaknat andra gången appen startar. Det är rätt kasst faktiskt.

Däremot att den inte kopplar upp med bluetooth när jag kommer fram till bilen, det har jag aldrig råkat ut för. Men jag upplever att det beror lite på vad man har för telefon också, och vilken tendens man har att döda appar manuellt och sådär.
Upplåsning med telefon via BT funkar fortfarande klanderfritt för mig. Det är att väcka bilen med appen som inte funkar (eller via teslafi.com).
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av kenny »

ChristerSjo skrev:
Upplåsning med telefon via BT funkar fortfarande klanderfritt för mig. Det är att väcka bilen med appen som inte funkar (eller via teslafi.com).
Ja den sista paragrafen var mer riktat åt trådskaparen som jag tolkar har problem även med bluetooth, men jag tror som sagt det är två skilda problem. Jag ha givetvis inte märke till exakt version när det började konstra för mig, och inte heller om det som uppdaterades var appen eller bilen, men det beter sig definitivt som en typ av mjukvarubugg. Eller ja, jag övervägde ett tag att det är "by design" också och dom har ändrat något som gör att bilen sover lite djupare som default, eftersom problemet varit där så länge nu utan att lösas, men det är ju rena antaganden.

Jag har haft problemet i minst en månad nu, mer än det tror jag.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av ChristerSjo »

Då det är samma problem med Teslafi.com att väcka bilen så tror jag inte det är något App problem.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av kenny »

ChristerSjo skrev:
Då det är samma problem med Teslafi.com att väcka bilen så tror jag inte det är något App problem.
Nä det är jävligt sant, det stäker ju lite min (förvisso något tunna) teori om att dom sover bilen hårdare nu för tiden, tex. Jag använder inte teslifi själv så har inte noterat det där.
Användarvisningsbild
Filipleven
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 29 nov 2019 14:52

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av Filipleven »

Hmm... BT nära bil funkar visst. Det var bara min okunskap som spökade. Jag är nybörjare!

Jag får dock aldrig bilen att vakna via appen om bilen är helt passiv. Har kommit runt det med att schemalägga avresa eller sätta långsam laddning som gör att bilen är igång när jag vill komma åt den med appen.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av ChristerSjo »

Jag "fick" min bil i slutet av september 2019 och har aldig haft några problem att väcka bilen förrän för 5-7 dagar sedan. Har mycket bra WiFi etc. Något annat måste vara knas.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av kenny »

Filipleven skrev:
Hmm... BT nära bil funkar visst. Det var bara min okunskap som spökade. Jag är nybörjare!

Jag får dock aldrig bilen att vakna via appen om bilen är helt passiv. Har kommit runt det med att schemalägga avresa eller sätta långsam laddning som gör att bilen är igång när jag vill komma åt den med appen.
Jag tog precis tiden på att väcka min bil (bilen är inte kopplad till Wi-Fi), det tog ca 50sek.

Har du väntat så länge? Det är ju helt orimligt egentligen, jag bara undrar om du faktiskt har väntat så länge. Förr tog det väl en 5-10sek för mig om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av ChristerSjo »

kenny skrev:
Filipleven skrev:
Hmm... BT nära bil funkar visst. Det var bara min okunskap som spökade. Jag är nybörjare!

Jag får dock aldrig bilen att vakna via appen om bilen är helt passiv. Har kommit runt det med att schemalägga avresa eller sätta långsam laddning som gör att bilen är igång när jag vill komma åt den med appen.
Jag tog precis tiden på att väcka min bil (bilen är inte kopplad till Wi-Fi), det tog ca 50sek.

Har du väntat så länge? Det är ju helt orimligt egentligen, jag bara undrar om du faktiskt har väntat så länge. Förr tog det väl en 5-10sek för mig om jag inte minns fel.
Jag får time-out etc och efter 4-5 försök kanske den lyckas väcka bilen. Tar typ närmare 10 minuter i värsta fall. Man tröttnar och går ut och öppnar dörren istället. Problemet är ju om man inte är hemma och vill komma åt bilen.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av kenny »

Intressant, och ni har så extrema problem även om ni kopplar ner wifi och låter bilen köra på sin mobila uppkoppling?
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av ChristerSjo »

kenny skrev:
Intressant, och ni har så extrema problem även om ni kopplar ner wifi och låter bilen köra på sin mobila uppkoppling?
Har inte provat, får göra det imorgon. Jag har mycket bra WiFI till bilen men det innebär ju inte att det är just WiFI kopplingen som orsakar problemet.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Filipleven
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 29 nov 2019 14:52

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av Filipleven »

Jag kommer aldrig åt bilen från appen (får bara felmeddelande efter några minuter). Bilen står inte med tillgång till Wi-Fi.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av Jerker »

kenny skrev:
Intressant, och ni har så extrema problem även om ni kopplar ner wifi och låter bilen köra på sin mobila uppkoppling?
Det spelar ingen roll om den är uppkopplad via WiFi eller mobilnätet. Hemma är det WiFi och på jobbet mobilnätet och den uppför sig likadant på båda ställena.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av kenny »

Ja det låter lite som att vi alla bör skicka lite buggrapporter då kanske tänker jag spontant. :)
Användarvisningsbild
Filipleven
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 29 nov 2019 14:52

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av Filipleven »

kenny skrev:
Ja det låter lite som att vi alla bör skicka lite buggrapporter då kanske tänker jag spontant. :)
Då kommer nästa nybörjarfråga:
Hur skickar man buggrapport?
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av kenny »

Filipleven skrev:
kenny skrev:
Ja det låter lite som att vi alla bör skicka lite buggrapporter då kanske tänker jag spontant. :)
Då kommer nästa nybörjarfråga:
Hur skickar man buggrapport?
Det är nog nån annan mer kvalificerad att svara på än jag, jag har aldrig gjort det. :) Men jag tror man kan göra det via röst genom att hålla in en av rattknapparna en längre stund och prata in meddelandet. Jag hade gärna skrivit i text personligen men har som sagt inte kollat upp alternativen. Någon annan kommer säkerligen ha ett bättre svar. :)
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av ChristerSjo »

Har inte heller prövat men en enkel sökning på forumet kom detta upp:

Long-press på Bil-symbolen nere till vänster på skärmen.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av R2D2 »

Har de senaste veckorna haft samma problem...
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Skriv svar