Hämtade bilen idag - 3 frågor

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Muster
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 feb 2020 18:24

Hämtade bilen idag - 3 frågor

Inlägg av Muster »

1. Bilen säger att det finns ny programvara (är bara på 10.1) och ber mig koppla upp mot wifi. Har gjort det hemma, med bra signal och bra fart (100+ mbit i bilen) men den säger ändå att jag ska koppla upp mot wifi för att uppdatera. Provade även att koppla upp mot telefonen med samma resultat. När fattar den att den är på wifi?? (har startat om skärmen)

2. Egentligen ingen fråga utan bara gnäll, om jag fattat det hela rätt. Att blinkersen + filbyte inaktiverar lane control är ju stenålder! Min skoda från 2016 klarade av att hitta filen igen när man gjort bytet. Det blir ett väldigt plingande och mycket ryck i spaken för att återaktivera. Har jag missuppfattat något eller är den så korkad?

3. Jag fick inga hjulsidor till vinterdäcken, 18” Aero, som satt på. Är det som det ska?

Om det finns andra där ute som är som jag, har läst det mesta innan och är oroliga för alla ”fel” som rapporteras på forumet kan jag glatt meddela att:

- telefonen funkar utmärkt som nyckel
- ljudet är inte så farligt högt, helt ok. 69 db i 110 med dubbfria vinterdäck. 3 db högre än Skodan.
- den är hård med inte stötig. Tar även potthål helt ok.

Och sist ett tips: vill man ha Siri + apple watch funktionalitet så kan jag varmt rekommendera Automate for Tesla. 11 kr per år! Men den har ingen flashig statistik och analys men kan styra allt med Shortcuts.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hämtade bilen idag - 3 frågor

Inlägg av bylund »

2. Nej, den är inte så korkad, men Tesla har medvetet gjort den så korkad om man inte har köpt full självkörningsförmåga. Köper man det så byter den fil istället för att stänga av, så det är för att driva försäljning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Hämtade bilen idag - 3 frågor

Inlägg av metchristian »

1. Har du lagt till Wi-Fi i bilen, du måste manuellt lägga in wifi nätet...

3. Stämmer, fick inte hjulsidor till min(vinterhjul)
Senast redigerad av metchristian, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Hämtade bilen idag - 3 frågor

Inlägg av kenny »

1. Ja wifi är skit, precis som du säger så funkar det halvdant till och med när man sitter med en hotspot i bilen. Men det funkar, du måste bara ge den lite tid, och kanske klicka mer än en gång på nätverket för att ansluta. Kanske koppla upp och ner några ggr osv. :) jag överdriver lite nu, men det är lite svajigt, det är en av de sämre Wi-Fi-uppkopplingar jag upplevt.

Edit: jag kanske missförstår? Om du får upp en Wi-Fi-ikon så är det nog mer en fråga om att vänta lite tills den börjar ladda ner, det kan också variera lite i tid.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hämtade bilen idag - 3 frågor

Inlägg av taliz »

Ja när den väl är uppkopplad så tar det någon/några minuter innan meddelandet försvinner och den faktiskt börjar ladda ner.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Hämtade bilen idag - 3 frågor

Inlägg av pefreli »

Min upplevelse av min Model 3 var att det i början var lite strul med wi-fi etc. men efter att tag så verkar det mesta ”falla på plats”. Vet ej varför.

En Tesla (och dess ägare) verkar behöva ha lite tid på sig för att synka... ;)

Man får också vara förberedd på att vissa uppdateringar även har en del buggar och konstigheter i sig. Men i stort blir bilen bättre och bättre med tiden vilket ju är en fantastisk fördel.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Muster
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 feb 2020 18:24

Re: Hämtade bilen idag - 3 frågor

Inlägg av Muster »

Stämmer bra, i morse kunde jag installera uppdateringen!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8560
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Hämtade bilen idag - 3 frågor

Inlägg av Pontus »

Muster skrev:
Stämmer bra, i morse kunde jag installera uppdateringen!
Men kanske det viktigaste har du glömt, att anmäla dig som ägare här på forumet :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Muster
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 feb 2020 18:24

Re: Hämtade bilen idag - 3 frågor

Inlägg av Muster »

En fråga till: finns det något enkelt sätt att få dörrarna att inte låta då jäkligt när man stänger dem? Det skallrar, rasslar och smäller. Antagligen rutorna som inte är tillräckligt fixerade.
Finns det något magiskt ställe man kan sätta en list?

Gick för övrigt igenom bilen noggrant idag och hittade några saker jag kommer påpeka den dagen jag har något mer akut som kräver service.
8BF02155-7792-4970-8E62-F77E500F5480.jpeg
ED3E58A8-93A2-4274-BF37-74A86458F8F2.jpeg
54CA7A6C-790C-4675-A07D-71D858A28146.jpeg
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hämtade bilen idag - 3 frågor

Inlägg av HelectriC »

Listen i interiören är en klassiker på alla Tesla, bara att ta fingret och pilla till rätta, det får jag göra nån gång i veckan om jag inte orkar se på eländet
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Hämtade bilen idag - 3 frågor

Inlägg av pefreli »

Vill man ha tysk tyngd i känslan/ljudet när man stänger dörren finns det lister för det. Jag hade en plan att köpa dessa lister men har numera vant mig vid Tesla-ljudet. :lol:

Kolla på YouTube.

Tex här
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
cmj
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 mar 2020 10:55

Re: Hämtade bilen idag - 3 frågor

Inlägg av cmj »

Satt i lister på både vår M3 och MS. Bättre men blir inte det tyska dunset. Tror dels det beror på själva dörrlåset som ger ifrån sig ett väldigt metalliskt ljud och då hjälper tätningslister föga. Och att stänga dörren med fönstret nedvevat gör ju att man börjar skratta. Låter som en hel legosamling inne i dörren...
535785D5-B1C6-49B3-A318-0F81133619B2.jpeg
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Hämtade bilen idag - 3 frågor

Inlägg av HenricL »

cmj skrev:
Satt i lister på både vår M3 och MS. Bättre men blir inte det tyska dunset. Tror dels det beror på själva dörrlåset som ger ifrån sig ett väldigt metalliskt ljud och då hjälper tätningslister föga. Och att stänga dörren med fönstret nedvevat gör ju att man börjar skratta. Låter som en hel legosamling inne i dörren...
Hej, vart har du köpt lister samt är det bara till dörrar eller också för tak för att minska vindljud?
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
Muster
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 feb 2020 18:24

Re: Hämtade bilen idag - 3 frågor

Inlägg av Muster »

Jag har också köpt lister nu, av Smog. Typ samma pris som från Kina. Ska sätta på dem imorgon, återkommer med en rapport efteråt.

Satte på 19” sommardäck idag. Och den ljudnivå som jag tidigare var nöjd med är jag inte lika nöjd med nu. Skulle ha kört på 18” även sommartid...
Skriv svar