Skydd för ny TM3 LR

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 03 jun 2020 11:32

Skydd för ny TM3 LR

Inlägg av eizzmar »

Hej alla!

Har då beställt en model 3 LR Midnight Silver Metallic och har nu lite frågor som ni erfarna tesla-ägare kanske kan svara på :)

1. Hur är den silvergråa lacken 2020? Har ni som har den färgen haft mycket problem med diverse skador, tunn lack eller märken vid leverans?

2. Vad ska man ha för skydd? Först tänkte jag köra Stenskottsfoliering hos Wrapzone, men har ni några andra tips på bra verkstäder närmare Lidköping? Har över 36 mil enkel resa till WrapZone annars och det kan ju va svårt att passa in bokad tid med leverans från tesla...

3. Jag har nu hört att plastfilmen som används vid stenskottsfoliering kan va svår att få bort utan att skada lacken samt att den kan bli lite gulflammig efter ett tag? Stämmer det? Och är det ens värt att betala 13.500:- för detta skydd när man ska byta in bilen efter tre år? Kommer man få tillbaks något av det priset vid inbytet tro för att lacken är lite mer bevarad?

4. Stänkskydd, räcker det med teslas egna som nu för tiden följer med eller ska jag kolla på tredjehands modeller? Hur har ni gjort för att skydda från blästring/stenskott på lacken vid hjulhusen fram/bak?

Viktigt att ha med är att bilen alltid kommer stå utomhus i sol för det mesta, då jag bor i hyresrätt och endast utomhusparkering finns utan tak.
Något annat jag ska tänka på? Ni är ju en guldgruva när man har dessa frågor :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Skydd för ny TM3 LR

Inlägg av OfarligTesla »

Pyntade typ 33k för stenskottsfoilering hos WrapZone och det var väl skoj men hade nog inte gjort det igen. Folien är helt enkelt inte perfekt och det finns småmärken som syns i vissa vinklar och ljus i den redan från den läggs på. Nästa gång kör jag nog bara på Opti-coat och lackar om delar som skadas, lär bli mindre pengar totalt och vara närmare perfekt också.

Midnight silver lär dock vara bättre än vit för mot vit bil så ser man smuts som byggs upp mot kanten av folien vilket är svårt att få bort även vid tvätt.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Skydd för ny TM3 LR

Inlägg av pefreli »

Nu har jag inte den gråa färgen (jag har vit) men jag har inget extra skydd alls på bilen.

Bilen har rullat 2500 mil på 1 år och lacken ser bra ut.

Jag har hämtat ut stänkskydden men ser ingen anledning att montera dem ännu. Eventuellt kommer jag sätta stenskottsfolie mellan bakdörr och hjulhus. Har sett några minimala stenskott där.

Jag kör i princip aldrig på grusväg och om jag måste så kryper jag fram försiktigt....
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Skydd för ny TM3 LR

Inlägg av HenricL »

eizzmar skrev:
Hej alla!

Har då beställt en model 3 LR Midnight Silver Metallic och har nu lite frågor som ni erfarna tesla-ägare kanske kan svara på :)

1. Hur är den silvergråa lacken 2020? Har ni som har den färgen haft mycket problem med diverse skador, tunn lack eller märken vid leverans?

2. Vad ska man ha för skydd? Först tänkte jag köra Stenskottsfoliering hos Wrapzone, men har ni några andra tips på bra verkstäder närmare Lidköping? Har över 36 mil enkel resa till WrapZone annars och det kan ju va svårt att passa in bokad tid med leverans från tesla...

3. Jag har nu hört att plastfilmen som används vid stenskottsfoliering kan va svår att få bort utan att skada lacken samt att den kan bli lite gulflammig efter ett tag? Stämmer det? Och är det ens värt att betala 13.500:- för detta skydd när man ska byta in bilen efter tre år? Kommer man få tillbaks något av det priset vid inbytet tro för att lacken är lite mer bevarad?

4. Stänkskydd, räcker det med teslas egna som nu för tiden följer med eller ska jag kolla på tredjehands modeller? Hur har ni gjort för att skydda från blästring/stenskott på lacken vid hjulhusen fram/bak?

Viktigt att ha med är att bilen alltid kommer stå utomhus i sol för det mesta, då jag bor i hyresrätt och endast utomhusparkering finns utan tak.
Något annat jag ska tänka på? Ni är ju en guldgruva när man har dessa frågor :)
Hej
1. Haft min silvergrå drygt 1 år och lacken är fin.
2. Jag har opticoat pro behandlat den vilket underlättar vid tvätt och ger lite skydd
3. Har endast satt lite film precis framför bakhjulen längst ner på dörren för lite extra skydd mot stenskott.
4. Har köpt till stänkskydd fram och bak. Viktigast fram. Tänk på att ha folie under annars kan stänkskydden skava lite mot lacken, vilket flera har påtalat.
Min bil står också alltid utomhus. Har inte märkt något pga det. När det är varmt brukar jag ha på cabin heat protektion som håller bilen under 40 grader men det behövs egentligen inte.
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Skydd för ny TM3 LR

Inlägg av Arn »

Finns många som erbjuder lackkonservering för 1000kr. Har provat några gånger och varit nöjd men helt ärligt är det svårt veta hur länge skyddet består etc
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Skydd för ny TM3 LR

Inlägg av Arn »

Frågan är om man ska pröjsa 1000kr till för lackkonservering när man snart får sin M3 LR. Vet ej hur arbetsgivaren ställer sig till det liksom att bekosta gummimattor, mm. Har ni andra som har tjänstebil bekostat sådant själva?
Senast redigerad av Arn, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Skydd för ny TM3 LR

Inlägg av pefreli »

Arn skrev:
Frågan är om man ska pröjsa 1000kr till invandrar killar för lackkonservering när man snart får sin M3 LR. Vet ej hur arbetsgivaren ställer sig till det liksom att bekosta gummimattor, mm. Har ni andra som har tjänstebil bekostat sådant själva?
Suck.

”Pröjsa 1000 kr till invandrarkillar”?

Rasistisk underton hör inte hemma på detta forum.

Jag hoppas och tror att din arbetsgivare är helt obekymrad om härkomsten på de som utför en ev lackkonservering på din bil...
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Remih
Inlägg: 27
Blev medlem: 15 aug 2019 17:29

Re: Skydd för ny TM3 LR

Inlägg av Remih »

Arn skrev:
Frågan är om man ska pröjsa 1000kr till invandrar killar för lackkonservering när man snart får sin M3 LR. Vet ej hur arbetsgivaren ställer sig till det liksom att bekosta gummimattor, mm. Har ni andra som har tjänstebil bekostat sådant själva?
Jag tror att du får vad du betalar för. Jag lämnade min in 3:a på lack behandling som kostade 2500kr och skulle vara i 3 år. Jag tror det var typ världens dyraste biltvätt för det varade inte mycke längre.

Har senare lämnat in den på ”riktig” lackbehandling som åtminstone hittills(3 månader) känns mycket bättre :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Skydd för ny TM3 LR

Inlägg av JoeMad »

Jag lät Ditec lägga på ceramic light på min senaste tjänstebil.
Skyddar inte mot stenskott men bilen är nu efter snart tre år nästan helt repfri och väldigt fin i lacken.
Bonusen är ju att den blir väldigt lätt att tvätta och att färre kemikalier behövs för att få ett bra resultat


Kommer använda samma på min 3:a
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
mindfeeder
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 20 maj 2020 12:51
Ort: Sundsvall

Re: Skydd för ny TM3 LR

Inlägg av mindfeeder »

Kan någon rekommendera ett företag som utför PPF och solfilm runt Stockholm och Sundsvall området?
Användarvisningsbild
cpt_rb
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 jan 2020 13:48

Re: Skydd för ny TM3 LR

Inlägg av cpt_rb »

mindfeeder skrev:
Kan någon rekommendera ett företag som utför PPF och solfilm runt Stockholm och Sundsvall området?
I Sundsvall har jag sett PPF-wrap av SSR-Nordic och Ivan Wrap. SSR kör med XPEL och Ivan med Hexis BodyFence tror jag.

SSR kör med färdiga modellanpassade mallar som jag fattar det, och de jag sett har då inte fått filmen wrappad runt kanten överallt, vilket ger en skarv på synlig del av karossen (exvis vid hjulhus) som damm fastnar i och den syns väldigt tydligt så fort bilen inte är precis nytvättad. Dessutom exponeras en del av lacken där i utsatt område fortfarande, även efter wrap med PPF.

Ivan kör utan färdiga mallar, så där blir wrappen runt kanter bättre.
I övrigt verkar PPF-wrappen ha likvärdigt resultat, båda saknar lite i detaljfinishen tycker jag om man ser till priset man betalar för det. Bilarna jag sett har varit bara wrappade i 3 till 6 månader, så långtidsresultatet vet jag inte hur det är hos dessa.

Båda firmorna lider av problemet med att inte kunna uppskatta sin arbetstid på ett vettigt sätt, och du får räkna med att bilen är borta i nästan två veckor om du ska göra en helwrap. Men de säger en vecka. Så väljer du nån av dessa får du ha lite tålamod..
M3 LR -20, okrokad
Användarvisningsbild
mindfeeder
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 20 maj 2020 12:51
Ort: Sundsvall

Re: Skydd för ny TM3 LR

Inlägg av mindfeeder »

cpt_rb skrev:
mindfeeder skrev:
Kan någon rekommendera ett företag som utför PPF och solfilm runt Stockholm och Sundsvall området?
I Sundsvall har jag sett PPF-wrap av SSR-Nordic och Ivan Wrap. SSR kör med XPEL och Ivan med Hexis BodyFence tror jag.

SSR kör med färdiga modellanpassade mallar som jag fattar det, och de jag sett har då inte fått filmen wrappad runt kanten överallt, vilket ger en skarv på synlig del av karossen (exvis vid hjulhus) som damm fastnar i och den syns väldigt tydligt så fort bilen inte är precis nytvättad. Dessutom exponeras en del av lacken där i utsatt område fortfarande, även efter wrap med PPF.

Ivan kör utan färdiga mallar, så där blir wrappen runt kanter bättre.
I övrigt verkar PPF-wrappen ha likvärdigt resultat, båda saknar lite i detaljfinishen tycker jag om man ser till priset man betalar för det. Bilarna jag sett har varit bara wrappade i 3 till 6 månader, så långtidsresultatet vet jag inte hur det är hos dessa.

Båda firmorna lider av problemet med att inte kunna uppskatta sin arbetstid på ett vettigt sätt, och du får räkna med att bilen är borta i nästan två veckor om du ska göra en helwrap. Men de säger en vecka. Så väljer du nån av dessa får du ha lite tålamod..
Tack för informationen! Då hoppar vi över Sundsvall och kör uteslutande på Stockholm. Jag har fått offert från Wrapstyle, Autoshield och Wrapzone. Alla i ligger i samma prisklass. Dela med er av era erfarenheter av dessa eller annan rekommendation.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Skydd för ny TM3 LR

Inlägg av OfarligTesla »

mindfeeder skrev:

Tack för informationen! Då hoppar vi över Sundsvall och kör uteslutande på Stockholm. Jag har fått offert från Wrapstyle, Autoshield och Wrapzone. Alla i ligger i samma prisklass. Dela med er av era erfarenheter av dessa eller annan rekommendation.
Autoshield i samma prisklass som WrapZone mfl? De brukar ju ta nästan dubbelt så mycket (närmare 60k för heltäckning av en Model 3), vad har du fått för priser?
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Skydd för ny TM3 LR

Inlägg av themax »

mindfeeder skrev:
Då hoppar vi över Sundsvall och kör uteslutande på Stockholm.
Då rekommenderar jag http://www.bilglasdesign.se. Mycket nöjd med dem.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Skriv svar