Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Råd-köpa en M3 P

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Råd-köpa en M3 P

Inläggav PracTesla » 28 jun 2020 23:01

Hej,

Först och främst, tack för ett bra och intressant forum. Jag har läst en hel del och det är mycket bra. Även en del i mitt ämne, men ibland lite inaktuellt så kör en ny tråd. Hoppas ni kan ha lite överseende :)

Jag är inne på att köpa en Blå, Tesla M3P.
Köper den kontant och privat, så då blir ju det så liten skillnad mellan Performance och SR. Jag har några funderingar/frågor. Jag är av den försiktiga sorten och vill läsa på ordentligt innan köp. Kalla mig, jävligt snål och försiktig om ni vill :)

1. Kvalitén, jag har inte möjlighet att hänga på verkstäder. När man hämtar en bil för 700+, måste det ju vara bra kvalité, visst smågrejor men på de stora hela. OCh då, på verkstan måste man bli bra bemött. Vad har ni för tankar om det?

2. Autopilot eller helt självkörande? Värt 66k? I mina ögon verkar det vara AP som gäller så långt? Vad är egentligen den exakta skillnaden? Säg att jag kör Malmö-Göteborg, kan total självkörning, styra helt på motorvägen? Sätta max speed på säg 110km/h och den kör om själv osv? Från påfart till avfart sägs det? Kalla mig korkad, men skulle gärna vilja få lite exempel ur real life. På recensioner/you tube får man inte riktigt fram det på ett tillräckligt bra sätt tycker jag. Förklara gärna och ta lite exempel, vore uppskattat! :)

3. Kvalitén på lacken, skiljer sig blå ut på något sätt? Har de åtgärdat och börjat lackera där dörrarna sitter?

4. Kommer ej ha laddning hemma (lägenhet) men väl på jobbet varje dag. Bör väl räcka tillräckligt? Hur funkar det att ladda via ett vanligt uttag? Visst tar tid, men är det relativt enkelt? Adapter? Något man får med?
Skulle ni säga att en sån lösning funkar bra? Bor i södra delen av Sverige.

5. Hur mycket sämre blir batteriet? Hört om 2-3% första året sedan ca 1-2% om året? Siktar på att ha bilen minst 5år. Räckvidden, blir ju 530*0,9 (om man laddar max 0,9 för att hjälpa batteriet så bra som möjligt), =477km, kan iskallt räkna med 420km alla dagar i veckan i min bok. Är jag rätt ute?

6. Ladda på "skitstolpar", dvs ej SC, vad är er erfarenhet? Även i vanliga "eluttag", erfarenhet?

7. Golfgrejorna, hur bra funkar det att slänga in 2 bagar, 2 vagnar? Jag har kört en Tesla, men ej testat det då såklart.

8. På sikt, barnvagn och skit, erfarenheter?

9. Kvalitétskänslan, vs BMW, vs Audi, vs Merca? Vad säger ni?

10. 20tum fälgar sure, men vinterdäck för 40k+, känns väldigt dyrt. Hur löser ni det på ett OK sätt? Bor som sagt i Skåne och är ju ändå rätt OK vinter.

11. Stänkskydd, lackskydd, vad rekommenderas?

12. Kommer ej ha möjligheten att ha bilen ansluten till WIFI varje dag (lägenhet) , nackdel/hur löser ni det?

13. Parkera, hur bra fungerar Teslas parkera själv i total självkörning?

14. Punka på vägen, hur löser Tesla det? Är däcken punkteringsfria?

15. Om elen tar slut, hur funkar det då? Bärgare helt enkelt? Eller kan en annan Tesla "tanka" över lite ström?

Ni får ursäkta hälften av frågorna är säker dumma. Men, vore så galet gött att få lite bra svar och kunna få lite info från er som har en Tesla Model 3 idag. Kommer köpa min bil sent i år eller nästa vår, har sagt att jag ska ner till 85kg från dagens 100 innan det är aktuellt. Så beroende på det och dessa 60k bidrag från staten (kommer de gälla även 2021?) så blir det iår eller senare till våren. Ej sugen på att plocka ut bilen till hösten/vintern.

Stort tack till er som sitter på svaren. Kommer hjälpa mig i min beslutsångest :)
PracTesla
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 jun 2020 22:43

Re: Råd-köpa en M3 P

Inläggav M3apan » 28 jun 2020 23:38

Svarar på ett par av frågorna, har själv en P som gått ca 3.300 mil hittills:

1. Har bytt blinkersspaken/modulen/mekanismen eller vad det nu var ("treblink" funkade inte), vilket dom kom ut med en ranger och gjorde. Hade en liten leveransskada i lacken som fixades när det passade mig, fick lånebil under tiden. Alltid bra mottagande på SC!

4. Kanske behövs lite fler parametrar för att svara bättre på den frågan (körsträcka, vilken typ av laddning, etc). Men jag har haft exakt samma upplägg och det funkar utmärkt med att ladda enbart på jobbet.

7. 2 bagar utan problem. Även fler än så. Vagn vet ej.

9. Gick från fullsmetad BMW 545 till model 3. Även om kvalitetskänslan inte på alla plan är jämförbar med tysken, så väger fördelarna överlag upp alla dagar i veckan.

10. Köp tredjeparts. Har själv 18" med kvalitetsdäck (friktion) som gick på totalt 14k.

12. Behövs inte. Den säger till när det finns en ny uppdatering att hämta, då kopplar du upp mot mobilen och laddar ner. Brukar ta 10-15 minuter.

15. Bärgare eller låååång skarvsladd!

Du kommer inte ångra ditt köp!
M3apan
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Råd-köpa en M3 P

Inläggav SwedishAdvocate » 28 jun 2020 23:50

Jag har inte själv någon 3, men tycker jag kan bidra lite ändå. Farsan fick en av de första i landet. Tror hans AWD LR kom någon gång under andra leveransveckan.

1: Så vitt jag vet har han ’bara’ bytt höger bakljus (inte delen på bakluckan). Det var kondens i det. Som jag förstod det gick det bra och snabbt. Han anmälde sig via en app. och fick en tid i Malmö.

8 & 9: Å ena sidan kvalitetskänsla. Å andra sidan barn.

Som jag förstår det: I den takt som mänskligheten släpper ut växthusgaser i atmosfären idag så har vi max 7 år kvar för att ha en ca 60% chans att stoppa den globala uppvärmingen på 1,5 grad celsius. Men tydligen kommer ett stopp av förbränning av fossila bränslen innebära att mängden strålningsreflekterande aerosoler från brända fossila bränslen avtar i atmosfären vilket i sig kommer öka temperaturen markant… Så du får väl välja vad du tycker är viktigast: elbil eller kvalitetskänsla a la BMW, Audi eller Merca… Jag tycker kvalitén i farsans 3:a är mer än helt ok. Jag har dock själv en Golf VII (2015/fordonsgas)…

10. Som jag förstår det kan man ha 18-tums vinterdäck på en 3P. Men jag kanske har fel här…

11. Nu levereras alla 3 med (små) stänkskydd från fabrik. Men gissar att det beror på hur du kör. Kommer du gasa mycket när hjulen är vinklade så de kan blästra karossen kanske det är klokt att montera större stänkskydd samt plastfolie där karossen kan bli blästrad. 3P är trots allt en väldigt motorstark bil… Men det är bara en gissning från min sida…

Tips för viktnedgång: Jag vägde en gång ca 8 kilo för mycket (ca 90 kg) när jag var ~38 år. Sluta ät socker och försök dra ner på fett. Alltså inget godis, glass, chips, läsk eller dylikt. Försök äta lite mindre portioner. Jag gick ner typ enbart genom att justera kosten. Men det är naturligtvis bra att röra på sig med. Promenera. Försök komma igång och jogga. Men läs på så du inte överanstränger dig i början. Ju mer du rör dig desto bättre. Kan du köra några gympass är det naturligtvis också bra. Mer muskler förbränner mer fett dygnet runt. Prioritera de stora muskelgrupperna först i början — dvs ben och rumpa. Ett kg viktnedgång i veckan är väl rimligt. Då borde du kunna fixa det på fyra månader.
SwedishAdvocate
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 10 sep 2018 00:56

Re: Råd-köpa en M3 P

Inläggav SwedishAdvocate » 28 jun 2020 23:56

7. Jag har också spelat golf en gång i tiden. Då bar jag mina klubbor med en sån där bag som har bärrem som en ryggsäck så man kan fördela vikten över båda axlarna. Golf är inte särskilt jobbigt. Om du börjar bära klubborna själv blir det i alla fall lite mer motion… Då blir det 2 bagar och en vagn istället…
SwedishAdvocate
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 10 sep 2018 00:56

Re: Råd-köpa en M3 P

Inläggav Teslaägare kikat » 29 jun 2020 08:12

Har haft min LR ett år och kan konstatera:

1, 9. Kvalitén är helt OK. Då jag gått från en BMW till en Tesla så kan jag konstatera att det är ju inget BMW dunk i dörrarna och interiören inte riktigt samma fina materialval men godkänt ändå tycker jag.
Funktionen och bemötandet på service centret är otroligt bra enligt mig. Här finns det många åsikter om vad som är bra och dåligt bemötande, men själv förväntar jag mig inget överdådigt lyx, att de bugar och hälsar mig välkommen, att de tvättar min bil gratis eller att de gör övriga saker med bilen som jag inte sagt till om när jag lämnar in en bil på service.
Du bokar in serviceåtgärd i appen. Om det finns några oklarheter så kontaktar de dig via SMS oftast närmsta arbetsdag, Finns det inga oklarheter kommer de inte kontakta dig alls.
Numera vill de helst skicka ut en mobil servicebil till din adress. Är det åtgärder den mobila servicebilen inte kan göra kommer du bli ombokad till ditt närmaste service center.

2. Nu har jag inte FSD men tycker AP räcker långt. FSD kan ju byta fil själv på motorvägen men när du väl lärt dig hantera autosteer så är det inget du kommer sakna.
Att en Model3 i dagens utförande blir helt självkörande inom 5 år har jag mycket svårt att tro på och 66k är inte dagens funktioner i FSD värda.

3. Tycker inte lacken är sämre än andra bilar. Alla färger är bra, förutom svart för där kommer du se minsta lilla skavank och stenskott. För stenskott kommer det oavsett bil. En gång svart bil, aldrig mer svart bil säger jag.

4, 6. Om du laddar dagligen på jobbet är det inga problem alls att inte kunna ladda hemma. Blir ju gratis för dig dessutom. Men att ladda i vanligt eluttag är brandfarligt och otroligt långsamt. Knappt lönt enligt mig men har man inget val så. Du får med en laddare som passar i vanligt eluttag och en typ2-kabel som passar i laddboxar.

5. Ingen som vet hur batteriet är efter 5 år men äldre Teslor ligger väl på det du skriver så det stämmer förmodligen även på Model 3.
Om du inte behöver räckvidden på 90% så tycker jag det är onödigt att ladda såpass högt. Jag brukar ligga på runt 50-70% och bara öka om jag ska köra långt.

7, 8. Bagageutrymmet är djupt så förmodligen inga problem med 2 bagar, vagnar, så länge du kan fälla ihop vagnen så den går in i hålet.
Finns även ett stort hål under bagageutrymmet som rymmer en hel del. Kanske inte en golfbag men några ryggsäckar åtminstone.

10. Finns tredjeparts att köpa så du behöver inte köpa Teslas.

11. De medföljande stänkskydden räcker. Men bör modifieras så att grus kan rinna ur dem. Jag byter till de stora splashguard när jag byter till vinterdäck, och till de vanliga när jag byter till sommardäck. Någon form av lackbehandling skadar inte, bilen blir mer lättvättad då. Om du gillar tvätta bilen ofta eller köra runt med skitig bil så behöver du ingen lackbehandling.

12. Bilen behöver inte wifi. Uppdateringar kommer ändå över LTE men räkna med att det tar längre tid innan du får uppdateringar än om du skulle haft bilen på wifi.

13. Har inte FSD men skulle inte våga bilen parkera själv ändå. Min tidigare bil hade självparkering, använde 1 gång under 4 år, främst för att testa.

14. Ej punkteringsfria. Finns däckrepareringskit att köpa från Tesla för 1000kr eller så får du ringa bärgning som på de flesta bilar.

15. Bärgning eller ta med reservdunk (portabelt elaggregat), men att få slut på ström bör vara lika sällsynt som att få slut på fossilbränsle. Finns dessutom fler ställen att tanka en elbil på än vad det finns att tanka sin gamla fossilare på.

En sista kommentar är eftersom du ska köpa privat. Har du funderat på att köpa begagnad? Då du ska köpa till våren bör priserna på begagnade M3:or dalat ganska mycket. Anledningen är höstens batteripresentation och att Model Y närmar sig Europa så folk försöker bli av med sina 3:or. Du kan nog tjäna 100-150k på att köpa en begagnad till våren.
Teslaägare är oftast rädda om sina bilar enligt min erfarenhet så skicket bör vara i det närmaste toppskick på de flesta begagnade. Tesla lägger även upp begagnade på deras sida som de fått i inbyte, då är de genomgångna av Tesla.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
 
Inlägg: 246
Blev medlem: 14 jun 2019 08:46

Re: Råd-köpa en M3 P

Inläggav Teslaägare LasseTM » 29 jun 2020 08:23

Jag hade inte köpt en blå, min SR+ är blå och det är sällan lacken kommer till sin rätta.
Det måste vara mycket ljus och bilen måste vara klinisk ren för att man ska få wow effekten av lacken, men jag upplever att man ser tvättrepir extremt lätt i den blå lacken.
Jag är sugen att byta till en vit bil bara för att slippa se eländet, jag tvättar ändå alltid för hand med dubbla hinkar enligt konstens alla regler.
Men bakluckan måste man ju ta på lacken för att stänga tyvärr och min bil ser "förjävlig" ut där för att vara 6 månader gammal.
När jag tittar på vita så syns inte dessa mikrorepor alls lika tydligen, den blå lacken framhäver dem verkligen.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
13.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
 
Inlägg: 338
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge
Referralkod: lars86444

Re: Råd-köpa en M3 P

Inläggav Teslaägare wilfried » 29 jun 2020 08:56

7 Man måste fälla baksätet för att få in två bagar. En bag går in på tvären.
Model 3 LR AWD+, Solid Svart, Svart och vit premiuminteriör, 18" Aero, AP
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47
Referralkod: peter34443

Re: Råd-köpa en M3 P

Inläggav Teslaägare Jjonas » 29 jun 2020 08:57

LasseTM skrev:Jag hade inte köpt en blå, min SR+ är blå och det är sällan lacken kommer till sin rätta.
Det måste vara mycket ljus och bilen måste vara klinisk ren för att man ska få wow effekten av lacken, men jag upplever att man ser tvättrepir extremt lätt i den blå lacken.
Jag är sugen att byta till en vit bil bara för att slippa se eländet, jag tvättar ändå alltid för hand med dubbla hinkar enligt konstens alla regler.
Men bakluckan måste man ju ta på lacken för att stänga tyvärr och min bil ser "förjävlig" ut där för att vara 6 månader gammal.
När jag tittar på vita så syns inte dessa mikrorepor alls lika tydligen, den blå lacken framhäver dem verkligen.


Tycker tvärtom. Blå är fantastiskt fin. Inte speciellt känslig. Har iofs gjort en Ditec behandling på min och gillar att tvätta då och då. Blå är lätt vackraste färgen om man gillar att sköta om sin bil. ;)
Tesla Model 3 Deep Blue LR RWD Dragkrok
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 15 sep 2018 07:21
Ort: Stockholm
Referralkod: jonas70967

Re: Råd-köpa en M3 P

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 29 jun 2020 09:24

1. Har du tur är kvalitén som andra bilar som inte går sönder, jag har haft 2 bilar som båda varit mer eller mindre felfria (förutom något skrammel och något som visade sig vara buggig mjukvara). På verkstan blir man dock inte alltid bra bemött om man måste leta sig dit.

2. Hade EAP innan men nu vanlig AP, jag är skeptisk till att betala extra för FSD. AP fungerar riktigt bra och det du måste göra är att byta fil själv.

4. Vi har allmänna stolpar runt hörnet men den mesta laddning sker på jobbet och det fungerar bra.

7. 2 bagar och 2 vagnar lär bli tight om du inte fäller säten, vi kör mellanstorlek på bagar och 3 blir riktigt tight men fungerar om man tar ut drivers.

9. Kvalitétskänsla klart under tyskarna i samma prisklass, techkänsla klart över. Dock är det ju ingen Dacia utan det är ju en hyfsatt trevlig bil att sitta i även om man bara tänker kvalitétskänsla.

10. Går att skaffa tredjepartsfälgar som är 18", tar man inte leverans på vintern kan man ju lösa det så. Jag valde LR AWD av den anledningen, ville inte ha 20" på varken sommaren eller vintern och jag tog leverans på vintern så behövde vinterdäck från start.

11. Förra bilen hade keramiskt, nu har jag stenskottsfolie över hela. Till nästa bil känns det som jag kommer ta keramiskt och spara prisskillnaden till att lacka om något utifall att det skulle behövas.

12. Jag uppgraderar min genom att antingen lägga en 4G puck i bilen men oftast köra tethering till telefonen medan jag ändå kör någonstans och den indikerar att det finns en update.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 2165
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Råd-köpa en M3 P

Inläggav M3apan » 29 jun 2020 09:32

kikat skrev:Har haft min LR ett år och kan konstatera:

1, 9. Kvalitén är helt OK. Då jag gått från en BMW till en Tesla så kan jag konstatera att det är ju inget BMW dunk i dörrarna och interiören inte riktigt samma fina materialval men godkänt ändå tycker jag.
Funktionen och bemötandet på service centret är otroligt bra enligt mig. Här finns det många åsikter om vad som är bra och dåligt bemötande, men själv förväntar jag mig inget överdådigt lyx, att de bugar och hälsar mig välkommen, att de tvättar min bil gratis eller att de gör övriga saker med bilen som jag inte sagt till om när jag lämnar in en bil på service.
Du bokar in serviceåtgärd i appen. Om det finns några oklarheter så kontaktar de dig via SMS oftast närmsta arbetsdag, Finns det inga oklarheter kommer de inte kontakta dig alls.
Numera vill de helst skicka ut en mobil servicebil till din adress. Är det åtgärder den mobila servicebilen inte kan göra kommer du bli ombokad till ditt närmaste service center.


Håller helt med i jämförelsen med BMW. Kan passa på och nämna att jag faktiskt hade mer problem med min BMW 5-serie (köptes ny 2016) första året än vad jag haft med trean. Så är det förstås inte för alla, men i mitt fall. Då räknar jag INTE med dom 3 rattarna jag blev av under tiden jag ägde bilen. När det gäller service/verkstad rankar jag dessutom Tesla högre (hittills).
M3apan
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Nästa

Återgå till Model 3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.