Sida 1 av 2

Re: Råd-köpa en M3 P

Postat: 29 jun 2020 20:22
av Toja
4. Ladda i vanligt uttag funkar, men man ska inte göra det i gamla uttag med gamla ledningar. Man ska ha det sonen nödlösning. Det är bättre att fixa en blå eller röd 3 fas om det går.

Jag hade nytt 220 uttag första året i vår Brf. Men jag laddare vara med 8 A.

Re: Råd-köpa en M3 P

Postat: 29 jun 2020 20:24
av PracTesla
Jag förstår. Det får bli som nödlösning.

Re: Råd-köpa en M3 P

Postat: 29 jun 2020 20:27
av SwedishAdvocate
Toja skrev:
4. Ladda i vanligt uttag funkar, men man ska inte göra det i gamla uttag med gamla ledningar. Man ska ha det sonen nödlösning. Det är bättre att fixa en blå eller röd 3 fas om det går.

Jag hade nytt 220 uttag första året i vår Brf. Men jag laddare vara med 8 A.
Det handlar väl om att belastningen på elsystemet kan bli för hög, vilket kan ge för varma ledningar om dem är för gamla.

Men tyvärr kan jag inte förklara exakt hur det funkar eftersom jag slarvade med fysiken/elläran på gymnasiet... :oops:

Re: Råd-köpa en M3 P

Postat: 29 jun 2020 20:31
av SwedishAdvocate
Farsan bor i ett hus från tidigt 80-tal. En elektriker har installerat Teslas egen laddstation. Men han måste ange en begränsning (via mittskärmen inne i bilen) på hur mycket el bilen drar från systemet. Annars kan det bli för hög total belastning och då kommer det gå proppar…

Ngt sånt — men som sagt — exakt hur det funkar kan jag tyvärr inte förklara…

Re: Råd-köpa en M3 P

Postat: 29 jun 2020 20:43
av SwedishAdvocate
SwedishAdvocate skrev:
Farsan bor i ett hus från tidigt 80-tal. En elektriker har installerat Teslas egen laddstation. Men han måste ange en begränsning (via mittskärmen inne i bilen) på hur mycket el bilen drar från systemet. Annars kan det bli för hög total belastning och då kommer det gå proppar…

Ngt sånt — men som sagt — exakt hur det funkar kan jag tyvärr inte förklara…
...men trots ovan nämnda begränsning har han inga som helst problem att ladda batteriet fullt över natten ifall han skulle behöva.

Re: Råd-köpa en M3 P

Postat: 29 jun 2020 20:57
av Niklas Z
Det som är knepigt med laddning från schuko-uttag är att det är vanligare med variationer hur installationen är gjord, jämfört med en laddbox eller t ex ett rött trefasuttag.
Man kan räkna med att de senare har egen kabel från elcentral fram till ladduttaget och att kontaktblecken är rejäla.
När det gäller schuko så kan kabeldragningen fram till uttaget se ut lite hur som helst. Det kan vara en obruten kabel från elcentral till uttaget, men det kan också vara så att det finns flera kopplingsdosor och annat på vägen till uttaget man pluggar in sin laddkabel i. Sådant gör att det är svårare att bedöma kvaliteten på installationen.

Re: Råd-köpa en M3 P

Postat: 29 jun 2020 21:15
av Toja
Schuko problemet:
Dra man ny kabel bör det vara en 2,5 kvadrater. Många har tunnare kabel.
Sen är inte uttaget gjort för att ta ut så mycket kraft under så lång tid.

Re: Råd-köpa en M3 P

Postat: 29 jun 2020 21:43
av SwedishAdvocate
Toja skrev:
Schuko problemet:
Dra man ny kabel bör det vara en 2,5 kvadrater. Många har tunnare kabel.
Sen är inte uttaget gjort för att ta ut så mycket kraft under så lång tid.
Hade jag ingen aning om när jag kopplade in en hyrd Nissan Leaf en gång i ett vanligt vägguttag... Det var ju 'trevligt' att det gick vägen...

Finns det ingen 'strypt' mängd ström som är säker att dra över tid från ett vanligt vägguttag? Om det finns en sådan säker mängd ström -- hur lång tid tar det då att ladda stora batteriet på en Model 3 vore ju lite kul att veta...

Re: Råd-köpa en M3 P

Postat: 30 jun 2020 07:02
av Bjelke
SwedishAdvocate skrev:
Toja skrev:
Schuko problemet:
Dra man ny kabel bör det vara en 2,5 kvadrater. Många har tunnare kabel.
Sen är inte uttaget gjort för att ta ut så mycket kraft under så lång tid.
Hade jag ingen aning om när jag kopplade in en hyrd Nissan Leaf en gång i ett vanligt vägguttag... Det var ju 'trevligt' att det gick vägen...

Finns det ingen 'strypt' mängd ström som är säker att dra över tid från ett vanligt vägguttag? Om det finns en sådan säker mängd ström -- hur lång tid tar det då att ladda stora batteriet på en Model 3 vore ju lite kul att veta...
I princip kan man bränna ett uttag även om man bara drar nån ampere, om det är dålig kontakt (slitet uttag) och
man drar ström under en lite längre tid.
Så egentligen finns det ingen ”säker” nivå, det är fräscha grejer som är viktigt...
Jag laddade också min Leaf från ett vanligt uttag i flera år på 10A och det funkade perfekt, men det var ett helt
nytt uttag osv :)
På jobbet laddade jag tom på 14,3A och det funkade också bra, även det med helt nya grejer :)

Re: Råd-köpa en M3 P

Postat: 30 jun 2020 09:50
av TechNerd
SwedishAdvocate skrev:
Finns det ingen 'strypt' mängd ström som är säker att dra över tid från ett vanligt vägguttag? Om det finns en sådan säker mängd ström -- hur lång tid tar det då att ladda stora batteriet på en Model 3 vore ju lite kul att veta...
Alla schuko-laddare jag sett som följer med bilar laddar på max 12A, så de är redan "strypta" (rekommendationen verkar ligga på 8-10A från elsäkerhetsverket).
Vad jag förstått är största problemet när fjädrarna i kontakterna blir för gamla och det blir lite glapp mellan stickproppen och kontakten. Då kan kan bli gnistbildning där.

Jag har laddat på 16A på vanlig schuko många gånger, dock med nyare uttag och med en laddare som mäter temperaturen vid schuko-kontakten som säkerhetsåtgärd.

Re: Råd-köpa en M3 P

Postat: 30 jun 2020 09:58
av MarkusL
8. Har en Emmaljunga city nånting och den går in, man fåt ta av sittdelen och vända den uppochner bara.

Re: Råd-köpa en M3 P

Postat: 30 jun 2020 13:15
av taliz
10. Kolla dom "vanliga" däcksidorna, de flesta har massvis med fälgar och däck till Model 3 numera, inkl Performance. Tex: abswheels, tyred, bythjul, oclbrorsons, megahjul, dekk24
Finns även en tråd specifikt för M3P: viewtopic.php?f=51&t=17907

14. Vägassistans ingår, dvs du ringer bara upp så skickar de bärgare som tar dig till närmaste däckverkstad.

Re: Råd-köpa en M3 P

Postat: 30 jun 2020 13:50
av tor-ake
PracTesla skrev:
14. Kommer köpa punkakittet, men är inte den händige (extremt enkelt för siffror istället) hur lätt löser man det som "kostym-nisse"?
Jag, som är lite över normalhändig skulle rekommendera att du struntar i punka-kit i vanlig bemärkelse, alltså den där geggan i burk med kompressor. Köp i så fall *enbart* en liten kompressor. Varför?

Jo - en punktering som du kan laga med burk-geggan är i princip bara sådana som däckverkstäderna lagar med plugg, alltså pyspunka, lokaliserad i mönstret. Större skador eller om den är i däcksidan fixar inte geggan alls, det tar bara längre tid för däckverkstaden att göra rent, plus retar upp däcksnubben.

Har du en liten pyspunka är det bättre att, om möjligt pumpa upp däcket så att du kommer fram till målet. Kan du ta dig hem kan du sätta på ett vinterdäck tillfälligt. Kan du inte ta dig hem kan du ringa tesla assistans och vänta på den plats du väljer själv. Går det inte att pumpa upp alls då hade inte geggan hjälpt ändå

Om du vill öva lite på att vara händig är det bättre att beställa ett plugg-kit och ha med dig, tillsammans med kompressorn och en liten saxdomkraft.
Finns att köpa lite överallt men här är julas, den har jag använt ett par ggr:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ts-600209/

Du måste i praktiken kunna ta av hjulet för att använda den, men den förstör inte däcket, och skitar inte ned. Kriteriet för att använda den är att punkteringen är orsakad av en spik eller skruv som gått mer eller mindre rakt in i däcket, så att corden inte är för skadad. I slutändan bör du åka till en däckverkstad hursomhelst, men ett pluggat däck kan man köra många mil på.

Kompressorn hjälper också om man råkat ut för "skämtare" som luftat däcken via ventilen.

Re: Råd-köpa en M3 P

Postat: 30 jun 2020 14:08
av 12man
Tips lite dyrare med gaspatroner från biltema
1 (1).jpeg

Re: Råd-köpa en M3 P

Postat: 30 jun 2020 14:37
av JGur
5. Läs på mer om räckvidd så du vet vad du kan förvänta dig. 420 km på 90% låter som en glädjekalkyl.

Re: Råd-köpa en M3 P

Postat: 30 jun 2020 17:12
av M3apan
JGur skrev:
5. Läs på mer om räckvidd så du vet vad du kan förvänta dig. 420 km på 90% låter som en glädjekalkyl.
kan funka på sommaren, ifall man ligger och cruisar 70-väg i laglig fart i medvind. Men ja, i vardagen är det en glädjekalkyl.

Re: Råd-köpa en M3 P

Postat: 30 jun 2020 17:23
av Elix747
M3apan skrev:
JGur skrev:
5. Läs på mer om räckvidd så du vet vad du kan förvänta dig. 420 km på 90% låter som en glädjekalkyl.
kan funka på sommaren, ifall man ligger och cruisar 70-väg i laglig fart i medvind. Men ja, i vardagen är det en glädjekalkyl.
Min sommarförbrukning i år ligger på 166 Wh/km.
Mest motorväg, lite landsväg och stad. Det ger ca 44 mil räckvidd eller ca 36 mil om man utnyttjar 80%

Re: Råd-köpa en M3 P

Postat: 30 jun 2020 18:04
av taliz
Även på motorväg i 130kmh har jag legat runt 170-180 i förbrukning nu sommartid.
Dvs kör man saktare, eller landsväg, så går det definitivt att nå 42 mil på 90%.

Re: Råd-köpa en M3 P

Postat: 15 jul 2020 12:35
av Ruthen
5. Säg att du använder 80% av batteriets kapacitet så skulle jag enligt min erfarenhet räkna med 25-35 mil. Motorväg i 120km/h så kommer man inte så mycket längre än 25mil, dock tycker jag det är fullt tillräckligt.

Re: Råd-köpa en M3 P

Postat: 21 jul 2020 22:54
av fredrikwt
Kapar tråden lite då den hanterade en del av mina funderingar med :)
Jag har själv ett sak rött trefas uttag i mitt garage, huset är uppsäkrat och ny elcentral sen två år tillbaka... innebär en sådan 3 fas att man inte behöver installera en laddbox? ( Att man inte behöver göra det direkt?)

Re: Råd-köpa en M3 P

Postat: 22 jul 2020 07:52
av Bjelke
fredrikwt skrev:
Kapar tråden lite då den hanterade en del av mina funderingar med :)
Jag har själv ett sak rött trefas uttag i mitt garage, huset är uppsäkrat och ny elcentral sen två år tillbaka... innebär en sådan 3 fas att man inte behöver installera en laddbox? ( Att man inte behöver göra det direkt?)
Ja på sätt och vis, kabeln som följer med bilen är bara för enfas men det
funkar att ladda med (Om nu den röda adaptern följer med),
men vill du ladda med trefas så behöver du en annan laddkabel (Tesla mfl säljer det också)...
Eller så köper du en laddbox och monterar en sladd med röda kontakten på som då
passar i ditt uttag i garaget, funkar perfekt! ;) "Bjelkemetoden" :mrgreen: