Mycket möjligt att man fixat någon bugg. Menar bara att balanseringen sällan är problemet, cellerna ska börja balanseras redan vid någonstans 60-70% SOC.
Kalibrering av BMSen börjar dock vid 93% så där är det ju många som drabbas pga att de aldrig laddar sitt batteri till så hög SOC. Då får de konstant en dålig uppskattning av kvarvarande räckvidd även med perfekt balanserat batteri/celler.
Håller med dig om att det finns andra anledningar till varför uppskattad räckvid kan visa fel.
Han jag citerade skrev ju dock att han hade kört 100-0-100 massvis med gånger för att kalibrera utan effekt på lång tid. Och att det helt plötsligt började sakta bli bättre. Dvs verkar det mer stämma med att det kan ha varit den beryktade buggen med balansering som skall ha fixats.
Många i USA rapporterade nämligen samma sak direkt efter en specifik uppdatering, minns tyvärr inte vilken det var.
Laddar nästan aldrig till 100% men nu blev jag sugen att se degradering efter 5700mil körda med vår LR AWD så laddade fullt varpå jag kunde se 471km beräknad räckvidd istället för 499km (när bilen var ny) vilket alltså blir ett tapp på ca 5,6%. Är riktigt nöjd med tanke på min tidigare Golf GTE tappade ca 20% på 4500mil.
Älskar denna bil mer och mer med varje dag som går!
Laddar nästan aldrig till 100% men nu blev jag sugen att se degradering efter 5700mil körda med vår LR AWD så laddade fullt varpå jag kunde se 471km beräknad räckvidd istället för 499km (när bilen var ny) vilket alltså blir ett tapp på ca 5,6%. Är riktigt nöjd med tanke på min tidigare Golf GTE tappade ca 20% på 4500mil.
Älskar denna bil mer och mer med varje dag som går!
Min 100D har sjunkit från 504.92 km till 488.24 km på 6163 mil. 3,42% degradering.
Finns 11 andra 100D som har gått ungefär lika långt. Av de har 6 st längre räckvidd och 5 st kortare räckvidd än mig.
Average: 489.13
High: 506.07
Low: 473.79
Så även om du är nöjd så ligger du högt vad gäller degradering. Dock är det inte lätt att läsa av själv för bilen tappar ju flera km per timme efter avslutad laddning. Så kanske du egentligen har mer än 471 km? Jag loggar allt med TeslaFi.
Laddar nästan aldrig till 100% men nu blev jag sugen att se degradering efter 5700mil körda med vår LR AWD så laddade fullt varpå jag kunde se 471km beräknad räckvidd istället för 499km (när bilen var ny) vilket alltså blir ett tapp på ca 5,6%. Är riktigt nöjd med tanke på min tidigare Golf GTE tappade ca 20% på 4500mil.
Älskar denna bil mer och mer med varje dag som går!
Min 100D har sjunkit från 504.92 km till 488.24 km på 6163 mil. 3,42% degradering.
Finns 11 andra 100D som har gått ungefär lika långt. Av de har 6 st längre räckvidd och 5 st kortare räckvidd än mig.
Average: 489.13
High: 506.07
Low: 473.79
Så även om du är nöjd så ligger du högt vad gäller degradering. Dock är det inte lätt att läsa av själv för bilen tappar ju flera km per timme efter avslutad laddning. Så kanske du egentligen har mer än 471 km? Jag loggar allt med TeslaFi.
Har laddade min 100D två gånger till fullt sen jag köpte den.
494 km
491 km
Gått 6513 mi.
Laddar nästan aldrig till 100% men nu blev jag sugen att se degradering efter 5700mil körda med vår LR AWD så laddade fullt varpå jag kunde se 471km beräknad räckvidd istället för 499km (när bilen var ny) vilket alltså blir ett tapp på ca 5,6%. Är riktigt nöjd med tanke på min tidigare Golf GTE tappade ca 20% på 4500mil.
Älskar denna bil mer och mer med varje dag som går!
Min 100D har sjunkit från 504.92 km till 488.24 km på 6163 mil. 3,42% degradering.
Finns 11 andra 100D som har gått ungefär lika långt. Av de har 6 st längre räckvidd och 5 st kortare räckvidd än mig.
Average: 489.13
High: 506.07
Low: 473.79
Så även om du är nöjd så ligger du högt vad gäller degradering. Dock är det inte lätt att läsa av själv för bilen tappar ju flera km per timme efter avslutad laddning. Så kanske du egentligen har mer än 471 km? Jag loggar allt med TeslaFi.
Inte loggat TeslaFi men skall kolla igen nästa gång det är dags för laddning 100%. Har för mig att maximal räckvidd sjönk ganska rejält efter ca 3e uppdateringen för nästan alla oss som har haft Model sedan vår/sommar 2019 varpå jag läste att man lagt extra kapacitet i botten av batteriet istället för toppen så räckvidden är förmodligen längre.
Har laddat mycket supercharging så det kanske har påverkat lite också?
Laddar nästan aldrig till 100% men nu blev jag sugen att se degradering efter 5700mil körda med vår LR AWD så laddade fullt varpå jag kunde se 471km beräknad räckvidd istället för 499km (när bilen var ny) vilket alltså blir ett tapp på ca 5,6%. Är riktigt nöjd med tanke på min tidigare Golf GTE tappade ca 20% på 4500mil.
Älskar denna bil mer och mer med varje dag som går!
Min 100D har sjunkit från 504.92 km till 488.24 km på 6163 mil. 3,42% degradering.
Finns 11 andra 100D som har gått ungefär lika långt. Av de har 6 st längre räckvidd och 5 st kortare räckvidd än mig.
Average: 489.13
High: 506.07
Low: 473.79
Så även om du är nöjd så ligger du högt vad gäller degradering. Dock är det inte lätt att läsa av själv för bilen tappar ju flera km per timme efter avslutad laddning. Så kanske du egentligen har mer än 471 km? Jag loggar allt med TeslaFi.
Inte loggat TeslaFi men skall kolla igen nästa gång det är dags för laddning 100%. Har för mig att maximal räckvidd sjönk ganska rejält efter ca 3e uppdateringen för nästan alla oss som har haft Model sedan vår/sommar 2019 varpå jag läste att man lagt extra kapacitet i botten av batteriet istället för toppen så räckvidden är förmodligen längre.
Har laddat mycket supercharging så det kanske har påverkat lite också?
Min sjönk rätt mycket sommaren 2019 (min är från sept 2018). Jag kopplade ihop det med mycket SuC-laddning och stark värme. Men det kanske var en mjukvaruuppdatering som gjorde det?
Edit: Nej tyvärr. Här är två laddningar med 5 dagar emellan där den tappade 9 km (av totalt tappade 17 km) men där var det samma mjukvara. Körde dock 246 mil de dagarna. Från Sverige ner till Provence.
2019-07-18 90 % 442.51 491.67 30,227 2019.20.4.2 66625e9 28.2 C
2019-07-13 90 % 450.28 500.31 27,764 2019.20.4.2 66625e9 19.44 C
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Tack för videon och inlägget. Då var det alltså uppdatering 2019.10 som man via mjukvara skapade buffert i botten. Degradering i mitt batteri (ca 5,5% eller ca 4% beroende på hur man ser det) ligger nära Tesla Björns och vi har kört lika ungefär mycket så är nöjd
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Tack för videon och inlägget. Då var det alltså i oktober 2019 som man via mjukvara skapade buffert i botten. Degradering i mitt batteri (ca 5,5% eller ca 4% beroende på hur man ser det) ligger nära Tesla Björns och vi har kört lika ungefär mycket så är nöjd
Sorry, trodde du menade en S LR AWD. Då kan du nog bortse från mina siffror som gäller Model S. Är dock lite besviken. Trodde Model 3:s batteri skulle degradera mindre snarare än mer. Modernare och nyare batteri liksom.
Min känsla är att Tesla reserverar/låser ett par kWh när man snabbladdat ett visst antal ggr/kWh.
För så snabbt och plötsligt degraderar inte batteriet naturligt.
Tack för videon och inlägget. Då var det alltså uppdatering 2019.10 som man via mjukvara skapade buffert i botten. Degradering i mitt batteri (ca 5,5% eller ca 4% beroende på hur man ser det) ligger nära Tesla Björns och vi har kört lika ungefär mycket så är nöjd
Nylands teori om att 2kWh försvunnit i någon uppdatering stämmer nog inte
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Enligt TeslaFi ligger jag nu efter ett drygt år och 2600 mil på 511 km. Men jag har enligt TeslaFi varit nere på ca 490 km. Gissar att det beror på att jag laddar fullt för sällan så statistiken på TeslaFi blir felaktig.
Enligt bilen ligger jag på ca 508 km när jag laddar till 100%.
Blir ett tapp på 13 km vilket motsvarar ca 2,5% vilket känns helt ok.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Men varför börjar LR. Vid 500km vid 100% ladfning när WLTP är 550km?
Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?
Om du tänker på räckvidd vid 100% laddning så är det ingen skillnad på hur man laddar
Däremot finns det ju en liten marginell skillnad i att laddning på högre effekt på sikt sliter
mer på batteriet...
Men varför börjar LR. Vid 500km vid 100% ladfning när WLTP är 550km?
Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?
Nä det sliter lika. Men varför ladda 100% på en supercharger. Det tar längre tid plus att du alltid når nästa ändå med lägre soc. Så isåfall bättre att ladda 100 på destinationen för att spara tid.
Idag körde jag förresten vindö-Rosersberg. LR AWD utan aerokåpor. Detta ger en räckvidd på 60 mil.
Men varför börjar LR. Vid 500km vid 100% ladfning när WLTP är 550km?
Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?
Nä det sliter lika. Men varför ladda 100% på en supercharger. Det tar längre tid plus att du alltid når nästa ändå med lägre soc. Så isåfall bättre att ladda 100 på destinationen för att spara tid.
Idag körde jag förresten vindö-Rosersberg. LR AWD utan aerokåpor. Detta ger en räckvidd på 60 mil.
Definitivt bättre att "långsamladda", särskilt till hög SOC.
Jag körde tio mil motorväg idag i 120kmh, åt ena hållet drog den 150wh/km, åt andra 210. Medvind vs motvind.
Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?
Definitivt bättre att "långsamladda", särskilt till hög SOC.
Är det? Då ligger man ju på hög SOC under mycket längre tid (om man drar iväg direkt när man laddat fullt)
Inte om man schemalägger.
Men nej, det är inte bra att stå med hög SOC heller.
Jag menar att långsamladdning går just långsamt och att man då går från 90-100 långsammare och därmed har hög SOC längre tid än om man superladdar till 100. Än värre om man schemalägger så den är klar 0615 om man ska iväg exempelvis klockan 8 (ja, jag vet att man kan gissa när den ska börja ladda istället).