Om Tesla vill lägga 10 miljarder i utveckling på ett år så blir det 20 000 per bil när de säljer en halv miljon bilar, för Volkswagen blir det 1 000 kr per bil.
Administrationskostnader, personal mm ökar inte heller proportionellt med tillverkning. Vad jag vet så fanns det över 9 miljoner kunder förra
året som gick och köpte en fossilbil från Volkswagen. Sånt, efterfrågan är inte helt död på fossilbilar och jag tror de fortfarande gör vinst på dessa.
De har stor omställning framför sig som kostar pengar men de har också fortfarande en vinst Tesla bara kan drömma om för tillfället.
Visst finns det för och nackdelar med att vara stor.
Grejen är att så länge fossilbilstillverkarna inte satsar 100% på att ställa om till elbilar, så har de problem.
För har hört att Ford/GM/FCA har följande utgifter:
Aktieutdelning 30-40 miljarder kr per år.
Reklam 30-40 miljarder kr per år.
FCA ska betala ca 20 miljarder till Tesla för utsläppsrätter.
Alla dessa miljarder betalar inte Tesla.
Dessutom betalar många fossilbilstillverkare stora summor i ränta på sina lån.
Ford har blivit nedgraderad till junk bonds.
Därför har låneräntan höjts rejält.
Ford’s debt has been downgraded to junk status and it is paying significantly higher yields on that new debt, between 8.50% and 9.625%.
https://www.cnbc.com/2020/05/11/coronav ... ilout.html
Ford har lån på mer än 170 miljarder dollar och en ränta som överstiger 8,5%, då blir ränte kostnaderna skyhöga.
Ford förlorar miljarder under Q2 2020.
Ford Forecasts $5 Billion Q2 Operating Loss
https://www.roadandtrack.com/new-cars/a ... ronavirus/
Volkswagen är väl lite bättre till med de har också höga lån på mer än 222 miljarder dollar.
Volkswagen is losing up to $3.6 billion a week.
https://www.caradvice.com.au/839959/vol ... lion-week/
Volkswagen vet att de måste ställa om till elbilar men sitter på en massa fossilbilsfabriker som antingen måste byggas om eller läggas ner.
De vet också att de har ett återförsäljarnät som inte vill sälja elbilar.
Därför har det nu gjort så att kunden beställer sin elbil på nätet och återförsäljaren blir bara ett utlämningsställe.
Volkswagen är duktiga på att bocka plåt, men inte så duktiga på mjukvara.
Electronics Make Up 40 Percent Of A Car's Sticker Price.
Deloitte projects that by 2030, electronics will make up 45% percent of new car prices.
https://www.hotcars.com/electronics-40- ... ker-price/
Parallellerna med Nokia/Apple känns igen.
Nokia hade spagettikod som inte fungerade alls, apparna hade ingen kompatibilitet, appen fungerade till EN mobil.
Körde man 2 appar i samma Nokia så blev den väldigt seg och instabil.
Dessutom vill de bästa programmerarna jobba hos Tesla.
Volkswagen har svårt att få tag på kompetent folk.
EDIT:
Trots att VW betalat mer än 300 miljarder kr i dieselgate, så fortsätter bekymren.
Volkswagen har förlorat ett viktigt rättsfall i Tyskland. Det kan innebära att bilägare som har en bil som omfattas av dieselfusket har rätt till ersättning.
Detta är ett hårt slag mot VW-koncernen på hemmamarknaden och rättsfallet kommer ligga till grund för ytterligare 60 000 stämningar i lägre instanser.
Domen i Tysklands högsta domstol innebär att en bilägare kan lämna tillbaka sin bil och få skadestånd, rapporterar tyska medier.
https://www.vibilagare.se/nyheter/dom-i ... l-bilagare