Uppdatering av bilens kartor?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Paul N
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 27 aug 2018 13:56

Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Paul N »

Är det nån med model 3 som fått sina kartor uppdaterade?
//P
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av ChristerSjo »

Paul N skrev:
Är det nån med model 3 som fått sina kartor uppdaterade?
Tog ut min i septemper 19, fick en snabb kartuppdatering därefter men ingen mer vad jag vet.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Paul N
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 27 aug 2018 13:56

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Paul N »

Ok. Jag har också fått en uppdatering sedan mars 2019. Borde komma en snart tycker man (EU- 2020)
//P
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av taliz »

Dom sourcar väl det från tredjepart, så antagligen kopplat till deras release-schema.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av frippan »

Version 2020.32 av kartorna börjar visst rulla ut i EU.

https://tff-forum.de/t/versionshistorie ... /27202/351
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Jerker »

frippan skrev:
Version 2020.32 av kartorna börjar visst rulla ut i EU.

https://tff-forum.de/t/versionshistorie ... /27202/351
Jag har 2020.24.6.4 av mjukvaran men fortfarande de gamla kartorna.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av metchristian »

Jerker skrev:
frippan skrev:
Version 2020.32 av kartorna börjar visst rulla ut i EU.

https://tff-forum.de/t/versionshistorie ... /27202/351
Jag har 2020.24.6.4 av mjukvaran men fortfarande de gamla kartorna.

Samma här.... sjukligt irre på att hastighetsskyltar inte visas korrekt... så hoppas uppdateringen som då vi inte fått ännu skall hjälpa.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Jerker »

metchristian skrev:
Jerker skrev:
frippan skrev:
Version 2020.32 av kartorna börjar visst rulla ut i EU.

https://tff-forum.de/t/versionshistorie ... /27202/351
Jag har 2020.24.6.4 av mjukvaran men fortfarande de gamla kartorna.

Samma här.... sjukligt irre på att hastighetsskyltar inte visas korrekt... så hoppas uppdateringen som då vi inte fått ännu skall hjälpa.
Men sen vet man ju inte vilka data som har uppdaterats. Jag bor vid en stor landsväg som fick sin hastighet sänkt från 90 till 80 för 4 år sedan och det står 90 i kartdatan i bilen, data som är från förra sommaren.
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av bolleboll »

metchristian skrev:
sjukligt irre på att hastighetsskyltar inte visas korrekt...
Det är skillnad på navigeringsinformation och kart bilder.
Kartbilderna är från 2019 och lär uppdateras någon gång framöver. till exempel vid SuC Umeå är det bara åkermark med 2019's kart bilder.
Dock är navigeringsinfo hyfsat korrekt.
Alltså har man Standard connectivity så har man den senaste navigeringinfot med vägar.
Har man premium connectivity så får man kart bilder från 2019.
Så surt att om man betalar får man gammal skit och alla får senaste navigeringsinfo. :evil:

Jag har själv rapporterat in fel på väginformation som gjorde att bilar blev navigerade på cykelväg. Det tog tre veckor för Goggle att godkänna och sedan fanns informationen hyfsat snabbt i Teslan.

Så, om ni tror hastighets informationen blir korrekt med nya satellitkartor kommer ni bli besvikna. :roll:

Om ni är irriterade över felaktig info med fel hastigheter så skulle jag rekommendera att rapportera in till Goggle och sedan kommer ändringen till bilen på fyra fem veckor. :D
Senast redigerad av bolleboll, redigerad totalt 1 gånger.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Jerker »

bolleboll skrev:
metchristian skrev:
sjukligt irre på att hastighetsskyltar inte visas korrekt...
Det är skillnad på navigeringsinformation och kart bilder.
Kart bilder är från 2019 och lär uppdaterad någon gång. till exempel vid SuC Umeå är det bara åkermark med 2019 kart bilder.
Dock är navigeringsinfo hyfsat korrekt.
Alltså har man Standard connectivity så har man den senaste navigeringinfot med vägar.
Har man premium connectivity så får man kart bilder från 2019.
Så surt att om man betalar får man gammal skit och alla får senaste navigeringsinfo. :evil:

Jag har själv rapporterat in fel på väginformation som gjorde att bilar blev navigerade på cykelväg. Det tog tre veckor för Goggle att godkänna och sedan fanns informationen hyfsat snabbt i Teslan.

Så, om ni tror hastighets informationen blir korrekt med nya satellitkartor kommer ni bli besvikna. :roll:

Om ni är irriterade över felaktig info med fel hastigheter så skulle jag rekommendera att rapportera in till Goggle och sedan kommer ändringen till bilen på fyra fem veckor. :D
OK, har nu rapporterat ett fel så får vi se hur lång tid det tar.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av helix »

Lovande att nya kartor är på ingång till bilen!

Det har varit många bud om var data för hastighet kommer från. Är det google, eller är det någon annan källa egentligen? Har funnits info om att det skulle komma från Open Street Maps också? Jag har vid något tillfälle när hastigheten varit felaktig i bilen kollat i Waze och då har det vid dessa få tillfällen jag jämfört faktiskt också varit felaktigt i Waze. Att det kommer från google låter därför inte helt orimligt, men omöjligt att veta med så få tester jag har gjort.

Ser verkligen fram mot den kommande uppdateringen där bilen läser skyltar så det blir rätt hastighet. Kommer göra stor skillnad för AP.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Jerker »

helix skrev:
Lovande att nya kartor är på ingång till bilen!

Det har varit många bud om var data för hastighet kommer från. Är det google, eller är det någon annan källa egentligen? Har funnits info om att det skulle komma från Open Street Maps också? Jag har vid något tillfälle när hastigheten varit felaktig i bilen kollat i Waze och då har det vid dessa få tillfällen jag jämfört faktiskt också varit felaktigt i Waze. Att det kommer från google låter därför inte helt orimligt, men omöjligt att veta med så få tester jag har gjort.

Ser verkligen fram mot den kommande uppdateringen där bilen läser skyltar så det blir rätt hastighet. Kommer göra stor skillnad för AP.
När jag körde Zoe så var det ju TomTom och den led av samma fördröjning i hastighetsbegränsningarna.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
OK, har nu rapporterat ett fel så får vi se hur lång tid det tar.
Navigeringskartdata inklusive hastighet kommer inte från Google. Flygfoton kommer visserligen från Google och åldern på dessa varierar stort.

Kartdatan inklusive hastighet kommer från MapBox och inget annat som bland annat inhämtar information från OpenStreetMap.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Jerker »

Ska bli intressant att se vem av er som har rätt!
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av bolleboll »

Jerker skrev:
Ska bli intressant att se vem av er som har rätt!
Vem som har rätt eller fel vill jag inte spekulera då man i de flesta fall delar med sig av en kunskap man har fått.
För egen del kan jag bara beskriva hur jag har kommit över kunskapen om att rapporter om felaktigheter till Google som blir publicerade senare återfinns i min M3.
I mitt fall visade det sig att flera bilar om dagen kom körandes på en väg som är återvändsgränd och fick vända. Fastän en E14 skylt var uppsatt uppstod dessa felkörningar. Min tanke blev då att man felaktigt hade fått navigeringsförslag att åka denna väg för att komma till ett annat ställe.
I maps.google.com kunde jag se att vägen var felritad och gick på en cykelbana till nästa väg. Navigeringssystemet i Google och Tesla gav förslag att åka denna väg fast det inte gick då cykelvägen var blockerad för bilar med betongsuggor.

Jag öppnade maps.google.com och klickade på menyn.
Google_meny.JPG
Sedan valde jag ”skicka feedback”
Skicka feedback.JPG
Och ”Felaktig information”
Felaktig information.JPG
Sedan markerade jag den felaktiga vägen och skrev att vägen var felritad över en cykelbana. Vägen tog slut vid cykelbanan.
Efter två veckor fick jag meddelande från Google att mitt förslag hade publicerats.

Cykelbanan blev inte helt korrekt utritad, men fyllde sitt syfte. Efter ändringen blev navigeringsförslaget att köra runt istället.
Efter någon vecka kunde jag se samma felaktigt ritade nya publicerade cykelbana i Teslan.
Om Google har något samarbete med OpenStreetMap eller MapBox har jag ingen aning om, men ändringar för navigering inskickade till Google kom upp till Teslan inom några veckor.
Om samma sak gäller för hastighetsskyltar får vi väl se nu.
Senast redigerad av bolleboll, redigerad totalt 1 gånger.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av bolleboll »

Före
Före.JPG
Efter
Efter.JPG
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Ska bli intressant att se vem av er som har rätt!
MapBox hämtar in kartdata från andra tjänster också, de packeterar data från flera olika källor. Hur som helst så är det MapBox/Valhalla som Tesla gick över till från ett antal år sedan. Antagligen för att lättare kunna anpassa kartdata själv i framtiden men kanske även pga billigare lösning när Google började ta mer betalt för sin kartdata för några år sedan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
joje
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 jun 2015 09:21
Ort: Täby

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av joje »

Då kom nya kartorna. Precis laddat ner 2020.32-12313. Har dock inte kört runt något så jag kan inte avgöra om hastighetsangivelsen stämmer bättre med verkligheten.

/J
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av slugger75 »

joje skrev:
Då kom nya kartorna. Precis laddat ner 2020.32-12313. Har dock inte kört runt något så jag kan inte avgöra om hastighetsangivelsen stämmer bättre med verkligheten.

/J
Jag antar att det tyvärr blir som det brukar bli. Dvs kartorna uppdateras, men hastighetsangivelserna stämmer lika dåligt som vanligt.

Hoppas jag har fel!
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Bjelke »

slugger75 skrev:
joje skrev:
Då kom nya kartorna. Precis laddat ner 2020.32-12313. Har dock inte kört runt något så jag kan inte avgöra om hastighetsangivelsen stämmer bättre med verkligheten.

/J
Jag antar att det tyvärr blir som det brukar bli. Dvs kartorna uppdateras, men hastighetsangivelserna stämmer lika dåligt som vanligt.

Hoppas jag har fel!
Ja hoppas kan man ju alltid :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av LasseTM »

Håller på att ladda ner kartorna nu via telefonen vilket verkar vara ett misstag.
3gb borta och 30% verkar vara nedladdat, så använd gärna vanligt wifi om ni inte har obegränsat med surf för detta.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av loftux »

LasseTM skrev:
Håller på att ladda ner kartorna nu via telefonen vilket verkar vara ett misstag.
3gb borta och 30% verkar vara nedladdat, så använd gärna vanligt wifi om ni inte har obegränsat med surf för detta.
Enligt min router så var nedladdningen ca 16GB.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av frippan »

loftux skrev:
LasseTM skrev:
Håller på att ladda ner kartorna nu via telefonen vilket verkar vara ett misstag.
3gb borta och 30% verkar vara nedladdat, så använd gärna vanligt wifi om ni inte har obegränsat med surf för detta.
Enligt min router så var nedladdningen ca 16GB.
7.2GB laddade min bil ner.

Kört runt lite i stan, men allt är precis som vanligt. Märker ingen skillnad på någon gata/väg.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Bjelke »

frippan skrev:
loftux skrev:
LasseTM skrev:
Håller på att ladda ner kartorna nu via telefonen vilket verkar vara ett misstag.
3gb borta och 30% verkar vara nedladdat, så använd gärna vanligt wifi om ni inte har obegränsat med surf för detta.
Enligt min router så var nedladdningen ca 16GB.
7.2GB laddade min bil ner.

Kört runt lite i stan, men allt är precis som vanligt. Märker ingen skillnad på någon gata/väg.
Även gällande hastigheter?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av frippan »

Bjelke skrev:
frippan skrev:
loftux skrev:
LasseTM skrev:
Håller på att ladda ner kartorna nu via telefonen vilket verkar vara ett misstag.
3gb borta och 30% verkar vara nedladdat, så använd gärna vanligt wifi om ni inte har obegränsat med surf för detta.
Enligt min router så var nedladdningen ca 16GB.
7.2GB laddade min bil ner.

Kört runt lite i stan, men allt är precis som vanligt. Märker ingen skillnad på någon gata/väg.
Även gällande hastigheter?
Japp, inga ändringar funna.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Skriv svar