Skärmrengöring model 3 - svårighet att väcka igen

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Skärmrengöring model 3 - svårighet att väcka igen

Inlägg av Jerker »

Häromdagen skulle jag för en bekant demonstrera hur man kunde släcka skärmen för att rengöra den. När jag sen skull låsa upp den igen så hade jag för mig att det bara var att långtrycka var som helst på skärmen för att få igång den igen, men jag lyckades inte. Den förblev helt svart. Så jag fick boota om den och så kom den tillbaka.

Men så bestämde jag mig för att verkligen göra rent skärmen och undersöka hur det nu var med det där att få igång den efter rengöring. Jag hade ju testat det där när bilen var ny och då hade jag inte haft några problem med att väcka skärmen igen. Noterade att det inte stod några anvisningar om hur man får tillbaka bilden på skärmen igen efter rengöringen och jag orkade inte leta i manualen utan tryckte på knappen. Så jag putsade skärmen och då tyckte jag mig se en mycket svagt belyst text till vänster på skärmen efter att ha skuggat skärmen från blänk på olika sätt så kunde jag se att det var anvisningar om hur man väcker skärmen igen! Och där stod att man skulle långtrycka på ett visst ställe och när jag gjorde det så vaknade den igen!

Men alltså: Texten var så svagt belyst att den bara med stor möda gick att läsa. Så var det inte tidigare, det vet jag. Så nåt har hänt. Nån mer som har samma problem?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Skärmrengöring model 3 - svårighet att väcka igen

Inlägg av Teslaspolen »

Hm, konstigt. På S/X så är det en knapp mitt på skärmen som inte alls är så svår att se för att komma ur rengöringsläget.

Har 3 så mycket bättre svärta i skärmen?
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Skärmrengöring model 3 - svårighet att väcka igen

Inlägg av Max3 »

Märkte också att den knappt syntes nu. Innan var den mycket lättare att se.
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Skärmrengöring model 3 - svårighet att väcka igen

Inlägg av Lembritt »

Hände samma sak för mig.
Efter jag rengjort skärmen fick jag inte igång den igen. Såg ingen knapp på skärmen heller, och trodde den hade "dött".
Provade att hålla fingret på skärmen i typ mitten men inte ett liv. Omstart, så vaknade den igen.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Skärmrengöring model 3 - svårighet att väcka igen

Inlägg av zyax »

Jerker skrev:
Häromdagen skulle jag för en bekant demonstrera hur man kunde släcka skärmen för att rengöra den. När jag sen skull låsa upp den igen så hade jag för mig att det bara var att långtrycka var som helst på skärmen för att få igång den igen, men jag lyckades inte. Den förblev helt svart. Så jag fick boota om den och så kom den tillbaka.

Men så bestämde jag mig för att verkligen göra rent skärmen och undersöka hur det nu var med det där att få igång den efter rengöring. Jag hade ju testat det där när bilen var ny och då hade jag inte haft några problem med att väcka skärmen igen. Noterade att det inte stod några anvisningar om hur man får tillbaka bilden på skärmen igen efter rengöringen och jag orkade inte leta i manualen utan tryckte på knappen. Så jag putsade skärmen och då tyckte jag mig se en mycket svagt belyst text till vänster på skärmen efter att ha skuggat skärmen från blänk på olika sätt så kunde jag se att det var anvisningar om hur man väcker skärmen igen! Och där stod att man skulle långtrycka på ett visst ställe och när jag gjorde det så vaknade den igen!

Men alltså: Texten var så svagt belyst att den bara med stor möda gick att läsa. Så var det inte tidigare, det vet jag. Så nåt har hänt. Nån mer som har samma problem?
Skaffa bättre glasögon ;) Jag tyckte att det var bättre sådär, när det var svagare belyst när man torkade rent.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Skärmrengöring model 3 - svårighet att väcka igen

Inlägg av ippii »

De har flyttat knappen i någon uppdatering nyligen.
Jag brukar bara lägga i D eller R så försvinner den, och så slipper man sitt första nya fingeravtryck på skärmen. :)
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skärmrengöring model 3 - svårighet att väcka igen

Inlägg av Bjelke »

ippii skrev:
De har flyttat knappen i någon uppdatering nyligen.
Jag brukar bara lägga i D eller R så försvinner den, och så slipper man sitt första nya fingeravtryck på skärmen. :)
Det var ju förbaskat smart! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Skärmrengöring model 3 - svårighet att väcka igen

Inlägg av taliz »

ippii skrev:
De har flyttat knappen i någon uppdatering nyligen.
Jag brukar bara lägga i D eller R så försvinner den, och så slipper man sitt första nya fingeravtryck på skärmen. :)
Räcker det inte att trycka på bromspedalen?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar