Plastbitar lossnar från takräcket

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jonathanerik_77
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 06 nov 2017 10:56
Ort: Nybro

Plastbitar lossnar från takräcket

Inlägg av Jonathanerik_77 »

I samband med att vi tog bilen till fjällen tidigare i år så lossnade en plastbit av takräcket. Okej tänkte vi den satt väl kanske inte fast ordentligt, så vi tänkte köpa en ny när vi lämnade in bilen på service. Tesla hänvisar då till att det inte finns några reservdelar till takräcket och man får köpa ett nytt takräcke om en del försvinner. Det enda de kunde tänka sig var att man fick skriva ut plastbiten i en 3D-skrivare. Hur jag än har letat så har jag inte hittat varken en modell på plastbiten eller någonstans den går att köpa. Är det någon här som har en extra del över till höger bak, eller får man bara ta och leva med att plastbiten saknas?
Tesla takräcke.png
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Plastbitar lossnar från takräcket

Inlägg av BjornS »

Jag har samma problem, täckkåpan höger bak lossnade för mig också på första resan. Och ingen vill sälja en ny.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Plastbitar lossnar från takräcket

Inlägg av UrbanL »

Om jag hade haft tillgång till en 3D-scanner hade jag gärna hjälpt till, takräcket har jag :-). Det finns ju lite telefonappar för det, men det är frågan om upplösningen och precisionen är god nog? Har någon testat någon app som skulle fixa detta?
Användarvisningsbild
tobi
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 dec 2018 23:11

Re: Plastbitar lossnar från takräcket

Inlägg av tobi »

Samma för mig. Men jag har tappat båda två bak. Sjukt drygt att det inte finns som reservdel. :(
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Plastbitar lossnar från takräcket

Inlägg av Bjelke »

Lovande kvalitet :lol: å jag som precis håller på att skruva ihop min :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Plastbitar lossnar från takräcket

Inlägg av Elix747 »

En av mina plastbitar har trasiga spännklipps. Trodde jag kunde beställa ny..... men inte. Jag har den ju kvar men tejp för att behålla den på plats :(
Kanske det går att åberopa garanti. (Fast förmodligen inte).
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
ForestC
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 mar 2019 16:41

Re: Plastbitar lossnar från takräcket

Inlägg av ForestC »

Yakima är väl de som tillverkar räcket till Model S. Kanske går att kontakta Yakima direkt och kolla om det nu är samma tillverkare?

De var ganska snabba på att tipsa om lösningar när det saknades en del i paketet med det räcke jag köpte till MS i höstas...
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 13 mar 2016 15:25
Ort: Umeå

Re: Plastbitar lossnar från takräcket

Inlägg av Tjosansa »

Ojoj. Installerade mitt för 2 dagar sen. Reagerade på att de bak inte klickade fast lika tydligt som de främre. :o
Användarvisningsbild
Senspix
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 maj 2020 10:23
Ort: Lund

Re: Plastbitar lossnar från takräcket

Inlägg av Senspix »

Hej,

Jag har en kåpa med dåligt "snäpp" vilket ledde till magnettankar.

Just nu i dagarna testar jag med att limma fast supermagneter från Jula på lämpligt ställe i kåpa och takräcke.
Preliminära resultat, dvs hur det känns med magnet på kåpa och i hållare är: "hmm, verkar hålla fast en del men...."

Sannolikt skulle man få ett bra resultat om limningen kunde ske så att avstånd och placering för magneterna minimerar avstånd och maximerar "passning".

/AH
Användarvisningsbild
Jonathanerik_77
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 06 nov 2017 10:56
Ort: Nybro

Re: Plastbitar lossnar från takräcket

Inlägg av Jonathanerik_77 »

Då jag inte fick tag på denna plastbiten någon annanstans så försökte jag reklamera takräcket då jag ansåg att det var ett fabriksfel, eftersom så här många upplever samma sak (vi köpte takräcket privat). Så jag mailade Tesla och efter många veckors väntan har jag tillslut fått svar. :shock: Nu verkar det som att de håller på att ta fram reservdelar till takräcket.
At this moment we are taking inventory of roof rack related spare parts requests. At this time we do not have these spare parts for sale and therefore are pursuing various different solutions in trying to track down a replacement part for you.

Once we have that available we will be sending it to the same address the original order was sent to.
Så om ni inte har fått tag i plastbiten på något annat sätt så skicka ett mail till onlineordersemea@tesla.com, så skriver dem upp er på listan.
petereb
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 jan 2020 09:52

Re: Plastbitar lossnar från takräcket

Inlägg av petereb »

Jonathanerik_77 skrev:
Då jag inte fick tag på denna plastbiten någon annanstans så försökte jag reklamera takräcket då jag ansåg att det var ett fabriksfel, eftersom så här många upplever samma sak (vi köpte takräcket privat). Så jag mailade Tesla och efter många veckors väntan har jag tillslut fått svar. :shock: Nu verkar det som att de håller på att ta fram reservdelar till takräcket.
At this moment we are taking inventory of roof rack related spare parts requests. At this time we do not have these spare parts for sale and therefore are pursuing various different solutions in trying to track down a replacement part for you.

Once we have that available we will be sending it to the same address the original order was sent to.
Så om ni inte har fått tag i plastbiten på något annat sätt så skicka ett mail till onlineordersemea@tesla.com, så skriver dem upp er på listan.

Tack för tipset!

Jag har också blivit av med en kåpa o tidigare försökt få tag på reservdel, även försökt hitta någonstans att få den motsatta 3d-scannad, spegelvänd o 3d-printad utan framgång.

Fick lite hopp igen att min ändå rätt nya o dyra bil ska slippa köra runt med svart silvertejpslagning :) och mailade igen på föreslagen adress. Håller tummarna.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Plastbitar lossnar från takräcket

Inlägg av frippe »

petereb skrev:
Jonathanerik_77 skrev:
Då jag inte fick tag på denna plastbiten någon annanstans så försökte jag reklamera takräcket då jag ansåg att det var ett fabriksfel, eftersom så här många upplever samma sak (vi köpte takräcket privat). Så jag mailade Tesla och efter många veckors väntan har jag tillslut fått svar. :shock: Nu verkar det som att de håller på att ta fram reservdelar till takräcket.
At this moment we are taking inventory of roof rack related spare parts requests. At this time we do not have these spare parts for sale and therefore are pursuing various different solutions in trying to track down a replacement part for you.

Once we have that available we will be sending it to the same address the original order was sent to.
Så om ni inte har fått tag i plastbiten på något annat sätt så skicka ett mail till onlineordersemea@tesla.com, så skriver dem upp er på listan.

Tack för tipset!

Jag har också blivit av med en kåpa o tidigare försökt få tag på reservdel, även försökt hitta någonstans att få den motsatta 3d-scannad, spegelvänd o 3d-printad utan framgång.

Fick lite hopp igen att min ändå rätt nya o dyra bil ska slippa köra runt med svart silvertejpslagning :) och mailade igen på föreslagen adress. Håller tummarna.
Det var någon i FB gruppen för Model 3 som skulle 3d-scanna denna bit. Kolla där hur det går.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar