Degradering batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Degradering batteri

Inlägg av heldiggrisen »

OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
Läste det nu.

Mycket möjligt att man fixat någon bugg. Menar bara att balanseringen sällan är problemet, cellerna ska börja balanseras redan vid någonstans 60-70% SOC.

Kalibrering av BMSen börjar dock vid 93% så där är det ju många som drabbas pga att de aldrig laddar sitt batteri till så hög SOC. Då får de konstant en dålig uppskattning av kvarvarande räckvidd även med perfekt balanserat batteri/celler.
Håller med dig om att det finns andra anledningar till varför uppskattad räckvid kan visa fel.

Han jag citerade skrev ju dock att han hade kört 100-0-100 massvis med gånger för att kalibrera utan effekt på lång tid. Och att det helt plötsligt började sakta bli bättre. Dvs verkar det mer stämma med att det kan ha varit den beryktade buggen med balansering som skall ha fixats.

Många i USA rapporterade nämligen samma sak direkt efter en specifik uppdatering, minns tyvärr inte vilken det var.
2019.28
https://fossbytes.com/tesla-model-3-bat ... 000-miles/
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Degradering batteri

Inlägg av NiklasTesla »

Laddar nästan aldrig till 100% men nu blev jag sugen att se degradering efter 5700mil körda med vår LR AWD så laddade fullt varpå jag kunde se 471km beräknad räckvidd istället för 499km (när bilen var ny) vilket alltså blir ett tapp på ca 5,6%. Är riktigt nöjd med tanke på min tidigare Golf GTE tappade ca 20% på 4500mil.

:) Älskar denna bil mer och mer med varje dag som går!
Verdi

Re: Degradering batteri

Inlägg av Verdi »

NiklasTesla skrev:
Laddar nästan aldrig till 100% men nu blev jag sugen att se degradering efter 5700mil körda med vår LR AWD så laddade fullt varpå jag kunde se 471km beräknad räckvidd istället för 499km (när bilen var ny) vilket alltså blir ett tapp på ca 5,6%. Är riktigt nöjd med tanke på min tidigare Golf GTE tappade ca 20% på 4500mil.

:) Älskar denna bil mer och mer med varje dag som går!

Min 100D har sjunkit från 504.92 km till 488.24 km på 6163 mil. 3,42% degradering.

Finns 11 andra 100D som har gått ungefär lika långt. Av de har 6 st längre räckvidd och 5 st kortare räckvidd än mig.
Average: 489.13
High: 506.07
Low: 473.79


Så även om du är nöjd så ligger du högt vad gäller degradering. Dock är det inte lätt att läsa av själv för bilen tappar ju flera km per timme efter avslutad laddning. Så kanske du egentligen har mer än 471 km? Jag loggar allt med TeslaFi.
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: Degradering batteri

Inlägg av Elexotico »

Verdi skrev:
NiklasTesla skrev:
Laddar nästan aldrig till 100% men nu blev jag sugen att se degradering efter 5700mil körda med vår LR AWD så laddade fullt varpå jag kunde se 471km beräknad räckvidd istället för 499km (när bilen var ny) vilket alltså blir ett tapp på ca 5,6%. Är riktigt nöjd med tanke på min tidigare Golf GTE tappade ca 20% på 4500mil.

:) Älskar denna bil mer och mer med varje dag som går!

Min 100D har sjunkit från 504.92 km till 488.24 km på 6163 mil. 3,42% degradering.

Finns 11 andra 100D som har gått ungefär lika långt. Av de har 6 st längre räckvidd och 5 st kortare räckvidd än mig.
Average: 489.13
High: 506.07
Low: 473.79


Så även om du är nöjd så ligger du högt vad gäller degradering. Dock är det inte lätt att läsa av själv för bilen tappar ju flera km per timme efter avslutad laddning. Så kanske du egentligen har mer än 471 km? Jag loggar allt med TeslaFi.
Har laddade min 100D två gånger till fullt sen jag köpte den.
494 km
491 km
Gått 6513 mi.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Degradering batteri

Inlägg av NiklasTesla »

Verdi skrev:
NiklasTesla skrev:
Laddar nästan aldrig till 100% men nu blev jag sugen att se degradering efter 5700mil körda med vår LR AWD så laddade fullt varpå jag kunde se 471km beräknad räckvidd istället för 499km (när bilen var ny) vilket alltså blir ett tapp på ca 5,6%. Är riktigt nöjd med tanke på min tidigare Golf GTE tappade ca 20% på 4500mil.

:) Älskar denna bil mer och mer med varje dag som går!

Min 100D har sjunkit från 504.92 km till 488.24 km på 6163 mil. 3,42% degradering.

Finns 11 andra 100D som har gått ungefär lika långt. Av de har 6 st längre räckvidd och 5 st kortare räckvidd än mig.
Average: 489.13
High: 506.07
Low: 473.79


Så även om du är nöjd så ligger du högt vad gäller degradering. Dock är det inte lätt att läsa av själv för bilen tappar ju flera km per timme efter avslutad laddning. Så kanske du egentligen har mer än 471 km? Jag loggar allt med TeslaFi.
Inte loggat TeslaFi men skall kolla igen nästa gång det är dags för laddning 100%. Har för mig att maximal räckvidd sjönk ganska rejält efter ca 3e uppdateringen för nästan alla oss som har haft Model sedan vår/sommar 2019 varpå jag läste att man lagt extra kapacitet i botten av batteriet istället för toppen så räckvidden är förmodligen längre.

Har laddat mycket supercharging så det kanske har påverkat lite också?
Verdi

Re: Degradering batteri

Inlägg av Verdi »

NiklasTesla skrev:
Verdi skrev:
NiklasTesla skrev:
Laddar nästan aldrig till 100% men nu blev jag sugen att se degradering efter 5700mil körda med vår LR AWD så laddade fullt varpå jag kunde se 471km beräknad räckvidd istället för 499km (när bilen var ny) vilket alltså blir ett tapp på ca 5,6%. Är riktigt nöjd med tanke på min tidigare Golf GTE tappade ca 20% på 4500mil.

:) Älskar denna bil mer och mer med varje dag som går!

Min 100D har sjunkit från 504.92 km till 488.24 km på 6163 mil. 3,42% degradering.

Finns 11 andra 100D som har gått ungefär lika långt. Av de har 6 st längre räckvidd och 5 st kortare räckvidd än mig.
Average: 489.13
High: 506.07
Low: 473.79


Så även om du är nöjd så ligger du högt vad gäller degradering. Dock är det inte lätt att läsa av själv för bilen tappar ju flera km per timme efter avslutad laddning. Så kanske du egentligen har mer än 471 km? Jag loggar allt med TeslaFi.
Inte loggat TeslaFi men skall kolla igen nästa gång det är dags för laddning 100%. Har för mig att maximal räckvidd sjönk ganska rejält efter ca 3e uppdateringen för nästan alla oss som har haft Model sedan vår/sommar 2019 varpå jag läste att man lagt extra kapacitet i botten av batteriet istället för toppen så räckvidden är förmodligen längre.

Har laddat mycket supercharging så det kanske har påverkat lite också?
Min sjönk rätt mycket sommaren 2019 (min är från sept 2018). Jag kopplade ihop det med mycket SuC-laddning och stark värme. Men det kanske var en mjukvaruuppdatering som gjorde det?

Edit: Nej tyvärr. Här är två laddningar med 5 dagar emellan där den tappade 9 km (av totalt tappade 17 km) men där var det samma mjukvara. Körde dock 246 mil de dagarna. Från Sverige ner till Provence.

2019-07-18 90 % 442.51 491.67 30,227 2019.20.4.2 66625e9 28.2 C
2019-07-13 90 % 450.28 500.31 27,764 2019.20.4.2 66625e9 19.44 C
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Degradering batteri

Inlägg av Tellus »

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Degradering batteri

Inlägg av NiklasTesla »

Tellus skrev:
Tack för videon och inlägget. Då var det alltså uppdatering 2019.10 som man via mjukvara skapade buffert i botten. Degradering i mitt batteri (ca 5,5% eller ca 4% beroende på hur man ser det) ligger nära Tesla Björns och vi har kört lika ungefär mycket så är nöjd :)
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: Degradering batteri

Inlägg av Verdi »

NiklasTesla skrev:

Tack för videon och inlägget. Då var det alltså i oktober 2019 som man via mjukvara skapade buffert i botten. Degradering i mitt batteri (ca 5,5% eller ca 4% beroende på hur man ser det) ligger nära Tesla Björns och vi har kört lika ungefär mycket så är nöjd :)

Sorry, trodde du menade en S LR AWD. Då kan du nog bortse från mina siffror som gäller Model S. Är dock lite besviken. Trodde Model 3:s batteri skulle degradera mindre snarare än mer. Modernare och nyare batteri liksom.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Degradering batteri

Inlägg av taliz »

Min känsla är att Tesla reserverar/låser ett par kWh när man snabbladdat ett visst antal ggr/kWh.
För så snabbt och plötsligt degraderar inte batteriet naturligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Degradering batteri

Inlägg av Tellus »

NiklasTesla skrev:
Tellus skrev:
Tack för videon och inlägget. Då var det alltså uppdatering 2019.10 som man via mjukvara skapade buffert i botten. Degradering i mitt batteri (ca 5,5% eller ca 4% beroende på hur man ser det) ligger nära Tesla Björns och vi har kört lika ungefär mycket så är nöjd :)
Nylands teori om att 2kWh försvunnit i någon uppdatering stämmer nog inte
BD678C1E-5CA8-442F-B0D6-8A9ED7F29EFE.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 13 mar 2016 15:25
Ort: Umeå

Re: Degradering batteri

Inlägg av Tjosansa »

Laddade upp min 3 sr+ till 100% för första gången någonsin, idag.
Kört 1300 mil under 9 månader. Laddar alltid till 90%.
100% idag gav mig 370 km.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Degradering batteri

Inlägg av Tellus »

Tjosansa skrev:
Laddade upp min 3 sr+ till 100% för första gången någonsin, idag.
Kört 1300 mil under 9 månader. Laddar alltid till 90%.
100% idag gav mig 370 km.
Låter normalt

viewtopic.php?f=51&t=16874
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1562
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Degradering batteri

Inlägg av pefreli »

Jag började med 521 km på min LR RWD.

Enligt TeslaFi ligger jag nu efter ett drygt år och 2600 mil på 511 km. Men jag har enligt TeslaFi varit nere på ca 490 km. Gissar att det beror på att jag laddar fullt för sällan så statistiken på TeslaFi blir felaktig.

Enligt bilen ligger jag på ca 508 km när jag laddar till 100%.

Blir ett tapp på 13 km vilket motsvarar ca 2,5% vilket känns helt ok.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 13 mar 2016 15:25
Ort: Umeå

Re: Degradering batteri

Inlägg av Tjosansa »

Tellus skrev:
Tjosansa skrev:
Laddade upp min 3 sr+ till 100% för första gången någonsin, idag.
Kört 1300 mil under 9 månader. Laddar alltid till 90%.
100% idag gav mig 370 km.
Låter normalt

viewtopic.php?f=51&t=16874
Tack
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Degradering batteri

Inlägg av Arn »

Men varför börjar LR. Vid 500km vid 100% ladfning när WLTP är 550km?

Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?
Verdi

Re: Degradering batteri

Inlägg av Verdi »

Arn skrev:
Men varför börjar LR. Vid 500km vid 100% ladfning när WLTP är 550km?

Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?

Därför att förbrukningen som 500 km baserar sig på inte är WLTP-förbrukningen. :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Degradering batteri

Inlägg av Bjelke »

Arn skrev:
Men varför börjar LR. Vid 500km vid 100% ladfning när WLTP är 550km?

Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?
Om du tänker på räckvidd vid 100% laddning så är det ingen skillnad på hur man laddar :)
Däremot finns det ju en liten marginell skillnad i att laddning på högre effekt på sikt sliter
mer på batteriet...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1977
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Degradering batteri

Inlägg av pejvic »

Arn skrev:
Men varför börjar LR. Vid 500km vid 100% ladfning när WLTP är 550km?

Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?

Nä det sliter lika. Men varför ladda 100% på en supercharger. Det tar längre tid plus att du alltid når nästa ändå med lägre soc. Så isåfall bättre att ladda 100 på destinationen för att spara tid.

Idag körde jag förresten vindö-Rosersberg. LR AWD utan aerokåpor. Detta ger en räckvidd på 60 mil.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Degradering batteri

Inlägg av Arn »

Grymt. Jag har snittat på 150 wh/km under bilens 1000 första km.
Hur mkt räckvidd ger det?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1977
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Degradering batteri

Inlägg av pejvic »

Arn skrev:
Grymt. Jag har snittat på 150 wh/km under bilens 1000 första km.
Hur mkt räckvidd ger det?
Det beror på vilket batteri du har men låt säga en LR så är det ju ungefär 75kwh. Delat på 50 mil bör det bli 150. alltså är svaret 50 mil.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Degradering batteri

Inlägg av taliz »

pejvic skrev:
Arn skrev:
Men varför börjar LR. Vid 500km vid 100% ladfning när WLTP är 550km?

Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?

Nä det sliter lika. Men varför ladda 100% på en supercharger. Det tar längre tid plus att du alltid når nästa ändå med lägre soc. Så isåfall bättre att ladda 100 på destinationen för att spara tid.

Idag körde jag förresten vindö-Rosersberg. LR AWD utan aerokåpor. Detta ger en räckvidd på 60 mil.
Definitivt bättre att "långsamladda", särskilt till hög SOC.

Jag körde tio mil motorväg idag i 120kmh, åt ena hållet drog den 150wh/km, åt andra 210. Medvind vs motvind. :mrgreen:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Degradering batteri

Inlägg av Elof »

taliz skrev:
pejvic skrev:

Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?

Definitivt bättre att "långsamladda", särskilt till hög SOC.
Är det? Då ligger man ju på hög SOC under mycket längre tid (om man drar iväg direkt när man laddat fullt)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Degradering batteri

Inlägg av taliz »

Elof skrev:
taliz skrev:
pejvic skrev:

Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?

Definitivt bättre att "långsamladda", särskilt till hög SOC.
Är det? Då ligger man ju på hög SOC under mycket längre tid (om man drar iväg direkt när man laddat fullt)
Inte om man schemalägger. ;)
Men nej, det är inte bra att stå med hög SOC heller.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Degradering batteri

Inlägg av Elof »

taliz skrev:
Elof skrev:
taliz skrev:
pejvic skrev:

Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?

Definitivt bättre att "långsamladda", särskilt till hög SOC.
Är det? Då ligger man ju på hög SOC under mycket längre tid (om man drar iväg direkt när man laddat fullt)
Inte om man schemalägger. ;)
Men nej, det är inte bra att stå med hög SOC heller.
Jag menar att långsamladdning går just långsamt och att man då går från 90-100 långsammare och därmed har hög SOC längre tid än om man superladdar till 100. Än värre om man schemalägger så den är klar 0615 om man ska iväg exempelvis klockan 8 (ja, jag vet att man kan gissa när den ska börja ladda istället).
Skriv svar