Nej, det stämmer inte. På mindre vägar har avläst hastighet högre prioritet. På motorväg visas aldrig skyltad hastighet, endast kartdata.taliz skrev:Problemet är inte att Tesla inte läser skyltarna. Det gör dom utan problem. Problemet är att mjukvaran värderar kartdata högre.mikebike skrev:Gamla bilen (tillv. 2014) läste av både hastighetsskyltar och motorväg/motorväg upphör t.ex.ducce916m skrev:Finns det någon bil som läser av skyltar och visar korrekt fart i alla lägen?
Den läste rätt i ungefär 90% av fallen, och givetvis förväntade jag mig att min nya Tesla skulle vara bättre.
I själva verket läser den inte alls på motorväg och på övriga vägar är den lika "bra" som gammelvolvon, med två tydliga skillnader.
Volvon släckte informationen på skärmen om den inte sett någon skylt på "en stund".
Teslan kan haka upp sig och fortsätta visa samma hastighet i upp till två timmar, trots att man passerar massor av nya skyltar.
Jag vet inte hur bra en modern Volvo är, men även i det fallet förväntar jag mig en förbättring jämfört med den sju år gamla Volvon.
Jag kör ju en ID4 nu och det är tyvärr inte bättre, den värderar också kartdata högst. Faktum är att det är ännu sämre, så illa att jag helt disablat det.
Satellitkartor och belysning
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7577
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Satellitkartor och belysning
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Satellitkartor och belysning
Vad har du fått det ifrån?mikebike skrev:Nej, det stämmer inte. På mindre vägar har avläst hastighet högre prioritet. På motorväg visas aldrig skyltad hastighet, endast kartdata.taliz skrev:Problemet är inte att Tesla inte läser skyltarna. Det gör dom utan problem. Problemet är att mjukvaran värderar kartdata högre.mikebike skrev:Gamla bilen (tillv. 2014) läste av både hastighetsskyltar och motorväg/motorväg upphör t.ex.ducce916m skrev:Finns det någon bil som läser av skyltar och visar korrekt fart i alla lägen?
Den läste rätt i ungefär 90% av fallen, och givetvis förväntade jag mig att min nya Tesla skulle vara bättre.
I själva verket läser den inte alls på motorväg och på övriga vägar är den lika "bra" som gammelvolvon, med två tydliga skillnader.
Volvon släckte informationen på skärmen om den inte sett någon skylt på "en stund".
Teslan kan haka upp sig och fortsätta visa samma hastighet i upp till två timmar, trots att man passerar massor av nya skyltar.
Jag vet inte hur bra en modern Volvo är, men även i det fallet förväntar jag mig en förbättring jämfört med den sju år gamla Volvon.
Jag kör ju en ID4 nu och det är tyvärr inte bättre, den värderar också kartdata högst. Faktum är att det är ännu sämre, så illa att jag helt disablat det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7577
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Satellitkartor och belysning
Ifrån 1200 mils körning.taliz skrev:Vad har du fått det ifrån?mikebike skrev:Nej, det stämmer inte. På mindre vägar har avläst hastighet högre prioritet. På motorväg visas aldrig skyltad hastighet, endast kartdata.taliz skrev:Problemet är inte att Tesla inte läser skyltarna. Det gör dom utan problem. Problemet är att mjukvaran värderar kartdata högre.mikebike skrev:Gamla bilen (tillv. 2014) läste av både hastighetsskyltar och motorväg/motorväg upphör t.ex.ducce916m skrev:Finns det någon bil som läser av skyltar och visar korrekt fart i alla lägen?
Den läste rätt i ungefär 90% av fallen, och givetvis förväntade jag mig att min nya Tesla skulle vara bättre.
I själva verket läser den inte alls på motorväg och på övriga vägar är den lika "bra" som gammelvolvon, med två tydliga skillnader.
Volvon släckte informationen på skärmen om den inte sett någon skylt på "en stund".
Teslan kan haka upp sig och fortsätta visa samma hastighet i upp till två timmar, trots att man passerar massor av nya skyltar.
Jag vet inte hur bra en modern Volvo är, men även i det fallet förväntar jag mig en förbättring jämfört med den sju år gamla Volvon.
Jag kör ju en ID4 nu och det är tyvärr inte bättre, den värderar också kartdata högst. Faktum är att det är ännu sämre, så illa att jag helt disablat det.
Riksväg 41 mellan Borås och Kinna var tidigare skyltad 90, men sedan ett par år tillbaks är hastigheten 80 km/tim. När jag kör ut på 41:an från en mindre väg (70) så visar bilen 90, fram till första 80-skylten, då ändras visad hastighet till 80. Den tar alltså kartdata först, men ändrar när den ser en skylt.
Jag har också sett att bilen ändrat visad hastighet vud tillfällig skyltning på småvägar, men aldrig på motorväg.
På E4 genom Jönköping som också är nedskyltad från 90 till 80 och även 70 vid vägarbete ändras däremot inte visad hastighet alls.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Satellitkartor och belysning
Jäkla märkligt. Min XC70 och mina BMW som läste skyltar hade nästan aldrig fel. Typiskt att just VAG ska vara usla på det också. Tillsammans med Tesla.
Re: Satellitkartor och belysning
Den läser alltid skylten, men ändrar sedan om kartdata finns.mikebike skrev:Ifrån 1200 mils körning.taliz skrev:Vad har du fått det ifrån?mikebike skrev:Nej, det stämmer inte. På mindre vägar har avläst hastighet högre prioritet. På motorväg visas aldrig skyltad hastighet, endast kartdata.taliz skrev:Problemet är inte att Tesla inte läser skyltarna. Det gör dom utan problem. Problemet är att mjukvaran värderar kartdata högre.mikebike skrev:Gamla bilen (tillv. 2014) läste av både hastighetsskyltar och motorväg/motorväg upphör t.ex.
Den läste rätt i ungefär 90% av fallen, och givetvis förväntade jag mig att min nya Tesla skulle vara bättre.
I själva verket läser den inte alls på motorväg och på övriga vägar är den lika "bra" som gammelvolvon, med två tydliga skillnader.
Volvon släckte informationen på skärmen om den inte sett någon skylt på "en stund".
Teslan kan haka upp sig och fortsätta visa samma hastighet i upp till två timmar, trots att man passerar massor av nya skyltar.
Jag vet inte hur bra en modern Volvo är, men även i det fallet förväntar jag mig en förbättring jämfört med den sju år gamla Volvon.
Jag kör ju en ID4 nu och det är tyvärr inte bättre, den värderar också kartdata högst. Faktum är att det är ännu sämre, så illa att jag helt disablat det.
Riksväg 41 mellan Borås och Kinna var tidigare skyltad 90, men sedan ett par år tillbaks är hastigheten 80 km/tim. När jag kör ut på 41:an från en mindre väg (70) så visar bilen 90, fram till första 80-skylten, då ändras visad hastighet till 80. Den tar alltså kartdata först, men ändrar när den ser en skylt.
Jag har också sett att bilen ändrat visad hastighet vud tillfällig skyltning på småvägar, men aldrig på motorväg.
På E4 genom Jönköping som också är nedskyltad från 90 till 80 och även 70 vid vägarbete ändras däremot inte visad hastighet alls.
I det fallet du listar så finns troligen inget kartdata efter den skylten, vilket inte är helt ovanligt på mindre vägar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Satellitkartor och belysning
Dom anpassade väl inte heller hastigheten efter skyltarna?MWall skrev:Jäkla märkligt. Min XC70 och mina BMW som läste skyltar hade nästan aldrig fel. Typiskt att just VAG ska vara usla på det också. Tillsammans med Tesla.
Jag tror som sagt man snabbt skulle insett att de inte var så korrekta som man trodde om de gjorde det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Satellitkartor och belysning
Tänkte som i min Audi så visar den även avstängda vägar eller där det sker vägbyggnationer.LarsL skrev:Kartorna som visas på skärmen är ju Google och jag misstänker att informationen om köer kommer därifrån också. Dessa är alltså helt uppdaterade men av någon anledning så användas annan kartdata för navigeringen och den datan är verkligen inte uppdaterad.Esterox skrev:Men kan man få upp information om att en väg är avstängd för byggnation?
Alla som jobbar efter väg osv får ju skicka in dessa varningar på något vis så exempelvis utryckningsfordon vet när det måste ta en annan väg. Detta använder ju många bilar idag och är supersmidigt. Men det verkar alltså som att det saknas i Teslan men att man får information om köer om man inte kör efter vägvisning ?
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 10 nov 2019 16:38
Re: Satellitkartor och belysning
Snackade lite snabbt med en Model Y-ägare som sa att man kan kalibrera automatiken för helljusen. Vet nån hur man gör det?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7577
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Satellitkartor och belysning
Fast här är det ju tvärtom, den börjar med (gamla) kartdata och korrigerar när den ser en skylt. Rv41 är ingen liten väg,taliz skrev:Den läser alltid skylten, men ändrar sedan om kartdata finns.
I det fallet du listar så finns troligen inget kartdata efter den skylten, vilket inte är helt ovanligt på mindre vägar.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.