Däckbyte i Uppsala?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Däckbyte i Uppsala?

Inlägg av metchristian »

Är det någon som kan säga vilka däckfirmor som de inte haft problem att byta sin tesla hos, tänker då mkt kring känsligheten för batteriet då det är speciella fästpunkter. En vanlig bil hade jag inte ställt frågan gällande detta men min första tesla o elbil så hur känsligt är detta?

tex Bildemo i uppsla är för mig välkänd Firma men många unga som jobbar o därmed ”inte bryr” så mkt, de kör in bilen gör sitt jobb snabbt o bra på en vanlig bil..är jag för nojig?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Däckbyte i Uppsala?

Inlägg av bylund »

Inte specifikt i Uppsala, men normalt räcker det att säga att det finns lyftpunkter att lyfta i. Det är rätt uppenbart för den som lyfter var det ska göras. Om de skiter i allt så kan de ju såklart misslyckas, men då är väl frågan om de klarar av att få rätt rotationsriktning eller ens rätt fälgar på bilen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Dastysk
Inlägg: 79
Blev medlem: 22 okt 2019 17:37

Re: Däckbyte i Uppsala?

Inlägg av Dastysk »

Jag böt på vianor ... inga problem...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10308
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Däckbyte i Uppsala?

Inlägg av Legato »

Tror generellt man har bra koll i storstäder.

Jag byter hos Däckia i Farsta där de har många Teslor och full koll, men i lördags, dagen efter bytet så gnisslande det från en bromsskiva och Däckia var stängt. Kollade efter närmaste öppna verkstad här på Tyresö. Visade sig vara ett litet ställe med tre killar med arabiskt ursprung i 20-30 års åldern.

Frågade om de hade koll på lyftpunkterna, jack mode och hur hårt de ska dra bultarna. "Ja visst, kolla på väggen". Visade sig att de satt upp ett A4 med alla instruktioner för hur man gör med en Tesla :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Däckbyte i Uppsala?

Inlägg av metchristian »

bylund skrev:
Inte specifikt i Uppsala, men normalt räcker det att säga att det finns lyftpunkter att lyfta i. Det är rätt uppenbart för den som lyfter var det ska göras. Om de skiter i allt så kan de ju såklart misslyckas, men då är väl frågan om de klarar av att få rätt rotationsriktning eller ens rätt fälgar på bilen.
Bildemo använder sig inte av pelarlyftar.. utan de kör med saxlyft med brädor längs hela vilket gör att de blir tryck på hela sidan istället för just lyftpunkterna..

Precis så på bilden.. vilket man Blir nojig o fundersam över om det är dåligt för bilen..
CCEB9CAF-DF60-4AB3-903D-E68392077A64.png
Användarvisningsbild
Guldis
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 09 dec 2014 23:04
Ort: Uppsala

Re: Däckbyte i Uppsala?

Inlägg av Guldis »

Bytte på Bildemo för ett par veckor sedan, sjätte gången sedan jag skaffade Teslan.
Man har varje gång gjort rätt och kollat att jag gjort rätt med luftfjädringen, dubbel kollat och använt lyftpunkterna.
Kan klart rekommendera dem, aldrig varit något frågetecken.
MS90D-16 såld sep-23
MY RWD QS beställd augusti-23 EDD 25/9-23.
Levererad 25/9-23
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Däckbyte i Uppsala?

Inlägg av metchristian »

Guldis skrev:
Bytte på Bildemo för ett par veckor sedan, sjätte gången sedan jag skaffade Teslan.
Man har varje gång gjort rätt och kollat att jag gjort rätt med luftfjädringen, dubbel kollat och använt lyftpunkterna.
Kan klart rekommendera dem, aldrig varit något frågetecken.
Jag har använt mig av dem i flera år men faktiskt aldrig sett en tesla hos dem.. varav därför min skepsis..
Skriv svar