Problem ladda

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Problem ladda

Inlägg av metchristian »

Svenssons skrev:
metchristian skrev:
Arn skrev:
20A. Teslan är inställd att ladda på 7A
What?? 20a och du har bara inställt på 7a och det inte funkar.. då kan man ju säga att något är galet, antingen installation eller wc boxen, låter 99% som wc boxen för då skall det va en riktigt dålig elektriker som installerat. Har 25amp, aldrig laddat under 16amp. Dvs får ut 11kw per timme vid laddning.
Är väl inget konstigt att ha boxen på 20A och sedan bilen på 7A? Själv är min box satt på 32A men jag laddar alltid med 10A. Huvudsäkringen är på 20A så någon gäst med en äldre Model S som ha dubbelladdare skulle kunna ställa till det för mig om de i te ställer ned strömmen.
Jo om boxen hela tiden måste reset:at hela tiden som hans problem är. (Glömde att förtydliga va jag syftade på nämligen att han använder ju långt under va kapaciteten är på)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Problem ladda

Inlägg av Svenssons »

metchristian skrev:
Svenssons skrev:
metchristian skrev:
Arn skrev:
20A. Teslan är inställd att ladda på 7A
What?? 20a och du har bara inställt på 7a och det inte funkar.. då kan man ju säga att något är galet, antingen installation eller wc boxen, låter 99% som wc boxen för då skall det va en riktigt dålig elektriker som installerat. Har 25amp, aldrig laddat under 16amp. Dvs får ut 11kw per timme vid laddning.
Är väl inget konstigt att ha boxen på 20A och sedan bilen på 7A? Själv är min box satt på 32A men jag laddar alltid med 10A. Huvudsäkringen är på 20A så någon gäst med en äldre Model S som ha dubbelladdare skulle kunna ställa till det för mig om de i te ställer ned strömmen.
Jo om boxen hela tiden måste reset:at hela tiden som hans problem är. (Glömde att förtydliga va jag syftade på nämligen att han använder ju långt under va kapaciteten är på)
Behov av att resetta är problem men vad är det som pekar på att det är kopplat till strömställare som man satt i boxen eller bilen eller att det är skillnad mellan dessa?

Det lär ju vara något annat i huset som ger tillfälligt spänningsfall, fel i installation eller på boxen. Att boxen är satt till 20A och att man laddar 7A är ju inte felet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
V-lund
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 15 aug 2019 14:11

Re: Problem ladda

Inlägg av V-lund »

Model S 90D Facelift 2016
Försäkring: Länsförsäkringar i Snorrland
2000mil, trafik, delkasko, vagnskada, tilläggsförsäkring MER. 11753KR/ÅR
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Problem ladda

Inlägg av 12man »

metchristian skrev:
Se bild, strömmen pendlar just mellan 231-239v
Hur snabbt pendlar spänningen? Ska inte pendla speciellt när man tittar, att den är 231v ena dagen och 239v en annan dag ok men pendla?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 620
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Problem ladda

Inlägg av Arn »

Tack för svaren. Jag får testa några fler gånger tilloch sedan reklamera om besvären kvarstår. Inte riktigt vetat om det är mitt fel att jag inte tryckt in på rätt sätt och WC stängt av pga det

Så är det Teslas support jag ska reklamera hos i första hand eller elektrikern?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Problem ladda

Inlägg av 12man »

Be elektrikern kolla över sin installation, han har kanske missat att dra åt någon koppling
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Problem ladda

Inlägg av metchristian »

12man skrev:
metchristian skrev:
Se bild, strömmen pendlar just mellan 231-239v
Hur snabbt pendlar spänningen? Ska inte pendla speciellt när man tittar, att den är 231v ena dagen och 239v en annan dag ok men pendla?[/quote

Per dag.. pendlar dock när den går från 0kw till 11kw men sen när den laddar full styrka då är den sen ”fast”.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 620
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Problem ladda

Inlägg av Arn »

Laddar nu med schuko via mobila laddaren. 7km/h.
Får dock felmeddelande " fel på adapter till mobil kontakt- minskad maximal laddhastighet". Man kan välja ampere 5-8A. Har valt 6A.
Laddningen funkar men eftersom jag fått felmeddelande med både denna och det strulat med WC undrar jag om det kan vara något fel på bilens laddkontakt. Testade supercharger idag, funkade hur bra som helst
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 620
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Problem ladda

Inlägg av Arn »

Har nu haft tillfälle testa laddboen några fler gånger och samma sak varje gång. Till en början innan man kopplat in kabeln i bilen lyser lampan på laddboxen grön. Sedan när mam trycker in kabeln i laddluckan så bärjar den vibrera upprepat med lite diskreta pip och röd lampa, därefter är öampsn på WC röd och bilen laddas inte. Trycker jag på reset så staryar laddningen.

Tänkte ringa Tesla imorgon och höra.

Själva processen att koppla in kabeln i bilen är ingen kick. Ingen trevlig feedback där man hör ett klick eller annat kvityo på att man kommit rätt. Är det någon speciell teknik att trucka in kabeln i ladduttaget?

Har gjort mig lite ovän med elektrikern som saltat sin faktura ang arbetstid så blir inte helt lätt be honom komma och kika på sin installation, han har semester nu oclså.

Men oavsett om felet sitter på boxen eller installationen kommer jag nog inte ifrån att elektrikern får komma tillbaka

Om felet sitter i installationen är då felet vid boxen eller runt jordfelsbrytaren?
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 620
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Problem ladda

Inlägg av Arn »

Får dessa felmeddelanden i appen resp bilen då funderar på om felet kan sitta i bilens kontakt istälket då jag haft liknande problem med mobil laddaren

Ska in med bilen på skadeverkstad om 2 vecko pga en leveransskada. Då kanske man kan byta ut felaktig kontakt om felet nu sitter i själva bilen
20200707_231911.jpg
Capture+_2020-07-07-23-10-36.png
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 620
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Problem ladda

Inlägg av Arn »

Ringde Tesla som trodde felet sitter på bilens laddkontakt. De ska kika på det om 2v.

Men hur ska det kännas när man trycker in laddkabeeln? Ska man få något klick eller någon feedback?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Problem ladda

Inlägg av kenjon »

Ett klick tycker jag inte det är, men den låser fast så man inte kan dra ut den igen.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Skriv svar