Appen väcker inte bilen?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nallebrean
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 09 dec 2021 13:35

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av nallebrean »

Morr... Nu vaknar inte bilen... Senaste uppdateringen som strular?
Användarvisningsbild
Jordgubben
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2019 05:41

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av Jordgubben »

nallebrean skrev:
Morr... Nu vaknar inte bilen... Senaste uppdateringen som strular?
Har samma problem efter senaste uppdateringen, mycket svårare att väcka bilen. Kan ta timmar innan jag får kontakt.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av Dexter86 »

Vad innebär det att man inte får kontakt och vad innebär det Att ha kontakt med den?
Är det typ om man ska sätta igång värme osv i kupé och/eller batteri eller?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av martinot »

Jordgubben skrev:
nallebrean skrev:
Morr... Nu vaknar inte bilen... Senaste uppdateringen som strular?
Har samma problem efter senaste uppdateringen, mycket svårare att väcka bilen. Kan ta timmar innan jag får kontakt.
Min vaknar alltid, men tar numera bra mycket längre tid om man inte kontaktat den på ett tag.

Tidigare med .25 och tidigare tog en kontakt med bilen "som sover" ca 5-10 sekunder att etablera.

Nu med .30 så tar det ca 30-45 sekunder att få kontakt med bilen när den "sovit". Irriterande och allt för långt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
nallebrean
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 09 dec 2021 13:35

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av nallebrean »

Dexter86 skrev:
Vad innebär det att man inte får kontakt och vad innebär det Att ha kontakt med den?
Är det typ om man ska sätta igång värme osv i kupé och/eller batteri eller?
Att inget man gör i appen med internetanslutning fungerar. När man står bredvid med telefonen fungerar det men då är det Bluetooth. När bilen vaknat av Bluetooth fungerar appen igen.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av Dexter86 »

nallebrean skrev:
Dexter86 skrev:
Vad innebär det att man inte får kontakt och vad innebär det Att ha kontakt med den?
Är det typ om man ska sätta igång värme osv i kupé och/eller batteri eller?
Att inget man gör i appen med internetanslutning fungerar. När man står bredvid med telefonen fungerar det men då är det Bluetooth. När bilen vaknat av Bluetooth fungerar appen igen.
Fan så kasst :/
Fungerar det dåligt även om man har premium connectivity eller vad det heter? Då har den la eget internet i bilen o kör inte wifi…
Drygt om man inte kan värma kupé på vintertid för att man inte får kontakt med bilen tänker jag…
fraggan
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av fraggan »

Jag har också senaste versionen. Har aldrig nånsin haft problem med att bilen inte vaknar. Det jag däremot har märkt är om man har bilen på wifi med taskig mottagning då är det problem, då den ev kan pendla mellan mobilt/wifi. Men med enbart mobilt eller bra wifi så har det fungerat 99.99% med max väntetid på <12s. Och då har jag haft både med/utan sentry igång.
Så ni som har problem prova enbart mobilt i bilen. Eller justera wifit om möjligt och se om det blir någon skillnad.

Sambon som har en SR+ har däremot problem titt som tätt. Fast vi parkerar på i princip samma ställen. Själv har jag LR, båda har 2020
Användarvisningsbild
nallebrean
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 09 dec 2021 13:35

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av nallebrean »

fraggan skrev:
Jag har också senaste versionen. Har aldrig nånsin haft problem med att bilen inte vaknar. Det jag däremot har märkt är om man har bilen på wifi med taskig mottagning då är det problem, då den ev kan pendla mellan mobilt/wifi. Men med enbart mobilt eller bra wifi så har det fungerat 99.99% med max väntetid på <12s. Och då har jag haft både med/utan sentry igång.
Så ni som har problem prova enbart mobilt i bilen. Eller justera wifit om möjligt och se om det blir någon skillnad.

Sambon som har en SR+ har däremot problem titt som tätt. Fast vi parkerar på i princip samma ställen. Själv har jag LR, båda har 2020
Det där låter misstänkt! Ska undersökas närmare! Jag kör ibland med wifi från telefonen och per definition blir det dålig mottagning på wifit när jag går från bilen. Men mobiltäckningen är bra.
Användarvisningsbild
nallebrean
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 09 dec 2021 13:35

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av nallebrean »

Dexter86 skrev:
nallebrean skrev:
Dexter86 skrev:
Vad innebär det att man inte får kontakt och vad innebär det Att ha kontakt med den?
Är det typ om man ska sätta igång värme osv i kupé och/eller batteri eller?
Att inget man gör i appen med internetanslutning fungerar. När man står bredvid med telefonen fungerar det men då är det Bluetooth. När bilen vaknat av Bluetooth fungerar appen igen.
Fan så kasst :/
Fungerar det dåligt även om man har premium connectivity eller vad det heter? Då har den la eget internet i bilen o kör inte wifi…
Drygt om man inte kan värma kupé på vintertid för att man inte får kontakt med bilen tänker jag…
Bilen har ändå eget internet för styrning via appen. Så det ska inte påverka. Nu har jag haft premium till och med idag.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av mikebike »

nallebrean skrev:
Dexter86 skrev:
nallebrean skrev:
Dexter86 skrev:
Vad innebär det att man inte får kontakt och vad innebär det Att ha kontakt med den?
Är det typ om man ska sätta igång värme osv i kupé och/eller batteri eller?
Att inget man gör i appen med internetanslutning fungerar. När man står bredvid med telefonen fungerar det men då är det Bluetooth. När bilen vaknat av Bluetooth fungerar appen igen.
Fan så kasst :/
Fungerar det dåligt även om man har premium connectivity eller vad det heter? Då har den la eget internet i bilen o kör inte wifi…
Drygt om man inte kan värma kupé på vintertid för att man inte får kontakt med bilen tänker jag…
Bilen har ändå eget internet för styrning via appen. Så det ska inte påverka. Nu har jag haft premium till och med idag.
Jo, det påverkar definitivt.
Bilen verkar välja wifi framför LTE, även om mottagningen är usel på wifi.
Jag hade mycket stora problem med att kontakta min bil när den var parkerad 20 - 50 meter från min router.
Stod jag nära eller längre bort fungerade det bra.
Sedan jag bad bilen glömma bort mitt wifi så fungerar det utmärkt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av martinot »

Dexter86 skrev:
Fan så kasst :/
Fungerar det dåligt även om man har premium connectivity eller vad det heter? Då har den la eget internet i bilen o kör inte wifi…
Drygt om man inte kan värma kupé på vintertid för att man inte får kontakt med bilen tänker jag…
Tror du överdriver.

De flesta med Tesla har fungerande koppling, och finns många andra bilar som har betydligt mer problem med detta (checka trådar om Polestar 2, ID-bilarna och Hyundai).

Nej, Premium Connectivity behövs inte för detta. Allt med att styra bilen, få larm, statusuppdateringar om larm, laddning, mm. ingår helt utan kostnad.

Premium Connectivity behövs främst om du vill ha sattelitfoto och trafik/kö-information från Goolge, och om du vill streama musik och film över bilens Internetkoppling.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jordgubben
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2019 05:41

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av Jordgubben »

Sista tiden har jag allt svårare att få bilens status och det blir bara värre och värre. Jag kan starta värmen utan problem har jag märkt men att se aktuell laddnivå och justera ampere blir bara svårare och svårare, "senast sedd för XX antal timmar sedan" är vad som oftast står i appen sista dagarna (när bilen är parkerad, i rullning verkar det alltid fungera). Igår kväll lyckades jag för första gången inte låsa upp bilen när jag närmade mig den heller, var tvungen att öppna den via appen till slut :roll:

Kan tillägga att jag bara ägt bilen strax över en månad så jag har inte full koll på vad som är vanligt, har ägt en leaf tidigare och Teslan funkar juh mycket bättre än den även nu. ;) . Så jag klagar inte så mycket utan undrar mest om det är normalt eller om det verkar vara något som strular?
Användarvisningsbild
alidhojd
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 nov 2021 11:12

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av alidhojd »

Samma här, ingen kontakt. måste gå ut och ta i dörrhandtaget för att den ska vakna i appen. sanslöst irriterande.

Gäller för både mig och min sambo, vi har båda iphone.
2021 model 3 long range
Umeå
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av kenjon »

Jag har haft långsam uppkoppling ca två veckor, men de senaste dagarna har det gått snabbt, undantaget idag. Beror nog mest på Teslas servrar....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Appen väcker inte bilen?

Inlägg av Bjelke »

Senast jag hade lika på min ena model S så blev det bättre efter en omstart i bilen :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar