Räckviddsångest?
Moderator: Redaktion
Räckviddsångest?
Hej,
Har just beställt en SR+ som tjänstebil. Bad först om en offert på en LR, men mitt leasingbolag gav en sjukt dålig offert (dyyyyrt), så jag beslutade mig för att gå med en SR+. Nu börjar jag ångra mig, då jag nog inser att det varkar bli ett väldigt laddande vintertid. Vad tror ni, kommer jag få räckviddsångest? Kör som mest 40 mil one way, typ 8 ggr/år.....
Har just beställt en SR+ som tjänstebil. Bad först om en offert på en LR, men mitt leasingbolag gav en sjukt dålig offert (dyyyyrt), så jag beslutade mig för att gå med en SR+. Nu börjar jag ångra mig, då jag nog inser att det varkar bli ett väldigt laddande vintertid. Vad tror ni, kommer jag få räckviddsångest? Kör som mest 40 mil one way, typ 8 ggr/år.....
Re: Räckviddsångest?
Nu har jag ingen SR+ men en Models med samma räckvidd ungefär.
Har noll räckviddsångest, det lilla som fanns i början gick snabbt över.
Testa dina resor på.
https://abetterrouteplanner.com/
Du kan labborera med både temperatur som väglag. Så ser du hur dina normalresor blir.
Har noll räckviddsångest, det lilla som fanns i början gick snabbt över.
Testa dina resor på.
https://abetterrouteplanner.com/
Du kan labborera med både temperatur som väglag. Så ser du hur dina normalresor blir.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Räckviddsångest?
Räckviddsångest har du väl redan? Med tanke på tråden.
Långresor (över 20mil) ser jag som att man allt som oftast stanner till och laddar lite.
Så frågan är väl egentligen hur ditt dagliga körmönster ser ut och om du laddar hemma över natten? Ryms ditt dagliga körmönster inom räckvidden med god marginal så lär du nog inte få några större problem. Kan du ladda varje dag/natt kan du alltid starta fulltankad varje dygn.
Svårt att säga dock när man inte vet hur situationen ser ut, men för långresorna kommer det nog allt som oftast innebära något stopp för att fylla på lite, helt oavsett modell nästan tänker jag. Men fika är ju gott...
Långresor (över 20mil) ser jag som att man allt som oftast stanner till och laddar lite.
Så frågan är väl egentligen hur ditt dagliga körmönster ser ut och om du laddar hemma över natten? Ryms ditt dagliga körmönster inom räckvidden med god marginal så lär du nog inte få några större problem. Kan du ladda varje dag/natt kan du alltid starta fulltankad varje dygn.
Svårt att säga dock när man inte vet hur situationen ser ut, men för långresorna kommer det nog allt som oftast innebära något stopp för att fylla på lite, helt oavsett modell nästan tänker jag. Men fika är ju gott...
M3 LR -20, okrokad
Re: Räckviddsångest?
Har som resande kört min S75D drygt 10.000 mil i Norrland.Metuzela skrev:Hej,
Har just beställt en SR+ som tjänstebil. Bad först om en offert på en LR, men mitt leasingbolag gav en sjukt dålig offert (dyyyyrt), så jag beslutade mig för att gå med en SR+. Nu börjar jag ångra mig, då jag nog inser att det varkar bli ett väldigt laddande vintertid. Vad tror ni, kommer jag få räckviddsångest? Kör som mest 40 mil one way, typ 8 ggr/år.....
Snittar ca 37 mil och som sämst blev det 31 mil i -24 grader.
Har funkat bra för mig.
Du kanske måste ladda 8ggr extra per år pga att du inte har en LR, det tror jag du kan leva med.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Räckviddsångest?
Jag har laddmöjlighet hemma, så nog kan jag starta "fulltankad". Tänker dock att man blir begränsad, om man måste stanna och ladda hela tiden för att kunna komma fram. Kommer resorna bli olidligt långa tidsmässigt....
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Räckviddsångest?
Åker man 40 mil enkel resa så måste man, i alla fall jag, ta ett brake för att "må bra".Metuzela skrev:Jag har laddmöjlighet hemma, så nog kan jag starta "fulltankad". Tänker dock att man blir begränsad, om man måste stanna och ladda hela tiden för att kunna komma fram. Kommer resorna bli olidligt långa tidsmässigt....
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Räckviddsångest?
Tack för input!!Zalman3 skrev:Har som resande kört min S75D drygt 10.000 mil i Norrland.Metuzela skrev:Hej,
Har just beställt en SR+ som tjänstebil. Bad först om en offert på en LR, men mitt leasingbolag gav en sjukt dålig offert (dyyyyrt), så jag beslutade mig för att gå med en SR+. Nu börjar jag ångra mig, då jag nog inser att det varkar bli ett väldigt laddande vintertid. Vad tror ni, kommer jag få räckviddsångest? Kör som mest 40 mil one way, typ 8 ggr/år.....
Snittar ca 37 mil och som sämst blev det 31 mil i -24 grader.
Har funkat bra för mig.
Du kanske måste ladda 8ggr extra per år pga att du inte har en LR, det tror jag du kan leva med.
Börjar kännas lite bättre. Visst kan jag stanna och ladda på någon extra gång. Det är mer om man kommer känna att det känns tidsödande.....Brukar ju ckså tyvärr vara lite tung i gasfoten och ligga typ 30 km/h över på motorväg....antar att jag får ändra mitt körmönster här, annars kommer det suga batteri
Re: Räckviddsångest?
Jo det är sant. Hur längt blir stoppet?ChristerSjo skrev:Åker man 40 mil enkel resa så måste man, i alla fall jag, ta ett brake för att "må bra".Metuzela skrev:Jag har laddmöjlighet hemma, så nog kan jag starta "fulltankad". Tänker dock att man blir begränsad, om man måste stanna och ladda hela tiden för att kunna komma fram. Kommer resorna bli olidligt långa tidsmässigt....
Re: Räckviddsångest?
Älskar fika!!cpt_rb skrev:Räckviddsångest har du väl redan? Med tanke på tråden.
Långresor (över 20mil) ser jag som att man allt som oftast stanner till och laddar lite.
Så frågan är väl egentligen hur ditt dagliga körmönster ser ut och om du laddar hemma över natten? Ryms ditt dagliga körmönster inom räckvidden med god marginal så lär du nog inte få några större problem. Kan du ladda varje dag/natt kan du alltid starta fulltankad varje dygn.
Svårt att säga dock när man inte vet hur situationen ser ut, men för långresorna kommer det nog allt som oftast innebära något stopp för att fylla på lite, helt oavsett modell nästan tänker jag. Men fika är ju gott...
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19570
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Räckviddsångest?
Med 40 mil så blir det väl ett stopp per gång och inte speciellt långt stopp heller, så "hela tiden" kommer du nogMetuzela skrev:Jag har laddmöjlighet hemma, så nog kan jag starta "fulltankad". Tänker dock att man blir begränsad, om man måste stanna och ladda hela tiden för att kunna komma fram. Kommer resorna bli olidligt långa tidsmässigt....
inte att uppleva det som
Räkna in resten av årets stopp på macken för att tanka en vanlig bil
så har du tjänat in dessa "hela tiden"-stopp flera gånger om!
Känslan att slippa åka till en mack och tanka var och varannan dag är extremt trevlig
Lägg sedan till alla andra fördelar med elbilen så kommer du enbart att ångra
att du inte bytte tidigare...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Räckviddsångest?
Jag har åkt Umeå-Bryssel tor 520 mil med min bil.Metuzela skrev:Tack för input!!Zalman3 skrev:Har som resande kört min S75D drygt 10.000 mil i Norrland.Metuzela skrev:Hej,
Har just beställt en SR+ som tjänstebil. Bad först om en offert på en LR, men mitt leasingbolag gav en sjukt dålig offert (dyyyyrt), så jag beslutade mig för att gå med en SR+. Nu börjar jag ångra mig, då jag nog inser att det varkar bli ett väldigt laddande vintertid. Vad tror ni, kommer jag få räckviddsångest? Kör som mest 40 mil one way, typ 8 ggr/år.....
Snittar ca 37 mil och som sämst blev det 31 mil i -24 grader.
Har funkat bra för mig.
Du kanske måste ladda 8ggr extra per år pga att du inte har en LR, det tror jag du kan leva med.
Börjar kännas lite bättre. Visst kan jag stanna och ladda på någon extra gång. Det är mer om man kommer känna att det känns tidsödande.....Brukar ju ckså tyvärr vara lite tung i gasfoten och ligga typ 30 km/h över på motorväg....antar att jag får ändra mitt körmönster här, annars kommer det suga batteri
Tung gasfot straffar sig rejält dock, jag kör i princip i laglig hastighet.
Men din bil laddar ju snabbt så det är väl inte hela världen om du måste ladda en extra gång ibland.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Räckviddsångest?
Körde för tre veckor sen tur och retur Belgien från Uppsala med min SR+ rätt oförberett och plötsligt. Blev en hel del laddning, men kändes aldrig mer än lagom. Dvs på ögonblick då jag ändå ville stanna för toa och kaffe. Nån gång för att sova en stund. Jag tror faktiskt jag skulle ha stannat på ungefär samma tidpunkter och lika länge även utan laddningsbehov. Sen slapp jag ju tanka också .
Hade jag haft en LR hade jag nog stannat ungefär lika ofta ändå, men haft mer marginal, dvs laddning över, istället.
Eftersom läget var som det var på vägen tillbaka och jag klarade mig igenom Danmark till Sverige några timmar innan Danmark stängde (kanske jag skulle fått passera ändå, men det visste jag inte då), så vågade jag inte köra ned batteriet i botten utan laddade nästan till topp när jag kunde (visste ju inte om jag skulle bli stående vid någon gräns), och ändå blev inte laddstoppen störande långa.
Skulle jag idag välja LR isf SR+? Ja, om det inte sved för mycket med 100k extra, men annars skulle jag nog fortfarande välja SR+.
Hade jag haft en LR hade jag nog stannat ungefär lika ofta ändå, men haft mer marginal, dvs laddning över, istället.
Eftersom läget var som det var på vägen tillbaka och jag klarade mig igenom Danmark till Sverige några timmar innan Danmark stängde (kanske jag skulle fått passera ändå, men det visste jag inte då), så vågade jag inte köra ned batteriet i botten utan laddade nästan till topp när jag kunde (visste ju inte om jag skulle bli stående vid någon gräns), och ändå blev inte laddstoppen störande långa.
Skulle jag idag välja LR isf SR+? Ja, om det inte sved för mycket med 100k extra, men annars skulle jag nog fortfarande välja SR+.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Räckviddsångest?
Räckviddsångest är ett påhittat ord. Som att ha kamremsångest i sin bensinbil. Den kan ju gå av när som helst!!Metuzela skrev:räckviddsångest?
Tidsmässigt så verkar det mer eller mindre kvitta vilken bil du väljer. Se följande filmer.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Räckviddsångest?
Jag kör 6000 mil om året och precis haft min Tesla nu 1 år. Hamnade i diskussion med en fossilbilsherre som ansåg att man lägger så mycket tid på att ladda med elbil. Som sagt jag kör mycket, men räknade ut att jag har på detta året lagt 1h och 15 min mindre tid på att ladda än vad jag la året innan med min V90 på att tanka.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Räckviddsångest?
Beror ju på, hur laddmöjligheterna ser ut på destinationen och sedan hur det ser ut när man skall åka hem. Testa en av dina "turer" på https://abetterrouteplanner.com/Metuzela skrev:Jo det är sant. Hur längt blir stoppet?ChristerSjo skrev:Åker man 40 mil enkel resa så måste man, i alla fall jag, ta ett brake för att "må bra".Metuzela skrev:Jag har laddmöjlighet hemma, så nog kan jag starta "fulltankad". Tänker dock att man blir begränsad, om man måste stanna och ladda hela tiden för att kunna komma fram. Kommer resorna bli olidligt långa tidsmässigt....
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Räckviddsångest?
På 40 mil, säg ett brake på 20-30min max, om du börjar med minst 80% i batteriet när du åker och kan ladda när du kommer fram. Perfekt fikatid
M3 LR -20, okrokad
Re: Räckviddsångest?
Det är som sagt på långresorna det blir intressant med ett mindre batteri. Men skillnaden är ändå rätt liten tycker jag.
Skillnaden är att man, som sagts, kommer behöva tanka fullt lite då och då. Och tanka fullt kan upplevas segt och tidskrävande. Å andra sidan får du känna tillfredställelse i att veta att du använder ditt batteri till max och inte släpa runt på en massa outnyttjad kapacitet.
Håller man sig sen till Teslas superchargers och samtidigt tar fika, middag, smygjobb, slösurf, shopping, promenad, tupplur eller lite gaming under ladd så fungerar det kanon.
Enda gången man egentligen behöver ha någon form av planering och framförhållning är väl om man hamnar långt bort från superchargers och ska förlita sig på annan laddning. Då kan det bli spännande. Speciellt om det inte finns ladd på slutdestinationen. Men det där fixar du lätt. Jag är övertygad att du likt de flesta andra endast kommer se laddningen som något positivt. De få gångerna du sen hamnar utanför Teslas trygga nät tror jag faktiskt du kommer se som något spännande och kul att fixa med istället för att få ångest.
Bottom Line: utan tillgång till Teslas laddinfra hade jag inte velat ha en bil med 50kwh men med Tesla-infran fungerar det kanon.
Skillnaden är att man, som sagts, kommer behöva tanka fullt lite då och då. Och tanka fullt kan upplevas segt och tidskrävande. Å andra sidan får du känna tillfredställelse i att veta att du använder ditt batteri till max och inte släpa runt på en massa outnyttjad kapacitet.
Håller man sig sen till Teslas superchargers och samtidigt tar fika, middag, smygjobb, slösurf, shopping, promenad, tupplur eller lite gaming under ladd så fungerar det kanon.
Enda gången man egentligen behöver ha någon form av planering och framförhållning är väl om man hamnar långt bort från superchargers och ska förlita sig på annan laddning. Då kan det bli spännande. Speciellt om det inte finns ladd på slutdestinationen. Men det där fixar du lätt. Jag är övertygad att du likt de flesta andra endast kommer se laddningen som något positivt. De få gångerna du sen hamnar utanför Teslas trygga nät tror jag faktiskt du kommer se som något spännande och kul att fixa med istället för att få ångest.
Bottom Line: utan tillgång till Teslas laddinfra hade jag inte velat ha en bil med 50kwh men med Tesla-infran fungerar det kanon.
Re: Räckviddsångest?
Den enda nackdelen på långresor tycker jag är att man "måste" äta på samma jäkla ställen. Man tar inte gärna en lunch nånstans, åker 10 minuter till och SEN laddar när man kan ladda och äta samtidigt, vilket är anledningen till att jag tycker Tesla borde ha lite långsammare superchargers bredvid dom snabba. Jag vill inte behöva springa ut efter en kvart när jag sitter och äter, eller som man gör nu: drar upp till 100% i onödan för att hinna dricka upp kaffet. Borde som sagt finnas maxade laddare för dom som vill sitta i bilen och vänta och lagom snabba för matgäster.
Så inga 10 minuters avstickare till Axmar brygga för finlunch
Jag tycker verkligen annars att stoppen är harmoniska och har gjort mig till en bättre förare. Tror inte du kommer ha nån ångest nånstans. Njut bara!
Så inga 10 minuters avstickare till Axmar brygga för finlunch
Jag tycker verkligen annars att stoppen är harmoniska och har gjort mig till en bättre förare. Tror inte du kommer ha nån ångest nånstans. Njut bara!
Re: Räckviddsångest?
Om du har en bra placerad Supercharger så tar den kortare tid än ett toabesök och en snabbfika. En lunch kan du glömma om du inte ska ladda till 100%.Metuzela skrev:Jo det är sant. Hur längt blir stoppet?ChristerSjo skrev:Åker man 40 mil enkel resa så måste man, i alla fall jag, ta ett brake för att "må bra".Metuzela skrev:Jag har laddmöjlighet hemma, så nog kan jag starta "fulltankad". Tänker dock att man blir begränsad, om man måste stanna och ladda hela tiden för att kunna komma fram. Kommer resorna bli olidligt långa tidsmässigt....
Edit: Jag sticker ut hakan och säger att långresor är inget problem alls utan det är lokalt snurrande som kan bli lurigt. Jag har haft några struliga dagar då jag flängt fram och tillbaka då det blivit tajt. En gång med släp var jag tvungen att ladda till och med. Och den gången blev laddningen rent slöseri med tid.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Räckviddsångest?
Jag brukar skratta åt detta när jag och polaren åker till Tyskland med dieselbil. Vi behöver inte stanna på samma ställen egentligen men det blir fasen alltid samma ändå. Inte för vi direkt känner igen oss och planerar utan det bara blir där.OlleBack skrev:Den enda nackdelen på långresor tycker jag är att man "måste" äta på samma jäkla ställen.
Superchargers vid färjelägren eller på båtarna(border shop ) vore fint förövrigt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Räckviddsångest?
Med 40mil resa så hade jag nästan räknat med 2 laddstopp vintertid, det beror ju lite på vad det är för väg men för att inte ligga på håret så räknar jag 20mil på motorväg på en laddning under vintern.
25-30 är ju rimligt på sommaren men som sagt är det 150-120km/h vi pratar är ofta 2 laddstopp att önska dom blir dock kortare som ett längre stopp eftersom du har högre laddhastighet vid lägre batterinivå så man tjänar på två bensträckare om det finna vettiga laddalternativ.
Men säg att du ska ha bilen 5år då pratar vi 40 resor totalt, har svårt att motivera 110k för 40 resor eller kanske 2 timmar totalt extra laddtid.
Du kanske dock tjänar 55k timman
25-30 är ju rimligt på sommaren men som sagt är det 150-120km/h vi pratar är ofta 2 laddstopp att önska dom blir dock kortare som ett längre stopp eftersom du har högre laddhastighet vid lägre batterinivå så man tjänar på två bensträckare om det finna vettiga laddalternativ.
Men säg att du ska ha bilen 5år då pratar vi 40 resor totalt, har svårt att motivera 110k för 40 resor eller kanske 2 timmar totalt extra laddtid.
Du kanske dock tjänar 55k timman
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Räckviddsångest?
Hehe, Nej de pengarna är det ju inte värt. Känns lite bättre nu, när jag fått lite input på detta. Kommer nog bli bra. Känns som strategin vid laddning ska vara flera stopp med kortare laddtider på supercharger. Har jag fattat det rätt då?LasseTM skrev:Med 40mil resa så hade jag nästan räknat med 2 laddstopp vintertid, det beror ju lite på vad det är för väg men för att inte ligga på håret så räknar jag 20mil på motorväg på en laddning under vintern.
25-30 är ju rimligt på sommaren men som sagt är det 150-120km/h vi pratar är ofta 2 laddstopp att önska dom blir dock kortare som ett längre stopp eftersom du har högre laddhastighet vid lägre batterinivå så man tjänar på två bensträckare om det finna vettiga laddalternativ.
Men säg att du ska ha bilen 5år då pratar vi 40 resor totalt, har svårt att motivera 110k för 40 resor eller kanske 2 timmar totalt extra laddtid.
Du kanske dock tjänar 55k timman
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Räckviddsångest?
Hur man planerar laddstopp handlar mycket om vad man önskar göra när man stannar. Behöver du äta? Ta ett längre stopp. Kisspaus... tio minuter brukar vara lämpligt och då kanske man tar en laddpaus till på 40 mil.Metuzela skrev:
Hehe, Nej de pengarna är det ju inte värt. Känns lite bättre nu, när jag fått lite input på detta. Kommer nog bli bra. Känns som strategin vid laddning ska vara flera stopp med kortare laddtider på supercharger. Har jag fattat det rätt då?
Vad jag förstår så har du ingen större erfarenhet av att köra elbil och det kräver en kortare tillvänjningsperiod när man lämnar bensinstationskulturen. Att komma ut på morgonen till en bil som är laddad till en för dagen lämplig nivå och dessutom varm och skön är något som är svårt att släppa sen man har vant sig. De få extra laddstopp som du blir ut för kommer du att njuta av när du träffar en massa trevliga människor på laddplatserna.
En annan fördel med att köra på el kan vara att vi sänker hastigheterna på våra vägar en del och därmed får en säkrare och trevligare miljö på vägarna.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Räckviddsångest?
Strategin enligt mig är att planera sina resor i ABRP, då ser du vad som är optimala laddstop, utgå från det och anpassa efter dina preferenser.Metuzela skrev:Känns som strategin vid laddning ska vara flera stopp med kortare laddtider på supercharger. Har jag fattat det rätt då?
Räckvidd är i praktiken ett icke-problem, min X90 har väl ungefär samma räckvidd som din SR+, och jag har kört >10000 mil, sommar som vinter, fram och tillbaka över stora delar av Europa, utan räckviddsångest.
Nu har jag dock fått min ladd-hastighet nerfad, det är ett problem på riktigt, men det är ju inget som du behöver oroa dig för på länge.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Räckviddsångest?
Varför har laddhastigheten på din bil gått ned?fth skrev:Strategin enligt mig är att planera sina resor i ABRP, då ser du vad som är optimala laddstop, utgå från det och anpassa efter dina preferenser.Metuzela skrev:Känns som strategin vid laddning ska vara flera stopp med kortare laddtider på supercharger. Har jag fattat det rätt då?
Räckvidd är i praktiken ett icke-problem, min X90 har väl ungefär samma räckvidd som din SR+, och jag har kört >10000 mil, sommar som vinter, fram och tillbaka över stora delar av Europa, utan räckviddsångest.
Nu har jag dock fått min ladd-hastighet nerfad, det är ett problem på riktigt, men det är ju inget som du behöver oroa dig för på länge.
/fth