Sida 1 av 2

Tesla destination charger mm

Postat: 29 jun 2020 21:18
av Arn
Hej,

Har dessa samma pris som supercharger stationer? Kan man utan vidare använda Tesla destination charger vid hotell etc eller brukar det vara för deras gäster?

I österlen är det inte så många superchargers

Finns någon bra mobilapp där man får info om både pris och antal stationer? Man vill helst inte komma till någon som tar 9kr kwh

Annars får man väl låna lite el från hotellets schukouttag, hotellägaren har godkänt det men med risk för brand etc får man väl ställa ned ampere på 5A

Re: Tesla destination charger mm

Postat: 29 jun 2020 21:21
av ChristerSjo
Destination Charger är oftas (alltid?) bara för gäster.

Re: Tesla destination charger mm

Postat: 29 jun 2020 21:25
av Svenssons
Destinationsladdare är oftast för gäster till destinationen men det går alltid att fråga. Oftast är dessa helt gratis att ladda från men parkeringsplats kan kosta pengar.

Re: Tesla destination charger mm

Postat: 29 jun 2020 21:53
av Arn
Tack för svar. Då får man kanske fylla på med lite supercharger när chans ges även man man kanske har 60-70% kvar då så köarar msn resan utan att behöva anlita 3e parts laddare från bensinmackar etc

Ger Teslas navigation tips på fler laddställen än sina egna superchargers? Eller bäst använda app?

Re: Tesla destination charger mm

Postat: 29 jun 2020 23:18
av Svenssons
Egna Superchargers plus laddplatser där bilen har laddat tidigare tror jag. App/Webbsida är att föredra för planering, bäst är sannolikt https://abetterrouteplanner.com/

Re: Tesla destination charger mm

Postat: 30 jun 2020 18:03
av Arn
Tänkte ladda lite med mobila laddaren via schulo uttag när jag är på pensionat. Om man ställer ner Ampere till 5A borde väl laddningen vara hyfsat säker? Blir dock bara 5km/h så på en natt 50km, alltid något.

Re: Tesla destination charger mm

Postat: 30 jun 2020 18:12
av Bjelke
Arn skrev:
Tänkte ladda lite med mobila laddaren via schulo uttag när jag är på pensionat. Om man ställer ner Ampere till 5A borde väl laddningen vara hyfsat säker? Blir dock bara 5km/h så på en natt 50km, alltid något.
Absolut:) men vill man vara extra säker så känn på kontakten efter en halvtimme typ...

Re: Tesla destination charger mm

Postat: 30 jun 2020 20:18
av LarsA
Arn skrev:
Tänkte ladda lite med mobila laddaren via schulo uttag när jag är på pensionat. Om man ställer ner Ampere till 5A borde väl laddningen vara hyfsat säker? Blir dock bara 5km/h så på en natt 50km, alltid något.
Trodde att elbilar kräver ca 5,5 A för att ladda?!

Hade ställt in 6 - 7A, det använde vi i 3 år från gammalt schuko uttag innan vi skaffade laddbox.
Fick snällt be om att använda schuko uttag på vår Gotland semester, förklarade att vi ställde ner amperen för att inte säkringen skulle lösa ut som någon tidigare elbilsturist lyckats med. Gäller ibland att veta vad man gör, tyvärr finns det nog några som inte vet och kan orsaka mindre laddnings olyckor.

Re: Tesla destination charger mm

Postat: 30 jun 2020 20:49
av LarsA
Arn skrev:
Hej,


I österlen är det inte så många superchargers
Inga alls för att vara exakt.
En E.ON snabbladdare i Simrishamn.

I Österlens utkanter finns det snabbladdare i
Kivik, Tomelilla, Sjöbo och Ystad(3st). Men med tesla behövs det inte mycket sådant, österlen är ju bara 20 x 20 km stort(litet) :D

Re: Tesla destination charger mm

Postat: 30 jun 2020 22:44
av Arn
Tack för tipsen. Många laddstationer verkar kräva laddkort. Kanske man borde skaffa några sådana utifall att såvida de inte i sig har årsavgift. Nu gör schuko laddaren sitt i väntan på supercharge i Kristianstad inför hemfärd

Re: Tesla destination charger mm

Postat: 01 jul 2020 11:23
av kenjon
Jag tror inte de kräver laddkort, de flesta har en app man kan ladda ner och använda.

Re: Tesla destination charger mm

Postat: 01 jul 2020 19:05
av LarsA
E.ONs snabbladdare i Simrishamn, Sjöbo och Ystad tar kreditkort.
Kivik tillhör det sällsynta släktet gratis, men också populär bland semestrande tesla ägare på sommaren d.v.s. långa köer.
Fortum snabbladdare i Tomelilla, dessutom flera destinationsladdare bl.a. Brösarp med ett bra gästis (deras äggakaka är känd i Skåne och delas med fördel av två personer). Skulle nog beställa deras laddbricka, har varit med om att appen inte fungerat.
Bee snabbladdare i Ystad kan du klara dig utan fast de har också ett antal destinations laddare.

Har själv E.ON kort, Bee kort och Fortum bricka.

Re: Tesla destination charger mm

Postat: 01 jul 2020 20:03
av NiklasTesla
Kolla uppladning.nu samt klicka fram dom grå laddarna på kartan i bilen så kan du även få växelströmsladdning.

Kört 11amp (ca 2,5kw) i huset över natten utan problem men du måste veta vad som ligger på samma fas och ha koll på vad det är för eldragning menar jag (speciellt vid längre laddtider).

Re: Tesla destination charger mm

Postat: 01 jul 2020 21:28
av Verdi
LarsA skrev:
Arn skrev:
Hej,


I österlen är det inte så många superchargers
Inga alls för att vara exakt.
En E.ON snabbladdare i Simrishamn.

I Österlens utkanter finns det snabbladdare i
Kivik, Tomelilla, Sjöbo och Ystad(3st). Men med tesla behövs det inte mycket sådant, österlen är ju bara 20 x 20 km stort(litet) :D

Är det inte större än 20x20? Börjar väl i typ Brösarp och går ner till Ystad? Iaf enligt Wikipedia. De har aldrig fel. ;)

Re: Tesla destination charger mm

Postat: 01 jul 2020 21:50
av Bernando
Annars finns en gratis 22kw-laddare i Simrishamn vid Korsavadshallen. Ingen snabbladdare direkt, men bättre än schuko om man ändå råkar befinna sig i Simrishamn.

Re: Tesla destination charger mm

Postat: 01 jul 2020 21:54
av pejvic
Men 5A?

Det är för lite. Ställ den åtminstone på 8A. Det händer ingenting. Lika stor chans som att det smäller när de diskar eller kör en torktumlare på stället du är på isåfall. Inte ditt fel. Skaffa ett par brickor tex Fortum. Det är helt gratis att ha. Sen kolla i Plugshare när du flyter omkring. Känns lite som att du har onödig räckviddsångest. Det behöver du inte ha. Använd navi när du kör så ser du hur många procent du har när du kommer fram. Lita på den.

Re: Tesla destination charger mm

Postat: 01 jul 2020 22:28
av [JM]

Re: Tesla destination charger mm

Postat: 02 jul 2020 18:28
av LarsA
Verdi skrev:
LarsA skrev:
Arn skrev:
Hej,


I österlen är det inte så många superchargers
Inga alls för att vara exakt.
En E.ON snabbladdare i Simrishamn.

I Österlens utkanter finns det snabbladdare i
Kivik, Tomelilla, Sjöbo och Ystad(3st). Men med tesla behövs det inte mycket sådant, österlen är ju bara 20 x 20 km stort(litet) :D

Är det inte större än 20x20? Börjar väl i typ Brösarp och går ner till Ystad? Iaf enligt Wikipedia. De har aldrig fel. ;)
Det är mäklarnas definition av Österlen, ett ämne som alltid är omdiskuterat och definieras olika av alla personer eftersom det är lite "hitte på" efter det medeltida begreppet österled. I min värld är Österlen området mellan Östra Vemmerlöv och Ingelstorp.

Re: Tesla destination charger mm

Postat: 03 jul 2020 20:45
av Arn
Tacj för era tips. Man kommer väldigt långt med en LR. Men ska kolla inför nästa resa om jag ska bedtälka någon bricka också. Annars är ju fint att bara ladda ner appen och tanka

Re: Tesla destination charger mm

Postat: 03 jul 2020 21:23
av Verdi
LarsA skrev:
Verdi skrev:
LarsA skrev:
Arn skrev:
Hej,


I österlen är det inte så många superchargers
Inga alls för att vara exakt.
En E.ON snabbladdare i Simrishamn.

I Österlens utkanter finns det snabbladdare i
Kivik, Tomelilla, Sjöbo och Ystad(3st). Men med tesla behövs det inte mycket sådant, österlen är ju bara 20 x 20 km stort(litet) :D

Är det inte större än 20x20? Börjar väl i typ Brösarp och går ner till Ystad? Iaf enligt Wikipedia. De har aldrig fel. ;)
Det är mäklarnas definition av Österlen, ett ämne som alltid är omdiskuterat och definieras olika av alla personer eftersom det är lite "hitte på" efter det medeltida begreppet österled. I min värld är Österlen området mellan Östra Vemmerlöv och Ingelstorp.
1920-talets gränser tydligen.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/%C3%96sterlen

Har själv tillbringat 16 somrar i Yngsjö som jag vet är norr om Österlen. Men enligt alla där nere börjar Österlen vid Brösarp. Är egentligen inte viktigt för mig. Bara det att jag aldrig hört talas om den snävare definition som du kommer med. För mig är Österlen lite överskattat ändå. Fullt av kulturtanter från Stockholm typ. :lol:

Re: Tesla destination charger mm

Postat: 23 okt 2020 23:19
av Arn
En fråga, nu när vintern närmar sig erbjuder vissa boenden i fjällen uttag för motorvärmare. Om man ställer ner bilens ampere till 5a, kan man då låta bilen stå 1-2 dygn tills den laddat mot 85-90%. Eller ska man låta uttaget få vila emellanåt?

Re: Tesla destination charger mm

Postat: 24 okt 2020 05:26
av NiklasTesla
Arn skrev:
En fråga, nu när vintern närmar sig erbjuder vissa boenden i fjällen uttag för motorvärmare. Om man ställer ner bilens ampere till 5a, kan man då låta bilen stå 1-2 dygn tills den laddat mot 85-90%. Eller ska man låta uttaget få vila emellanåt?
Borde gå fint. Vill du säkra så koppla ur bilen efter typ 12tim laddning och sedan koppla på igen efter någon timme.

Re: Tesla destination charger mm

Postat: 24 okt 2020 09:08
av [JM]
NiklasTesla skrev:
Arn skrev:
En fråga, nu när vintern närmar sig erbjuder vissa boenden i fjällen uttag för motorvärmare. Om man ställer ner bilens ampere till 5a, kan man då låta bilen stå 1-2 dygn tills den laddat mot 85-90%. Eller ska man låta uttaget få vila emellanåt?
Borde gå fint. Vill du säkra så koppla ur bilen efter typ 12tim laddning och sedan koppla på igen efter någon timme.
Vad är vitsen med att koppla ur efter 12h?
Om uttaget är dåligt så blir det varmt på några minuter.
Starta laddningen på 5A. Kör 10min. Kolla spänningen i Teslan som borde stå på ca 230V. Känn på uttaget och stickproppen med handen. Är det kallt/svalt/har samma temp som innan laddningen är det bara att höja en eller två ampere. Vänta 10min till och sen känna igen.
Fortsätt tills du kommer upp till 9-10A.

Kolla även spänningen i bilen. Om den sjunker mkt när du ökar strömmen så är det kanske ett tecken på att du har för lång skarvkabel eller det inte står rätt till i övriga elsystemet.
Testa gärna samma skarvkabel hemma innan ni åker. I ett uttag som du vet är ok. Då kan du se hur mkt spänningen sjunker med ett bra uttag. Blir det mtk värre i fjällstugan så är det väl en indikation på att man ska backa av på strömmen.

Obs vi har 230V i sverige (inte 220v). Standarden säger 230V +-10% DVS allt från 207V till 253V är inom standard. Normalt så ligger det mellan 220V och 240V.

Re: Tesla destination charger mm

Postat: 24 okt 2020 09:41
av Johlei
[JM] skrev:
Vad är vitsen med att koppla ur efter 12h?
Om uttaget är dåligt så blir det varmt på några minuter.
Starta laddningen på 5A. Kör 10min. Känn på uttaget och stickproppen med handen. Är det kallt/svalt/har samma temp som innan laddningen är det bara att höja en eller två ampere. Vänta 10min till och sen känna igen.
Fortsätt tills du kommer upp till 9-10A.
Det räcker inte att bara känna på uttaget! Det kan finns fler kopplingspunkter mellan elcentralen och uttaget; kopplingsdosor i innerväggar, uttagsdosor i innerväggar etc. Om NÅGON koppling på vägen är dåligt åtskruvad uppstår värmeutvecklingen DÄR (t.ex. i innerväggen inne i huset). Så du skulle behöva känna till kabeldragningen och känna på alla punkter på vägen.

Re: Tesla destination charger mm

Postat: 24 okt 2020 10:41
av Arn
Tack för era råd

Men det faktum att det är minusgrader ute vid motorvärmaruttaget kanske hjälper till hålla uttaget svalt?
Samma metod att ladda på sommaren skulle påfresta mer?

Om man nu ändå vill låta uttaget vila lite kan man starta och stoppa laddningen via appen eller måste man dra ut kabeln?