Legato skrev:BabaBesso skrev:Legato skrev:Jonathanerik_77 skrev:Hmm. Tycker jag får väldigt lågt värde. Eller har jag gjort något fel? Bilen har knappt gått 1,500 mil.
16,6, inte 16,0.
Sen bygger ju detta på att man kalibrerat BMSen, verkar vara väldigt många som inte gör det och då blir ju siffrorna fel.
Hur kalibrerar man BMSen?
Laddar fullt (eller åtminstone till över 93%...) och sen laddar ur så långt man kan (enklast imo att köra till man har väldigt låg SOC vid en laddare och där köra på full värme eller kyla beroende på säsong och ladda ur lite till).
Jag följer forumet lite sporadiskt till och från.
Ibland har jag stött på dessa uppgifter och tänkt att någon gång måste väl även jag sätta mig in i detta.
Är ju nybörjare som EV-belist och har endast 3500 km bakom ratten, men njuter i fulla drag av varenda kilometer. Ett undantag
är dock spökbromsningarna. Dom första var värst.
Detta med balansering och kalibrering, är detta något som finns i någon officiell Tesla skrift eller är det mer av
"best practice by experience"? Antar att detta har diskuterats i många och långa trådar världen över.
Jag har sett lite olika varianter från och till och vet inte vad man ska dra för slutsatser av allt jag har tagit
del av.
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.