Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Råd-köpa en M3 P

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Råd-köpa en M3 P

Inläggav Teslaägare Toja » 29 jun 2020 19:22

4. Ladda i vanligt uttag funkar, men man ska inte göra det i gamla uttag med gamla ledningar. Man ska ha det sonen nödlösning. Det är bättre att fixa en blå eller röd 3 fas om det går.

Jag hade nytt 220 uttag första året i vår Brf. Men jag laddare vara med 8 A.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Referralkod: tony1422

Inläggav PracTesla » 29 jun 2020 19:24

Jag förstår. Det får bli som nödlösning.
PracTesla

Inläggav SwedishAdvocate » 29 jun 2020 19:27

Toja skrev:4. Ladda i vanligt uttag funkar, men man ska inte göra det i gamla uttag med gamla ledningar. Man ska ha det sonen nödlösning. Det är bättre att fixa en blå eller röd 3 fas om det går.

Jag hade nytt 220 uttag första året i vår Brf. Men jag laddare vara med 8 A.

Det handlar väl om att belastningen på elsystemet kan bli för hög, vilket kan ge för varma ledningar om dem är för gamla.

Men tyvärr kan jag inte förklara exakt hur det funkar eftersom jag slarvade med fysiken/elläran på gymnasiet... :oops:
SwedishAdvocate

Inläggav SwedishAdvocate » 29 jun 2020 19:31

Farsan bor i ett hus från tidigt 80-tal. En elektriker har installerat Teslas egen laddstation. Men han måste ange en begränsning (via mittskärmen inne i bilen) på hur mycket el bilen drar från systemet. Annars kan det bli för hög total belastning och då kommer det gå proppar…

Ngt sånt — men som sagt — exakt hur det funkar kan jag tyvärr inte förklara…
SwedishAdvocate

Inläggav SwedishAdvocate » 29 jun 2020 19:43

SwedishAdvocate skrev:Farsan bor i ett hus från tidigt 80-tal. En elektriker har installerat Teslas egen laddstation. Men han måste ange en begränsning (via mittskärmen inne i bilen) på hur mycket el bilen drar från systemet. Annars kan det bli för hög total belastning och då kommer det gå proppar…

Ngt sånt — men som sagt — exakt hur det funkar kan jag tyvärr inte förklara…

...men trots ovan nämnda begränsning har han inga som helst problem att ladda batteriet fullt över natten ifall han skulle behöva.
SwedishAdvocate

Inläggav Niklas Z » 29 jun 2020 19:57

Det som är knepigt med laddning från schuko-uttag är att det är vanligare med variationer hur installationen är gjord, jämfört med en laddbox eller t ex ett rött trefasuttag.
Man kan räkna med att de senare har egen kabel från elcentral fram till ladduttaget och att kontaktblecken är rejäla.
När det gäller schuko så kan kabeldragningen fram till uttaget se ut lite hur som helst. Det kan vara en obruten kabel från elcentral till uttaget, men det kan också vara så att det finns flera kopplingsdosor och annat på vägen till uttaget man pluggar in sin laddkabel i. Sådant gör att det är svårare att bedöma kvaliteten på installationen.
Beställt Model 3 LR, blå med vit inredning. Leveransdatum 2 juli, 23 juli, 8 augusti, 2 september, 15 september, 23 september 26 september.
Niklas Z

Referralkod: niklas42449

Inläggav Teslaägare Toja » 29 jun 2020 20:15

Schuko problemet:
Dra man ny kabel bör det vara en 2,5 kvadrater. Många har tunnare kabel.
Sen är inte uttaget gjort för att ta ut så mycket kraft under så lång tid.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Referralkod: tony1422

Inläggav SwedishAdvocate » 29 jun 2020 20:43

Toja skrev:Schuko problemet:

Hade jag ingen aning om när jag kopplade in en hyrd Nissan Leaf en gång i ett vanligt vägguttag... Det var ju 'trevligt' att det gick vägen...

Finns det ingen 'strypt' mängd ström som är säker att dra över tid från ett vanligt vägguttag? Om det finns en sådan säker mängd ström -- hur lång tid tar det då att ladda stora batteriet på en Model 3 vore ju lite kul att veta...
SwedishAdvocate

Inläggav Teslaägare Bjelke » 30 jun 2020 06:02

SwedishAdvocate skrev:
Toja skrev:Schuko problemet:

Hade jag ingen aning om när jag kopplade in en hyrd Nissan Leaf en gång i ett vanligt vägguttag... Det var ju 'trevligt' att det gick vägen...

Finns det ingen 'strypt' mängd ström som är säker att dra över tid från ett vanligt vägguttag? Om det finns en sådan säker mängd ström -- hur lång tid tar det då att ladda stora batteriet på en Model 3 vore ju lite kul att veta...

I princip kan man bränna ett uttag även om man bara drar nån ampere, om det är dålig kontakt (slitet uttag) och
man drar ström under en lite längre tid.
Så egentligen finns det ingen ”säker” nivå, det är fräscha grejer som är viktigt...
Jag laddade också min Leaf från ett vanligt uttag i flera år på 10A och det funkade perfekt, men det var ett helt
nytt uttag osv :)
På jobbet laddade jag tom på 14,3A och det funkade också bra, även det med helt nya grejer :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav Teslaägare TechNerd » 30 jun 2020 08:50

SwedishAdvocate skrev:Finns det ingen 'strypt' mängd ström som är säker att dra över tid från ett vanligt vägguttag? Om det finns en sådan säker mängd ström -- hur lång tid tar det då att ladda stora batteriet på en Model 3 vore ju lite kul att veta...

Alla schuko-laddare jag sett som följer med bilar laddar på max 12A, så de är redan "strypta" (rekommendationen verkar ligga på 8-10A från elsäkerhetsverket).
Vad jag förstått är största problemet när fjädrarna i kontakterna blir för gamla och det blir lite glapp mellan stickproppen och kontakten. Då kan kan bli gnistbildning där.

Jag har laddat på 16A på vanlig schuko många gånger, dock med nyare uttag och med en laddare som mäter temperaturen vid schuko-kontakten som säkerhetsåtgärd.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model 3 LR-20

Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare

Referralkod: fredrik75628

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3