LR eller P
Moderator: Redaktion
LR eller P
Hej,
Kör idag en MS75D från 2017.
Har beställt en MP3 och inväntar leveransbesked (Juni).
Varför valde jag MP3:
- Pris: Jag valde M3P för att jag tyckte den var prisvärd jämfört med M3LR (skiljer 40k, betydligt mindre prisskillnad än i tex USA. Antagligen M3LR som är dyr i Sverige?)
- Utseende: Tycker att 18"-aerofälgarna är gräsliga och hade då fått välja en M3LR med 19" vilket gör att prisskillnaden blir ynka 20k
- Acceleration: Min S är snabbare än en M3LR
Nu till mina funderingar:
- Det som oroar mig mest är bullret från 20" hjulen. Har provkört en MP3 hos Tesla men dom hade bara en bil från våren 2019, vilket är innan förbättrad ljudkomfort. Tycker att den bullrade mycket jämfört med min S. Nu är det ju helt olika bilklasser men då kör jag med 21" på S. Hur upplever ni ljudnivån i en M3P 2020 (Har läst trådar om just detta men tycker inte att jag får något direkt svar)?
- Ni som kör P ångrar ni att ni inte valde en LR eller tvärt om?
Kör idag en MS75D från 2017.
Har beställt en MP3 och inväntar leveransbesked (Juni).
Varför valde jag MP3:
- Pris: Jag valde M3P för att jag tyckte den var prisvärd jämfört med M3LR (skiljer 40k, betydligt mindre prisskillnad än i tex USA. Antagligen M3LR som är dyr i Sverige?)
- Utseende: Tycker att 18"-aerofälgarna är gräsliga och hade då fått välja en M3LR med 19" vilket gör att prisskillnaden blir ynka 20k
- Acceleration: Min S är snabbare än en M3LR
Nu till mina funderingar:
- Det som oroar mig mest är bullret från 20" hjulen. Har provkört en MP3 hos Tesla men dom hade bara en bil från våren 2019, vilket är innan förbättrad ljudkomfort. Tycker att den bullrade mycket jämfört med min S. Nu är det ju helt olika bilklasser men då kör jag med 21" på S. Hur upplever ni ljudnivån i en M3P 2020 (Har läst trådar om just detta men tycker inte att jag får något direkt svar)?
- Ni som kör P ångrar ni att ni inte valde en LR eller tvärt om?
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
LR eller P
Du kan alltid montera tredjeparts 18" eller 19" om du inte vill köra på 20".
Jag kör på 18" själv på min M3P.
Finns ingen anledning att köpa LR IMO. Får jag behov av drag så går det enkelt att montera det också. Bilen har lucka och kablage fördraget.
Jag kör på 18" själv på min M3P.
Finns ingen anledning att köpa LR IMO. Får jag behov av drag så går det enkelt att montera det också. Bilen har lucka och kablage fördraget.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: LR eller P
Så M3P är typgodkänd för drag? Viste inte att alla kablar etc framdragna...gör ju det enkelt att eftermontera.taliz skrev:Du kan alltid montera tredjeparts 18" eller 19" om du inte vill köra på 20".
Jag kör på 18" själv på min M3P.
Finns ingen anledning att köpa LR IMO. Får jag behov av drag så går det enkelt att montera det också. Bilen har lucka och kablage fördraget.
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
LR eller P
Nej, den är inte typad. Men det gör inte mig något. Man lär inte direkt ge sig ut på husvagnssemester i Europa med elbil oavsett.detay skrev:Så M3P är typgodkänd för drag? Viste inte att alla kablar etc framdragna...gör ju det enkelt att eftermontera.taliz skrev:Du kan alltid montera tredjeparts 18" eller 19" om du inte vill köra på 20".
Jag kör på 18" själv på min M3P.
Finns ingen anledning att köpa LR IMO. Får jag behov av drag så går det enkelt att montera det också. Bilen har lucka och kablage fördraget.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: LR eller P
Spelar ju ingen roll om kablar finns framdragna, du får aldrig in det i mjukvaran ändå.detay skrev:Så M3P är typgodkänd för drag? Viste inte att alla kablar etc framdragna...gör ju det enkelt att eftermontera.taliz skrev:Du kan alltid montera tredjeparts 18" eller 19" om du inte vill köra på 20".
Jag kör på 18" själv på min M3P.
Finns ingen anledning att köpa LR IMO. Får jag behov av drag så går det enkelt att montera det också. Bilen har lucka och kablage fördraget.
Du kommer mao ändå frå dra nya kablar för att ta bomsljus och blinkers samt att detta är olagligt.
Idag finns vad jag vet inget sätt att montera dragkrok på M3 i efterhand.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: LR eller P
Jag har en tidig P med 20" och ångrar inte mitt val en sekund.
En kompis till mig har en 2020 Model 3P och vi provkörde varandras bilar för att just jämföra bullernivå utifrån allt man läst på nätet. Om något så kunde vi båda konstatera att min bil var tystare Men det hade nog med att göra att mina däck är inkörda samt eventuellt att jag har dubbel toningsfilm på rutorna som tydligen dämpar ljudet en smula.
Som referens så körde jag en Porsche Taycan mellan Skåne och Stockholm ganska nyligen, vilket är en sträcka jag kört flera gånger med min Model 3 på 20". Jag upplevde inte Porschen som nämnvärt tystare. Upplever inte heller något direkt nedköp i min Model 3 mot tidigare Model S som jag också kört samma sträcka. Jag kanske har fått en ovanligt tyst Model 3, vad vet jag.
När det gäller vägbuller så är däcktypen mer avgörande än om det är 20" eller 18". En Tesla med Michelin Pilot 4 på 18" eller 20" bullrar i princip samma. Däremot blir det mjukare gång med 18" såklart, men även mindre sportigt. Michlinedäcken är för övrigt inte kända för att vara tystast i klassen och är man känslig så kan man med fördel byta till andra tystare däck.
Som med allt handlar det såklart om personliga preferenser. Min lärdom är att man ska prova själv för att bilda sig en egen uppfattning och inte lyssna på vad folk säger på Internet. Därför ska du nog inte lyssna på mig heller
En kompis till mig har en 2020 Model 3P och vi provkörde varandras bilar för att just jämföra bullernivå utifrån allt man läst på nätet. Om något så kunde vi båda konstatera att min bil var tystare Men det hade nog med att göra att mina däck är inkörda samt eventuellt att jag har dubbel toningsfilm på rutorna som tydligen dämpar ljudet en smula.
Som referens så körde jag en Porsche Taycan mellan Skåne och Stockholm ganska nyligen, vilket är en sträcka jag kört flera gånger med min Model 3 på 20". Jag upplevde inte Porschen som nämnvärt tystare. Upplever inte heller något direkt nedköp i min Model 3 mot tidigare Model S som jag också kört samma sträcka. Jag kanske har fått en ovanligt tyst Model 3, vad vet jag.
När det gäller vägbuller så är däcktypen mer avgörande än om det är 20" eller 18". En Tesla med Michelin Pilot 4 på 18" eller 20" bullrar i princip samma. Däremot blir det mjukare gång med 18" såklart, men även mindre sportigt. Michlinedäcken är för övrigt inte kända för att vara tystast i klassen och är man känslig så kan man med fördel byta till andra tystare däck.
Som med allt handlar det såklart om personliga preferenser. Min lärdom är att man ska prova själv för att bilda sig en egen uppfattning och inte lyssna på vad folk säger på Internet. Därför ska du nog inte lyssna på mig heller
Re: LR eller P
Vad är det mjukvaran skulle göra menar du? Vad jag förstår är det ström i kablarna, så det är bara att jacka in.LasseTM skrev:Spelar ju ingen roll om kablar finns framdragna, du får aldrig in det i mjukvaran ändå.detay skrev:Så M3P är typgodkänd för drag? Viste inte att alla kablar etc framdragna...gör ju det enkelt att eftermontera.taliz skrev:Du kan alltid montera tredjeparts 18" eller 19" om du inte vill köra på 20".
Jag kör på 18" själv på min M3P.
Finns ingen anledning att köpa LR IMO. Får jag behov av drag så går det enkelt att montera det också. Bilen har lucka och kablage fördraget.
Du kommer mao ändå frå dra nya kablar för att ta bomsljus och blinkers samt att detta är olagligt.
Idag finns vad jag vet inget sätt att montera dragkrok på M3 i efterhand.
Det man inte får är trailer mode, men den funktionen är ju mest för att man inte skall kunna aktivera autopilot.
Det finns flera tredjepartslösningar, tex ecohitch.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: LR eller P
Du är en ju klockren referens som haft S och provat 2019 och 2020, Tack!helix skrev:Jag har en tidig P med 20" och ångrar inte mitt val en sekund.
En kompis till mig har en 2020 Model 3P och vi provkörde varandras bilar för att just jämföra bullernivå utifrån allt man läst på nätet. Om något så kunde vi båda konstatera att min bil var tystare Men det hade nog med att göra att mina däck är inkörda samt eventuellt att jag har dubbel toningsfilm på rutorna som tydligen dämpar ljudet en smula.
Som referens så körde jag en Porsche Taycan mellan Skåne och Stockholm ganska nyligen, vilket är en sträcka jag kört flera gånger med min Model 3 på 20". Jag upplevde inte Porschen som nämnvärt tystare. Upplever inte heller något direkt nedköp i min Model 3 mot tidigare Model S som jag också kört samma sträcka. Jag kanske har fått en ovanligt tyst Model 3, vad vet jag.
När det gäller vägbuller så är däcktypen mer avgörande än om det är 20" eller 18". En Tesla med Michelin Pilot 4 på 18" eller 20" bullrar i princip samma. Däremot blir det mjukare gång med 18" såklart, men även mindre sportigt. Michlinedäcken är för övrigt inte kända för att vara tystast i klassen och är man känslig så kan man med fördel byta till andra tystare däck.
Som med allt handlar det såklart om personliga preferenser. Min lärdom är att man ska prova själv för att bilda sig en egen uppfattning och inte lyssna på vad folk säger på Internet. Därför ska du nog inte lyssna på mig heller
På min S så lät mina 21" väldigt illa dom 100 första milen, betydligt bättre nu o det är med Michelin pilot super sport = 0 ljudkomfort, och ska vara bullrigare än dom nyare Michelin Pilot sport 4s Acoustic som manb får med M3P.
Är det inget annat du saknar från din S? Har du FSD på din MP3?
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Re: LR eller P
Håller helt med angående Michelin PSS. Jag hade dem på min P100D, men tyckte de bullrade så mkt att jag bytte till Pirelli P-Zero LS däck. Det blev som en helt ny bil! Numera finns det T0-spec med Acoustic som troligtvis är bättre än de PSS jag hade på min Model S. Men den erfarenheten gav mig en heads-up på hur otroligt stor skillnad däck kan göra för buller. Som du säger så måste man köra 100 mil med nya däck för i början är det ännu värre med bullret.detay skrev:Du är en ju klockren referens som haft S och provat 2019 och 2020, Tack!
På min S så lät mina 21" väldigt illa dom 100 första milen, betydligt bättre nu o det är med Michelin pilot super sport = 0 ljudkomfort, och ska vara bullrigare än dom nyare Michelin Pilot sport 4s Acoustic som manb får med M3P.
Är det inget annat du saknar från din S? Har du FSD på din MP3?
T0 Acoustic har jag mycket riktigt på min M3P och de är tystare även om jag gissar att det skulle bli ännu tystare om jag bytte till Pirelli-däck. Har exempelvis funderat på att köpa dessa nästa gång och gå upp till 245 i bredd. Är garanterat betydligt tystare än Michelin-däcket och har dessutom mindre rullmotstånd vilket minskar förbrukningen:
https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... p=R-377966
På frågan om Model S vs. Model 3 så saknar jag inte S:en på något sätt. Model S har jag alltid tyckt var lite för stor och klumpig och jag har velat ha något sportigare och mer lättmanövrerat då jag kör en hel del i stadsmiljö med trånga utrymmen samt inte haft behovet av det enorma bagageutrymmet även om det såklart har varit trevligt vid vissa tillfällen.
Det jag tycker är bättre med Model 3: Luftigheten i kupén, den mindre ratten, sportigare körningen, enklare att hantera i stadstrafik, betydligt bättre strålkastare, klimatanläggning, bättre vidrutetorkare, skärmens placering och liggande format/ergonomi, induktiv laddning av telefon som kan placeras smart direkt under skärmen, skönt att slippa instrumentklustret bakom ratten och ställa in ratten för en perfekt körställning, mer praktisk med bättre förvaring i kupén både i dörrfack och mittkonsol, bättre sikt ut från bilen, bättre takhöjd fram, skönare baksäte med mittarmstöd (om man åker 2 där bak), fjädring som känns mer tight och slipper allt krångel med luftfjädring och knakande drivknutar som "alla" S har, för mig skönare stolar och hittar en bättre körställning samt på det hela en modernare och roligare bil.
Med det sagt kan i framtiden tänka mig köpa en ny Model S igen, men då ska den vara rejält uppgraderad på en massa punkter. Inte minst chassi (Raven räcker inte) samt även helt ny inredning och modernare "look" med nyare baklyktor osv som jag personligen tycker ser lite daterat ut i nuvarande generation.
Japp, jag har FSD på min bil. Tycker det är rätt kul att följa med i utvecklingen och är gärna beta-testare. Jag tillhör den skaran som tycker det är kul att testa varje ny uppdatering och se om saker och ting blivit bättre samt tar det med en klackspark. Den praktiska nyttan är för mig ganska sekundär. Jag tycker ändå det är så kul att köra bil så i de flesta fallen utanför motorväg kör jag ändå aldrig med AP-aktiverat förutom om jag är sugen på att testa hur bilen skulle hantera en viss kurva osv. Jag skulle däremot inte för mitt liv rekommendera FSD till mina föräldrar eller någon annan som är ointresserad av ny teknik då det är pengar i sjön för dem. Så som med allt annat får man bilda sig en egen uppfattning om man tycker det är värt det eller inte.
Som sagt... det här är mina högst subjektiva åsikter så ta det för vad det är
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Re: LR eller P
Kul att höra att du har ungefär samma perspektiv som mig. Jag är själv tekniknörd. Har hänt att jag innan det var möjligt att starta en uppdatering via mobilen sprungit ned i garaget mitt i natten för att starta.
Har FSD idag och gillar den men försöker intala mig själv att det inte behövs då jag bara tänkt ha denna tills model Y är tillgänglig i Sverige (gissar på ca 18månader). Frågan är om jag lyckas hålla mig ifrån FSD under tiden...hmm.
Har FSD idag och gillar den men försöker intala mig själv att det inte behövs då jag bara tänkt ha denna tills model Y är tillgänglig i Sverige (gissar på ca 18månader). Frågan är om jag lyckas hålla mig ifrån FSD under tiden...hmm.
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: LR eller P
En P med 20” kommer ha högre ljudnivå än din S (givet att den är ordentligt ihopskruvad), en LR AWD med 18” kommer också ha en högre ljudnivå. Har en 2020 LR AWD just för att jag inte tyckte att P med 20” var på en okej ljudnivå, min LR AWD är knappt godkänd till att börja med.
Det bästa är ju dock att prova båda ”back to back” så du kan bilda dig en egen uppfattning, det gjorde jag och slängde idén med en P.
Det bästa är ju dock att prova båda ”back to back” så du kan bilda dig en egen uppfattning, det gjorde jag och slängde idén med en P.
Re: LR eller P
Hej,detay skrev:Hej,
Kör idag en MS75D från 2017.
Har beställt en MP3 och inväntar leveransbesked (Juni).
Varför valde jag MP3:
- Pris: Jag valde M3P för att jag tyckte den var prisvärd jämfört med M3LR (skiljer 40k, betydligt mindre prisskillnad än i tex USA. Antagligen M3LR som är dyr i Sverige?)
- Utseende: Tycker att 18"-aerofälgarna är gräsliga och hade då fått välja en M3LR med 19" vilket gör att prisskillnaden blir ynka 20k
- Acceleration: Min S är snabbare än en M3LR
Nu till mina funderingar:
- Det som oroar mig mest är bullret från 20" hjulen. Har provkört en MP3 hos Tesla men dom hade bara en bil från våren 2019, vilket är innan förbättrad ljudkomfort. Tycker att den bullrade mycket jämfört med min S. Nu är det ju helt olika bilklasser men då kör jag med 21" på S. Hur upplever ni ljudnivån i en M3P 2020 (Har läst trådar om just detta men tycker inte att jag får något direkt svar)?
- Ni som kör P ångrar ni att ni inte valde en LR eller tvärt om?
Nu har jag inte testat en model s med 21" men jag hade innan min M3P, 2020, en Volvo S90 på 20" och upplever M3P som något tystare i motorvägsfart än vad Volvon var.
M3P - Såld
ID.4 Max
ID.4 Max
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: LR eller P
Har en tidig model 3 performance med 20" och en 8 månader gammal sr+ med 18", ingen skillnad på buller konstigt nog.
En vän har en 2020 performance, den är inte tystare än min performance och dom har samma däck.
Tror ljudisolerings förbättringen gjordes innan de första kom till Sverige.
En vän har en 2020 performance, den är inte tystare än min performance och dom har samma däck.
Tror ljudisolerings förbättringen gjordes innan de första kom till Sverige.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
LR eller P
Typ av däck och däcktryck gör nog väldigt mkt som sagt.
Lägre däcktryck gör ju att mindre vibrationer och därmed ljud letar sig vidare.
Jag noterade stor skillnad med att gå från 3,1 till 2,8 bar.
Lägre däcktryck gör ju att mindre vibrationer och därmed ljud letar sig vidare.
Jag noterade stor skillnad med att gå från 3,1 till 2,8 bar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: LR eller P
Hur mycket påverkar det förbrukningen?taliz skrev:Typ av däck och däcktryck gör nog väldigt mkt som sagt.
Lägre däcktryck gör ju att mindre vibrationer och därmed ljud letar sig vidare.
Jag noterade stor skillnad med att gå från 3,1 till 2,8 bar.
Re: LR eller P
Har en P och en LR, båda dock äldre än den ev ljudförbättringen. Väljer P 11 gånger av 10 när det ska ut och köras. Bullermässigt tycker jag inte det skiljer nämnvärt (20" på P, 18" på LR, "originaldäck") men visst, LR kanske är aningen tystare men inte såpass att jag väljer den på långresan.
Re: LR eller P
Jag valde LR före P pga:
* Behov av dragkrok
* Komfort, därav 18 tum (med lägre däcktryck)
* Maximal range då jag inte laddar hemma (dock inte så stor skillnad mellan LR och P)
Håller med om att michelin-däcken som medföljer inte är de tystaste. Men det gjorde ändå skillnad att gå ner från 3.1 bar till 2.7 bar. Jag fyllde på vid 10c och ligger med varma däck mellan 2.8 och 2.9 bar. Det ökade komforten framförallt, inte lika stumt vid gupp och ojämnheter. Ljudnivån är svårare att avgöra, men tonen ändrades till att vara lite lägre vilket gör att det blir behagligare på motorväg upplever jag. Den lägre lite dovare tonen gör att det är lättare att stänga ute med noise cancelling lurar också
Dock förstår jag de som väljer P istället, men mina behov gjorde att det fick bli en LR.
* Behov av dragkrok
* Komfort, därav 18 tum (med lägre däcktryck)
* Maximal range då jag inte laddar hemma (dock inte så stor skillnad mellan LR och P)
Håller med om att michelin-däcken som medföljer inte är de tystaste. Men det gjorde ändå skillnad att gå ner från 3.1 bar till 2.7 bar. Jag fyllde på vid 10c och ligger med varma däck mellan 2.8 och 2.9 bar. Det ökade komforten framförallt, inte lika stumt vid gupp och ojämnheter. Ljudnivån är svårare att avgöra, men tonen ändrades till att vara lite lägre vilket gör att det blir behagligare på motorväg upplever jag. Den lägre lite dovare tonen gör att det är lättare att stänga ute med noise cancelling lurar också
Dock förstår jag de som väljer P istället, men mina behov gjorde att det fick bli en LR.
M3 LR AWD 2020
Re: LR eller P
Inte noterbart.heldiggrisen skrev:Hur mycket påverkar det förbrukningen?taliz skrev:Typ av däck och däcktryck gör nog väldigt mkt som sagt.
Lägre däcktryck gör ju att mindre vibrationer och därmed ljud letar sig vidare.
Jag noterade stor skillnad med att gå från 3,1 till 2,8 bar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: LR eller P
Intressant! Detta gör ju mitt val av en P mycket lättare.M3apan skrev:Har en P och en LR, båda dock äldre än den ev ljudförbättringen. Väljer P 11 gånger av 10 när det ska ut och köras. Bullermässigt tycker jag inte det skiljer nämnvärt (20" på P, 18" på LR, "originaldäck") men visst, LR kanske är aningen tystare men inte såpass att jag väljer den på långresan.
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Re: LR eller P
Ingen annan som är fundersam över den låga prisskillnaden mellan LR och P i Sverige? Skiljer 40k här och 80k i USA.
Lägger du på 19" o drag på LR då kostar den som en P.
Får mig o spekulera i en kommande prisförändring.
Antingen så är P ~60k för billig eller så är LR och SR+ ~60k för dyra.
Lägger du på 19" o drag på LR då kostar den som en P.
Får mig o spekulera i en kommande prisförändring.
Antingen så är P ~60k för billig eller så är LR och SR+ ~60k för dyra.
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Re: LR eller P
Jag köpte privat och då var ju P överlägset. Skulle jag få en förmånsbil blir det vit LR med vita säten och drag.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: LR eller P
Likadan som den jag beställt.Remuz skrev:Jag köpte privat och då var ju P överlägset. Skulle jag få en förmånsbil blir det vit LR med vita säten och drag.
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Re: LR eller P
min killgissning är att detta beror på att dom flesta model 3 går som förmånsbilar och där är LR extremt mycket förmånligare vilket begränsar marknaden för P.detay skrev:Ingen annan som är fundersam över den låga prisskillnaden mellan LR och P i Sverige? Skiljer 40k här och 80k i USA.
Lägger du på 19" o drag på LR då kostar den som en P.
Får mig o spekulera i en kommande prisförändring.
Antingen så är P ~60k för billig eller så är LR och SR+ ~60k för dyra.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: LR eller P
Så är det.M3apan skrev:min killgissning är att detta beror på att dom flesta model 3 går som förmånsbilar och där är LR extremt mycket förmånligare vilket begränsar marknaden för P.detay skrev:Ingen annan som är fundersam över den låga prisskillnaden mellan LR och P i Sverige? Skiljer 40k här och 80k i USA.
Lägger du på 19" o drag på LR då kostar den som en P.
Får mig o spekulera i en kommande prisförändring.
Antingen så är P ~60k för billig eller så är LR och SR+ ~60k för dyra.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: LR eller P
Är inte premien typ 20k mindre på P ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se