Tesla destination charger mm
Moderator: Redaktion
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Tesla destination charger mm
Jag tror inte de kräver laddkort, de flesta har en app man kan ladda ner och använda.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Tesla destination charger mm
E.ONs snabbladdare i Simrishamn, Sjöbo och Ystad tar kreditkort.
Kivik tillhör det sällsynta släktet gratis, men också populär bland semestrande tesla ägare på sommaren d.v.s. långa köer.
Fortum snabbladdare i Tomelilla, dessutom flera destinationsladdare bl.a. Brösarp med ett bra gästis (deras äggakaka är känd i Skåne och delas med fördel av två personer). Skulle nog beställa deras laddbricka, har varit med om att appen inte fungerat.
Bee snabbladdare i Ystad kan du klara dig utan fast de har också ett antal destinations laddare.
Har själv E.ON kort, Bee kort och Fortum bricka.
Kivik tillhör det sällsynta släktet gratis, men också populär bland semestrande tesla ägare på sommaren d.v.s. långa köer.
Fortum snabbladdare i Tomelilla, dessutom flera destinationsladdare bl.a. Brösarp med ett bra gästis (deras äggakaka är känd i Skåne och delas med fördel av två personer). Skulle nog beställa deras laddbricka, har varit med om att appen inte fungerat.
Bee snabbladdare i Ystad kan du klara dig utan fast de har också ett antal destinations laddare.
Har själv E.ON kort, Bee kort och Fortum bricka.
Polestar 2 awd -21
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Tesla destination charger mm
Kolla uppladning.nu samt klicka fram dom grå laddarna på kartan i bilen så kan du även få växelströmsladdning.
Kört 11amp (ca 2,5kw) i huset över natten utan problem men du måste veta vad som ligger på samma fas och ha koll på vad det är för eldragning menar jag (speciellt vid längre laddtider).
Kört 11amp (ca 2,5kw) i huset över natten utan problem men du måste veta vad som ligger på samma fas och ha koll på vad det är för eldragning menar jag (speciellt vid längre laddtider).
Re: Tesla destination charger mm
LarsA skrev:Inga alls för att vara exakt.Arn skrev:Hej,
I österlen är det inte så många superchargers
En E.ON snabbladdare i Simrishamn.
I Österlens utkanter finns det snabbladdare i
Kivik, Tomelilla, Sjöbo och Ystad(3st). Men med tesla behövs det inte mycket sådant, österlen är ju bara 20 x 20 km stort(litet)
Är det inte större än 20x20? Börjar väl i typ Brösarp och går ner till Ystad? Iaf enligt Wikipedia. De har aldrig fel.
Re: Tesla destination charger mm
Annars finns en gratis 22kw-laddare i Simrishamn vid Korsavadshallen. Ingen snabbladdare direkt, men bättre än schuko om man ändå råkar befinna sig i Simrishamn.
MS P85 2014
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1978
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Tesla destination charger mm
Men 5A?
Det är för lite. Ställ den åtminstone på 8A. Det händer ingenting. Lika stor chans som att det smäller när de diskar eller kör en torktumlare på stället du är på isåfall. Inte ditt fel. Skaffa ett par brickor tex Fortum. Det är helt gratis att ha. Sen kolla i Plugshare när du flyter omkring. Känns lite som att du har onödig räckviddsångest. Det behöver du inte ha. Använd navi när du kör så ser du hur många procent du har när du kommer fram. Lita på den.
Det är för lite. Ställ den åtminstone på 8A. Det händer ingenting. Lika stor chans som att det smäller när de diskar eller kör en torktumlare på stället du är på isåfall. Inte ditt fel. Skaffa ett par brickor tex Fortum. Det är helt gratis att ha. Sen kolla i Plugshare när du flyter omkring. Känns lite som att du har onödig räckviddsångest. Det behöver du inte ha. Använd navi när du kör så ser du hur många procent du har när du kommer fram. Lita på den.
Haft alla 3/Y
Re: Tesla destination charger mm
Det är mäklarnas definition av Österlen, ett ämne som alltid är omdiskuterat och definieras olika av alla personer eftersom det är lite "hitte på" efter det medeltida begreppet österled. I min värld är Österlen området mellan Östra Vemmerlöv och Ingelstorp.Verdi skrev:LarsA skrev:Inga alls för att vara exakt.Arn skrev:Hej,
I österlen är det inte så många superchargers
En E.ON snabbladdare i Simrishamn.
I Österlens utkanter finns det snabbladdare i
Kivik, Tomelilla, Sjöbo och Ystad(3st). Men med tesla behövs det inte mycket sådant, österlen är ju bara 20 x 20 km stort(litet)
Är det inte större än 20x20? Börjar väl i typ Brösarp och går ner till Ystad? Iaf enligt Wikipedia. De har aldrig fel.
Polestar 2 awd -21
Re: Tesla destination charger mm
Tacj för era tips. Man kommer väldigt långt med en LR. Men ska kolla inför nästa resa om jag ska bedtälka någon bricka också. Annars är ju fint att bara ladda ner appen och tanka
Re: Tesla destination charger mm
1920-talets gränser tydligen.LarsA skrev:Det är mäklarnas definition av Österlen, ett ämne som alltid är omdiskuterat och definieras olika av alla personer eftersom det är lite "hitte på" efter det medeltida begreppet österled. I min värld är Österlen området mellan Östra Vemmerlöv och Ingelstorp.Verdi skrev:LarsA skrev:Inga alls för att vara exakt.Arn skrev:Hej,
I österlen är det inte så många superchargers
En E.ON snabbladdare i Simrishamn.
I Österlens utkanter finns det snabbladdare i
Kivik, Tomelilla, Sjöbo och Ystad(3st). Men med tesla behövs det inte mycket sådant, österlen är ju bara 20 x 20 km stort(litet)
Är det inte större än 20x20? Börjar väl i typ Brösarp och går ner till Ystad? Iaf enligt Wikipedia. De har aldrig fel.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/%C3%96sterlen
Har själv tillbringat 16 somrar i Yngsjö som jag vet är norr om Österlen. Men enligt alla där nere börjar Österlen vid Brösarp. Är egentligen inte viktigt för mig. Bara det att jag aldrig hört talas om den snävare definition som du kommer med. För mig är Österlen lite överskattat ändå. Fullt av kulturtanter från Stockholm typ.
Re: Tesla destination charger mm
En fråga, nu när vintern närmar sig erbjuder vissa boenden i fjällen uttag för motorvärmare. Om man ställer ner bilens ampere till 5a, kan man då låta bilen stå 1-2 dygn tills den laddat mot 85-90%. Eller ska man låta uttaget få vila emellanåt?
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Tesla destination charger mm
Borde gå fint. Vill du säkra så koppla ur bilen efter typ 12tim laddning och sedan koppla på igen efter någon timme.Arn skrev:En fråga, nu när vintern närmar sig erbjuder vissa boenden i fjällen uttag för motorvärmare. Om man ställer ner bilens ampere till 5a, kan man då låta bilen stå 1-2 dygn tills den laddat mot 85-90%. Eller ska man låta uttaget få vila emellanåt?
Re: Tesla destination charger mm
Vad är vitsen med att koppla ur efter 12h?NiklasTesla skrev:Borde gå fint. Vill du säkra så koppla ur bilen efter typ 12tim laddning och sedan koppla på igen efter någon timme.Arn skrev:En fråga, nu när vintern närmar sig erbjuder vissa boenden i fjällen uttag för motorvärmare. Om man ställer ner bilens ampere till 5a, kan man då låta bilen stå 1-2 dygn tills den laddat mot 85-90%. Eller ska man låta uttaget få vila emellanåt?
Om uttaget är dåligt så blir det varmt på några minuter.
Starta laddningen på 5A. Kör 10min. Kolla spänningen i Teslan som borde stå på ca 230V. Känn på uttaget och stickproppen med handen. Är det kallt/svalt/har samma temp som innan laddningen är det bara att höja en eller två ampere. Vänta 10min till och sen känna igen.
Fortsätt tills du kommer upp till 9-10A.
Kolla även spänningen i bilen. Om den sjunker mkt när du ökar strömmen så är det kanske ett tecken på att du har för lång skarvkabel eller det inte står rätt till i övriga elsystemet.
Testa gärna samma skarvkabel hemma innan ni åker. I ett uttag som du vet är ok. Då kan du se hur mkt spänningen sjunker med ett bra uttag. Blir det mtk värre i fjällstugan så är det väl en indikation på att man ska backa av på strömmen.
Obs vi har 230V i sverige (inte 220v). Standarden säger 230V +-10% DVS allt från 207V till 253V är inom standard. Normalt så ligger det mellan 220V och 240V.
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Tesla destination charger mm
Det räcker inte att bara känna på uttaget! Det kan finns fler kopplingspunkter mellan elcentralen och uttaget; kopplingsdosor i innerväggar, uttagsdosor i innerväggar etc. Om NÅGON koppling på vägen är dåligt åtskruvad uppstår värmeutvecklingen DÄR (t.ex. i innerväggen inne i huset). Så du skulle behöva känna till kabeldragningen och känna på alla punkter på vägen.[JM] skrev:Vad är vitsen med att koppla ur efter 12h?
Om uttaget är dåligt så blir det varmt på några minuter.
Starta laddningen på 5A. Kör 10min. Känn på uttaget och stickproppen med handen. Är det kallt/svalt/har samma temp som innan laddningen är det bara att höja en eller två ampere. Vänta 10min till och sen känna igen.
Fortsätt tills du kommer upp till 9-10A.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: Tesla destination charger mm
Tack för era råd
Men det faktum att det är minusgrader ute vid motorvärmaruttaget kanske hjälper till hålla uttaget svalt?
Samma metod att ladda på sommaren skulle påfresta mer?
Om man nu ändå vill låta uttaget vila lite kan man starta och stoppa laddningen via appen eller måste man dra ut kabeln?
Men det faktum att det är minusgrader ute vid motorvärmaruttaget kanske hjälper till hålla uttaget svalt?
Samma metod att ladda på sommaren skulle påfresta mer?
Om man nu ändå vill låta uttaget vila lite kan man starta och stoppa laddningen via appen eller måste man dra ut kabeln?
Re: Tesla destination charger mm
Glest med destination chargers på Österlen. Men de två som finns verkar tillgängliga.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Tesla destination charger mm
Och det blir bättre av att köra 12h och sen koppla ur en timme och sen köra 12h igen?Johlei skrev:Det räcker inte att bara känna på uttaget! Det kan finns fler kopplingspunkter mellan elcentralen och uttaget; kopplingsdosor i innerväggar, uttagsdosor i innerväggar etc. Om NÅGON koppling på vägen är dåligt åtskruvad uppstår värmeutvecklingen DÄR (t.ex. i innerväggen inne i huset). Så du skulle behöva känna till kabeldragningen och känna på alla punkter på vägen.[JM] skrev:Vad är vitsen med att koppla ur efter 12h?
Om uttaget är dåligt så blir det varmt på några minuter.
Starta laddningen på 5A. Kör 10min. Känn på uttaget och stickproppen med handen. Är det kallt/svalt/har samma temp som innan laddningen är det bara att höja en eller två ampere. Vänta 10min till och sen känna igen.
Fortsätt tills du kommer upp till 9-10A.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Tesla destination charger mm
Koppla bara in den på 5amp och glöm allt annat det kommer med 99% säkerhet gå bra (förmodligen kan du dra runt 10amp under lång tid utan problem också men högre kan säkring gå under lång tids laddning om det är sämre eldragning och i värsta fall om du har extrem otur elbrand). Sedan kan det ju vara så att det är timerstyrning och då slås laddningen av ganska snabbt. Uttagen du laddar på måste såklart vara jordade också.Arn skrev:Tack för era råd
Men det faktum att det är minusgrader ute vid motorvärmaruttaget kanske hjälper till hålla uttaget svalt?
Samma metod att ladda på sommaren skulle påfresta mer?
Om man nu ändå vill låta uttaget vila lite kan man starta och stoppa laddningen via appen eller måste man dra ut kabeln?
Re: Tesla destination charger mm
Finns en del eon 22kw som faktiskt är gratis dessutom(åtminstone i somras).Kriper skrev:Glest med destination chargers på Österlen. Men de två som finns verkar tillgängliga.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla destination charger mm
5A kommer fungera bra. En förutsättning är förstås att det inte är timer på motorvärmaruttaget. Många uttag är dessutom avsäkrade på 6A. Så om du tänker prova 10A, kolla säkringen först.Arn skrev:En fråga, nu när vintern närmar sig erbjuder vissa boenden i fjällen uttag för motorvärmare. Om man ställer ner bilens ampere till 5a, kan man då låta bilen stå 1-2 dygn tills den laddat mot 85-90%. Eller ska man låta uttaget få vila emellanåt?
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Re: Tesla destination charger mm
Då kollar jag vad som står på uttaget och kör 5a oavsett som säkerhetsåtgärd. Om man nu skulle ha den extrema oturen med brand, täcker försäkringen skadan då?
Apropå dessa gratis 22kw laddare som finns på en del håll, är det dåligt för batteriet att ladda ofta vid dessa på full effekt 16A? I manualen står att långsam laddning är bra men är det specifikt snabbladdning 50kw och uppåt som inte är bra om man använder för ofta eller även 22kw? Skulle jag få tag på en sådan laddare på ankomstdag till destination skulle jag sätta gräns till 90% om bilen ska stå still 1 vecka efter det. 90% ska inte batteriet må så dåligt av?
Apropå dessa gratis 22kw laddare som finns på en del håll, är det dåligt för batteriet att ladda ofta vid dessa på full effekt 16A? I manualen står att långsam laddning är bra men är det specifikt snabbladdning 50kw och uppåt som inte är bra om man använder för ofta eller även 22kw? Skulle jag få tag på en sådan laddare på ankomstdag till destination skulle jag sätta gräns till 90% om bilen ska stå still 1 vecka efter det. 90% ska inte batteriet må så dåligt av?
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Tesla destination charger mm
Mer över 90% som inte är så bra alltför ofta (innan längre tur någon gång per månad inga problem) .Arn skrev:Då kollar jag vad som står på uttaget och kör 5a oavsett som säkerhetsåtgärd. Om man nu skulle ha den extrema oturen med brand, täcker försäkringen skadan då?
Apropå dessa gratis 22kw laddare som finns på en del håll, är det dåligt för batteriet att ladda ofta vid dessa på full effekt 16A? I manualen står att långsam laddning är bra men är det specifikt snabbladdning 50kw och uppåt som inte är bra om man använder för ofta eller även 22kw? Skulle jag få tag på en sådan laddare på ankomstdag till destination skulle jag sätta gräns till 90% om bilen ska stå still 1 vecka efter det. 90% ska inte batteriet må så dåligt av?
3fas ladda 11kw AC inga problem.
DC laddning 50kw är ganska svag styrka så kör på.
Försäkring borde täcka (såvida det inte är oaktsamhet med ex massa skarvar för inomhusel och liknande) men du kan ju dubbelkolla med försäkringsbolag)
Re: Tesla destination charger mm
Rent krasst är det bäst att ladda runt 1C så har du ett 50kWh batteri ska du ladda med 50kW har du ett 75 batteri ska du ladda med 75kW osv.Arn skrev:Då kollar jag vad som står på uttaget och kör 5a oavsett som säkerhetsåtgärd. Om man nu skulle ha den extrema oturen med brand, täcker försäkringen skadan då?
Apropå dessa gratis 22kw laddare som finns på en del håll, är det dåligt för batteriet att ladda ofta vid dessa på full effekt 16A? I manualen står att långsam laddning är bra men är det specifikt snabbladdning 50kw och uppåt som inte är bra om man använder för ofta eller även 22kw? Skulle jag få tag på en sådan laddare på ankomstdag till destination skulle jag sätta gräns till 90% om bilen ska stå still 1 vecka efter det. 90% ska inte batteriet må så dåligt av?
Det finns även studier som påvisar att det inte är bra att ladda för långsamt, samt att det inte är lika effektivt. Kan man ladda med 11kW AC gör det. Tyvärr så räknar Tesla 50kW som snabbladdning vilket det inte bör räknas som så man kan bli nerfad även om man bara laddat med 50kW även om det är en rätt bra hastighet för batterierna.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Tesla destination charger mm
Haha, på Wikipedia kan vem som helst skriva vad som helst (nästan). Prova själv......Verdi skrev:LarsA skrev:Inga alls för att vara exakt.Arn skrev:Hej,
I österlen är det inte så många superchargers
En E.ON snabbladdare i Simrishamn.
I Österlens utkanter finns det snabbladdare i
Kivik, Tomelilla, Sjöbo och Ystad(3st). Men med tesla behövs det inte mycket sådant, österlen är ju bara 20 x 20 km stort(litet)
Är det inte större än 20x20? Börjar väl i typ Brösarp och går ner till Ystad? Iaf enligt Wikipedia. De har aldrig fel.