Uppdatering av bilens kartor?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av helix »

Lovande att nya kartor är på ingång till bilen!

Det har varit många bud om var data för hastighet kommer från. Är det google, eller är det någon annan källa egentligen? Har funnits info om att det skulle komma från Open Street Maps också? Jag har vid något tillfälle när hastigheten varit felaktig i bilen kollat i Waze och då har det vid dessa få tillfällen jag jämfört faktiskt också varit felaktigt i Waze. Att det kommer från google låter därför inte helt orimligt, men omöjligt att veta med så få tester jag har gjort.

Ser verkligen fram mot den kommande uppdateringen där bilen läser skyltar så det blir rätt hastighet. Kommer göra stor skillnad för AP.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Jerker »

helix skrev:
Lovande att nya kartor är på ingång till bilen!

Det har varit många bud om var data för hastighet kommer från. Är det google, eller är det någon annan källa egentligen? Har funnits info om att det skulle komma från Open Street Maps också? Jag har vid något tillfälle när hastigheten varit felaktig i bilen kollat i Waze och då har det vid dessa få tillfällen jag jämfört faktiskt också varit felaktigt i Waze. Att det kommer från google låter därför inte helt orimligt, men omöjligt att veta med så få tester jag har gjort.

Ser verkligen fram mot den kommande uppdateringen där bilen läser skyltar så det blir rätt hastighet. Kommer göra stor skillnad för AP.
När jag körde Zoe så var det ju TomTom och den led av samma fördröjning i hastighetsbegränsningarna.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
OK, har nu rapporterat ett fel så får vi se hur lång tid det tar.
Navigeringskartdata inklusive hastighet kommer inte från Google. Flygfoton kommer visserligen från Google och åldern på dessa varierar stort.

Kartdatan inklusive hastighet kommer från MapBox och inget annat som bland annat inhämtar information från OpenStreetMap.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Jerker »

Ska bli intressant att se vem av er som har rätt!
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av bolleboll »

Jerker skrev:
Ska bli intressant att se vem av er som har rätt!
Vem som har rätt eller fel vill jag inte spekulera då man i de flesta fall delar med sig av en kunskap man har fått.
För egen del kan jag bara beskriva hur jag har kommit över kunskapen om att rapporter om felaktigheter till Google som blir publicerade senare återfinns i min M3.
I mitt fall visade det sig att flera bilar om dagen kom körandes på en väg som är återvändsgränd och fick vända. Fastän en E14 skylt var uppsatt uppstod dessa felkörningar. Min tanke blev då att man felaktigt hade fått navigeringsförslag att åka denna väg för att komma till ett annat ställe.
I maps.google.com kunde jag se att vägen var felritad och gick på en cykelbana till nästa väg. Navigeringssystemet i Google och Tesla gav förslag att åka denna väg fast det inte gick då cykelvägen var blockerad för bilar med betongsuggor.

Jag öppnade maps.google.com och klickade på menyn.
Google_meny.JPG
Sedan valde jag ”skicka feedback”
Skicka feedback.JPG
Och ”Felaktig information”
Felaktig information.JPG
Sedan markerade jag den felaktiga vägen och skrev att vägen var felritad över en cykelbana. Vägen tog slut vid cykelbanan.
Efter två veckor fick jag meddelande från Google att mitt förslag hade publicerats.

Cykelbanan blev inte helt korrekt utritad, men fyllde sitt syfte. Efter ändringen blev navigeringsförslaget att köra runt istället.
Efter någon vecka kunde jag se samma felaktigt ritade nya publicerade cykelbana i Teslan.
Om Google har något samarbete med OpenStreetMap eller MapBox har jag ingen aning om, men ändringar för navigering inskickade till Google kom upp till Teslan inom några veckor.
Om samma sak gäller för hastighetsskyltar får vi väl se nu.
Senast redigerad av bolleboll, redigerad totalt 1 gånger.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av bolleboll »

Före
Före.JPG
Efter
Efter.JPG
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Ska bli intressant att se vem av er som har rätt!
MapBox hämtar in kartdata från andra tjänster också, de packeterar data från flera olika källor. Hur som helst så är det MapBox/Valhalla som Tesla gick över till från ett antal år sedan. Antagligen för att lättare kunna anpassa kartdata själv i framtiden men kanske även pga billigare lösning när Google började ta mer betalt för sin kartdata för några år sedan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
joje
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 jun 2015 09:21
Ort: Täby

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av joje »

Då kom nya kartorna. Precis laddat ner 2020.32-12313. Har dock inte kört runt något så jag kan inte avgöra om hastighetsangivelsen stämmer bättre med verkligheten.

/J
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av slugger75 »

joje skrev:
Då kom nya kartorna. Precis laddat ner 2020.32-12313. Har dock inte kört runt något så jag kan inte avgöra om hastighetsangivelsen stämmer bättre med verkligheten.

/J
Jag antar att det tyvärr blir som det brukar bli. Dvs kartorna uppdateras, men hastighetsangivelserna stämmer lika dåligt som vanligt.

Hoppas jag har fel!
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Bjelke »

slugger75 skrev:
joje skrev:
Då kom nya kartorna. Precis laddat ner 2020.32-12313. Har dock inte kört runt något så jag kan inte avgöra om hastighetsangivelsen stämmer bättre med verkligheten.

/J
Jag antar att det tyvärr blir som det brukar bli. Dvs kartorna uppdateras, men hastighetsangivelserna stämmer lika dåligt som vanligt.

Hoppas jag har fel!
Ja hoppas kan man ju alltid :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av LasseTM »

Håller på att ladda ner kartorna nu via telefonen vilket verkar vara ett misstag.
3gb borta och 30% verkar vara nedladdat, så använd gärna vanligt wifi om ni inte har obegränsat med surf för detta.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av loftux »

LasseTM skrev:
Håller på att ladda ner kartorna nu via telefonen vilket verkar vara ett misstag.
3gb borta och 30% verkar vara nedladdat, så använd gärna vanligt wifi om ni inte har obegränsat med surf för detta.
Enligt min router så var nedladdningen ca 16GB.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av frippan »

loftux skrev:
LasseTM skrev:
Håller på att ladda ner kartorna nu via telefonen vilket verkar vara ett misstag.
3gb borta och 30% verkar vara nedladdat, så använd gärna vanligt wifi om ni inte har obegränsat med surf för detta.
Enligt min router så var nedladdningen ca 16GB.
7.2GB laddade min bil ner.

Kört runt lite i stan, men allt är precis som vanligt. Märker ingen skillnad på någon gata/väg.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Bjelke »

frippan skrev:
loftux skrev:
LasseTM skrev:
Håller på att ladda ner kartorna nu via telefonen vilket verkar vara ett misstag.
3gb borta och 30% verkar vara nedladdat, så använd gärna vanligt wifi om ni inte har obegränsat med surf för detta.
Enligt min router så var nedladdningen ca 16GB.
7.2GB laddade min bil ner.

Kört runt lite i stan, men allt är precis som vanligt. Märker ingen skillnad på någon gata/väg.
Även gällande hastigheter?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av frippan »

Bjelke skrev:
frippan skrev:
loftux skrev:
LasseTM skrev:
Håller på att ladda ner kartorna nu via telefonen vilket verkar vara ett misstag.
3gb borta och 30% verkar vara nedladdat, så använd gärna vanligt wifi om ni inte har obegränsat med surf för detta.
Enligt min router så var nedladdningen ca 16GB.
7.2GB laddade min bil ner.

Kört runt lite i stan, men allt är precis som vanligt. Märker ingen skillnad på någon gata/väg.
Även gällande hastigheter?
Japp, inga ändringar funna.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 271
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Front242 »

Hastigheten är lika fel som tidigare för mig. Nåväl, det var ju bara tre år sedan det ändrades. Innehåller uppdateringarna verkligen ny kartdata undrar jag ibland
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av slugger75 »

Är det någon här, som i någon uppdatering har märk någon skillnad på hastighetsdata?

Själv har jag inte det. Min bil visar inte heller de ”nya” hastigheterna (40, 60, 80 osv).
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Xeik »

Ingen ändring på hastighetsdata vad jag märkt. Antagligen är det bara kartdatan som uppdaterats. Hastighetsdata ligger nog för sig själv.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av frippan »

Vi får hoppas nu på att läsning av skyltarna kommer snart, min förhoppning är att det kommer med version 11 av mjukvaran. Soon borde vara snabbare än 1 år, Elon har ju blivit lite mindre tidsoptimist, så soon är nog ca 4-5 månader.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av nek0 »

Xeik skrev:
Ingen ändring på hastighetsdata vad jag märkt. Antagligen är det bara kartdatan som uppdaterats. Hastighetsdata ligger nog för sig själv.
Ingen vet vad de uppdaterar.
Jag får 4 uppdateringar/år till min Tomtom och man kan få sån skit att man ibland undrar vad de håller på med.
Just nu har de hastighetsdata som inte har något med verkligheten att göra
Min gata skapades för 6 år sedan men den finns inte på google eller någon annan gps navigation som jag testat
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 271
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Front242 »

Jag börjar inte tro på FSD förrän den dagen de lyckas uppdatera så att hastigheten stämmer. Det känns som ett nåbart delmål
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av jpetters »

Någon som märkt skillnad med spökbromsningarna vid avfart från motorväg?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Svenssons »

Xeik skrev:
Ingen ändring på hastighetsdata vad jag märkt. Antagligen är det bara kartdatan som uppdaterats. Hastighetsdata ligger nog för sig själv.
Har du några exempel på felaktig hastighetsdata? Väg, korrekt hastighet och felaktig hastighet?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av Xeik »

Svenssons skrev:
Xeik skrev:
Ingen ändring på hastighetsdata vad jag märkt. Antagligen är det bara kartdatan som uppdaterats. Hastighetsdata ligger nog för sig själv.
Har du några exempel på felaktig hastighetsdata? Väg, korrekt hastighet och felaktig hastighet?
Ett exempel är Kungsgårdsleden precis i norra Ängelholms utkant. Har varit 80 sedan minst 3 år tillbaka. Bilen hävdar fortfarande att det är 90. Även efter dagens kartuppdatering.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Uppdatering av bilens kartor?

Inlägg av renes »

Svenssons skrev:
Xeik skrev:
Ingen ändring på hastighetsdata vad jag märkt. Antagligen är det bara kartdatan som uppdaterats. Hastighetsdata ligger nog för sig själv.
Har du några exempel på felaktig hastighetsdata? Väg, korrekt hastighet och felaktig hastighet?
Hela Uppsala stad. Överallt är det sen två år eller så 40. Bilen visar överallt 50.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Skriv svar