Degradering batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Degradering batteri

Inlägg av Tellus »

NiklasTesla skrev:
Tellus skrev:
Tack för videon och inlägget. Då var det alltså uppdatering 2019.10 som man via mjukvara skapade buffert i botten. Degradering i mitt batteri (ca 5,5% eller ca 4% beroende på hur man ser det) ligger nära Tesla Björns och vi har kört lika ungefär mycket så är nöjd :)
Nylands teori om att 2kWh försvunnit i någon uppdatering stämmer nog inte
BD678C1E-5CA8-442F-B0D6-8A9ED7F29EFE.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 13 mar 2016 15:25
Ort: Umeå

Re: Degradering batteri

Inlägg av Tjosansa »

Laddade upp min 3 sr+ till 100% för första gången någonsin, idag.
Kört 1300 mil under 9 månader. Laddar alltid till 90%.
100% idag gav mig 370 km.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Degradering batteri

Inlägg av Tellus »

Tjosansa skrev:
Laddade upp min 3 sr+ till 100% för första gången någonsin, idag.
Kört 1300 mil under 9 månader. Laddar alltid till 90%.
100% idag gav mig 370 km.
Låter normalt

viewtopic.php?f=51&t=16874
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Degradering batteri

Inlägg av pefreli »

Jag började med 521 km på min LR RWD.

Enligt TeslaFi ligger jag nu efter ett drygt år och 2600 mil på 511 km. Men jag har enligt TeslaFi varit nere på ca 490 km. Gissar att det beror på att jag laddar fullt för sällan så statistiken på TeslaFi blir felaktig.

Enligt bilen ligger jag på ca 508 km när jag laddar till 100%.

Blir ett tapp på 13 km vilket motsvarar ca 2,5% vilket känns helt ok.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 13 mar 2016 15:25
Ort: Umeå

Re: Degradering batteri

Inlägg av Tjosansa »

Tellus skrev:
Tjosansa skrev:
Laddade upp min 3 sr+ till 100% för första gången någonsin, idag.
Kört 1300 mil under 9 månader. Laddar alltid till 90%.
100% idag gav mig 370 km.
Låter normalt

viewtopic.php?f=51&t=16874
Tack
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 620
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Degradering batteri

Inlägg av Arn »

Men varför börjar LR. Vid 500km vid 100% ladfning när WLTP är 550km?

Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?
Verdi

Re: Degradering batteri

Inlägg av Verdi »

Arn skrev:
Men varför börjar LR. Vid 500km vid 100% ladfning när WLTP är 550km?

Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?

Därför att förbrukningen som 500 km baserar sig på inte är WLTP-förbrukningen. :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Degradering batteri

Inlägg av Bjelke »

Arn skrev:
Men varför börjar LR. Vid 500km vid 100% ladfning när WLTP är 550km?

Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?
Om du tänker på räckvidd vid 100% laddning så är det ingen skillnad på hur man laddar :)
Däremot finns det ju en liten marginell skillnad i att laddning på högre effekt på sikt sliter
mer på batteriet...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Degradering batteri

Inlägg av pejvic »

Arn skrev:
Men varför börjar LR. Vid 500km vid 100% ladfning när WLTP är 550km?

Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?

Nä det sliter lika. Men varför ladda 100% på en supercharger. Det tar längre tid plus att du alltid når nästa ändå med lägre soc. Så isåfall bättre att ladda 100 på destinationen för att spara tid.

Idag körde jag förresten vindö-Rosersberg. LR AWD utan aerokåpor. Detta ger en räckvidd på 60 mil.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 620
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Degradering batteri

Inlägg av Arn »

Grymt. Jag har snittat på 150 wh/km under bilens 1000 första km.
Hur mkt räckvidd ger det?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Degradering batteri

Inlägg av pejvic »

Arn skrev:
Grymt. Jag har snittat på 150 wh/km under bilens 1000 första km.
Hur mkt räckvidd ger det?
Det beror på vilket batteri du har men låt säga en LR så är det ju ungefär 75kwh. Delat på 50 mil bör det bli 150. alltså är svaret 50 mil.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Degradering batteri

Inlägg av taliz »

pejvic skrev:
Arn skrev:
Men varför börjar LR. Vid 500km vid 100% ladfning när WLTP är 550km?

Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?

Nä det sliter lika. Men varför ladda 100% på en supercharger. Det tar längre tid plus att du alltid når nästa ändå med lägre soc. Så isåfall bättre att ladda 100 på destinationen för att spara tid.

Idag körde jag förresten vindö-Rosersberg. LR AWD utan aerokåpor. Detta ger en räckvidd på 60 mil.
Definitivt bättre att "långsamladda", särskilt till hög SOC.

Jag körde tio mil motorväg idag i 120kmh, åt ena hållet drog den 150wh/km, åt andra 210. Medvind vs motvind. :mrgreen:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Degradering batteri

Inlägg av Elof »

taliz skrev:
pejvic skrev:

Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?

Definitivt bättre att "långsamladda", särskilt till hög SOC.
Är det? Då ligger man ju på hög SOC under mycket längre tid (om man drar iväg direkt när man laddat fullt)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Degradering batteri

Inlägg av taliz »

Elof skrev:
taliz skrev:
pejvic skrev:

Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?

Definitivt bättre att "långsamladda", särskilt till hög SOC.
Är det? Då ligger man ju på hög SOC under mycket längre tid (om man drar iväg direkt när man laddat fullt)
Inte om man schemalägger. ;)
Men nej, det är inte bra att stå med hög SOC heller.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Degradering batteri

Inlägg av Elof »

taliz skrev:
Elof skrev:
taliz skrev:
pejvic skrev:

Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?

Definitivt bättre att "långsamladda", särskilt till hög SOC.
Är det? Då ligger man ju på hög SOC under mycket längre tid (om man drar iväg direkt när man laddat fullt)
Inte om man schemalägger. ;)
Men nej, det är inte bra att stå med hög SOC heller.
Jag menar att långsamladdning går just långsamt och att man då går från 90-100 långsammare och därmed har hög SOC längre tid än om man superladdar till 100. Än värre om man schemalägger så den är klar 0615 om man ska iväg exempelvis klockan 8 (ja, jag vet att man kan gissa när den ska börja ladda istället).
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Degradering batteri

Inlägg av taliz »

Elof skrev:
taliz skrev:
Elof skrev:
taliz skrev:
pejvic skrev:

Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?

Definitivt bättre att "långsamladda", särskilt till hög SOC.
Är det? Då ligger man ju på hög SOC under mycket längre tid (om man drar iväg direkt när man laddat fullt)
Inte om man schemalägger. ;)
Men nej, det är inte bra att stå med hög SOC heller.
Jag menar att långsamladdning går just långsamt och att man då går från 90-100 långsammare och därmed har hög SOC längre tid än om man superladdar till 100. Än värre om man schemalägger så den är klar 0615 om man ska iväg exempelvis klockan 8 (ja, jag vet att man kan gissa när den ska börja ladda istället).
Ja, men det är bättre ändå IMO.
Snabbladdning är inte bra för batteriet, och särskilt inte till hög SOC som sagt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 620
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Degradering batteri

Inlägg av Arn »

Tack för synpunkter

Då håller jag mig till max 90% vid superchargers även på långresor

Spelar det någon roll vid vilken ampere t.ex 8A eller 12A man laddar med hemma eller är det själva gränsen på t.ex 80% som är viktigast?

