Laddbox T3 LR

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Laddbox T3 LR

Inlägg av nek0 »

Arn skrev:
Den nya teslaboxen låter ju intressant. Har frågat säljaren när den väntas komma till Sverige.

BrukarvTeslas laddboxar fungera även till andra elbilar?

Har pratat med 2 elektriker, den ena tror jordfelsbrytaren kostar 1500-2000kr, den andra tror på över 5000kr. Vad kostade det för er?
Däremot trodde elektrikern att 20A räcker och hos 90% av kunderna hade man inte lastbalancerat

Tibber inkl laddkabel blir drygt 10k. Vet ej om man sparar något på Tibber om man har elavtal via elskling. Då spelar ju ingen roll när på dygnet man förbrukat.
Det var en dyr kabel du tittar på boxen kostar 6495kr
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1434
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Laddbox T3 LR

Inlägg av kenjon »

Arn skrev:
Den nya teslaboxen låter ju intressant. Har frågat säljaren när den väntas komma till Sverige.

BrukarvTeslas laddboxar fungera även till andra elbilar?

Har pratat med 2 elektriker, den ena tror jordfelsbrytaren kostar 1500-2000kr, den andra tror på över 5000kr. Vad kostade det för er?
Däremot trodde elektrikern att 20A räcker och hos 90% av kunderna hade man inte lastbalancerat

Tibber inkl laddkabel blir drygt 10k. Vet ej om man sparar något på Tibber om man har elavtal via elskling. Då spelar ju ingen roll när på dygnet man förbrukat.
Ja, det är Type 2 på kabeln från laddboxen, och den fungerar på andra bilar med Type 2.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: Laddbox T3 LR

Inlägg av simonk »

Teslas laddbox skall fungera mot andra bilar också, men det verkar behövas en inställning i boxen har jag märkt: viewtopic.php?f=61&t=21124
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Laddbox T3 LR

Inlägg av Arn »

Säljare på Tesla skriver

"Ja det stämmer att vi har släppt en sådan I USA.

Tyvärr har vi inte fått någon information om när den lanseras internationellt."

Den nuvarande boxen är säkert jättebra men som teknikintresserad känns det alltid lustigt om någon uppföljare släpps kort efter ett köp. Men antar att det inte finns något val om man inte vill ladda enbart på superchargers eller via schuko kontakt. Hade man vetat ett datum som handlade om veckor el någon månad hade det kunnat funka göra så i väntan på boxen.
Användarvisningsbild
Claes
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 05 apr 2019 14:41
Ort: BÅLSTA
Kontakt:

Re: Laddbox T3 LR

Inlägg av Claes »

Förslag: Titta på Juice booster 2. Har ett par stycken för mina S och 3.
Köpt från Mobility House i Tyskland. Inställbar laddningsström. Innehåller bl a jordfelsbrytare typ B
Verkligen toppen.
https://www.mobilityhouse.com - som även har andra lösningar. Jordfelsbrytare B är dock en nödvändighet
Juice booster 2 kan köpas i Sverige hos ett antal leverantörer - men kolla pris.
Användarvisningsbild
jorgenkarls
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jun 2019 20:13

Re: Laddbox T3 LR

Inlägg av jorgenkarls »

Easee med inbyggd jordfelsbrytare blir förmodligen billigare än Teslas laddare då man behöver köpa till korrekt jordfelsbrytare. Rätta mig om jag har fel. Easee går att koppla till wifi och schemalägga och koppla ihop med Tibber.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Laddbox T3 LR

Inlägg av evilirish »

Arn skrev:
Den nya teslaboxen låter ju intressant. Har frågat säljaren när den väntas komma till Sverige.

BrukarvTeslas laddboxar fungera även till andra elbilar?

Har pratat med 2 elektriker, den ena tror jordfelsbrytaren kostar 1500-2000kr, den andra tror på över 5000kr. Vad kostade det för er?
Däremot trodde elektrikern att 20A räcker och hos 90% av kunderna hade man inte lastbalancerat

Tibber inkl laddkabel blir drygt 10k. Vet ej om man sparar något på Tibber om man har elavtal via elskling. Då spelar ju ingen roll när på dygnet man förbrukat.
Denna jordfelsbrytaren är populär bland oss Tesla-förare: https://www.energibutiken.se/en/jordfel ... ype-b.html
Har en själv, mycket nöjd med den.
Edit: Kör själv 10mil om dagen i snitt, 20A huvudsäkring, värmepump, 140kvm. Ingen lastbalansering och har inte smällt en enda säkring p.g.a laddning på ca 2,5 år. Laddar kategoriskt efter midnatt.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Laddbox T3 LR

Inlägg av Arn »

Tack för tips. Kollade med elektrikern som tyckte den lät bra. Den hans egen grossist hade kostade 3 gånger så mkt. Så det finns många nöjda Teslaägare som har denna då?
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Laddbox T3 LR

Inlägg av KnightRider »

Arn skrev:
Tack för tips. Kollade med elektrikern som tyckte den lät bra. Den hans egen grossist hade kostade 3 gånger så mkt. Så det finns många nöjda Teslaägare som har denna då?
Ja den är mycket populär bland Teslaägare. Jag har en Tesla WC, 20 A huvudsäkring, frånluftsvärmepump, 170 kvm, den nämnda Jfb B, Tibber som styr laddningen när det är som billigast och laddar med 6-8 A beroende på vinter/sommar för att inte överbelasta säkringarna. Väldigt nöjd med Teslas WC.
Användarvisningsbild
jorgenkarls
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jun 2019 20:13

Re: Laddbox T3 LR

Inlägg av jorgenkarls »

KnightRider skrev:
Arn skrev:
Tack för tips. Kollade med elektrikern som tyckte den lät bra. Den hans egen grossist hade kostade 3 gånger så mkt. Så det finns många nöjda Teslaägare som har denna då?
Ja den är mycket populär bland Teslaägare. Jag har en Tesla WC, 20 A huvudsäkring, frånluftsvärmepump, 170 kvm, den nämnda Jfb B, Tibber som styr laddningen när det är som billigast och laddar med 6-8 A beroende på vinter/sommar för att inte överbelasta säkringarna. Väldigt nöjd med Teslas WC.
Men det borde bli billigare med Easee då den har en inbyggd jordfelsbrytare. Den är ju dessutom smartare med wifi-uppkoppling etc.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Laddbox T3 LR

Inlägg av KnightRider »

jorgenkarls skrev:
KnightRider skrev:
Arn skrev:
Tack för tips. Kollade med elektrikern som tyckte den lät bra. Den hans egen grossist hade kostade 3 gånger så mkt. Så det finns många nöjda Teslaägare som har denna då?
Ja den är mycket populär bland Teslaägare. Jag har en Tesla WC, 20 A huvudsäkring, frånluftsvärmepump, 170 kvm, den nämnda Jfb B, Tibber som styr laddningen när det är som billigast och laddar med 6-8 A beroende på vinter/sommar för att inte överbelasta säkringarna. Väldigt nöjd med Teslas WC.
Men det borde bli billigare med Easee då den har en inbyggd jordfelsbrytare. Den är ju dessutom smartare med wifi-uppkoppling etc.
En WC med en Jfb typ B för 1500kr blir väl billigare än en Easee då kabel med Teslaknapp ingår medans den kabeln måste läggas till extra till en Easee.

Sedan vet jag inte vad Wi-Fi verkligen tillför då jag iaf inte saknar det idag i min TC. Allt fungerar ändå lika bra med Tibber.
Användarvisningsbild
jorgenkarls
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jun 2019 20:13

Re: Laddbox T3 LR

Inlägg av jorgenkarls »

KnightRider skrev:
jorgenkarls skrev:
KnightRider skrev:
Arn skrev:
Tack för tips. Kollade med elektrikern som tyckte den lät bra. Den hans egen grossist hade kostade 3 gånger så mkt. Så det finns många nöjda Teslaägare som har denna då?
Ja den är mycket populär bland Teslaägare. Jag har en Tesla WC, 20 A huvudsäkring, frånluftsvärmepump, 170 kvm, den nämnda Jfb B, Tibber som styr laddningen när det är som billigast och laddar med 6-8 A beroende på vinter/sommar för att inte överbelasta säkringarna. Väldigt nöjd med Teslas WC.
Men det borde bli billigare med Easee då den har en inbyggd jordfelsbrytare. Den är ju dessutom smartare med wifi-uppkoppling etc.
En WC med en Jfb typ B för 1500kr blir väl billigare än en Easee då kabel med Teslaknapp ingår medans den kabeln måste läggas till extra till en Easee.

Sedan vet jag inte vad Wi-Fi verkligen tillför då jag iaf inte saknar det idag i min TC. Allt fungerar ändå lika bra med Tibber.
Du får ju med samma kabel när du köper bilen så den behöver du inte köpa till. Easee laddaren uppdateras ju även över wifi och den ligger på 22kWh jämfört med Teslas WC som ligger på 11kWh.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Laddbox T3 LR

Inlägg av KnightRider »

jorgenkarls skrev:
KnightRider skrev:
jorgenkarls skrev:
KnightRider skrev:
Arn skrev:
Tack för tips. Kollade med elektrikern som tyckte den lät bra. Den hans egen grossist hade kostade 3 gånger så mkt. Så det finns många nöjda Teslaägare som har denna då?
Ja den är mycket populär bland Teslaägare. Jag har en Tesla WC, 20 A huvudsäkring, frånluftsvärmepump, 170 kvm, den nämnda Jfb B, Tibber som styr laddningen när det är som billigast och laddar med 6-8 A beroende på vinter/sommar för att inte överbelasta säkringarna. Väldigt nöjd med Teslas WC.
Men det borde bli billigare med Easee då den har en inbyggd jordfelsbrytare. Den är ju dessutom smartare med wifi-uppkoppling etc.
En WC med en Jfb typ B för 1500kr blir väl billigare än en Easee då kabel med Teslaknapp ingår medans den kabeln måste läggas till extra till en Easee.

Sedan vet jag inte vad Wi-Fi verkligen tillför då jag iaf inte saknar det idag i min TC. Allt fungerar ändå lika bra med Tibber.
Du får ju med samma kabel när du köper bilen så den behöver du inte köpa till. Easee laddaren uppdateras ju även över wifi och den ligger på 22kWh jämfört med Teslas WC som ligger på 11kWh.
Kabeln vill man ofta ha med när man reser och iom Tesla WC så slipper man flytta någon sladd mellan laddaren och bilen när man ska resa iväg.

Teslas WC kan uppdateras via bilen.

Teslas WC är på 22 kW och kan lastbalansera mellan flera ihopkopplade WC.
573188A8-F00D-4DB5-9A39-11818C2B2536.png
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Laddbox T3 LR

Inlägg av LasseTM »

Arn skrev:
Den nya teslaboxen låter ju intressant. Har frågat säljaren när den väntas komma till Sverige.

BrukarvTeslas laddboxar fungera även till andra elbilar?

Har pratat med 2 elektriker, den ena tror jordfelsbrytaren kostar 1500-2000kr, den andra tror på över 5000kr. Vad kostade det för er?
Däremot trodde elektrikern att 20A räcker och hos 90% av kunderna hade man inte lastbalancerat

Tibber inkl laddkabel blir drygt 10k. Vet ej om man sparar något på Tibber om man har elavtal via elskling. Då spelar ju ingen roll när på dygnet man förbrukat.
En jfb typ b går på runt 1500:- om du inte blir blåst.
20A räcker för de flesta hushåll utan lastbalansering.
Annars går det att köpa en laddare med som sagt för det kostar ganska mycket att gå upp i huvudsäkring.
Tibber sparar dig pengar om du ofta kommer att ladda på kvällen/natten som de flesta gör.
Sista tiden har elen ganska ofta legat på - i kostnad så du får faktiskt några öre för att förbruka el om man bortser från överföring.
Det får du garanterat inte om du inte har timpris.
Idag ligger elen på - 1öre till - 5öre mellan tex 00-05 och minus 1-2 öre mellan 22-00 ikväll.
Glöm inte referral på Tibber bara om du byter.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Laddbox T3 LR

Inlägg av Arn »

Fick min elräkning för april. Hade då ett pris på 3 öre per kwh på elavtal tecknat via elskling.

Vet ej säkert om överföringsavgift ingår i dessa 3 ören.

Har hursomhelst 27 rabatt per kwh

Men bortsett från pris, vilken laddare är bäst? Easee eller Tesla WC? Easee inkl laddkabel blir 9200kr som tibberkund och 10200 utan. Tesla med jordfelsbrytare 6800kr.
Vilken är mest praktisk och bäst kvalitet?
Användarvisningsbild
jorgenkarls
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jun 2019 20:13

Re: Laddbox T3 LR

Inlägg av jorgenkarls »

Arn skrev:
Fick min elräkning för april. Hade då ett pris på 3 öre per kwh på elavtal tecknat via elskling.

Vet ej säkert om överföringsavgift ingår i dessa 3 ören.

Har hursomhelst 27 rabatt per kwh

Men bortsett från pris, vilken laddare är bäst? Easee eller Tesla WC? Easee inkl laddkabel blir 9200kr som tibberkund och 10200 utan. Tesla med jordfelsbrytare 6800kr.
Vilken är mest praktisk och bäst kvalitet?
Med Watty (tillbehör till Easee) så lastbalanserar laddboxen mot husets totala förbrukning. Det har ej Teslas laddbox. Laddkabel behöver du inte köpa till, det följer med bilen.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Laddbox T3 LR

Inlägg av KnightRider »

Arn skrev:
Men bortsett från pris, vilken laddare är bäst? Easee eller Tesla WC? Easee inkl laddkabel blir 9200kr som tibberkund och 10200 utan. Tesla med jordfelsbrytare 6800kr.
Vilken är mest praktisk och bäst kvalitet?
Det handlar nog mest om tycke och smak. Båda har väl sina för och nackdelar. Jag har en Tesla WC och är nöjd med den. Andra har Easee och är nöjda med den.

Däremot så måste man normalt sett införskaffa en extra kabel till Easee. Min fru hade iaf aldrig godkänt att den illblåa Mennekes-kabeln som följer med bilen skulle hänga på någon av husets fasader. Den är anskrämlig.
Användarvisningsbild
jorgenkarls
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jun 2019 20:13

Re: Laddbox T3 LR

Inlägg av jorgenkarls »

KnightRider skrev:
Arn skrev:
Men bortsett från pris, vilken laddare är bäst? Easee eller Tesla WC? Easee inkl laddkabel blir 9200kr som tibberkund och 10200 utan. Tesla med jordfelsbrytare 6800kr.
Vilken är mest praktisk och bäst kvalitet?
Det handlar nog mest om tycke och smak. Båda har väl sina för och nackdelar. Jag har en Tesla WC och är nöjd med den. Andra har Easee och är nöjda med den.

Däremot så måste man normalt sett införskaffa en extra kabel till Easee. Min fru hade iaf aldrig godkänt att den illblåa Mennekes-kabeln som följer med bilen skulle hänga på någon av husets fasader. Den är anskrämlig.
I-landsproblem :)
Användarvisningsbild
jorgenkarls
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jun 2019 20:13

Re: Laddbox T3 LR

Inlägg av jorgenkarls »

Easee + Type-2 kabel + Watty blir ca 5500kr efter bidrag.

Teslas laddbox + JFB blir ca 3700kr efter bidrag

Så skillnaden är dryga 1700kr
Användarvisningsbild
Krizze
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 02 apr 2020 21:27

Re: Laddbox T3 LR

Inlägg av Krizze »

Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1562
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Laddbox T3 LR

Inlägg av pefreli »

Jag valde Teslas WC och är nöjd med det.

- Billigast
- Gillar knappen som öppnar laddluckan.
- Jag gillar designen
- Har inget behov av lastbalansering. 20 A huvudsäkring räcker utan problem trots poolvärmepump och värmepump till huset.
- Inget strul med ev garantier. Det ska det ju egentligen inte vara med andra laddare heller men jag har läst om några på forumet som haft problem.

Under det år jag haft bilen har jag aldrig haft behov av att köra mer än 10A trefas, och då framförallt för att förvärma batteriet på vintern.

Jag vill inte trampa någon på tårna men tror att Lastbalansering är overkill för de flesta. Iaf om man har en Tesla och kan ställa strömstyrkan i bilen.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Laddbox T3 LR

Inlägg av heldiggrisen »

pefreli skrev:
Jag valde Teslas WC och är nöjd med det.

- Billigast
- Gillar knappen som öppnar laddluckan.
- Jag gillar designen
- Har inget behov av lastbalansering. 20 A huvudsäkring räcker utan problem trots poolvärmepump och värmepump till huset.
- Inget strul med ev garantier. Det ska det ju egentligen inte vara med andra laddare heller men jag har läst om några på forumet som haft problem.

Under det år jag haft bilen har jag aldrig haft behov av att köra mer än 10A trefas, och då framförallt för att förvärma batteriet på vintern.

Jag vill inte trampa någon på tårna men tror att Lastbalansering är overkill för de flesta. Iaf om man har en Tesla och kan ställa strömstyrkan i bilen.
Ända aberet jag har med tesla är manglande smartfunktioner/Wi-Fi och att de verkar vara av lite olika kvalitet. Många på forumet här har måtte bytta sin, och det har tagit olika lång tid i garantiprocessen.
Oavsett så rekommenderar jag att sätta till ”ett blått uttag” strax innan laddboxen (oavsett märke), kostar inte mycket extra när elektrikern redan är på plats, och du har en redundans om boxen strular. Om du hittar elektriker som sätteris boxen efter ”Bjelkemetoden”, så är också det en lösning för att säkra lite extra backup vid strul.
Annars är jag enig med dig gällande lastbalansering, rolig liten pryl, men absolut inte nödvändigt eftersom du kan sätta önskad laddström ”hårt” i boxen, eller ”mjukt” i bilen.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Laddbox T3 LR

Inlägg av Arn »

Det lutar åt Teslas laddbox då den blir billigast och har knappen

Gjorde en google sökning på jordfelsbrytare typ b. Fick massvis med resultat. Pris 100kr och uppåt. En del tycks vara 1 fas, några 3 fas.

Skulle de flesta 3 fas duga eller bäst köra den som rekommenderades tidigare i denna tråd?

Kan det bli besvär med garantin om man själv köpt laddbox och jordfelsbrytare från olika håll och anlitar elektriker? Eller bara köra på? Vissa elektrisker jag pratat med tycker man ska köpa allt från samma
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1562
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Laddbox T3 LR

Inlägg av pefreli »

Min elektriker ville inte stå för garantin om jag köpte jfb.

Hade sparat en tusenlapp om jag köpt den själv men valde att använda hans jfb.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Laddbox T3 LR

Inlägg av Arn »

Har energibutiken någon rabattkod? Koden Tesla2019 som gav 5% fungerar inte längre
Skriv svar