Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1581
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Inlägg av pefreli »

LasseTM skrev:
pefreli skrev:
Model 3 är redan i prisparitet (TCO) med motsvarande fossiler så det finns ingen större anledning att sänka priserna.

Däremot är det såklart bra om lönsamheten kan höjas ytterligare.
Är den verkligen det?
Och vad jämför du med då?
Nu har jag inte sålt min M3 än men jag föreställer mig inte direkt att den är billigare att äga än min förra golf Sc R eller min BMW F11 520d som båda kostade runt 3000-3500:- månaden totalt.
Självklart spelar körsträckan en avgörande roll för elbilskalkylen. Jag kör 2500 mil/år och då är TCO jämförbar med motsvarande fossil (S60/3-serie/A4/C-klass). Då har jag inte värderat det faktum att jag anser att elbilen är överlägsen inom de flesta områden samt att restvärdet procentuellt sannolikt är bättre än motsvarande fossil.

Nu vet jag inte vad en ny motsvarande BMW/Audi/MB/Volvo snittar i årlig körning men jag misstänker att det är mer än snittbilens 1200 mil. Men jag kan såklart ha fel.

Sen är det såklart så att det ges bidrag om 60 tkr idag och denna ingår i kalkylen. Så det finns kanske utrymme för viss prissänkning men när den kommer så kommer det sannolikt ”kompenseras” med sänkta bidrag.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Inlägg av Jerker »

Jag har ju aldrig, före jag köpte elbil, köpt en ny bil. Tvärtom har jag nästan bara ägt såna bilar som de flesta här skulle betrakta som skrot och jag har servat dem själv, så kapital- och servicekostnad har legat runt 2:-/mil. Bränslekostnaden har varit den ojämförligt största utgiften även vid lägre årliga körsträckor. Så för sådana som gör som jag, att gå från begagnade fossiler till nya elbilar, så ökar ju naturligtvis TCO dramatiskt.

Det kan ju också vara väldigt svårt att hitta jämförbara bilar. Om jag ska jämföra min Tesla 3 med den typiska fossilbilen jag körde tidigare så är den mest relevanta utrustningen dragkroken. Så, för mig är det relevant att jämföra en 20-30 år gammal Volvo 740 med dragkrok som kostat 5000-10000 i inköp med en Tesla 3 med dragkrok. Allt annat som kommer med en Tesla 3 är ju ointressant den jämförelsen eftersom jag hade kunnat köpa i princip vilken annan elbil som helst, bara den har dragkrok, men idag är Tesla 3 den billigaste elbilen med dragkrok.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Inlägg av Zalman3 »


men idag är Tesla 3 den billigaste elbilen med dragkrok.
Renaut Kangoo har drag och är billigare än en Tesla.

Maxus
295.500kr exkl moms.
Får dra 1300kg.
https://maxus.se/e-deliver-3/

Nu lanserar Maxus e-Deliver 3 i två olika längder och med två olika batteristorlekar. e-Deliver 3 har en räckvidd upp till 300km och får lasta upp till 1000kg. Självklart kan du även få bilen med en dragkrok och får då dra 1300kg. Vi hjälper till med alla frågor angående elbilar och laddning för just ditt företag,Denna modell har en räckvidd upp till 200km,Berättigad till miljöbilspremie på 60.000kr


Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:

men idag är Tesla 3 den billigaste elbilen med dragkrok.
Renaut Kangoo har drag och är billigare än en Tesla.

Maxus
295.500kr exkl moms.
Får dra 1300kg.
https://maxus.se/e-deliver-3/

Nu lanserar Maxus e-Deliver 3 i två olika längder och med två olika batteristorlekar. e-Deliver 3 har en räckvidd upp till 300km och får lasta upp till 1000kg. Självklart kan du även få bilen med en dragkrok och får då dra 1300kg. Vi hjälper till med alla frågor angående elbilar och laddning för just ditt företag,Denna modell har en räckvidd upp till 200km,Berättigad till miljöbilspremie på 60.000kr


OK, elpersonbil, då. Jag vill ju inte köra omkring i en skåpbil. Kangoo har dessutom en oanvändbar dragvikt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Inlägg av Zalman3 »

Renault Kangoo ZE express maxi+
Har 5 säten och kan ha drag.

Nissan EV200 Evalia, kan ha 5-7 säten och drag.

Dock låga dragvikter på dessa bilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:
Renault Kangoo ZE express maxi+
Har 5 säten och kan ha drag.

Nissan EV200 Evalia, kan ha 5-7 säten och drag.

Dock låga dragvikter på dessa bilar.
Exakt, helt oanvändbara drag, alltså diskvalificerade.
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Inlägg av 4dy »

LasseTM skrev:
pefreli skrev:
Model 3 är redan i prisparitet (TCO) med motsvarande fossiler så det finns ingen större anledning att sänka priserna.

Däremot är det såklart bra om lönsamheten kan höjas ytterligare.
Är den verkligen det?
Och vad jämför du med då?
Nu har jag inte sålt min M3 än men jag föreställer mig inte direkt att den är billigare att äga än min förra golf Sc R eller min BMW F11 520d som båda kostade runt 3000-3500:- månaden totalt.

Låter vansinnigt billigt. Är det med bränsle, värdefall, försäkring, skatt osv verkligen?
Användarvisningsbild
Fusag
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 25 feb 2020 16:45
Referralkod: ts.la/bjrn81017

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Inlägg av Fusag »

Instämmer gällande TCO, räkna så är vi redan där. Jag bytte bort BMW 320D 2012. Efter 2000 mil börjar model 3 bli besparing varje år. Till och med jämfört med en 8 år gammal diesel som såldes för 130k.
Model 3 SR+ 2020
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1581
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Inlägg av pefreli »

Om BMW lanserat en helelektrisk 3-serie med motsvarande innehåll/prestanda som TM3 skulle man konkurrera ut sina fossila modeller. Det kommer inte hända. Prissättningen för elbilar hos fossiltillverkarna kommer behöva sättas i relation till prissättningen på de egna fossilerna. Tesla har inte detta bekymmer.

Jag menar därför att Model 3 redan är mkt konkurrenskraftigt prissatt och att en prissänkning inte är trolig.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Inlägg av Pontus »

X
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 1 gånger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Inlägg av Pontus »

LasseTM skrev:
taliz skrev:
LasseTM skrev:
pefreli skrev:
Model 3 är redan i prisparitet (TCO) med motsvarande fossiler så det finns ingen större anledning att sänka priserna.

Däremot är det såklart bra om lönsamheten kan höjas ytterligare.
Är den verkligen det?
Och vad jämför du med då?
Nu har jag inte sålt min M3 än men jag föreställer mig inte direkt att den är billigare att äga än min förra golf Sc R eller min BMW F11 520d som båda kostade runt 3000-3500:- månaden totalt.
Det kan inte ha varit nya bilar eller?
Golf R och 520d kostar väl åtminstone 500 loppor nya med lite utrustning, kanske t.o.m. mer om de ska motsvara Teslas standardutrustning. Bara värdetappet lär vara det dubbla, sen soppa, service etc på det...
Golfen var ny men fick ett bra pris när VW sista öppnade, den hade stått i Täby innan ett par månader så fick bra rabatt på den.
Dessutom gick den under 4000mil på 4 år och var i stort sett perfekt skick.
Gick back runt 160k totalt.
F11 köpte jag av min pappas företag när den hade 4000mil på mätaren och sålde med 6500mil på mätaren på 2 år förlorade jag 81000 gratis service på BMW dessutom.
Min Twizy köpte jag för 40k körde 2000mil sålde för 60k så +20k där.
Min Zoe köpte jag för 176k inkl batteri med 270mil på mätaren tittar jag på Blocket idag står den i ungefär samma pris har rullat 2000mil i min ägo.
Låter som att bara värdetapp och soppa kostat 4-5 tusen per månad dvs 30% mer än du skrev och en av bilarna begagnad och säkert inköpt till ett väldigt lågt pris dvs inte ett generellt jämförbart pris.
Kan ju hända att det ändå skulle vara billigare men inte så mycket som du antyder.
Hur mycket tappade BMWn i värde från ny till att du sålde den efter 6500 mil?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Inlägg av Zalman3 »

Fler som spekulerar i billigare Teslor.


Intressant är att Tesla nu är världens största elbilstillverkare, med över 1 miljon elbilar sålda.

Det finns en tumregel att för varje gång man fördubblar tillverkningsvolymen, då sjunker styckpriset med 25%.

Om Tesla säljer ca 500.000 elbilar i år och en konkurrent säljer 250.000 elbilar i år.

Om då Tesla har 20% vinst på sina bilar, då kanske konkurrenten som bara säljer 250.000 elbilar gör en förlust på 5%.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Inlägg av Pontus »

Zalman3 skrev:
Fler som spekulerar i billigare Teslor.


Intressant är att Tesla nu är världens största elbilstillverkare, med över 1 miljon elbilar sålda.

Det finns en tumregel att för varje gång man fördubblar tillverkningsvolymen, då sjunker styckpriset med 25%.

Om Tesla säljer ca 500.000 elbilar i år och en konkurrent säljer 250.000 elbilar i år.

Om då Tesla har 20% vinst på sina bilar, då kanske konkurrenten som bara säljer 250.000 elbilar gör en förlust på 5%.
Om en elbil kostar 1000 kr vid en tillverkning av 250.000 så ska den kosta 750 kr vid en tillverkning av 500.000 st. Men en vinst på 20% blir säljpriset 900 kr, dvs för den andra tillverkaren 100 kr i förlust vilket är typ 11% inte 5%. Man får vara försiktig när man räknar procent ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Inlägg av Walker »

Pontus skrev:
Zalman3 skrev:
Fler som spekulerar i billigare Teslor.


Intressant är att Tesla nu är världens största elbilstillverkare, med över 1 miljon elbilar sålda.

Det finns en tumregel att för varje gång man fördubblar tillverkningsvolymen, då sjunker styckpriset med 25%.

Om Tesla säljer ca 500.000 elbilar i år och en konkurrent säljer 250.000 elbilar i år.

Om då Tesla har 20% vinst på sina bilar, då kanske konkurrenten som bara säljer 250.000 elbilar gör en förlust på 5%.
Om en elbil kostar 1000 kr vid en tillverkning av 250.000 så ska den kosta 750 kr vid en tillverkning av 500.000 st. Men en vinst på 20% blir säljpriset 900 kr, dvs för den andra tillverkaren 100 kr i förlust vilket är typ 11% inte 5%. Man får vara försiktig när man räknar procent ;)
I kronor ja, men Zalman räknar i € :lol: :lol: :lol: (för de som inte förstår så är det ett skämt. Dåligt sådant, men ändå)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Inlägg av Pontus »

Walker skrev:
Pontus skrev:
Zalman3 skrev:
Fler som spekulerar i billigare Teslor.


Intressant är att Tesla nu är världens största elbilstillverkare, med över 1 miljon elbilar sålda.

Det finns en tumregel att för varje gång man fördubblar tillverkningsvolymen, då sjunker styckpriset med 25%.

Om Tesla säljer ca 500.000 elbilar i år och en konkurrent säljer 250.000 elbilar i år.

Om då Tesla har 20% vinst på sina bilar, då kanske konkurrenten som bara säljer 250.000 elbilar gör en förlust på 5%.
Om en elbil kostar 1000 kr vid en tillverkning av 250.000 så ska den kosta 750 kr vid en tillverkning av 500.000 st. Men en vinst på 20% blir säljpriset 900 kr, dvs för den andra tillverkaren 100 kr i förlust vilket är typ 11% inte 5%. Man får vara försiktig när man räknar procent ;)
I kronor ja, men Zalman räknar i € :lol: :lol: :lol: (för de som inte förstår så är det ett skämt. Dåligt sådant, men ändå)
Aha
Det var inte meningen som kritik bara lite klargörande eftersom jag många på jobbet som gör samma miss när räknar procent att man inte tar hänsyn till vad man jämför med.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Inlägg av zyax »

Kommer det en billigare M3 snart?
Kommer det en billigare Model 3 snart?
Kommer det en billigare trea snart?
Kommer det en billigare 3:a snart?
Kommer det en billigare Tesla Model 3 snart?
Kommer det en billigare Tesla M3 snart?
Kommer det en billigare TM3 snart?

Kommer det en billigare Tesla 3 snart?
Kommer det en billigare T3 snart?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Inlägg av Svenssons »

zyax skrev:
Kommer det en billigare M3 snart?
Kommer det en billigare Model 3 snart?
Kommer det en billigare trea snart?
Kommer det en billigare 3:a snart?
Kommer det en billigare Tesla Model 3 snart?
Kommer det en billigare Tesla M3 snart?
Kommer det en billigare TM3 snart?

Kommer det en billigare Tesla 3 snart?
Kommer det en billigare T3 snart?
3 kommer nog alltid att skippa det korrekta modellnamnet. Tror inte 3 kommer ändra sig. Det är i alla fall lättare att skriva 3 istället för Zalman3... Kanske borde jag istället skriva Användare 3 eller A3?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Fler som spekulerar i billigare Teslor.


Intressant är att Tesla nu är världens största elbilstillverkare, med över 1 miljon elbilar sålda.

Det finns en tumregel att för varje gång man fördubblar tillverkningsvolymen, då sjunker styckpriset med 25%.

Om Tesla säljer ca 500.000 elbilar i år och en konkurrent säljer 250.000 elbilar i år.

Om då Tesla har 20% vinst på sina bilar, då kanske konkurrenten som bara säljer 250.000 elbilar gör en förlust på 5%.
Om Tesla vill lägga 10 miljarder i utveckling på ett år så blir det 20 000 per bil när de säljer en halv miljon bilar, för Volkswagen blir det 1 000 kr per bil. Administrationskostnader, personal mm ökar inte heller proportionellt med tillverkning. Vad jag vet så fanns det över 9 miljoner kunder förra året som gick och köpte en fossilbil från Volkswagen. Sånt, efterfrågan är inte helt död på fossilbilar och jag tror de fortfarande gör vinst på dessa. De har stor omställning framför sig som kostar pengar men de har också fortfarande en vinst Tesla bara kan drömma om för tillfället.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Inlägg av Zalman3 »

Om Tesla vill lägga 10 miljarder i utveckling på ett år så blir det 20 000 per bil när de säljer en halv miljon bilar, för Volkswagen blir det 1 000 kr per bil.
Administrationskostnader, personal mm ökar inte heller proportionellt med tillverkning. Vad jag vet så fanns det över 9 miljoner kunder förra
året som gick och köpte en fossilbil från Volkswagen. Sånt, efterfrågan är inte helt död på fossilbilar och jag tror de fortfarande gör vinst på dessa.
De har stor omställning framför sig som kostar pengar men de har också fortfarande en vinst Tesla bara kan drömma om för tillfället.

Visst finns det för och nackdelar med att vara stor.

Grejen är att så länge fossilbilstillverkarna inte satsar 100% på att ställa om till elbilar, så har de problem.

För har hört att Ford/GM/FCA har följande utgifter:
Aktieutdelning 30-40 miljarder kr per år.
Reklam 30-40 miljarder kr per år.
FCA ska betala ca 20 miljarder till Tesla för utsläppsrätter.

Alla dessa miljarder betalar inte Tesla.
Dessutom betalar många fossilbilstillverkare stora summor i ränta på sina lån.

ford lån.jpg
Ford har blivit nedgraderad till junk bonds.
Därför har låneräntan höjts rejält.
Ford’s debt has been downgraded to junk status and it is paying significantly higher yields on that new debt, between 8.50% and 9.625%.
https://www.cnbc.com/2020/05/11/coronav ... ilout.html

Ford har lån på mer än 170 miljarder dollar och en ränta som överstiger 8,5%, då blir ränte kostnaderna skyhöga.

Ford förlorar miljarder under Q2 2020.
Ford Forecasts $5 Billion Q2 Operating Loss
https://www.roadandtrack.com/new-cars/a ... ronavirus/


Volkswagen är väl lite bättre till med de har också höga lån på mer än 222 miljarder dollar.
Volkswagen is losing up to $3.6 billion a week.
https://www.caradvice.com.au/839959/vol ... lion-week/

Volkswagen vet att de måste ställa om till elbilar men sitter på en massa fossilbilsfabriker som antingen måste byggas om eller läggas ner.
De vet också att de har ett återförsäljarnät som inte vill sälja elbilar.
Därför har det nu gjort så att kunden beställer sin elbil på nätet och återförsäljaren blir bara ett utlämningsställe.

Volkswagen är duktiga på att bocka plåt, men inte så duktiga på mjukvara.
Electronics Make Up 40 Percent Of A Car's Sticker Price.
Deloitte projects that by 2030, electronics will make up 45% percent of new car prices.
https://www.hotcars.com/electronics-40- ... ker-price/

Parallellerna med Nokia/Apple känns igen.
Nokia hade spagettikod som inte fungerade alls, apparna hade ingen kompatibilitet, appen fungerade till EN mobil.
Körde man 2 appar i samma Nokia så blev den väldigt seg och instabil.

Dessutom vill de bästa programmerarna jobba hos Tesla.
Volkswagen har svårt att få tag på kompetent folk.


EDIT:
Trots att VW betalat mer än 300 miljarder kr i dieselgate, så fortsätter bekymren.
Volkswagen har förlorat ett viktigt rättsfall i Tyskland. Det kan innebära att bilägare som har en bil som omfattas av dieselfusket har rätt till ersättning.

Detta är ett hårt slag mot VW-koncernen på hemmamarknaden och rättsfallet kommer ligga till grund för ytterligare 60 000 stämningar i lägre instanser.
Domen i Tysklands högsta domstol innebär att en bilägare kan lämna tillbaka sin bil och få skadestånd, rapporterar tyska medier.
https://www.vibilagare.se/nyheter/dom-i ... l-bilagare
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Inlägg av Zalman3 »

Tesla files to sell new Model 3 with cheaper lithium iron phosphate batteries.
Tesla has filed with the Chinese government for approval to sell a new version of the Model 3 with cheaper lithium iron phosphate (LFP) batteries.
https://electrek.co/2020/05/25/tesla-mo ... batteries/

Tesla sänker alltså priserna för Tesla 3 i kina.
Frågan är om de kommer använda lithium iron phosphate även på andra marknader, så att priserna sänks även där.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Inlägg av Zalman3 »

I slutet av april hade Tesla redan sänkt priset för Model 3 så att det gick under den övre gränsen för statliga subventioner för elbilar . En ytterligare prisminskning på 17 procent till motsvarande 28 000 euro skulle vara möjlig om Tesla installerade de billigare LFP-batterierna från den kinesiska batteritillverkaren CATL från sommaren . Två börsmäklare intervjuade av D1EV sa att Tesla sedan kunde sälja Model 3 med en konstant marginal långt under de tidigare priserna.

https://www.elektroauto-news.net/2020/m ... n-aussicht


Tydligen har Tesla stora marginaler och skulle lätt kunna sänka priset till 28.000 euro med LFP batterier i kina.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Inlägg av Pontus »

Är 28.000 inkl transport, tull och moms? Annars kan man väl lägga till 5%, 5% sedan 25%. Så typ 39 tusen, fortfarande billigt men inte så mycket.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Inlägg av Zalman3 »

Pontus skrev:
Är 28.000 inkl transport, tull och moms? Annars kan man väl lägga till 5%, 5% sedan 25%. Så typ 39 tusen, fortfarande billigt men inte så mycket.
Att Tesla kommer sälja bilar med LFP batterier i Asien är ju klart.

Frågan är om de även kommer att skeppas till Europa?
En M3 SR+ för under 400.000kr vore intressant!

Men då måste kinafabriken ha kapacitet över, vilket kanske inte händer i närtid.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Fusag
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 25 feb 2020 16:45
Referralkod: ts.la/bjrn81017

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Inlägg av Fusag »

Som jag förstått det kommer model 3 för kinesiska marknaden med LFP batterier inte ha samma räckvidd som de bilarna vi ser idag, resonemanget ska i så fall vara att det är acceptabelt på den kinesiska marknaden men inte övriga marknader.
Model 3 SR+ 2020
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Inlägg av Zalman3 »

Fusag skrev:
Som jag förstått det kommer model 3 för kinesiska marknaden med LFP batterier inte ha samma räckvidd som de bilarna vi ser idag, resonemanget ska i så fall vara att det är acceptabelt på den kinesiska marknaden men inte övriga marknader.
LPF har sämre densitet.
Så ett 55kWh LPF kanske tar samma plats som ett 75kWh batteri.

Men varför ska batterilådan vara delvis tom?
Är ju inte till någon nytta för kunden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar