Enkel batterikapacitets beräkning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10323
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Inlägg av Legato »

Tellus skrev:
Legato skrev:
Tellus skrev:
Legato:

Berätta mer.
Menar du ladda till 100 och köra till lågt soc?
Det är ingen smidig metod, då måste du köra ~ 40 mil i sträck helst utan stopp. Stannar man blir det vampire drain och klimatanläggningens förbrukning räknas bara när bilen är i drive.
Nä, "min" metod är enklast och tillförlitligast om den görs vid SOC >80 och kräver inga batteridegraderande höga/låga SOC.
Såvida ni inte hittat en ännu enklare metod?
Nej, din metod är inte enklast. Som jag skrev tidigare, överlägset enklast är att kolla hur många KM du har vid 100% SOC (du behöver inte ladda till 100% om du inte vill, du kan bara dra "slidern" i appen så ser du).

Sen tar du det antalet km gånger typical förbrukning på din bil (har man inte koll på den så Googlar man eller kollar sin energigraf).

För min Model 3 LR AWD blir det:

494 km * 0,151 kWh/km = 74,59 kWh
Ok. Den metoden verkar slå i taket på 500km x 151wh = 75,5kWh. Ny bil har runt 77kWh.
Kollade idag, jag får fortfarande 500km i min app efter 14 månader, dvs 75,5 (500-502km är max på lr awd och performance)
Scan my tesla visar 75,9 och uträkning i energigrafen blev 76kWh. Även när jag hade 76,8 så visade bilen 500km.
Så det verkar som man måste ner under 75,5kWh innan km börjar ticka ner.
Jag förenklade lite med 151, det är i själva verket 151 komma något ;) Minns ej exakt, vet bara att det är mellan 151 och 152 men tror det är närmare 151. Får kolla i bilen framöver, kört sjukt lite sista månaden, så nöjd med min elracercykel :)

Men har man den exakta siffran så kommer det alltid att stämma, det är ju exakt denna beräkning BMSen själv gör för att omvandla kWh till km.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10323
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Inlägg av Legato »

ChristerSjo skrev:
Det går inte att diskutera förbrukning om man inte anger vilken hjulstorlek man har då det är olika "typical" beroende på hjulstorlek om jag förstått det rätt.

Om man lägger in vad man har för bil i sin profil (det som visas underst i varje post) behöver man inte upprepa detta varje gång.
Nej, det är samma typical. Kör själv med 20" året runt.

Däremot är det annan typical på SR+, LR RWD och P såklart. Men hjulstorleken påverkar inte typical (dock borde den såklart göra det).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Inlägg av ChristerSjo »

Legato skrev:
ChristerSjo skrev:
Det går inte att diskutera förbrukning om man inte anger vilken hjulstorlek man har då det är olika "typical" beroende på hjulstorlek om jag förstått det rätt.

Om man lägger in vad man har för bil i sin profil (det som visas underst i varje post) behöver man inte upprepa detta varje gång.
Nej, det är samma typical. Kör själv med 20" året runt.

Däremot är det annan typical på SR+, LR RWD och P såklart. Men hjulstorleken påverkar inte typical (dock borde den såklart göra det).
Tror dom ändrade detta i början av året. Dvs hänsyn till hjulstorlek förutsatt att du har rätt hjulstorlek inställt på tesslan.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Inlägg av ChristerSjo »

ChristerSjo skrev:
Legato skrev:
ChristerSjo skrev:
Det går inte att diskutera förbrukning om man inte anger vilken hjulstorlek man har då det är olika "typical" beroende på hjulstorlek om jag förstått det rätt.

Om man lägger in vad man har för bil i sin profil (det som visas underst i varje post) behöver man inte upprepa detta varje gång.
Nej, det är samma typical. Kör själv med 20" året runt.

Däremot är det annan typical på SR+, LR RWD och P såklart. Men hjulstorleken påverkar inte typical (dock borde den såklart göra det).
Tror dom ändrade detta i början av året. Dvs hänsyn till hjulstorlek förutsatt att du har rätt hjulstorlek inställt på tesslan.
bild.jpg
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10323
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Inlägg av Legato »

ChristerSjo skrev:
Legato skrev:
ChristerSjo skrev:
Det går inte att diskutera förbrukning om man inte anger vilken hjulstorlek man har då det är olika "typical" beroende på hjulstorlek om jag förstått det rätt.

Om man lägger in vad man har för bil i sin profil (det som visas underst i varje post) behöver man inte upprepa detta varje gång.
Nej, det är samma typical. Kör själv med 20" året runt.

Däremot är det annan typical på SR+, LR RWD och P såklart. Men hjulstorleken påverkar inte typical (dock borde den såklart göra det).
Tror dom ändrade detta i början av året. Dvs hänsyn till hjulstorlek förutsatt att du har rätt hjulstorlek inställt på tesslan.
Nej detta är två olika saker.

Typical är samma oavsett fälg. En LRAWD har ca 500 km när den levereras oavsett om du valt 18", 19" eller 20".

Det som uppdaterades var att energigrafen tar hänsyn till hjulen när den uppskattar faktisk räckvidd. Dvs den du ser under "trip" i energigrafen, samt det naven använder för att beräkna när du ska stanna och ladda osv.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Inlägg av ChristerSjo »

Ok, jag är inte helt säker men jag gick får 151 wh till 157 (eller 158 wh) "typical" i energi grafen efter en uppdateringen i början av året.

Gick från 494 km till 482 km, ett tapp på runt 2% över några dagar, laddat SuC 4 ggr på 750 mil.

EDIT: Dvs uppskattad räckvidd
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10323
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Inlägg av Legato »

ChristerSjo skrev:
Ok, jag är inte helt säker men jag gick får 151 wh till 157 (eller 158 wh) "typical" i energi grafen efter en uppdateringen i början av året.

Gick från 494 km till 482 km, ett tapp på runt 2% över några dagar, laddat SuC 4 ggr på 750 mil.

EDIT: Dvs uppskattad räckvidd
Jag tror du får gå ut och kontrollera det där ;)

Att BMSen ändrar km vid 100% SOC beror ju inte på en förändring av typical, utan på att BMSen reviderat ned sin uppskattning av din tillgängliga kapacitet Troligen pga dålig kalibrering.

Skulle du plötsligt fått 482 km med 158 i typical så skulle du haft negativ degradering, dvs plötsligt större kapacitet än bilen hade som ny, så det verkar inte så rimligt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Inlägg av ChristerSjo »

Legato skrev:
ChristerSjo skrev:
Ok, jag är inte helt säker men jag gick får 151 wh till 157 (eller 158 wh) "typical" i energi grafen efter en uppdateringen i början av året.

Gick från 494 km till 482 km, ett tapp på runt 2% över några dagar, laddat SuC 4 ggr på 750 mil.

EDIT: Dvs uppskattad räckvidd
Jag tror du får gå ut och kontrollera det där ;)

Att BMSen ändrar km vid 100% SOC beror ju inte på en förändring av typical, utan på att BMSen reviderat ned sin uppskattning av din tillgängliga kapacitet Troligen pga dålig kalibrering.

Skulle du plötsligt fått 482 km med 158 i typical så skulle du haft negativ degradering, dvs plötsligt större kapacitet än bilen hade som ny, så det verkar inte så rimligt.
Om typical ökar från 151 kw/km till 158 kw/km så får du en lägre räckvidd. Typical är väll en konstant som sätts från bil och konfiguration och om man ändrar den konstanten för de väl konsekvens på uppskattad räckvidd, eller?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10323
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Inlägg av Legato »

ChristerSjo skrev:
Legato skrev:
ChristerSjo skrev:
Ok, jag är inte helt säker men jag gick får 151 wh till 157 (eller 158 wh) "typical" i energi grafen efter en uppdateringen i början av året.

Gick från 494 km till 482 km, ett tapp på runt 2% över några dagar, laddat SuC 4 ggr på 750 mil.

EDIT: Dvs uppskattad räckvidd
Jag tror du får gå ut och kontrollera det där ;)

Att BMSen ändrar km vid 100% SOC beror ju inte på en förändring av typical, utan på att BMSen reviderat ned sin uppskattning av din tillgängliga kapacitet Troligen pga dålig kalibrering.

Skulle du plötsligt fått 482 km med 158 i typical så skulle du haft negativ degradering, dvs plötsligt större kapacitet än bilen hade som ny, så det verkar inte så rimligt.
Om typical ökar från 151 kw/km till 158 kw/km så får du en lägre räckvidd. Typical är väll en konstant som sätts från bil och konfiguration och om man ändrar den konstanten för de väl konsekvens på uppskattad räckvidd, eller?
Nej återigen så påverkas den ej av konfiguration, bara av modell.

Skulle den ändras med konfiguration skulle inte heller Tesla kunna uppge en siffra för räckvidd på respektive modell.

Jag tror som sagt du blandar ihop begreppen. Uppskattad räckvidd är den siffra som du får i energigrafen/navigatorn. "Typical" är en konstant som avgör hur många km din BMS kommer visa vid en viss SOC. Dessa två har ingen koppling sinsemellan.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Inlägg av Tellus »

Felpost
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Enkel batterikapacitets beräkning

Inlägg av ChristerSjo »

Legato skrev:
ChristerSjo skrev:
Legato skrev:
ChristerSjo skrev:
Ok, jag är inte helt säker men jag gick får 151 wh till 157 (eller 158 wh) "typical" i energi grafen efter en uppdateringen i början av året.

Gick från 494 km till 482 km, ett tapp på runt 2% över några dagar, laddat SuC 4 ggr på 750 mil.

EDIT: Dvs uppskattad räckvidd
Jag tror du får gå ut och kontrollera det där ;)

Att BMSen ändrar km vid 100% SOC beror ju inte på en förändring av typical, utan på att BMSen reviderat ned sin uppskattning av din tillgängliga kapacitet Troligen pga dålig kalibrering.

Skulle du plötsligt fått 482 km med 158 i typical så skulle du haft negativ degradering, dvs plötsligt större kapacitet än bilen hade som ny, så det verkar inte så rimligt.
Om typical ökar från 151 kw/km till 158 kw/km så får du en lägre räckvidd. Typical är väll en konstant som sätts från bil och konfiguration och om man ändrar den konstanten för de väl konsekvens på uppskattad räckvidd, eller?
Nej återigen så påverkas den ej av konfiguration, bara av modell.

Skulle den ändras med konfiguration skulle inte heller Tesla kunna uppge en siffra för räckvidd på respektive modell.

Jag tror som sagt du blandar ihop begreppen. Uppskattad räckvidd är den siffra som du får i energigrafen/navigatorn. "Typical" är en konstant som avgör hur många km din BMS kommer visa vid en viss SOC. Dessa två har ingen koppling sinsemellan.
OK, då kan vi vara överens om att vi inte är överens ;)
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Skriv svar