Utbildning?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BabaBesso
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 jun 2019 10:34

Utbildning?

Inlägg av BabaBesso »

Tja!
Har ägt min M3 longrange i snart 2 veckor och inser att jag inte förstår någonting om kwh och alla nya benämningar man använder.
Känns som jag måste ta en utbildning för elektriker för att börja hänga med.

Finns det någon bra svensk video som går igenom allt detta så man kan börja hänga med?
Hur har ni lärt er?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Utbildning?

Inlägg av Teslaspolen »

Jag antar att du kört bensin/diesel innan? Hur lärde du dig den? Sådana fattar jag ingenting av själv. ;)

Vill man förenkla el så översätt det till vatten, det duger för dessa endamål.

KWh = mängden energi. Man kan tänka det sig som en liter vatten i en behållare.

kW = kraft. Man kan tänka det sig som hur fort vattnet flödar ur t.ex en vattenkran, dvs liter per minut.

Volt, eller spänning kan man säga är hur högt tryck vattnet flödar med.

Ampere, eller ström kan man översätta som hur grov slangens och själva kranens är diameter är.

Vet man spänning (V) och strömstyrka (A) så kan man räkna ut kraften (kW) genom att multiplicera dem med varandra. Vet man sedan strömstyrka och hur lång tid, så är det bara att multiplicera kW med tiden så får man mängden energi (kWh).

Din Tesla räknar sedan förbrukningen i Wh/km. 1000 Wh = 1 kWh. Och därigenom får du sedan vad räckvidden på bilen är.
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Utbildning?

Inlägg av ducce916 »

Skulle nog inte heller vara fel med en ordlista med förtydligande av alla förkortningar som används här på forumet (kanske det redan finns någonstans?).
Många nya Teslaägare har mycket att sätta sig in i.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Utbildning?

Inlägg av martinot »

BabaBesso skrev:
Tja!
Har ägt min M3 longrange i snart 2 veckor och inser att jag inte förstår någonting om kwh och alla nya benämningar man använder.
Känns som jag måste ta en utbildning för elektriker för att börja hänga med.

Finns det någon bra svensk video som går igenom allt detta så man kan börja hänga med?
Hur har ni lärt er?
Hej!

Välkommen och grattis till nya Teslan! :D


Nu kunde jag lite begrepp i och med tidigare utbildningar, men egentligen är det inte så svårt om du lär dig grunderna. Räcker fint med fysik och ellära från grundskolan, och exakt samma begrepp används ju i hemmet. Oavsett om du har hus eller lägenhet så konsumerar och betalar du säkert för den energi som du använder. Du har säkert en relation till hur mycket effekt som olika typer av hushållsapparater drar. Tex. så kanske en lampa drar 30W och en vattenkokare 2 kW (2000W).

Men här är en kort sammanfattning:

Effekt mäter man i Watt. Oftast så använder kilowatt för att beteckna 1000 watt (precis som kilogram för 1000 gram).

Energi mäts i wattimme (Wh). Dvs. om du förbrukar 1 watt i en timme så har du totalt förbrukat 1 Wh.

Vill du läsa mer om effekt och energi så har tex. Vattenfall en bra sida som förklarar detta liter mer i detalj:

https://www.vattenfall.se/fokus/tips-ra ... -kilowatt/

Lite mer fördjupning har ju tex. Wikipedia på https://sv.wikipedia.org/wiki/Energi och https://sv.wikipedia.org/wiki/Effekt (du behöver inte sätta dig in i precis allt, men ändå läsa mer om det du vill).


Lycka till med nya elbilen, och tveka inte att ställa mer frågor här eller i andra trådar på forumet! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Utbildning?

Inlägg av mikebike »

Har inte forumets skapare skrivit en bok om ämnet?
Alltså inte bara ellära, utan om att leva med elbil.

Själv är jag elektronikingenjör, så jag tycker inte att det är svårt att hålla rätt på storheter och enheter.
När jag talar med min svåger så inser jag att alla inte har lika bra koll.
När jag berättade att min bil "bara" kan ladda med 11 kW, trots att laddstolpen är märkt 22 kW påstod han att hans BMW laddhybrid kan ladda med 16 kW. Det visade sig att den kan ladda med 16A enfas, d.v.s. 3,7 kW.
Skillnaden mellan effekt (kW) och energi (kWh) har inte heller riktigt koll på.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Utbildning?

Inlägg av TiborBlomhall »

Jo allt detta och mycket mer finns i boken Skaffa Elbil

https://www.bod.se/bokshop/skaffa-elbil ... 9180076357
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Utbildning?

Inlägg av martinot »

Här hittade jag ett par bra filmer (om engelska går bra):


























Kika på dessa, men återkom gärna även med frågor om något är oklart (inget konstigt om det är mycket nytt för dig). :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar