Volym vid byte av ljudkälla

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Mattias2
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 okt 2019 22:50

Volym vid byte av ljudkälla

Inlägg av Mattias2 »

Hej! Stör mig lite på volymkontrollen, har hänt mig flera gånger att jag bytt volymkälla, typ Spotify till Radio, och då fått en chock av höga volymen. Säkert hade jag rockat på i den ljudkällan på en bra låt innan (kanske en timme tidigare) och sen bytt.

Min BMW tidigare fungerade inte alls på detta sätt, utan hade alltid en låg/normalnivå när man växlade källa eller startade bilen dagen efter ett disco.

Är jag den enda som stör mig på detta, eller går det att justera?

Hälsningar
Mattias
Användarvisningsbild
Demilson
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 jan 2020 16:42
Ort: Helsingborg

Re: Volym vid byte av ljudkälla

Inlägg av Demilson »

Jag upplever samma problem när jag avslutar ett telefonsamtal och återgår till radio eller Spotify. En påtaglig ljudhöjning som verkligen känns i örat. :shock:
Kör nu: Model 3 LR AWD -20, Pearl White, Vit interiör, 19"
Beställd: Model 3 Perfomance, Pearl White, Vit interiör, 20"
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Volym vid byte av ljudkälla

Inlägg av Bodes_dad »

Den värsta av alla kommer när man kört lite pruttkudde i högre farter (höjt ljudet så barnen hör och förhoppningsvis glömmer vad dom är sura för). Väl tillbaka i Spotify, pang och barnen gråter igen..
Spooky
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 okt 2019 14:50

Re: Volym vid byte av ljudkälla

Inlägg av Spooky »

Ingen aning om möjlig åtgärd men kan bara bekräfta samma bekymmer. Men det löser nog Elon snart...
Användarvisningsbild
Azap
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 mar 2020 17:34

Re: Volym vid byte av ljudkälla

Inlägg av Azap »

Vi har några m3 på företaget och har upptäckt att de som har samsung mobiler (vet inte om det gäller alla androider) får buggen med hög volym efter avslutat telefonsamtal. Dock inget som märks för de som har iPhone:s.
Användarvisningsbild
Demilson
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 jan 2020 16:42
Ort: Helsingborg

Re: Volym vid byte av ljudkälla

Inlägg av Demilson »

Azap skrev:
Vi har några m3 på företaget och har upptäckt att de som har samsung mobiler (vet inte om det gäller alla androider) får buggen med hög volym efter avslutat telefonsamtal. Dock inget som märks för de som har iPhone:s.
Jag har iPhone XS Max där beskrivna problem uppstår.
Kör nu: Model 3 LR AWD -20, Pearl White, Vit interiör, 19"
Beställd: Model 3 Perfomance, Pearl White, Vit interiör, 20"
Användarvisningsbild
mattiaswij
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 10 jul 2014 09:47
Ort: Halmstad

Re: Volym vid byte av ljudkälla

Inlägg av mattiaswij »

Vad har ni för mjukvara? Jag fick 2020.8.2 (från 2020.8.1) i helgen och jag kan inte komma ihåg att jag upplevt problemet innan. Igår när jag körde till jobbet hände det vid varje samtal. Jag har en Samsung mobil i en Model X Raven.
Model X Long Range 2019 Raven.
Användarvisningsbild
Azap
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 mar 2020 17:34

Re: Volym vid byte av ljudkälla

Inlägg av Azap »

2020.4.1. Men från idag 2020.8.3 Vet dock inte om det ändrat nått tackvara den nyare versionen
Mattias2
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 okt 2019 22:50

Re: Volym vid byte av ljudkälla

Inlägg av Mattias2 »

Vet nån om det finns förslagslåda (som faktiskt läses och gör skillnad) till Tesla?

Man undrar ju om mjukvaruutvecklarna inte själva kör Tesla? Jag har efter ganska kort tid funnit flera ”vardags” önskemål/rättningar jag skulle vilja se. En sak som stör just mig som fasen är att ett pågående mobilsamtal flyttas in i bilen hela tiden om jag pratar i mobilen när jag kommer nära och börjar lasta in saker i bilen för att åka. Varför inte ha en knapp på displayen med en telefonlur som man trycker på när man satt sig till rätta i förarstolen så flyttas samtalet över, t.ex. eller att sensorn i förarsätet måste aktiverats för att flytta samtalet. Har aldrig upplevt detta problem på BMWs jag haft innan.

/Mattias
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Volym vid byte av ljudkälla

Inlägg av pinussen »

Twitter direkt till Elon funkar ibland :D

Sen 2020.4.1 (?) så ska inte blåtanden koppla upp sig föränn man sätter sig så samtalet borde inte hoppa över bara man är nära. Många som haft problem med det. Vilken version är du på?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Volym vid byte av ljudkälla

Inlägg av Svenssons »

Mattias2 skrev:
Vet nån om det finns förslagslåda (som faktiskt läses och gör skillnad) till Tesla?

Man undrar ju om mjukvaruutvecklarna inte själva kör Tesla? Jag har efter ganska kort tid funnit flera ”vardags” önskemål/rättningar jag skulle vilja se. En sak som stör just mig som fasen är att ett pågående mobilsamtal flyttas in i bilen hela tiden om jag pratar i mobilen när jag kommer nära och börjar lasta in saker i bilen för att åka. Varför inte ha en knapp på displayen med en telefonlur som man trycker på när man satt sig till rätta i förarstolen så flyttas samtalet över, t.ex. eller att sensorn i förarsätet måste aktiverats för att flytta samtalet. Har aldrig upplevt detta problem på BMWs jag haft innan.

/Mattias
Detta irritationsmoment skall som sagt vara löst på senare version av mjukvaran. Anledningen till att det inte varit ett problem med avgasbilar kan vara att man måste starta dem först men sedan kan även uppkopplingen dö så snart man slår av tändningen. En del avgasbilar har säkert löst detta på bättre men jag hade i alla fall detta problem på Toyota Hilux.

Twitter är ett sätt men där får man nog bara feedback på saker som redan är i pipen. Det går alltid att ge feedback genom att skicka in en bug report direkt från bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mattias2
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 okt 2019 22:50

Re: Volym vid byte av ljudkälla

Inlägg av Mattias2 »

pinussen skrev:
Twitter direkt till Elon funkar ibland :D

Sen 2020.4.1 (?) så ska inte blåtanden koppla upp sig föränn man sätter sig så samtalet borde inte hoppa över bara man är nära. Många som haft problem med det. Vilken version är du på?
Aha, men det har jag ju nyare än, måste göra lite tester! Kan det vara så att jag inte märkt att problemet försvunnit :lol: :lol:
Skriv svar