Bytt vindruta , 4600:-Th

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Bytt vindruta , 4600:-Th

Inlägg av Gustafsson »

Quadrillion skrev:
Erxon skrev:
Mest troligen beroende på att bilen är registrerad på ett företag som får dra momsen så får företaget stå för momsen på det totala.
Glasmästaren fakturerar endast det exklusive moms till försäkringsbolaget.
Det blir ju ingen kostnad för företaget heller, bara att man får skyffla momspengarna till verkstaden istället för till Skatteverket.
Jo för mig som har momsfri omsättning också så blir det en nackdel.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Quadrillion
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 29 apr 2020 09:42

Re: Bytt vindruta , 4600:-Th

Inlägg av Quadrillion »

Gustafsson skrev:
Jo för mig som har momsfri omsättning också så blir det en nackdel.
Likviditetsmässigt bara väl? Har man inte moms nog att dra av mot får man väl tillbaka från SKV? Men det kan ju vara jobbigt nog.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Bytt vindruta , 4600:-Th

Inlägg av Gustafsson »

Quadrillion skrev:
Gustafsson skrev:
Jo för mig som har momsfri omsättning också så blir det en nackdel.
Likviditetsmässigt bara väl? Har man inte moms nog att dra av mot får man väl tillbaka från SKV? Men det kan ju vara jobbigt nog.
Betalar alltid full moms på inköp, men kan bara kvitta drygt hälften när det skall deklareras...Hur mycket varierar utifrån mängden momsfria intäkter i förhållande till momsade. Har man bara momsfri verksamhet får man inte lyfta någon moms. Det betyder också att momsen på leasingen bara blir till hälften avdragsgill i momsdeklarationen dvs 25%.
Kostnaden är ju iofs avdragsgill, men bättre att få tillbaka hela momsen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bytt vindruta , 4600:-Th

Inlägg av bylund »

Gustafsson skrev:
Quadrillion skrev:
Erxon skrev:
Mest troligen beroende på att bilen är registrerad på ett företag som får dra momsen så får företaget stå för momsen på det totala.
Glasmästaren fakturerar endast det exklusive moms till försäkringsbolaget.
Det blir ju ingen kostnad för företaget heller, bara att man får skyffla momspengarna till verkstaden istället för till Skatteverket.
Jo för mig som har momsfri omsättning också så blir det en nackdel.
Redovisar man inte moms i sin verksamhet så slipper man väl det även vid försäkringsärenden? Det är vad de frågar om i alla fall, inte om det är företag eller privat. Alltså, är ditt företag inte momsredovisningsskyldigt så får det även den biten ersatt på samma sätt som en privatperson är min tolkning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Bytt vindruta , 4600:-Th

Inlägg av Gustafsson »

Är momspliktig, men bara till 50% eftersom ca halva omsättningen är momsfri, sk blandad verksamhet.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar