Model 3 vs S

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Model 3 vs S

Inlägg av Arn »

Då leveransen av model 3 blir försenad har jag råkat få syn på annonser med model S 2-3 år gamla till samma pris som en ny M3 LR. Men vad är främsta för och nackdelar med dessa resp modeller?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2232
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Model 3 vs S

Inlägg av frippe »

Finns gott om inlägg om samma fråga.

viewtopic.php?f=51&t=14957
viewtopic.php?f=51&t=14483
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Model 3 vs S

Inlägg av pubbe »

Jag har både S och 3, och bilarna har sina för och nackdelar. 3:ans vägljud på motorväg är hemskt, och ska jag köra långt så väljer jag S:en helt klart. Inne i stan och kortare sträckor så gillar jag 3:ans mindre ratt och sportigare känsla, samt lägre förbrukning.

Min 3:a är ju nyare än min S så den har mcu 2, dvs Netflix / spel och annat. Visst har det blivit några timmar Netflix i bilen men det har visat sig vara mindre användbart än jag trodde från början. En padda för 1500kr i S:en funkar precis lika bra.

Storleksmässigt upplever jag inte att 3:an är så mycket mindre, och mina två barn har inga problem med att få plats i baksätet.

Om jag bara fick ha en av dom så skulle det utan tvekan vara S:en, då den låter mindre och går betydligt mjukare på vägen.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Model 3 vs S

Inlägg av pefreli »

För min del var en begagnad S inte ens ett alternativ. Tycker den är för stor och klumpig.

Jag gillar lite mindre bilar med sportigare karaktär. Av samma anledning väljer jag en nyare BMW 3-serie framför en äldre 5-serie.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Model 3 vs S

Inlägg av Arn »

pubbe skrev:
Jag har både S och 3, och bilarna har sina för och nackdelar. 3:ans vägljud på motorväg är hemskt, och ska jag köra långt så väljer jag S:en helt klart. Inne i stan och kortare sträckor så gillar jag 3:ans mindre ratt och sportigare känsla, samt lägre förbrukning.

Min 3:a är ju nyare än min S så den har mcu 2, dvs Netflix / spel och annat. Visst har det blivit några timmar Netflix i bilen men det har visat sig vara mindre användbart än jag trodde från början. En padda för 1500kr i S:en funkar precis lika bra.

Storleksmässigt upplever jag inte att 3:an är så mycket mindre, och mina två barn har inga problem med att få plats i baksätet.

Om jag bara fick ha en av dom så skulle det utan tvekan vara S:en, då den låter mindre och går betydligt mjukare på vägen.


Har du de nyare model 3 som sägs ha bättre ljudisolering?
Är körglädjen på S jämförbar med M3? Du har LR AWD på 3an?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5481
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 vs S

Inlägg av OfarligTesla »

Arn skrev:
Har du de nyare model 3 som sägs ha bättre ljudisolering?
Är körglädjen på S jämförbar med M3? Du har LR AWD på 3an?
Jag kan svara som haft både S och 3. Den nyare 3an är markant sämre än S pre-Raven både på komfort och ljudnivå. Pratar man en ny Raven är det ännu större skillnad.

3an har mycket mer körglädje i kurvorna, förvånande lite lutning även vid kurvtagning i hög hastighet. Ratten på S kändes inte alls lika kopplad till vägen, på gott och ont. Det är ju skönt att inte känna vibrationer när man långkör på dålig asfalt men trist om man kulkör.

På raksträcka från 0 var däremot S roligare då den klipper mer abrupt, men min S75D mot LR AWD med acceleration boost var å andra sidan klart segare vid lite högre hastighet.

Skulle dock säga att ingen av dem är bilar som ger mig sug att ta ut och köra på småvägar på helgen. Då vore en mindre långsammare manuell Porsche/BMW M2 eller liknande mer lockande.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
fmm1000
Inlägg: 123
Blev medlem: 20 jul 2015 08:36

Re: Model 3 vs S

Inlägg av fmm1000 »

Jeg har skrevet om dette (på dansk).

https://docs.google.com/document/d/10Rc ... 5pU5Vw9qpM
Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link.
http://---
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Model 3 vs S

Inlägg av roder99 »

fmm1000 skrev:
Jeg har skrevet om dette (på dansk).

https://docs.google.com/document/d/10Rc ... 5pU5Vw9qpM
Saxat från ditt dokument:
Nogle brugte S har indbygget dobbeltlader. Det har tidligere kunnet eftermonteres til ca. 10.000 kr. Så kan du lade med 22 kw i stedet for 11 kw.

Var priset 10.000 Dkk en kampanj i Danmark? I Sverige har jag hört att det kostar 26.000 Sek
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Model 3 vs S

Inlägg av pubbe »

Arn skrev:
pubbe skrev:
Jag har både S och 3, och bilarna har sina för och nackdelar. 3:ans vägljud på motorväg är hemskt, och ska jag köra långt så väljer jag S:en helt klart. Inne i stan och kortare sträckor så gillar jag 3:ans mindre ratt och sportigare känsla, samt lägre förbrukning.

Min 3:a är ju nyare än min S så den har mcu 2, dvs Netflix / spel och annat. Visst har det blivit några timmar Netflix i bilen men det har visat sig vara mindre användbart än jag trodde från början. En padda för 1500kr i S:en funkar precis lika bra.

Storleksmässigt upplever jag inte att 3:an är så mycket mindre, och mina två barn har inga problem med att få plats i baksätet.

Om jag bara fick ha en av dom så skulle det utan tvekan vara S:en, då den låter mindre och går betydligt mjukare på vägen.


Har du de nyare model 3 som sägs ha bättre ljudisolering?
Är körglädjen på S jämförbar med M3? Du har LR AWD på 3an?
Jag har en Model S 75 (inte D) uttagen december 2017, samt en M3 LR AWD uttagen mars 2019. 3:an är kul inne i stan och på småvägar... men som förälder och i medelåldern så värderar jag en tyst bil med bra utrymme och hög komfort framför en sportig bil med hårdare fjädring som är rolig att svänga runt med på småvägar.

Nu vill jag dock tillägga att jag faktiskt gillar 3:an och det finns ju en anledning till att jag har kvar bilen, det är verkligen bara i jämförelse med S:en jag tycker att den har lite brister, men det var ju frågan som ställdes.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Model 3 vs S

Inlägg av TechNerd »

Stämmer in med resten av talarna.
3an känns mer sportig och vägljud och ojämnheter märks betydligt mer.

Jag tar S:en 8 gånger av 10. Är väl gubbe helt enkelt. :)

S-19 Raven
3-20
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Model 3 vs S

Inlägg av ermase »

Har också en M3 LR med Acceleration boost uttagen 2020-03-19 och en MS SR Raven uttagen 2019-11-28.
Tidigare hade jag en MS 75D -17 och en BMW i3.
Jag väljer 3:an 4 av 5 gånger Trots att jag är en gubbe, för den är så pass mycket roligare men på långresor är S överlägsen.
Skulle jag välja en bil idag blir det S eftersom vi har fortfarande behov av stort packningsutrymme. Om några år när de sista barnen flyttat är nog 3:an första valet. Modernare, snabbare laddning, dragkrok, roligare. Om du inte har stort packningsbehov och/eller kör väldigt mycket motorväg skulle absolut välja en ny 3:a framför en 2-3 år gammal S. 3:an har till skillnad från en gammal S bl.a. MCU2, HW3.0, batteri cell 2170.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Model 3 vs S

Inlägg av taliz »

Körde en S75D för ett par veckor sedan. Visst är den tystare på grov asfalt i hög fart. Men tycker min Model 3 med 18" är helt ok också med lagom däcktryck. Sen har vi inte så mkt grov asfalt överhuvudtaget i Skåne...
S är betydligt klumpigare(väldigt bred och lång), inte alls lika rolig och interiören känns gammal(3ans interiör är en vanesak, chockerande minimalistiskt först för vissa, men efter ett tag vill man inte ha ngt annat). Enorm skillnad i sikt, känns som framrutan är typ 3ggr större i 3an. Stolarna är lustigt nog betydligt trängre i S också. Jag som är rätt stor och gymmar en del får inte plats med skuldrorna i S, men i 3an är det inga problem.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Dino
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 04 maj 2020 19:30

Re: Model 3 vs S

Inlägg av Dino »

Har en M3P är super nöjd! Rolig att köra :D finns lite smått & gott att klaga på men har inte haft en bil jag inte klagat på... lite kvalitets problem, stress monterat från fabrik.

Har en S-90D/års-16 i skrivande Stund och är nöjd med bara glida runt med den och ha Fullt öppet Glastak allt annat för mig är tråkigt och gammalt segt, fult skulle aldrig köpa den ny! Beggat kan jag tänka mig som en bra A till B bil Bra räckvidd! På 19” ( slipstream )
1+ Finns med 7 säten

Mitt tipps är att testköra båda två ha inte så bråttom:)
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Model 3 vs S

Inlägg av Credde »

Det är väl en smaksak för det mesta och alla har ju sin egen smak. Själv är jag klart för Model S som är elegant och snygg jämfört med Model 3 som jag tycker är ful som bara den - likadan som jag absolut inte gillar interiören. Men det är ju min smak och alla andra kan tycka annorlunda och ha rätt för det är deras smak :geek:

Motsatt Taliz så gillar jag faktisk stolarna i Model S med mer sidostöd än i Model 3 - dock är inga av dom i toppklass - men efter amerikansk standard är dom fina.

Välj så snabb model som du kan 8-) oavsett vilken (3 eller S) kommer du bli nöjd!
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Skriv svar