Är laddning i sig bra eller dåligt för batteriet? Låt säg man har räckvidd förr 300km kvar och endast planerar stadskörning närmaste dagarna på säg 50km totalt, är det då bättre vänta med laddning tills man är nere på 40-50%, (200-250km räckvidd) eller mår batteriet bra av att laddas i sig från t.ex 70-80% eller 60-80% även när man inte behöver räckvidden i sig?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Degradering batteri

Inlägg av tor-ake »

Det går inte att svara på annat än i teoretiska resonemang. Högre temperatur i batteriet = dåligt. SOC högre än 80% och lägre än 20%, också dåligt.

Men att kvantifiera hur mycket sämre det är med x vs y går inte att säga utan långvariga empiriska studier.

Undvik superladdning, hård körning och hög/låg SoC _i_onödan_. Utöver det, använd bilen! Det är den gjord för. Behöver du ladda till 100%, gör det! Vill du dra en repa upp och nedför en alptopp, gör det också!
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Degradering batteri

Inlägg av taliz »

tor-ake skrev:
Undvik superladdning, hård körning och hög/låg SoC _i_onödan_. Utöver det, använd bilen! Det är den gjord för. Behöver du ladda till 100%, gör det! Vill du dra en repa upp och nedför en alptopp, gör det också!
Precis så jag också förordar.
Brukar faktiskt sätta limit på 100% när jag är på långresa. Har aldrig blivit 100% än, men bättre att bilen laddar konstant medan jag gör annat än att den står och idlar.

Det bästa för batteriet är att hålla sig så nära 50% SOC som möjligt, och som sagt att ladda långsamt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 620
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Degradering batteri

Inlägg av Arn »

Ang detta att undvika snabbladdning: på Teslas supercharger stationer finns 2 olika typer av kontakter. Är den med enbart ccs långsammare och på så vis bättre för batteriet? Finns restaurang jämte är det snarast en fördel om laddningen går långsammare
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Degradering batteri

Inlägg av Jerker »

Arn skrev:
Ang detta att undvika snabbladdning: på Teslas supercharger stationer finns 2 olika typer av kontakter. Är den med enbart ccs långsammare och på så vis bättre för batteriet? Finns restaurang jämte är det snarast en fördel om laddningen går långsammare
Nej, att det är två olika kontakter beror på att den ena är Teslas egen standard som de utvecklade innan CCS var helt klar och den finns på äldre S och X. Kontakten i bilen är en mix mellan AC typ 2 mode 3 och Teslas egen DC. Från det att model 3 lanserades i Europa så byggde man om SuC och lade till en CCS eftersom alla nya bilar efter det har CCS. Det är ingen skillnad på laddhastigheten. En Tesla som har CCS kan inte ladda med de gamla kontakten. I Upplands Väsby finns en SuC som inte är konverterad, så där kan man inte ladda med nyare bilar.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Degradering batteri

Inlägg av M3apan »

På tal om degradering... Själv har man ett batteri som efter snart 3.600 mil sakta men säkert ökar i kapacitet istället! :lol: :lol: :lol:
IMG_8270.jpeg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Degradering batteri

Inlägg av taliz »

M3apan skrev:
På tal om degradering... Själv har man ett batteri som efter snart 3.600 mil sakta men säkert ökar i kapacitet istället! :lol: :lol: :lol:
Vinterperioden i mitten antar jag? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Degradering batteri

Inlägg av M3apan »

taliz skrev:
M3apan skrev:
På tal om degradering... Själv har man ett batteri som efter snart 3.600 mil sakta men säkert ökar i kapacitet istället! :lol: :lol: :lol:
Vinterperioden i mitten antar jag? ;)
ha, exakt så!
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Degradering batteri

Inlägg av Tellus »

M3apan skrev:
taliz skrev:
M3apan skrev:
På tal om degradering... Själv har man ett batteri som efter snart 3.600 mil sakta men säkert ökar i kapacitet istället! :lol: :lol: :lol:
Vinterperioden i mitten antar jag? ;)
ha, exakt så!
Fina värden! Hur brukar ni ladda? Parkering i varmgarage?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar