Degradering batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Spooky
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 okt 2019 14:50

Degradering batteri

Inlägg av Spooky »

Vet att denna tråd nog varit uppe tidigare men provar igen.
Jag har en M3 LR som gått 2100mil och är 7,5 månader gammal (sedan jag plockade ut bilen).
Jag kör dagligen och har alltid laddat bilen till c.a80%. Kanske laddat 10ggr totalt till 100% vid längre resor.
När jag i appen ställer in laddgräns och flyttar till 100% så visar batteriet en räckvidd om 442km. Ny bil skall ju visa 530km eller så.
Att det förekommer degradering vid i början har jag förstått men detta ger ju nästan 17%.
Är det verkligen normalt och är det ngt man kan göra?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Degradering batteri

Inlägg av taliz »

500 visar LR AWD.
Hur lågt brukar du köra ner till? BMS kanske behöver balanseras.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Degradering batteri

Inlägg av Elix747 »

Här finns tråd med flera svar på räckvidd.
viewtopic.php?f=51&t=17605&start=160
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Degradering batteri

Inlägg av Max3 »

Min LR AWD var nere på 420 km vid 100% efter 9 mån. Men sedan plötsligt så började räckvidden komma tillbaka sakta men säkert tills idag då den ligger på 486 km vid 100%. Så för mig löste det sig självt. Men det tog lång tid.

Kan tillägga att sen jag fått bilen har jag varje dag laddat till 90% och kört ner den till ungefär 80%, har laddat till 100% 6-7 gånger.

Att köra bilen 100-0-100% hela tiden för att kalibrera hjälpte inte ett dugg. Jag hade gett upp alla dessa metoder sedan länge när räckvidden började öka.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Degradering batteri

Inlägg av OfarligTesla »

Max3 skrev:
Min LR AWD var nere på 420 km vid 100% efter 9 mån. Men sedan plötsligt så började räckvidden komma tillbaka sakta men säkert tills idag då den ligger på 486 km vid 100%. Så för mig löste det sig självt. Men det tog lång tid.

Kan tillägga att sen jag fått bilen har jag varje dag laddat till 90% och kört ner den till ungefär 80%, har laddat till 100% 6-7 gånger.

Att köra bilen 100-0-100% hela tiden för att kalibrera hjälpte inte ett dugg. Jag hade gett upp alla dessa metoder sedan länge när räckvidden började öka.
Har pratats om att Tesla pushade en uppdatering för ett tag sedan som fixade någon bug de haft som gjort att vissa bilar inte balanserades korrekt.

Sättet som skall vara bäst för att balansera batteriet är att ladda till 90% och sen låta den vara, kommer ta ett bra tag då det verkar kunna utjämna runt 1 mV per 24 timmar. Länkar till en post som förklarar det rätt bra, i den tråden pratar de också om hur man kan få tag på de interna dokumenten som allt bygger på om man vill gräva mer.

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/4507924/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10327
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Degradering batteri

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Max3 skrev:
Min LR AWD var nere på 420 km vid 100% efter 9 mån. Men sedan plötsligt så började räckvidden komma tillbaka sakta men säkert tills idag då den ligger på 486 km vid 100%. Så för mig löste det sig självt. Men det tog lång tid.

Kan tillägga att sen jag fått bilen har jag varje dag laddat till 90% och kört ner den till ungefär 80%, har laddat till 100% 6-7 gånger.

Att köra bilen 100-0-100% hela tiden för att kalibrera hjälpte inte ett dugg. Jag hade gett upp alla dessa metoder sedan länge när räckvidden började öka.
Har pratats om att Tesla pushade en uppdatering för ett tag sedan som fixade någon bug de haft som gjort att vissa bilar inte balanserades korrekt.

Sättet som skall vara bäst för att balansera batteriet är att ladda till 90% och sen låta den vara, kommer ta ett bra tag då det verkar kunna utjämna runt 1 mV per 24 timmar. Länkar till en post som förklarar det rätt bra, i den tråden pratar de också om hur man kan få tag på de interna dokumenten som allt bygger på om man vill gräva mer.

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/4507924/
Orkar inte plöja tråden, men vad jag läst så är det först vid 93% som BMSen börjar toppkalibreras. (Och det är ju just kalibrering av BMS som är aktuellt, inte balansering av batteri).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Degradering batteri

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:

Orkar inte plöja tråden, men vad jag läst så är det först vid 93% som BMSen börjar toppkalibreras. (Och det är ju just kalibrering av BMS som är aktuellt, inte balansering av batteri).
Även obalanserade ”celler” (är ju paketerade i större kluster) kan ge upphov till att du ”tappat range”. BMSen skall enligt informationen stoppa laddningen när ett ”kluster” nått maximal spänning så vid obalans mellan dem så kan en hel del energi saknas.

Ryktet förut var att det var en bug i just den delen som Tesla fixade i en uppdatering.

Om du inte orkar läsa hela tråden kan du ju läsa inlägget jag länkade, är en sorts summering.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10327
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Degradering batteri

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Legato skrev:

Orkar inte plöja tråden, men vad jag läst så är det först vid 93% som BMSen börjar toppkalibreras. (Och det är ju just kalibrering av BMS som är aktuellt, inte balansering av batteri).
Även obalanserade ”celler” (är ju paketerade i större kluster) kan ge upphov till att du ”tappat range”. BMSen skall enligt informationen stoppa laddningen när ett ”kluster” nått maximal spänning så vid obalans mellan dem så kan en hel del energi saknas.

Ryktet förut var att det var en bug i just den delen som Tesla fixade i en uppdatering.

Om du inte orkar läsa hela tråden kan du ju läsa inlägget jag länkade, är en sorts summering.
Läste det nu.

Mycket möjligt att man fixat någon bugg. Menar bara att balanseringen sällan är problemet, cellerna ska börja balanseras redan vid någonstans 60-70% SOC.

Kalibrering av BMSen börjar dock vid 93% så där är det ju många som drabbas pga att de aldrig laddar sitt batteri till så hög SOC. Då får de konstant en dålig uppskattning av kvarvarande räckvidd även med perfekt balanserat batteri/celler.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Degradering batteri

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
Läste det nu.

Mycket möjligt att man fixat någon bugg. Menar bara att balanseringen sällan är problemet, cellerna ska börja balanseras redan vid någonstans 60-70% SOC.

Kalibrering av BMSen börjar dock vid 93% så där är det ju många som drabbas pga att de aldrig laddar sitt batteri till så hög SOC. Då får de konstant en dålig uppskattning av kvarvarande räckvidd även med perfekt balanserat batteri/celler.
Håller med dig om att det finns andra anledningar till varför uppskattad räckvid kan visa fel.

Han jag citerade skrev ju dock att han hade kört 100-0-100 massvis med gånger för att kalibrera utan effekt på lång tid. Och att det helt plötsligt började sakta bli bättre. Dvs verkar det mer stämma med att det kan ha varit den beryktade buggen med balansering som skall ha fixats.

Många i USA rapporterade nämligen samma sak direkt efter en specifik uppdatering, minns tyvärr inte vilken det var.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Degradering batteri

Inlägg av Elix747 »

OfarligTesla skrev:

Har pratats om att Tesla pushade en uppdatering för ett tag sedan som fixade någon bug de haft som gjort att vissa bilar inte balanserades korrekt.

Sättet som skall vara bäst för att balansera batteriet är att ladda till 90% och sen låta den vara, kommer ta ett bra tag då det verkar kunna utjämna runt 1 mV per 24 timmar. Länkar till en post som förklarar det rätt bra, i den tråden pratar de också om hur man kan få tag på de interna dokumenten som allt bygger på om man vill gräva mer.

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/4507924/
Tack. Intressant tråd att läsa. Ger bra info om varför batteriet inte är så dåligt som räckvidden kanske visar.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Degradering batteri

Inlägg av heldiggrisen »

OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
Läste det nu.

Mycket möjligt att man fixat någon bugg. Menar bara att balanseringen sällan är problemet, cellerna ska börja balanseras redan vid någonstans 60-70% SOC.

Kalibrering av BMSen börjar dock vid 93% så där är det ju många som drabbas pga att de aldrig laddar sitt batteri till så hög SOC. Då får de konstant en dålig uppskattning av kvarvarande räckvidd även med perfekt balanserat batteri/celler.
Håller med dig om att det finns andra anledningar till varför uppskattad räckvid kan visa fel.

Han jag citerade skrev ju dock att han hade kört 100-0-100 massvis med gånger för att kalibrera utan effekt på lång tid. Och att det helt plötsligt började sakta bli bättre. Dvs verkar det mer stämma med att det kan ha varit den beryktade buggen med balansering som skall ha fixats.

Många i USA rapporterade nämligen samma sak direkt efter en specifik uppdatering, minns tyvärr inte vilken det var.
2019.28
https://fossbytes.com/tesla-model-3-bat ... 000-miles/
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Degradering batteri

Inlägg av NiklasTesla »

Laddar nästan aldrig till 100% men nu blev jag sugen att se degradering efter 5700mil körda med vår LR AWD så laddade fullt varpå jag kunde se 471km beräknad räckvidd istället för 499km (när bilen var ny) vilket alltså blir ett tapp på ca 5,6%. Är riktigt nöjd med tanke på min tidigare Golf GTE tappade ca 20% på 4500mil.

:) Älskar denna bil mer och mer med varje dag som går!
Verdi

Re: Degradering batteri

Inlägg av Verdi »

NiklasTesla skrev:
Laddar nästan aldrig till 100% men nu blev jag sugen att se degradering efter 5700mil körda med vår LR AWD så laddade fullt varpå jag kunde se 471km beräknad räckvidd istället för 499km (när bilen var ny) vilket alltså blir ett tapp på ca 5,6%. Är riktigt nöjd med tanke på min tidigare Golf GTE tappade ca 20% på 4500mil.

:) Älskar denna bil mer och mer med varje dag som går!

Min 100D har sjunkit från 504.92 km till 488.24 km på 6163 mil. 3,42% degradering.

Finns 11 andra 100D som har gått ungefär lika långt. Av de har 6 st längre räckvidd och 5 st kortare räckvidd än mig.
Average: 489.13
High: 506.07
Low: 473.79


Så även om du är nöjd så ligger du högt vad gäller degradering. Dock är det inte lätt att läsa av själv för bilen tappar ju flera km per timme efter avslutad laddning. Så kanske du egentligen har mer än 471 km? Jag loggar allt med TeslaFi.
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: Degradering batteri

Inlägg av Elexotico »

Verdi skrev:
NiklasTesla skrev:
Laddar nästan aldrig till 100% men nu blev jag sugen att se degradering efter 5700mil körda med vår LR AWD så laddade fullt varpå jag kunde se 471km beräknad räckvidd istället för 499km (när bilen var ny) vilket alltså blir ett tapp på ca 5,6%. Är riktigt nöjd med tanke på min tidigare Golf GTE tappade ca 20% på 4500mil.

:) Älskar denna bil mer och mer med varje dag som går!

Min 100D har sjunkit från 504.92 km till 488.24 km på 6163 mil. 3,42% degradering.

Finns 11 andra 100D som har gått ungefär lika långt. Av de har 6 st längre räckvidd och 5 st kortare räckvidd än mig.
Average: 489.13
High: 506.07
Low: 473.79


Så även om du är nöjd så ligger du högt vad gäller degradering. Dock är det inte lätt att läsa av själv för bilen tappar ju flera km per timme efter avslutad laddning. Så kanske du egentligen har mer än 471 km? Jag loggar allt med TeslaFi.
Har laddade min 100D två gånger till fullt sen jag köpte den.
494 km
491 km
Gått 6513 mi.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Degradering batteri

Inlägg av NiklasTesla »

Verdi skrev:
NiklasTesla skrev:
Laddar nästan aldrig till 100% men nu blev jag sugen att se degradering efter 5700mil körda med vår LR AWD så laddade fullt varpå jag kunde se 471km beräknad räckvidd istället för 499km (när bilen var ny) vilket alltså blir ett tapp på ca 5,6%. Är riktigt nöjd med tanke på min tidigare Golf GTE tappade ca 20% på 4500mil.

:) Älskar denna bil mer och mer med varje dag som går!

Min 100D har sjunkit från 504.92 km till 488.24 km på 6163 mil. 3,42% degradering.

Finns 11 andra 100D som har gått ungefär lika långt. Av de har 6 st längre räckvidd och 5 st kortare räckvidd än mig.
Average: 489.13
High: 506.07
Low: 473.79


Så även om du är nöjd så ligger du högt vad gäller degradering. Dock är det inte lätt att läsa av själv för bilen tappar ju flera km per timme efter avslutad laddning. Så kanske du egentligen har mer än 471 km? Jag loggar allt med TeslaFi.
Inte loggat TeslaFi men skall kolla igen nästa gång det är dags för laddning 100%. Har för mig att maximal räckvidd sjönk ganska rejält efter ca 3e uppdateringen för nästan alla oss som har haft Model sedan vår/sommar 2019 varpå jag läste att man lagt extra kapacitet i botten av batteriet istället för toppen så räckvidden är förmodligen längre.

Har laddat mycket supercharging så det kanske har påverkat lite också?
Verdi

Re: Degradering batteri

Inlägg av Verdi »

NiklasTesla skrev:
Verdi skrev:
NiklasTesla skrev:
Laddar nästan aldrig till 100% men nu blev jag sugen att se degradering efter 5700mil körda med vår LR AWD så laddade fullt varpå jag kunde se 471km beräknad räckvidd istället för 499km (när bilen var ny) vilket alltså blir ett tapp på ca 5,6%. Är riktigt nöjd med tanke på min tidigare Golf GTE tappade ca 20% på 4500mil.

:) Älskar denna bil mer och mer med varje dag som går!

Min 100D har sjunkit från 504.92 km till 488.24 km på 6163 mil. 3,42% degradering.

Finns 11 andra 100D som har gått ungefär lika långt. Av de har 6 st längre räckvidd och 5 st kortare räckvidd än mig.
Average: 489.13
High: 506.07
Low: 473.79


Så även om du är nöjd så ligger du högt vad gäller degradering. Dock är det inte lätt att läsa av själv för bilen tappar ju flera km per timme efter avslutad laddning. Så kanske du egentligen har mer än 471 km? Jag loggar allt med TeslaFi.
Inte loggat TeslaFi men skall kolla igen nästa gång det är dags för laddning 100%. Har för mig att maximal räckvidd sjönk ganska rejält efter ca 3e uppdateringen för nästan alla oss som har haft Model sedan vår/sommar 2019 varpå jag läste att man lagt extra kapacitet i botten av batteriet istället för toppen så räckvidden är förmodligen längre.

Har laddat mycket supercharging så det kanske har påverkat lite också?
Min sjönk rätt mycket sommaren 2019 (min är från sept 2018). Jag kopplade ihop det med mycket SuC-laddning och stark värme. Men det kanske var en mjukvaruuppdatering som gjorde det?

Edit: Nej tyvärr. Här är två laddningar med 5 dagar emellan där den tappade 9 km (av totalt tappade 17 km) men där var det samma mjukvara. Körde dock 246 mil de dagarna. Från Sverige ner till Provence.

2019-07-18 90 % 442.51 491.67 30,227 2019.20.4.2 66625e9 28.2 C
2019-07-13 90 % 450.28 500.31 27,764 2019.20.4.2 66625e9 19.44 C
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Degradering batteri

Inlägg av Tellus »

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Degradering batteri

Inlägg av NiklasTesla »

Tellus skrev:
Tack för videon och inlägget. Då var det alltså uppdatering 2019.10 som man via mjukvara skapade buffert i botten. Degradering i mitt batteri (ca 5,5% eller ca 4% beroende på hur man ser det) ligger nära Tesla Björns och vi har kört lika ungefär mycket så är nöjd :)
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: Degradering batteri

Inlägg av Verdi »

NiklasTesla skrev:

Tack för videon och inlägget. Då var det alltså i oktober 2019 som man via mjukvara skapade buffert i botten. Degradering i mitt batteri (ca 5,5% eller ca 4% beroende på hur man ser det) ligger nära Tesla Björns och vi har kört lika ungefär mycket så är nöjd :)

Sorry, trodde du menade en S LR AWD. Då kan du nog bortse från mina siffror som gäller Model S. Är dock lite besviken. Trodde Model 3:s batteri skulle degradera mindre snarare än mer. Modernare och nyare batteri liksom.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Degradering batteri

Inlägg av taliz »

Min känsla är att Tesla reserverar/låser ett par kWh när man snabbladdat ett visst antal ggr/kWh.
För så snabbt och plötsligt degraderar inte batteriet naturligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Degradering batteri

Inlägg av Tellus »

NiklasTesla skrev:
Tellus skrev:
Tack för videon och inlägget. Då var det alltså uppdatering 2019.10 som man via mjukvara skapade buffert i botten. Degradering i mitt batteri (ca 5,5% eller ca 4% beroende på hur man ser det) ligger nära Tesla Björns och vi har kört lika ungefär mycket så är nöjd :)
Nylands teori om att 2kWh försvunnit i någon uppdatering stämmer nog inte
BD678C1E-5CA8-442F-B0D6-8A9ED7F29EFE.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 13 mar 2016 15:25
Ort: Umeå

Re: Degradering batteri

Inlägg av Tjosansa »

Laddade upp min 3 sr+ till 100% för första gången någonsin, idag.
Kört 1300 mil under 9 månader. Laddar alltid till 90%.
100% idag gav mig 370 km.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Degradering batteri

Inlägg av Tellus »

Tjosansa skrev:
Laddade upp min 3 sr+ till 100% för första gången någonsin, idag.
Kört 1300 mil under 9 månader. Laddar alltid till 90%.
100% idag gav mig 370 km.
Låter normalt

viewtopic.php?f=51&t=16874
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Degradering batteri

Inlägg av pefreli »

Jag började med 521 km på min LR RWD.

Enligt TeslaFi ligger jag nu efter ett drygt år och 2600 mil på 511 km. Men jag har enligt TeslaFi varit nere på ca 490 km. Gissar att det beror på att jag laddar fullt för sällan så statistiken på TeslaFi blir felaktig.

Enligt bilen ligger jag på ca 508 km när jag laddar till 100%.

Blir ett tapp på 13 km vilket motsvarar ca 2,5% vilket känns helt ok.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 13 mar 2016 15:25
Ort: Umeå

Re: Degradering batteri

Inlägg av Tjosansa »

Tellus skrev:
Tjosansa skrev:
Laddade upp min 3 sr+ till 100% för första gången någonsin, idag.
Kört 1300 mil under 9 månader. Laddar alltid till 90%.
100% idag gav mig 370 km.
Låter normalt

viewtopic.php?f=51&t=16874
Tack
Skriv svar